پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۲۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۶۵۵۴
فیلم و سینمای ایران

باید نگاه‌ مسئولین به فیلم کوتاه تغییر کند

محمد آفریده,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
محمد آفریده با تاکید بر اینکه 'ما در این کشور دیگر فرصت تاخیر نداریم' معتقد است: نگاه مسئولین به فیلم کوتاه باید از باب ممیزی متفاوت از آن نگاه رایج در حوزه فیلم سینمایی باشد و باید فرصت دیده شدن و اشتباه کردن را به فیلمسازان فیلم کوتاه بدهیم و متاسفانه هنوز کار جدی برای شناسایی مخاطبان این حوزه سینمایی انجام نداده‌ایم.

محمد آفریده از اعضای هیئت داوران سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به اینکه"اگر بخواهیم در آینده سینمایی قابل قبول، مطلوب و پیشرو داشته باشیم باید در حوزه فیلم کوتاه سرمایه گذاری ویژه‌ای صورت بگیرد" گفت: فیلم کوتاه بی‌واسطه به جامعه و کشورش متصل است و خیلی از برچسب‌ها و حاشیه‌های سینمای داستانی بلند را ندارد. فیلمساز به صورت آزادانه و خالص‌ به دنیایی از تجربیات نو دسترسی پیدا می‌کند و به همین دلیل فیلم کوتاه هر کشور دریچه‌ای به احوالات آن جامعه است.

 

این سینماگر ادامه داد: سینمای داستانی معمولا بعد از مدتی تازگی خود را از دست می‌دهد اما فیلم کوتاه بخاطر وصل بودن به روح جامعه همچنان می‌تواند یکه تاز و پرانرژی به مسیر خود ادامه دهد. از همین رو، در همه جای دنیا برنامه‌ریزی  و توجه ویژه‌ای بر روی فیلم کوتاه صورت می‌گیرد. یادم می‌آید حدود ۱۸ سال پیش در جشنواره‌کلرمون فران در فرانسه که به کن فیلم کوتاه هم معروف است، غرفه‌ای داشتیم. وزیر فرهنگ آن زمان فرانسه بعد از بازدید از غرفه ایران و شنیدن توضیح ما درباره وضعیت فیلم کوتاه و دفاتر سینمای جوان در سراسر کشور، گفت امسال دولت فرانسه تصمیم گرفته که بودجه حمایت از فیلم کوتاه، مستند و تجربی را دو برابر سینمای اکران کند زیرا که همه می‌دانیم آینده سینما منوط به سرمایه گذاری در همین بخش است. سینمای آینده، از توجه و اعتقاد ما به سینمای جوان و پویای امروز بدست می‌آید.

 

وی که در طول این سالها در حوزه‌های اجرایی از جمله مدیر عاملی انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند فعالیت‌هایی داشته است، با اشاره به اینکه "مسئولین عمدتا تمایلشان به سینمایی داستانی و گیشه‌ای است" اظهار کرد: سینمای اکران همیشه مشکلات خاص خودش را دارد. نمی‌گویم که آن بخش نباید وجود داشته باشد بلکه مسئله من بیشتر باور به اصالت و جریان سازی سینمای کوتاه این سرزمین است. در این سینما چیزی که خالص بدست فیلمسازان جوان و خلاق می‌رسد شاید به اندازه بودجه یک یا دو فیلم سینمایی هم نباشد و این برای این کشور که جوانانش همیشه در اکثر میدانها از جمله انقلاب و دفاع مقدس، حرف اول را زده‌اند خجالت‌آور است.

 

جوانان ما مَحرم‌ترین اقشار این جامعه و سرزمین هستند و ما تا عاشقانه به آنان اعتماد نداشته باشیم و بدون حب و بقض از آنان برای حضور موثر در تمام زمینه‌ها استفاده نکنیم، بسیاری از گرفتاری‌های ما پایان نخواهد یافت. این موج بانشاط و صمیمی که خودجوش و مظلومانه با امکانات محدود تصویرگر فرهنگ ایران اسلامی است باید با همه امکانات به پیشواز آنها رفت. اینان شاعران امروز این سرزمین هستند.

 

آفریده درباره برگزاری جشنوارهایی برای فیلم کوتاه و حمایت برای نمایش این آثار گفت: در بررسی‌هایی که مدتها قبل انجام دادم، متوجه شدم نزدیک به صدها جشنواره در اروپا و کشورهای دیگر در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‌کنند.این در حالی است که ما در ایران با یک جشنواره فیلم کوتاه و با این همه ظرفیت و علاقه مندی نمی‌توانیم جوابگوی همه نیازها و مطالبات نسل جدید باشیم.

 

بنابراین باید ظرفیت‌های دیده شدن بسیاری در کشورمان ایجاد شود. در حال حاضر چیزی نزدیک به ۳۰۰۰ فیلم کوتاه در ایران ساخته می‌شود که شاید بیش از هفتاد درصد آن از هیچ حمایتی برخوردار نیست، حال اگر ما در مدیریت فرهنگی این کشور به این رود خروشان توجه نکنیم این رود مسیر خود را با توجه به همه امکانات دنیای حاضر پیدا خواهد کرد و معلوم نیست آنوقت تا چه اندازه مسیرهای فرهنگی ما باشد. ما در این کشور دیگر فرصت تاخیر نداریم، آینده فرهنگی این کشور به آگاهی، تلاش، خلوص، عدالت و از همه مهمتر به همه ما با هر سلیقه و ظرفیت نیاز دارد.

 

او افزود: زمانی تلویزیون تنها محل مناسب و موثر برای نمایش این آثار بود اما اکنون باتوجه به امکانات گسترده‌ای که تکنولوژی در اختیار بشر قرار داده و دنیای تازه ای پیش روی این سینما قرار گرفته است و باید بدنبال ظرفیت‌های جدیدتر هم گشت. خیلی از سازمان‌ها و مراکز وجود دارند که سینمای کوتاه به سراغ آنها نرفته‌است. در حال حاضر بیش از هرچیز متولیان این حوزه به تولید فکر می‌کنند. بنظر من باید تحولی جدی و انقلابی در حوزه نمایش توسط خود فعالان این بخش صورت بگیرد و دولت از همه کسانی که می‌توانند در بخش عرضه و نمایش این سینما فعالیت کنند حمایت کند. دیده شدن این سینما از همه جوایز سینمایی برای فیلمساز این عرصه ارزشمندتر است.

 

معتقدم جشنواره‌های متعددی با رویکردهای حرفه‌ای باید به وجود بیاید حتی بسیاری از دانشگاه‌ها هم به جای نمایش فیلم‌های هالیوودی و سینمایی می‌توانند فیلم کوتاه نمایش دهند. هنوز سینمای کوتاه در ایران مخاطبان واقعی خود را پیدا نکرده است. شاید بهتر باشد بگوئیم هنوز ما کار جدی برای شناسایی این مخاطبان نکرده‌ایم.

 

این سینماگر با تاکید بر اینکه "نگاه‌های مرسوم به حوزه فیلم کوتاه باید تغییر کند" اظهار کرد: نگاه مسئولین به فیلم کوتاه باید از باب ممیزی متفاوت از آن نگاه رایج در حوزه فیلم سینمایی باشد. فیلم کوتاه محل تجربه است و فیلمساز سعی می‌کند رویکردهای جدیدی را تجربه کند و نهایتا هم شاید یک مخاطب ۱۰۰ نفره خواهد داشت. بنابراین نباید او را از این شرایط محروم کنیم. مبنای ساخت فیلم در حوزه آثار کوتاه، تجربه است. بنابراین باید فرصت دیده شدن را به فیلم کوتاه بدهیم. به اعتقاد من فیلمسازان جوان خلاق سرزمین ما، سربازان گمنام فرهنگی ما هستند که بدون هر گونه حمایتی سینمای پیشتاز ما را می‌سازند. ما باید به آنها در این عرصه فرصت اشتباه هم بدهیم. این سینما محل تجربه‌های شیرین و تلخ است و با هر تجربه، سینمای آینده این کشور قوام بیشتری می‌گیرد.

 

آفریده همچنین گفت: بیشتر فیلمسازان فیلم کوتاه در آینده به سرمایه‌های فرهنگی این ملت تبدیل می‌شوند و در حال حاضر بسیاری از همان فیلمسازانی که مثل خیلی از جوانان، تجربه‌های تلخ و شیرینی در گذشته داشته اند، در حال حاضر بسیاری از نهادها و سازمانها و.. از برکت وجود آنان بهرمند هستند . همیشه گفته ام که سینماگران حرفه‌ای ما هر چند یکبار برای اینکه از قافله تنوع و جسارت و تازگی دور نشوند باید پای این سینمای خلاقانه فیلم کوتاه جوانان ما بنشینند و تلمذ کنند.

 

 

  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
فردریش نیچه نگاهی ژرف به زندگینامه و اندیشه‌های فردریش نیچه

تاریخ تولد: ۱۵ اکتبر ۱۸۴۴

محل تولد: روکن، آلمان

حرفه: فیلسوف و منتقد فرهنگی

درگذشت: ۱۹۰۰ میلادی

مکتب: فردگرایی، اگزیستانسیالیسم، پسانوگرایی، پساساختارگرایی، فلسفه قاره‌ای

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش