پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳
۱۰:۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۱۰۲۶
فیلم و سینمای جهان

«ماتئو گارونه» نماینده ایتالیا در جوایز اسکار از فیلم «مردِ سَگی» می‌گوید

ماتئو گارونه,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

بالاخره سینمای ایتالیا که با ۱۴ جایزه اسکار رکورددار کسب جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار است، فیلم «مرد سگی» (Dogman) به کارگردانی «ماتئو گارونه» را برای شرکت در جوایز اسکار ۲۰۱۹ معرفی کرد. این فیلم که اولین نمایش جهانی خود را در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن تجربه کرده بود موفق به کسب جایزه بهترین بازیگری مرد (مارسلو فونته) شد و در جوایز روبان نقره‌ای ایتالیا هم بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد. از همین امروز با حضور ایتالیا در اسکار گمانه‌زنی‌ها برای برنده اسکار فیلم خارجی هم آغاز شده است. 

 

 

«مرد سگی» در رقابت با ۲۰ فیلم دیگر از سوی کمیته اسکار ایتالیا به عنوان نماینده سینمای این کشور انتخاب شده است. البته سینمای ایتالیا در چند سال گذشته تنها با «پائولو سورنتینو» توانسته است که بدرخشد و کارگردان‌های دیگر این کشور بیشتر تمایل به ساخت فیلم‌های تلویزیونی و آثار تجاری دارند. سورنتینو در سال ۲۰۱۴ با فیلم «زیبایی بزرگ» موفق به کسب این جایزه شد. آخرین مهلت ارسال و معرفی فیلم‌ها از سوی کشورهای مختلف برای رقابت در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۹ روز اول اکتبر ۲۰۱۹( ۹ مهرماه) اعلام شده است. 

 

کارنامه ماتئو گارونه

گارونه کارگردانی از نسل جدید فیلمسازهای ایتالیا است که تلاش می‌کند فضای متفاوتی را در فیلم‌هایش تجربه کند. اولین فیلم او «ایمبالمر» (۲۰۰۲۲) بود که آن را یک درام نوآر ایتالیایی دانستند. این فیلم به جشنواره کن ۲۰۰۲ هم راه یافت. دومین فیلم گارونه «اولین عشق» (۲۰۰۴) نام دارد که به بیماری روانی «بی‌اشتهایی عصبی» می‌پردازد. اثری خیره‌کننده و روانشناسانه درباره ویتوریوی طلاساز که دنبال زنی لاغر برای کارش می‌گردد.

 

او می‌خواهد از زنی لاغر مجسمه‌ای طلایی بسازد و هرکسی را که پیدا می‌کند چاق است بنابراین به سراغ مدلی می‌رود و تلاش می‌کند که او را لاغر کند. این زن به درجه ناسالمی از لاغری می‌رسد و ماجراهایی پیش می‌آید که دیدنش خالی از لطف نیست. «گومورّا» (۲۰۰۸) فیلم سوم گارونه است که در ژانر درام ساخته شده است. از بازیگران آن می‌توان به تونی سرویلو اشاره کرد. این فیلم بر اساس کتابی با همین نام اثر روبرتو ساویانو، روزنامه‌نگار ایتالیایی، ساخته شده و جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرد. فیلم از همان ابتدا با کشته شدن یک گنگستر ایتالیایی آغاز می‌شود و روند داستانی عجیبی را طی می‌کند.

 

فیلم بعدی گارونه «واقعیت» (۲۰۱۲) نام دارد که در ژانر درام تولید شده است. گارونه در این سال در اوج شهرت هنری خود قرار داشت. روایت این فیلم بر اساس برنامه‌های تلویزیونی «رئالیتی» تنظیم شده است و نقد گسترده‌ای به سلطه رسانه‌ها در زندگی معاصر دارد. این فیلم هم توانست جایزه بزرگ جشنواره کن را به دست بیاورد و ثابت کند که سینمای ایتالیا همچنان قدرتمند و پر صلابت است. «قصه قصه‌ها» (۲۰۱۵) فیلم بعدی گارونه است که در ژانر فانتزی تاریک ساخته شده است. این فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ نامزد جایزه نخل طلایی بود. فیلم «مرد سگی» که به مردی در محله‌های شهر رم می‌پردازد آخرین ساخته گارونه است.

 

مرد مهربانی تبدیل به هیولا می‌شود

ماتئو گارونه در گفت‌وگو با «اسکرین دیلی» درباره «چگونگی ساخت پروژه «مرد سگی»» می‌گوید: «مثل همیشه تولید پروژه را با کمپانی خودم «آرکیمید» شروع کردم، اما «رای سینما» که درباره‌اش حتما می‌دانید خیلی خوشحال شد تا بپرد وسط کار. در سال‌های اخیر به خاطر پایان ظالمانه و خشونت‌آمیز «مرد سگی» هم جذبش شدم و هم از آن بدم آمد. داستان این فیلم را بارها دیده‌ایم: مردی بسیار مهربان و دوست‌داشتنی تبدیل به هیولا می‌شود. این چیزهایی که گفتم بخشی از الهام من برای ساخت این فیلم بود.»

 

گارونه در پاسخ به اینکه «چه چیزهایی هم از نظر منطقی و هم از لحاظ درون‌مایه‌ای برای او چالش‌برانگیز بوده است» می‌گوید: «تولید فیلم «مرد سگی» به هیچ عنوان پیچیده نبود. مثل همیشه فیلمبرداری را بر اساس یک نظم و ترتیب زمانی پیش بردم و حتی یک روز و نیم هم جلو افتادم. فرصت کردم تا بتوانم به برخی صحنه‌های قبلی بازگردم که از آنها ناراضی بودم و دوباره آنها را فیلمبرداری کنم. در لحظه آخر هم تصمیم گرفتم که یک قطعه موسیقی الکترونیک کوچک را به فیلم اضافه کنم و به کمیسیون ارائه بدهم. «گابریل نیولا» در ادامه از گارونه می‌پرسد که «بحث‌هایی در زمان برگزاری جشنواره کن در میان بود که فیلم‌هایی که اکران عمومی نشده‌اند نباید در بخش مسابقه شرکت کنند.

 

با این وجود علاقه دارید که با «نتفلیکس» و «آمازون» [شبکه‌های اینترنتی و تلویزیونی] کار کنید؟» و گارونه در پاسخ می‌گوید: «کمی از این حقیقت می‌ترسم که فیلمنامه‌نویسان در سریال‌های تلویزیونی از کارگردان کنترل بیشتری دارند. ولی مجذوب این ایده هستم که شما می‌توانید برای مدت زمان طولانی یک کاراکتر را کاوش کنید و توسعه بدهید. برای یک زمان درست و یک پیشنهاد خوب منتظر می‌مانم. به طرز بامزه و عجیبی وقتی به سال ۲۰۰۶ برگردیم اینجوری می‌شود که فیلم «گومورّا» را به عنوان یک سریال تلویزیونی تصور می‌کردم. به خاطر اینکه کتاب روبرتو ساویانو به شدت اپیزودیک است.

 

ولی آن موقع زمان درستی برای تولید سریال تلویزیونی در ایتالیا نبود. امروز اتفاق‌ها کاملا برخلاف آن روزهاست. گارونه، در پاسخ به اینکه «آیا تا حالا پیشنهاد کارگردانی فیلم‌های بزرگ آمریکایی را داشته است» هم با لحنی ساده جواب می‌دهد که: «بله. در گذشته خیلی پیشنهاد داشتم. آن فیلم‌ها چیزی شبیه به فیلم «گومورّا» بود ولی بیشتر شبیه به فیلم‌های جریان اصلی [سینمای تجاری و گیشه‌پسند هالیوودی]، چیزی مانند داستان آل کاپون».

 

ترجمه: سید حسین رسولی

 

ebtekarnews.com
  • 10
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش