جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳
۱۳:۱۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۷۶۵۳
تئاتر شهر

مدیرعامل جدید خانه تئاتر معارفه شد/ تاکید بر ۱۸ سال چراغ خاموشی فعالیت‌های این خانه

شهرام گیل‌آبادی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید خانه تئاتر با تاکید بر ۱۸ سال چراغ خاموشی فعالیت‌های این خانه، انجام شد.

به گزارش ایسنا، مراسم معارفه شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل جدید خانه تئاتر و تودیع اصغر همت مدیر عامل پیشین خانه تئاتر، سه‌شنبه ۲۶ تیر با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، کوروش زارعی مدیر حوزه هنری، ایرج راد مدیرعامل اسبق خانه تئاتر و همچنین هنرمندانی چون هادی مرزبان، داریوش اسدزاده، حسین مسافر آستانه، ایرج راد، مریم‌ کاظمی، رجبی معمار، راسخ راد، قطب‌الدین صادقی، اسماعیل خلج، ابراهیم حقیقی و ... در ساختمان جدید خانه تئاتر برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم که اجرای آن را مسعود فروتن بر عهده داشت، ایرج راد مدیرعامل اسبق خانه تئاتر با بیان این‌که "انتظار داشتیم افراد بیشتری در این مراسم حضور داشته باشند"، گفت: خانه تئاتر ۱۸ سال فعالیت را پشت سر گذاشت. در طی این ۱۸ تمام سعی‌اش بر این بود که بتواند خدمتگزار باشد. در این دوران خیلی از مسئولین از منافع شخصی خود گذشتند تا خانه تئاتر شکل بگیرد و تاثیرگذار باشد.

 

او ادامه داد: در طول این سال‌ها معتقد بودم که سرمان را باید پایین بیندازیم و بدون این‌که اطلاع رسانی کنیم کارمان را انجام دهیم. زیرا چندین باری که سعی شد تشکل تئاتری تشکیل شود، به دلیل برخی مسایل تشکل‌ها از هم پاشیده شد و از بین رفت. اطرافیانی در کنار تئاتر هستند، سعی‌شان بر این بود که این تشکل‌ها شکل نگیرد. نمونه‌اش اتفاقی بود که بعد از انقلاب نیز رخ داد. بنابر این تصمیم بر این شد که آنچه که انجام می‌دهیم را در بوق و کرنا نکنیم. حتی می‌توانم بگویم همین ساختمانی که در آن نشسته‌اید، اگر هرآنچه که انجام می‌دادیم، از ابتدا رسانه‌ای می‌شد حتما در مرحله گودبرداری متوقف می‌شد.

 

راد با بیان این‌که "برخی از مسئولین فرهنگی متاسفانه درارتباط با مسایل تئاتر بازدارنده بودند"، گفت: هر زمانی که مدیری آمد و به ما لطف داشت، خانه تئاتر جان ‌گرفت و اگر ادامه پیدا می‌کرد به جاهای بهتری هم می‌رسیدیم. یکی از اشکالات بزرگ هنر این است که هنوز با وجود این‌که از برنامه چهارم توسعه این دورخیز شکل گرفت که هنر به عنوان شغل به رسمیت شناخته شود و امنیت شغلی به وجود بیاید، اما متاسفانه نیروهایی باز هم مانع شدند.

 

وی همچین گفت: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه با قدرت این مساله دنبال شد و خانه تئاتر همواره دنبال آن بود. در ابتدای سال ۱۳۹۵ طرح امنیت شغلی و سازمان تئاتر کشور در مجلس شورای اسلامی در مرحله اول به تصویب رسید اما قرار بر این شد تا پایان شهریور ۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین شود و به مجلس ارجاع داده شود و تا پایان سال ۹۵ به نتیجه برسد.

 

متاسفانه به دلیل مسائلی که پیش آمد و تعویض چند وزیر و شکل نگرفتن آن شورا و همچنین مساله جدی حقوق ایام بیکاری این کار انجام نشود. بعد از پیگیری‌های فراوان در جلسه هفته پیش این مساله را مطرح کردیم و دو هفته است که جلسات به‌صورت پیگیرانه دنبال می‌شود و فردا هم این جلسه برگزار خواهد شد و امیدوار هستیم که مساله امنیت شغلی که بسیار کلیدی است به نتیجه برسد و به سازمان صنفی هنر هم دست پیدا کنیم.

 

مدیرعامل اسبق خانه تئاتر با بیان این‌که "امیدوارم از این به بعد قانونمندتر عمل کنیم" اظهار کرد: وقتی یک مسئولی میدانی به ما می‌داد از نفوذ خودش استفاده می‌کرد اما شخص دیگری می‌آمد و چون برخی کارها شکل قانونی نداشت همه چیز از هم می‌پاشید و حرکت از نو شروع می‌شد. ما در این‌جا از یک مرحله به مرحله دیگر می‌رسیم. خوشبختانه این خانه ساخته شد و برای همه هنرمندان تئاتر است، شریکی ندارد و مستقل است و برای تک‌تک کسانی است که کار تئاتر می‌کنند.

 

راد افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که یک تحول دیگر باید در خانه تئاتر شکل بگیرد و خوشبختانه هیأت مدیره‌ای که منتخب همه گروه‌های تئاتری است، در شورای مرکزی خانه تئاتر حضور دارد و مشغول کار است. ما تصمیم گرفتیم که بعد از چند سال، مدیرعاملی از درون هیأت مدیره انتخاب نشود و فردی خارج از این هیأت مدیره انتخاب شود. زیرا یک مساله‌ای وجود داشت، وقتی این افراد متصدی این امر می‌شدند باید تمام فکر و جسم‌شان را برای این کار می‌گذاشتند، بنابر این تصمیم بر این شد که برای این‌که لطمه‌ای به فعالیت‌های هنری کسی زده نشود و این‌که ما کسی را از همراهی هیأت مدیره از دست ندهیم فردی را از بیرون انتخاب کنیم. خوشبختانه این‌مساله با استقبال هیأت مدیره روبه‌رو شد و آقای گیل‌آبادی انتخاب شدند.

 

وی در پایان گفت: تعدادی از افراد هیأت مدیره در رادیو با شهرام گیل‌آبادی همکاری داشته‌اند و از خصوصیات او آگاهی و شناخت دارند. امیدوارم از این به بعد بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم و نیازی نداشته باشیم بدون اطلاع‌رسانی کاری انجام دهیم و جلساتی با منتقدین داشته باشیم، نظرخواهی کنیم و کلیه کارها به نوعی بازتاب رسانه‌ای داشته باشد و هر کدام از انجمن‌ها و کانون‌های خانه تئاتر بتوانند مسایل صنفی را دنبال کنند.

 

در این مراسم، کیوان ساکت نیز قطعه‌ای موسیقی را تکنوازی کرد. او در سخنان کوتاهی گفت: آنچه که مردم را می‌تواند از گم‌گشتگی نجات دهد هنر است و امروز می‌بالم که در خانه هنر هستم.

 

در ادامه مراسم اصغر همت مدیرعامل پیشین خانه تئاتر با بیان این‌که "ما ۱۸ سال چراغ خاموش حرکت کردیم زیرا احساس می‌کردیم این کار به نفع تئاتر است"، گفت: این دو سال خوب یا بد گذشت. همیشه صحبت‌هایی می‌شد که قدرت را به نیروی جوان‌ترها محول کنیم تا ببینیم مشکل از کجاست که کار پیش نمی‌رود؟ تمام تلاشم را کردم و در ۱۴ ماه ۵ تئاتر سنگین کار کردم. یکی از این خبر خاموش‌ها محبتی بود که آقای بیضایی به ما داشت و در نامه‌ای تاریخی ضمن گلایه‌ای که داشتند که نتوانستند در کشور خودشان اجرایی داشته باشند، خانه تئاتر را تحت عنوان خانه تئاتر ایران نامیدند که برایم بهترین اتفاق طی این دو سال بود. خوشحالم که باعث و بانی آن و تحرک خانه تئاتر شدم.

 

او همچنین گفت: وقتی یک نفر از بین اعضای هیأت مدیره برای مدیر عاملی خانه تئاتر انتخاب می‌شود یا مدیرعامل خوبی خواهد بود و یا هیأت مدیره موثری است، یا برعکس؛ بنا بر این توانایی انجام این دو کار سخت است. شهرام گیل‌آبادی ۲۰ سال از نظر سنی از من کوچک‌تر است اما از نظر مدیریتی ۲۰ سال از من جلوتر است. تنها نگرانی اهالی تئاتر این بود که او کارهای سیاسی هم انجام داده است اما او به خوبی می‌داند که این یک نهاد غیرسیاسی و غیردولتی است. من یکی از مدافعان این مساله تغییر بودم.

 

اصغر همت در پایان اضافه کرد: باید از ۱۰ ماه وزارت آقای صالحی امیری تشکر کنم. که ای کاش من را به اسم کوچک صدا نمی‌کرد و محبت نمی‌کرد که مورد عتاب دوستان قرار نگیرم. ما می‌گوییم این خانه غیردولتی است اما این حرف شعار است و او خیلی به ما کمک کرد و در یک جلسه به ما یک‌میلیارد و نیم کمک کرد این در حالی است که جایی که باید، فقط به ما ۱۰۰ میلیون کمک کرده بود. او شهامت زیادی در کار خودش داشت.

 

او در پایان صحبت‌هایش پیامی که افسر اسدی همسر این هنرمند برایش نوشته بود را خواند.

در سخنرانی پایانی مراسم، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل جدید خانه تئاتر در سخنان کوتاهی بیان کرد: تصویر من از تئاتر، تصویر یک خانواده است که همیشه بوده‌اند ولی البته من جفایی هم به خانواده خودم کردم و به آن‌ها قول داده بودم که دیگر کار مدیریتی نکنم اما این کار یک شغل دولتی نیست.

 

او در ادامه بیان کرد: از خانواده بزرگ تئاتر که در این روزها حقیر را نواختند سپاسگزارم. ما برای رفع مطالبات انباشته شده معرفتی، مادی و معنوی تاریخی خانواده حکمت‌اندیش و سربلند تئاتر هیچ چاره‌ای نداریم جز کار شبانه‌روزی. لازمه آن یک حرکت منظم و نظام‌مند و بنیادین و برنامه‌محوری و مشارکت‌پذیری و استفاده از ظرفیت‌های فکری و تخصصی و جمع کردن این خانواده پر افتخار است. خانه تئاتر باید خانه امن همه تئاتری‌ها باشد این خانه را باید آبادتر از قبل ساخت.

 

سپس هدایایی با حضور شهرام کرمی، ایرج راد، شهرام گیل‌آبادی، کوروش زارعی و دیگر مدیران تئاتری به اصغر همت اهداء شد و همچنین مدالیوم خانه تئاتر با حضور داریوش اسدزاده، قطب‌الدین صادقی، اسماعیل خلج، هادی مرزبان و سیدحسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر به او اهداء شد.

 

  • 19
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش