جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳
۱۰:۴۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۰۰۸۶
تئاتر شهر

پیام دهکردی: این تریبون برای تئاتری‌هاست / دلیلی برای حذف نیست

پیام دهکردی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
پیام دهکردی معتقد است: در حال حاضر جشنواره‌ی تئاتر فجر جدی‌ترین و تنهاترین تریبون تئاتری‌هاست و به نظرم نباید من تئاتری خودم این تریبون را از خودم دریغ کنم و دچار یک خود حذفی از تریبونی که از آن من است، شوم. این تریبون از آن تئاتری‌هاست و دلیلی بر حذف آن وجود ندارد.

این کارگردان که با تئاتر «مرگ و پنگوئن» در بخش تئاتر بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جشنواره امسال گفت: یک واقعیت کلی وجود دارد و آن هم این است که به طور عام شرایط حاکم بر فرهنگ ما و به طور خاص‌تر شرایط حاکم بر تئاتر شرایط نگران کننده و وخیمی است اما این واقعیت به معنای آن نیست که تلاش نکنیم و پر از یاس و ناامیدی دست از کار بکشیم، در همین شرایط دشوار و نگران کننده باید تلاش کرد.

 

او ادامه داد: مصداق صحبت‌های من، تلاش مسئولان و افرادی است که در حوزه اجرایی جشنواره مدیریت و سیاست‌گذاری می‌کنند. به نظر من همین موضوع باعث شده که جشنواره تا این مرحله چه از لحاظ رخ و صورت و چه از لحاظ سیرت متفاوت با ادوار گذشته باشد. در جشنواره امسال یک نگاه زیبایی‌شناسانه‌  و هنرمندانه درصورت جشنواره داریم که اتفاق خیلی ارزشمندی است.

 

دهکردی با بیان اینکه "نگاهی که در حال حاضر به بخش گرافیک جشنواره شده در خور تقدیر و تشویق است" افزود: همچنین در جشنواره امسال در بحث‌های خلاقه و سلایق تخصصی به سمت حرکت‌ها و جنبش‌های خوبی قدم برداشته‌اند. به طور کلی فکر می‌کنم این جشنواره تلاش‌های خوبی می‌کند و امیدوارم بتواند در برگزاری نیز همچنان موفق باشد.

 

او گفت که نباید فراموش کنیم این دوره از جشنواره بیشتر از هر دوره از جشنواره‌های گذشته دچار مضیقه‌ها و موانع بسیار سخت و صعب مالی است.

 

کارگردان «مرگ و پنگوئن» با اشاره با اینکه "برای اجرای دوباره این تئاتر آماده هستیم، چرا که زمان زیادی از اجرای عمومی ما نگذشته و بچه‌ها نیز آمادگی خوبی دارند" ادامه داد: ما اجراهای عموم بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم. در حال حاضر نیز مشغول تمرین‌ها و آماده سازی مجدد کار هستیم. در این فرصتی که فراهم شده است من در تلاشم تغییراتی را در این دوره داشته باشیم تا نگاه‌ها تازه‌تر شود و کمی اشکالات را برطرف کنیم و خدا رو شکر مشکلی نداریم.

 

این کارگردان و بازیگر تئاتر با بیان اینکه "دعوت بخشی از گروه‌ها و آثار خارجی از کشورهای دیگر برای شرکت در جشنواره امسال متضمن پرداخت هزینه‌های سنگینی است" ادامه داد: من اطلاعات کافی از شرکت‌کنندگان خارجی در این بخش ندارم اما با توجه به شرایط اقتصادی هولناکی که می‌گذرانیم،  گمان می‌کنم که دست بسیاری از مسئولین کشور برای دعوت از آثار مختلف و متعدد، بزرگ و تاثیرگذار بسته است. اما با روحیه‌ای که از این دوستان می‌شناسم، می‌دانم تلاش خود را می‌کنند این اتفاق به هر شکل و با بهترین کیفیت بیفتد. حتی اگر این اتفاق هم نیفتد بسیاری از آثاری که در بخش بین‌الملل هستند، آثار درخوری‌اند و حتماً رقابت، رقابت خوبی می‌تواند باشد.

 

او با بیان اینکه "در حال حاضر شرایط حاکم بر تئاتر ما شرایط خوبی نیست" افزود: اما باید توجه کرد که شرایط بر چه چیز خوب است؟ در کدام بخش فرهنگ ما شرایط خوبی حاکم است؟ آیا شرایط خوبی را در حوزه‌های سلامت فرهنگ داریم؟ در کدام بخش از فرهنگ ما شرایط  رو به سامان است؟ که الان در بخش تئاتر شرایط خوب باشد؟

 

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه "حوزه‌هایی که متاسفانه دچار آلودگی شده‌اند و  شائبه‌های پولشویی و هزاران مسئله در آن است مقصود هدف من نیست" ادامه داد: جشنواره فجر تنها تریبونی است که از آن ماست، اینکه اشکالاتی بر برگزاری جشنواره وجود دارد، درست است. چه در این جشنواره چه در ادوار گذشته در هر جشنواره‌ای که من شرکت کردم یا به عنوان مخاطب یا بازیگر یا کارگردان، چه جایزه گرفتم، چه نگرفتم، این جشنواره‌ها دچار مشکلات عدیده بوده است.

 

او افزود: من نیز یکی از افرادی هستم که با برگزاری جشنواره، با کثرت این جشنواره‌ها و خاصه جشنواره فجر با شرایط کنونی اساساً زوایای تندی دارم. اما این موضوع ربطی به شرکت یا عدم شرکت در این جشنواره‌ها ندارد. من بارها هم در مصاحبه‌هایم گفتم که جشنواره فجر باید مورد بازنگری قرار گیرد و یک درنگ و تعمقی در آن انجام شود تا دوباره به مسیرش ادامه دهد اما در حال حاضر جشنواره با دست‌های خالی برگزار می‌شود.

 

دهکردی ادامه داد: شاید اگر خود من مسئولی بودم که می توانستم تصمیم‌گیرنده باشم، جشنواره را امسال برگزار نمی‌کردم و جشنواره را وارد یک سکوت می‌کردم. ما این را باید از شأن والای نقد درون سیستمی ارزیابی کنیم، من به ضرورت نیاز به یک امر باشکوه یکی از مهم‌ترین پدیده‌ها را نگه می‌دارم و سال دیگر آن را برگزار می‌کنم اما این جشنواره در فعل حال، شوربختانه یا نکوبختانه تنها رخداد جدی تئاتریست در شکل جشنواره‌.

 

او با بیان اینکه "من با تمام دشواری‌ها و با توجه به اینکه شاید شورانگیزی برای من ندارد که بگویم آرزو دارم در جشنواره شرکت کنم، احساس کردم که وظیفه ماست که در جشنواره شرکت و اجرا کنیم" افزود: هر کدام از ما به اندازه سهم‌مان برای بقای این تئاتری که به هر شکلی مورد هجوه قرار می‌گیرد، باید تلاش کنیم و از پیکره نحیف و مظلوم تئاتر حمایت کنیم.

 

این کارگردان در ادامه صحبت‌هایش درباره برخی از افرادی که تمایل ندارند در جشنواره حضور یایند، گفت: من باورم بر این است که در برخورد با پدیده نحیف، ضعیف و جوان تئاتر که این همه مورد هجوه قرار گرفته، ما نباید دست به خود حذفی بزنیم و تریبون‌ها را از دست بدهیم. اگر همکار کاربلد من تریبون را از دست بدهد به این معنا نیست که تریبون خالی می‌ماند بلکه تریبون دست فردی می‌افتد که شایستگی کمتری دارد.

 

او ادامه داد: ما نسبت به همه این‌ها مسئولیت داریم؛ نسبت به سرزمین، مردم، فرهنگ، هویت ملی‌ و اعتقادی‌مان.من معتقدم که باید در این جشنواره‌ها حضور یافت، البته انسان در تصمیم گیری آزاد است. هرکدام از دوستانی که در این جشنواره شرکت نکردند نظرشان برای من محترم است و قطعا هر کدام برای خود دلایلی داشتند.

 

دهکردی با بیان اینکه "باورم بر این است که ترک فضا صرفا به دلیل اینکه شرایط مهیا نیست دلیل کافی‌ای نیست" افزود: من زمانی فضایی را ترک می‌کنم که در آن فضا پولشویی ‌شود یا در آن فساد اتفاق بی‌افتد. یادمان نرود که در همین گذشته نزدیک، پوستر جشنواره تئاتر فجر آنقدر زشت و زننده بود که من روم نمیشد بگویم این پوستر جشنواره است اما امسال با یک زیبایی‌شناسی پوستر جشنواره در نشست‌ها، خیابان‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌ها دیده می‌شود.این را نمی‌توانم فراموش کنم که تا همین چندی پیش چهار تا انیمیشن و ایموجی در جشنواره می‌چرخید.آن موقع جشنواره خوب بود و الان بد شده است؟

 

او در پایان گفت: در شرایط بحران باید نگاهی خردمندانه داشته باشیم. نمی‌توان در یک شرایط بحرانی زندگی کرد و مطالبه یک شرایط آرام را داشت. مطالبه در شرایط بحرانی باید متناسب با آن شرایط باشد. اگر این گفتمان‌ها را در تئاتر انجام دهیم، حتما مسیر تئاتر تغییر می‌کند و اگر الان تغییری نکرده است و ما در شرایط بدی دست و پنجه نرم می‌کنیم محصول این است که ما هنوز گفتمانی که ما را به یک راه جدید برساند، را پیدا نکردیم. اینکه "امکانات نیست و پول نمی دهند"  شعارهایی است که همیشه وجود داشته است.  گفتمان به معنی این است که در حال حاضر شرایط این است و ما نمی‌خواهیم شرایط را ترک کنیم، این حقوق حقی تئاتری‌هاست و باید از آن دفاع کنیم، چه کار باید بکنیم؟

 

 

  • 18
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش