جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳
۱۴:۵۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۰۴۸۱
تئاتر شهر

'کلفت‌ها' اثری پر از تناقض / روایت دریا دریایی از نمایشنامه ژان ژنه

نمایش کلفت ها,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
دریا دریایی گفت: نمایش 'کلفت‌ها' با فضایی سورئال، مجموعه‌ای از دیالوگ و حرکت است.

به گزارش هنرآنلاین، نمایش "کلفت‌ها" اثر ژان ژنه، ترجمه مدیا کاشیگر به کارگردانی دریا دریایی از ۲۷ دی‌ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است و بازیگران آن زهرا مولایی، نیلوفر دهقان و دریا دریایی هستند.

 

دریایی پیش از این سال ۹۰ نمایش "کلفت‌ها" را به عنوان پایان‌نامه تحصیلی کارگردانی و در خانه کوچک نمایش دانشکده هنر و معماری تک‌اجرایی عمومی داشته است. او فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی نمایش در مقطع کارشناسی از دانشگاه تنکابن و مقطع ارشد بازیگری نمایش از دانشگاه تربیت مدرس است و پیش از این، نمایش "خلوت‌گاه" نوشته ابراهیم مکّی را در سال ۹۱ در سالن کوچک نمایش روی صحنه برده است.

 

دریا دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه "کلفت‌ها" به منظور اجرا گفت: ماجرای انتخاب نمایشنامه از جایی شروع شد که به دنبال نمایشنامه‌ای جذاب برای پایان‌نامه عملی دانشگاه بودیم. چندین نمایشنامه را خواندیم و در نهایت "کلفت‌ها" ژنه، نظرمان را به شدت جلب کرد چرا که در درجه اول به دنبال نمایشنامه‌ای بودیم که داستان آن زن محور باشد.

 

او در ادامه اضافه کرد: داستان جذاب و شخصیت‌پردازی قویِ ژان ژنه به گونه‌ای است که پس از اولین مواجهه با متن نمی‌توان آن را کنار گذاشت و فراموش کرد. در نمایشنامه "کلفت‌ها" به بسیاری عواطف انسانی، مانند عشق، نفرت، صداقت و دروغگویی پرداخته شده است؛ در نتیجه نمایشنامه پر از تناقضانی است که بازیگر می‌تواند خود را در چنین موقعیت‌هایی که نویسنده پیش پایش گذاشته بسنجد و توانایی بازیگری‌اش را به منصه ظهور برساند. در عین حال بازی در بازی‌هایی که درون متن وجود دارد به کارگردان این امکان را می‌دهد تا میزانسنی متنوع طراحی کند. بنابراین نمایشنامه "کلفت‌ها" تمام شرایط را دارا بود تا ما با تمام قوا با آن مواجه شویم.

 

این کارگردان جوان درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "کلفت‌ها" عنوان کرد: در بسیاری مواقع شاهد اجراهایی هستیم که کارگردان، داستان نمایشنامه را دقیقاً با گروه بازیگرانش روی صحنه  اجرا می‌کند و حتی در بعضی اجراها، نمایش‌هایی را می‌بینیم که اگر تماشاگر چشمانش را ببندد و فقط به دیالوگ‌ها گوش دهد چیزی را از دست نمی‌دهد. همیشه و در همین تجربه‌های اندکم مراقب بودم تا از چنین اتفاقاتی دوری کنم و میزانسن نمایش‌هایم را به سمتی ببرم که تماشاگر نتواند حتی لحظه‌ای به ساعتش نگاه کند، مبادا حرکتی را از دست دهد.

 

دریایی همچنین افزود:  نمایش "کلفت‌ها" نیز مجموعه‌ای‌ست از دیالوگ و حرکت. نمایشی که در آن بازیگران علاوه بر اطلاعاتی که در طول نمایش و از طریق دیالوگ به تماشاگر ارائه می‌دهند با حرکات و حالات بدنی خود این اطلاعات داستانی را برای تماشاگر قابل لمس‌تر می‌کنند. البته به صورت کلی فضای نمایش "کلفت‌ها" تا حد زیادی سورئال است.

 

هر روز و به نوبت یکی از دو کلفت در نبود خانم خانه، نقش خانم را بازی می‌کنند و دیگری نقش خواهرش را (و نه خودش) و این تکرار هر روزه برای آن‌ها به نوعی آئین تبدیل شده است. بنابراین در طول اجرای نمایش "کلفت‌ها"، بازیگران تعدادی حرکات آئینی در ابتدا، اواسط و انتهای نمایش انجام می‌دهند. حال و هوای این حرکات به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را رئال دانست. زیرا علاوه بر نوع حرکات طراحی شده، بازیگران این حرکات را در فضایی مه آلود و در نور آبی انجام می‌دهند.

 

او درباره میزان وفاداری به نمایشنامه "کلفت‌ها" در اجرا اظهار کرد: ما به نمایشنامه ژنه تا حد زیادی وفادار بوده‌ایم، تنها در بازنگری متن بعضی دیالوگ‌های ثقیل را بازنویسی کرده و نمایشنامه را تا حدی کوتاه کردیم که این کوتاه شدن متن بیشتر شامل شخصیت خانم (مادام) شده است.

 

دریایی درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: نخستین طراحی صحنه این نمایش را یکی از دوستانم در دانشگاه و برای پایان‌نامه، انجام داد. ما تا حد زیادی به طراحی او پایبند مانده‌ایم. طراحی صحنه نمایش "کلفت‌ها" در خدمت داستان است و بیشتر شامل وسایل و آکسسواری است که در طول نمایش به آن‌ها نیاز داشتیم. البته طراحی اصلی نیز به گونه‌ای بود که به فضای سورئال حاکم بر نمایش نیز می‌افزود اما متاسفانه به دلیل شرایط سالن انتظامی و دو اجرا بودن آن از خیر چند مورد گذشتیم و فقط پاندول ساعت که دایره‌ای به قطر یک متر است را نگه داشتیم. البته این پاندول نیز در ابتدا قطری یک و نیم متری داشت و بسیار سنگین بود که این نیز به دلیل عدم استحکام سقف سالن انتظامی کنار گذاشته شد.

 

کارگردان نمایش "خلوتگاه" درباره فضای موسیقی‌ نمایش "کلفت‌ها" یادآور شد: از آنجایی که در طول اجرا شاهد حرکات آئینی هستیم که بازیگران "کلفت‌ها" آن را در فضایی مه‌آلود و سورئال انجام می‌دهند، انتخاب موسیقی بخش مهمی از اجرای ما به حساب می‌آید چراکه موسیقی نقش عمده‌ای در فضاسازی نمایش ما دارد. بنابراین موسیقی که برای نمایش انتخاب کردیم حال و هوایی آئینی و در عین حال مدرن دارد و مناسب برای فضای سورئال است. برای قسمت‌های دیگر نمایش و به منظور کمک به فضای داستان از چند موسیقی فرانسوی استفاده کردیم که آن‌ها را نیز با جست‌وجوی فراوان و وسواس انتخاب کردیم.

 

دریا دریایی در پایان صحبت‌هایش درباره مدت زمان تمرینات نمایش "کلفت‌ها" عنوان کرد: برای این دوره اجرای عموم و بدون در نظر گرفتن تمرینات پایان‌نامه در سال ۹۰، ما به شکل جدی ۴ ماه تمرین کردیم تا بازیگران به آمادگی لازم برای یک ساعتِ نفس‌گیر که در صحنه و در مقابل چشمان تماشاگر هستند، برسند.

 

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: بازنویسی: دریا دریایی، دستیار کارگردان: مریم صبوری، طراح صحنه و لباس: سودابه زارع پور، دوخت لباس: فریبا داویجانی، طراح نور: دریا دریایی، دستیار صحنه: محمدرضا الوند، پوستر و بروشور: علی مدیری، انتخاب موسیقی و افکت: دریا دریایی، امور رسانه: احمدرضا حجارزاده، ساخت تیزر: محمد مرادی فر و نورپرداز: مسعود قربانی.

 

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

  • 17
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش