شنبه ۰۱ دی ۱۴۰۳
۱۱:۱۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۶۰۸۸
رادیو و تلویزیون

شخصیت‌های زن در سریال مهران مدیری چه ویژگی‌هایی دارند؟

سریال هیولا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

معمولا چه در سینما و چه در تلویزیون، برای زنان کمتر نقش‌های مهم و تأثیرگذار نوشته می‌شود و متأسفانه حضور کم‌تأثیری در قصه دارند اما در بعضی آثار کار به جایی می‌رسد که همه صفات منفی در شخصیت‌های زن داستان جمع و یک تصویر سطحی و دم‌دستی از آن‌ها نمایش داده می‌شود.

تازه‌ترین نمونه این نوع آثار، سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری است که ظاهراً با هدف خنده گرفتن از مخاطب این اتفاق افتاده است. همه شخصیت‌های زن در این سریال، آدم‌های خوش گذران و ثروتمندی هستند که همه دغدغه‌های شان در مسائل ظاهری و کم‌اهمیت خلاصه می‌شود اما احتمالا این موضوع زیر سایه کنایه‌های سریال یا محبوبیت‌ مهران مدیری رفته و مورد توجه قرار نگرفته است. در ادامه درباره ویژگی‌های شخصیتی کاراکترهای زن در سریال «هیولا» نوشته‌ایم.

شکاک و پول‌پرست

سریال هیولا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

اکثر شخصیت‌های زن سریال به همسر خود شک دارند. آن‌ها فکر می‌کنند اگر همسر خود را کنترل ولحظه‌به‌لحظه چک نکنند و از لحاظ ظاهری متناسب با علاقه مندی‌ها و معیارهای آنان نباشند، ممکن است به سمت دیگران متمایل شوند! بنابراین تمام تلاش خود را می‌کنند که همیشه زیبا باشند و همیشه بدانند همسرشان کجاست و چه می‌کند. همسران اعضای هیئت‌مدیره «خاف» (مؤسسه خاک پای فرهنگیان) یعنی «فلور»، «مهسا»، «ملیکا» و به ویژه «بیتا» نمونه‌هایی از این شخصیت‌ها هستند. پول‌پرستی صفت دیگری است که در بعضی شخصیت‌های زن سریال دیده می‌شود.

آن‌ها حاضرند به خاطر پول به همسرشان فشار بیاورند که اخلاق را کنار بگذارند و از راه نادرست پول دربیاورند، یا به خاطر پول با مردی ناتوان و هم سن پدرشان ازدواج کنند. «شهره» و «مهسا» نمونه‌ این شخصیت‌ها هستند.

خوش گذران و سرگرم ظواهر

سریال هیولا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

گفتیم در سریال «هیولا» تصویر سطحی از زنان نشان داده شده است. همه شخصیت‌های زن در این سریال وقت خود را صرف مسائل ظاهری یا مادیات می‌کنند و دغدغه مهمی ندارند. آن‌ها زنان خوش گذرانی هستند که همه دل‌مشغولی‌شان پوشیدن لباس‌های مد روز و گران‌قیمت، مهمانی گرفتن و خرج کردن پول همسرشان است. این زنان در دورهمی‌های خود فال قهوه می‌گیرند و به یکدیگر گوشه و کنایه می‌زنند. اگر باشگاه می‌روند یا ورزش می‌کنند، قصد دارند زیباتر شوند و مثلاً حتی «فلور» که برای خودش کسب‌وکاری راه انداخته، سالن زیبایی دارد! همه همسران اعضای هیئت‌مدیره خاف یعنی «فلور»، «بیتا»، «مهسا» و «ملیکا» چنین شخصیت‌هایی دارند، فقط «مهری» و «شهره» از این قماش نبودند که آن‌ها هم پس از ثروتمند شدن «هوشنگ» به چنین زنانی تبدیل شدند.

اهل تفاخر و قپی

سریال هیولا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

زنان سریال «هیولا» به شدت اهل تفاخر هستند و چشم ندارند راحتی و ثروت یکدیگر را ببینند. آن‌ها در زندگی یکدیگر سرک می‌کشند تا نکند خدای ناکرده دیگری وسایل مارک در خانه‌اش داشته باشد، لباس مارک‌دار بپوشد و آن‌ها جا مانده باشند.

این زنان لباس‌های گران‌قیمت و برند می‌پوشند، درباره سفرهای خارجی‌شان صحبت می‌کنند و در فخرفروشی به یکدیگر، از هم سبقت می‌گیرند. آن‌ها یا ذاتاً اهل تفاخر هستند، مانند شخصیت «مینا» که به قول خودش با قپی آمدن، از لحاظ روانی تخلیه می‌شود و وقتی می‌فهمد «شهره» هم مانند او پولدار شده، همسرش «مهیار مهرافزون» را تحقیر می‌کند و او را بی‌عرضه می‌داند  یا مانند «مهری» و «شهره» که آب نمی‌دیده‌اند وگرنه شناگرهای ماهری هستند، وقتی پولدار می‌شوند از این فرصت برای فخرفروشی استفاده می‌کنند.

اغواگر و خطرناک

سریال هیولا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

تعدادی از کاراکترهای زن در «هیولا» حکم خطر برای زندگی زنان دیگر را دارند و تخصص و حرفه‌شان از راه به‌در کردن مردهاست. آن‌ها اگر جایی استخدام شده‌اند یا کاری انجام می‌دهند، صرفاً به واسطه این مهارت خاص‌ و البته ویژگی‌های ظاهری‌شان است. همه زنانی که در زیرمجموعه‌های مؤسسه «خاف» کار می‌کنند تخصص‌شان همین است اما به طور مشخص کارمندان «داف خاف» (مخفف دایره ارتباطات فروش)، مثال واضح این دسته از شخصیت‌های سریال هستند.

تنها یک زن در قصه حضور دارد که یکی از اعضای هیئت‌مدیره موسسه «خاف» است و سمت مهمی دارد اما معلوم شد او هم با «کامران کامروا» رابطه پنهانی داشته و باعث شده کامروا به همسرش خیانت کند. بنابراین «ژیلا زحمتکش» هم به نوعی نماینده این مدل از شخصیت‌های زن سریال است.

khorasannews.com
  • 16
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش