چکیده ای از بیوگرافی طناز طباطبایی:
نام: طناز
نام خانوادگی: طباطبايی
تحصيلات: فارغ التحصيل کارگرداني تئاتر
زمينه فعاليت: بازيگر سينما، تلويزيون و تئاتر
تاريخ تولد: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۶۲ / ۱۰ مه ۱۹۸۳
محل تولد: تهران، ايران
مليت: ايران
پيشه: بازيگري
سالهاي فعاليت: از ۱۳۸۰ تاکنون
مدرک تحصيلی: کارشناسي کارگرداني تئاتر
بیوگرافی طناز طباطبايی:
طناز طباطبايی در ۲۰ ارديبهشت ۱۳۶۲ در محله نياوران تهران متولد شد.
طناز طباطبایی بسيار اهل خانه و خانواده است، مادرش را بسيار دوست دارد و به او شديدا وابسته است، تنها خواهر کوچکتر او ليلا نام دارد و به خواهرش خيلي علاقهمند است، خواهر طناز طباطبایی در سينما هيچ فعاليتي ندارد، بلكه شغل اصلی او مترجمی زبان است.
پدر طناز طباطبایی در عرصه تجارت آدم بسيار موفقي است و در زمينهي موسيقي نیز فعاليت دارد، طناز کارگرداني تئاتر خوانده، با موسيقي آشنايي دارد و گيتار ميزند، مدتي هم کار نقاشي ميکرد و کم و بيش نزد پدرش در عرصه بازرگاني فعاليت ميکند.
ورود طناز طباطبایی به عرصه بازیگری:
طناز طباطبایی بازیگری را از شرکت در کلاسهاي آزاد بازيگري شروع کرد. که هنوز يک ماه از کلاسهايش نگذشته بود که اولين تجربه خود را در سن ۱۸ سالگی براي بازي در «جواني» سعيد سلطاني در سال ۸۰ انجام داد. خانوادهاش براي ورود او به عرصه بازيگري مخالفتي نکردند و بيشتر همراهش بودند.
زندگی طناز طباطبایی از زبان خودش:
خانوادهاي دارم که هميشه به من چند گزينه ميدهند و ميگويند انتخاب کن و هيچگاه دست و پايم را براي انجام کاري نميبندند.
پدرم پس از انتخاب این راه به من گفت :دوست ندارم تو از کوچه و بازار بازيگر شوي. دوست دارم تحصيلات آکادميک داشته باشي و تصميم گرفتم در دانشگاه کارگرداني نمايش و تئاتر بخوانم
دوستان اندک و گزيدهاي دارم. به روانشناسي عشق ميورزم. انسان جسور و آينده نگري هستنم و از زندگي عادي تنفر دارم.
در اوقات فراغت خود به گالريهاي عکس و نقاشي ميروم، همينطور فيلم تماشا ميکنم و کتاب ميخوانم.
زياد آدم معاشرتي نيستم. منطق خاص خودم را دارم و براساس آن عمل ميكنم، حالا ميخواهد بقيه خوششان بيايد يا نيايد و كمي عصبي هستم.
حساسیت طناز طباطبایی در انتخاب لباس:
قبل از هر چیزی مهم ترین نکته راحتی با آن لباس است. من هیچ وقت هم طراح خاصی برای همه لباس هایم نداشتم. خودم را خوب می شناسم و می دانم چه بپوشم بیشتر بهم می آید و طرفدار جدی سادگی هستم. روی حساب همه اینها انتخاب هایم را خودم انجام می دهم و از طراح های مختلف که کارهای متفاوتی دارند خرید می کنم. ولی همیشه در همه آنها یک ویژگی بوده که به مدل و سبک و سلیقه من نزدیک بوده. من در مورد مد و لباس برخلاف خیلی ها که برندباز هستند و برند برای شان مهم است ، این چیزها اهمیت ندارد و تنها مهم این است لباسم ساده باشد و بتواند مدت زمان طولانی از آن زیاد استفاده کنم. یعنی اینطوری نباشد که یک بار بپوشم و بعد در کمد خاک بخورد. من دوست دارم یک دست لباس را بارها بپوشم. به نظرم این که سال های سال از یک لباس استفاده کنی هیچ اشکالی ندارد.
ازدواج طناز طباطبایی:
اصلا به ازدواج فکر نمیکنم و اگر فرزندي هم داشته باشم بيشتر از خودم دوستش نخواهم داشت
به شدت از پير شدن هراس دارم و دوست دارم هميشه جوان و شاداب باشم. نه تنها از پيرشدن جسم که از پيرشدن فکر نيز ميترسم و از يک جا ماندن و بيهوده بودن متنفرم.
آهسته و پیوسته قدم بر برداشتن:
بیشترین چیزی که برایم مهم بوده این است که مثل نقاشی باشم که اول باید نقاشی کلاسیک را بیاموزد و انجام دهد و مثلا یک کوزه را درست طراحی کند و بکشد و بعد به آرامی به نقاشی حرفه ای و ماندگار تبدیل شود. در مورد بازیگری هم من همین نظر را داشتم که اگر به آرامی قدم بر دارم و رشد کنم جایم محکم تر و تثبیت شده تر خواهد بود و خودم از خودم راضی تر خواهم بود. من هیچ وقت فکر نمی کنم که تثبیت شدم و ماندم و تمام نمی شوم.
معيارهاي انتخاب نقش طناز طباطبایی:
ويژه بودن کاراکتر است و يک سري حرفهايي که کاراکترهاي ديگر نميتوانند آنها را بزنند. شيوه انتخاب ثابتي يا شيوه کار ثابتي ندارد. به گفته خودش:"بستگي به فيلمنامه دارد" بازي در نقش يک سگ قطعا تجربه اي متفاوت براي هر بازيگري است. ديدن بازي ستارهاي مشهور در نقش يک سگ هم تجربه اي متفاوت براي علاقمندان به بازيگري و هنرهاي نمايشي است. طناز طباطبايي، ستاره سينما، با بازي در نقش "ميلو" سگ محبوب «تن تن» روي ديگري از تواناييهايش را به نمايش گذاشته است. طباطبايي با کارنامه کاري درخشان و قابل دفاعي که ارائه داده است ثابت کرده از شيفتگان تجربههاي متفاوت است.
همچنین اعتقادش براین است که هر کاراکتری که یک بازیگر بازی می کند دنیای روانی خاصی برای خود دارد، و کوتاهی کارکتر مهم نیست بلکه چیزی که دارای اهمیت است تاثیرگذاری آن است.
بازی طناز طباطبایی در تئاتر:
تجربه بازی در تئاتر را داشته است. در این رابطه میگوید:" فضای تئاتر نسبت به سینما به من اجازه تجربه بیشتری میدهد. به اضافه اینکه من آن تجربیاتی که برای ورود و شناخت و یادگیری بازیگری در مدیوم سینما و تلویزیون لازم داشتم را پیدا کردم. من هنوز مدیوم تئاتر را خوب نمیشناختم و کمی با آن برخورد سینمایی میکردم. اما در کارها یک شب هایی با تماشاچی بی واسطه حرف میزنم و این تجربه نفس به نفس بودن با تماشاگر را واقعا دارم لمس میکنم." او به اصل " کم دیده شدن ولی خوب دیده شدن" بسیار معتقد است. و ترجیح میدهد ۱۰ نفر مخاطب در تئاتر داشته باشد اما همان ده نفر متفاوت بودن نقش او را تایید کنند تا در سینما مخاطبی میلیونی داشته باشد و آنطور که باید و شاید عمل نکند.
علاقه طناز طباطبایی به سینما:
بيشتر به سينما علاقمند است و عاشق پرده نقره ايست. به نظر او سينما سبک بازي و ژانرو مدل متفاوتي از بازي را ميطلبد، نمي توان اين دو را با هم مقايسه کرد زيرا شبيه به هم نيستند.
تاثیر گریم در بازی طناز طباطبایی:
من به عنوان بازیگر باید بازی خودم را بکنم گاهی گریم هم می تواند کمک کند. چهره پردازی در جایگاه خودش خیلی خوب است و می تواند کمک کند، اما به عنوان بازیگر خیلی اعتقاد ندارم چهره پردازی به بازی کمک کند.
تاثیر بازیگر مقابل:
از نظر طناز طباطبایی بازی نقش مقابل تاثیر زیادی روی او دارد و درباره تجربه در مقابل بازیگران کاربلد می گوید کاملا این احساس را می کردم که این عزیزان انرژی های زیادی به من هم منتقل می کنند، لذا ناخودآگاه اگر بازی من نقص داشت. یک دفعه ده پله بالا می آمدم به خاطر اینکه من هم پاسخ این انرژی را به همان شدت می دادم
نقد کارها:
طناز طباطبایی درباره کارهایش می گوید:معمولا افرادی که برای کارشان تلاش می کنند نسبت به آن کار غیرت نشان می دهند. پس در جایگاه نقد کردن نیستم زیرا به کار خود غیرت دارم و در موردش نمی توانم صحبت کنم، بهتراست این نقد و بررسی ها را به دیگران واگذارم.
طناز طباطبایی به هیچ چیز جز بازیگری فکر نمی کند:
به هیچ تجربه دیگری جز بازیگری فکر نمی کنم چون باورم این است که یک کار انجام بده اما آن یک کار را درست انجام بده. شاید چون یک کم کمال گرا هستم از انجام کارهای نصف و نیمه و غیر حرفه ای خوشم نمی آید. من از گالری گردی، تماشای آثار هنری، تماشای فیلم تئاتر، کتاب خواندن و سفر ذهن و روحم را تغذیه می کنم تا بتوانم در کارم خلاق تر باشم. اینها به اضافه ورزش یوگا که پای ثابت برنامه روزانه زندگی من هستند.
موفقیت طناز طباطبایی:
طناز طباطبايی فكر میكند الان در حد خودش ميتواند آدم موفقی باشد، اما حالاحالاها با آن موفقيتي كه ته ذهنش است فاصله دارد.
بازی های تئاتر طناز طباطبایی:
سال | تئاتر | کارگردان | توضیحات |
۱۳۹۰ | درس | داریوش مهرجویی | |
۱۳۹۰ | کمی بالاتر | آروند دشت آرای | |
۱۳۹۱ | باغبان مرگ | آروند دشت آرای | |
۱۳۹۱ | تنتن و راز قصر مونداس | آروند دشت آرای |
سریال های طناز طباطبایی:
سال | مجموعه | کارگردان | توضیحات |
۱۳۸۰ | گریه | ||
۱۳۸۵ | در چشم باد | مسعود جعفری جوزانی | |
۱۳۸۵ | میوه ممنوعه | حسن فتحی | |
۱۳۸۸ | پرانتز باز | کیومرث پوراحمد | |
۱۳۹۲ | کلاه قرمزی ۹۲ | ایرج طهماسب | میهمان برنامه |
بازی طناز طباطبایی در شبکه خانگی:
سال | سریال | شبکه | کارگردان |
۱۳۹۱ | قلب یخی | شبکه خانگی | سامان مقدم |
۱۳۹۲ | شاهگوش | شبکه خانگی | داوود میرباقری |
بازی طناز طباطبایی سینما:
سال | نام فیلم | کارگردان | توضیحات |
۱۳۸۳ | دیشب باباتو دیدم آیدا | رسول صدرعاملی | |
۱۳۸۶ | چهارانگشتی | سعید سهیلی | |
۱۳۸۶ | دماغ | فرزاد موتمن | تله فیلم |
۱۳۸۶ | جعبه موسیقی | فرزاد موتمن | |
۱۳۸۶ | شب زده | فرزاد موتمن | |
۱۳۸۷ | میزاک | حسینعلی لیالستانی | |
۱۳۸۷ | پسر تهرانی | کاظم راست گفتار | |
۱۳۸۷ | صداها | فرزاد موتمن | |
۱۳۸۸ | طهران تهران | مهدی کرم پور | |
۱۳۸۹ | مرهم | علیرضا داودنژاد | |
۱۳۸۹ | سرسپرده | بهمن گودرزی | |
۱۳۸۹ | پریناز | بهرام بهرامیان | |
۱۳۸۹ | گزارش یک جشن | ابراهیم حاتمی کیا | |
۱۳۹۰ | نارنجی پوش | داریوش مهرجویی | |
۱۳۹۰ | هفتم | مسود قراگزلو | فیلم کوتاه |
۱۳۹۱ | هیس! دخترها فریاد نمیزنند | پوران درخشنده | |
۱۳۹۲ | ساکن طبقه وسط | شهاب حسینی | |
۱۳۹۲ | پنجاه قدم آخر | کیومرث پور احمد | |
۱۳۹۲ | آرایش غلیظ | حمید نعمت الله | |
۱۳۹۳ | رخ دیوانه | ابوالحسن داوودی | |
۱۳۹۳ | مرگ ماهی | روحالله حجازی | |
۱۳۹۴ | بیست هفته | مسعود قراگزلو | |
۱۳۹۴ | خشم و هیاهو | هومن سیدی | |
۱۳۹۴ | ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا | عبدالرضا کاهانی | |
۱۳۹۵ | ویلایی ها | منیره قیدی |
گریم هایی متفاوت از طناز طباطبایی:
- 87
- 36
کاربر مهمان
۱۴۰۱/۴/۲۸ - ۱۱:۵۲
Permalink