سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳
۰۹:۳۱ - ۱۳ دي ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۰۱۱۲۱
اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی

جهش اقتصاد تولید محتوای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ / ارزش بازار محتوای دیجیتال بیش از ۱۰۴میلیارد دلار است

محتوای دیجیتال,تولید محتوا
هجوم مردم به پلت‌فرم‌های اشتراکی و اجتماعی برای درآمدزایی بیشتر در عصر کرونا، باعث رونق اقتصاد محتوای دیجیتال شد. بیش از ۵۰میلیون نفر در جهان تولیدکننده محتوای دیجیتال هستند و ارزش این بازار بیش از ۱۰۴میلیارد دلار است. رشد این بازار باعث شکل‌گیری یک طبقه متوسط قوی‌تر شده است؛ تا جایی که ۴۱درصد از تولیدکنندگان محتوا از این محل درآمدزایی می‌کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد، اقتصاد تولید محتوا در سال‌های اخیر رشد انفجاری داشته است، اما باید دید این روند در آینده به چه سمتی می‌رود. در واقع درآمدزایی از محتوای دیجیتال پدیده تازه‌ای نیست، اما همه‌گیری کووید-۱۹ به کاتالیزوری برای آن تبدیل شد؛ دلیل این موضوع هم هجوم مردم به پلت‌فرم‌های اشتراکی و شبکه‌های اجتماعی برای درآمدزایی بیشتر در زمانی بود که ناچار به خانه‌نشینی بودند. البته برای بسیاری از آنهایی که در همین دوران به ستاره‌های تیک‌تاک تبدیل شدند، این کار در ابتدا با انگیزه خارج شدن از یکنواختی و کلافگی ناشی از قرنطینه موضوعیت پیدا کرد و به تدریج به کاری تمام‌وقت تبدیل شد.

این روند در سال ۲۰۲۰ رشد کرد. بیش از ۵۰میلیون نفر در سراسر جهان خودشان را تولیدکننده محتوای دیجیتال می‌دانند و به این ترتیب است که اندازه این بازار به سرعت در حال رشد است؛ تا جایی که ارزش بازار تولید محتوای دیجیتال حالا به بیش از ۱۰۴ میلیارد دلار رسیده است. پس تعجبی ندارد که توجه سرمایه‌گذاران به این بازار جلب شود؛ آنها تا کنون ۳/ ۱ میلیارد دلار از سرمایه خودشان را به این بازار تزریق کرده‌اند. این بازار باعث شکل‌گیری یک طبقه متوسط قوی‌تر شده است. حالا ۴۱ درصد از تولیدکنندگان محتوا درآمد زندگی خودشان را - که رقمی در حدود ۶۹ هزار دلار یا بیشتر در سال است- از این راه به دست می‌آورند.

با این اوصاف تولیدکنندگان محتوا به کسب‌وکار خودشان تبدیل می‌شوند. استارت‌آپ‌ها به سرعت در حال تلاش برای تولید ابزارها و خدماتی هستند که به کمک آنها بتوانند این کسب‌وکارها را مدیریت کرده و باعث رشد آنها بشوند. برندهای معتبر و بزرگ هم تلاش خودشان را برای دسترسی به مخاطبان‌شان از طریق نفوذ این تولیدکنندگان محتوا، دو برابر کرده‌اند. حالا به راحتی می‌توان فهمید که چرا بسیاری معتقدند که هیچ زمانی برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده محتوا، بهتر از حالا نیست. با این همه باید دید این روند در ادامه به چه سمت و سویی می‌رود. در همین راستا مجله FastCompany به بررسی پیش‌بینی‌هایی از روندهای احتمالی بازار تولید محتوا در سال جدید میلادی پرداخته است.

صندوق‌های تامین مالی همچنان قابل‌اعتماد نیستند: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که اغلب تولیدکنندگان محتوای ماهر و خوش‌آتیه با آن مواجه هستند، این است که چطور از محتوای تولیدی‌شان درآمد ثابتی به دست بیاورند. پلت‌فرم‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰ صندوق‌های تامین مالی ویژه تولیدکنندگان محتوا را معرفی کردند تا از آنها به عنوان ابزارهایی برای جذب این افراد و گاهی جلب‌توجه آنها به پلت‌فرم‌های‌شان استفاده کنند. تیک‌تاک با اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار به تولیدکنندگان محتوا، در این زمینه پیشتاز است. در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، شرکت اسنپ روندی را برای اختصاص روزانه یک میلیون دلار به آن دسته از تولیدکنندگان محتوا آغاز کرد که از قابلیت تولید ویدئوی کوتاه Spotlight  آن استفاده می‌کردند. این شرکت در ماه دسامبر اعلام کرد که در طول سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۲هزار تولیدکننده محتوا، بیش از ۲۵۰ میلیون دلار اختصاص داده است. شرکت متا در ماه ژوئن سال گذشته میلادی - که در آن زمان هنوز با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد- با اعلام سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در برنامه‌هایی برای ارائه روش‌های بیشتر درآمدزایی به تولیدکنندگان محتوا، به هدف زد.

با وجود آنکه صندوق‌های کمک مالی به تولیدکنندگان محتوا لزوما برای تامین کل درآمد آنها ایجاد نشده‌اند، اما می‌توانند به درآمدزایی آنها کمک زیادی بکنند. اما سوال این است که پلت‌فرم‌ها تا چه زمانی می‌خواهند به تامین مالی صندوق‌های ویژه تولیدکنندگان محتوا ادامه بدهند؟ بسیاری معتقدند که پلت‌فرم‌ها با پس گرفتن این کمک‌های مالی، احتمالا بخش زیادی از نفوذشان را از دست خواهند داد. «الکساندرو باگلیاری» هم‌بنیانگذار و مدیرعامل Influencer Marketing Factory که بزرگ‌ترین آژانس تحلیل بازار تولید محتوای دیجیتال است، می‌گوید که همیشه با دیده شک به ایجاد صندوق‌های تامین مالی تولیدکنندگان محتوا نگاه کرده.

او در این مورد می‌گوید: «پلت‌فرم‌های اجتماعی گاهی درک نمی‌کنند که کارکرد شبکه‌های اجتماعی تنها به قابلیت‌ها‌ و درآمدشان محدود نیست، بلکه مربوط به یک اجتماع است؛ مربوط به چیزی است که می‌توان تولید کرد و اینکه تا چه مدت می‌توان در این جایگاه باقی ماند. بعضی از تولیدکنندگان محتوا تنها به دنبال کسب درآمد راحت هستند و تمایلی به ماندن در این بازار ندارند، در حالی که بعضی دیگر به آن به عنوان یک شغل نگاه می‌کنند و می‌خواهند مطمئن شوند که درآمد ماهانه‌شان چقدر خواهد بود.»

برندها برای دسترسی به مخاطبان‌شان، بیشتر به تولیدکنندگان محتوا وابسته می‌شوند: بسیاری از تولیدکنندگان محتوا درآمد زندگی‌شان را از میان معاملات برندها به دست می‌آورند. بر اساس آمار ارائه شده توسط Influencer Marketing Factory، بازاریابی اینفلوئنسری منبع درآمد اصلی ۳۱ درصد از تولیدکنندگان محتوا است. به گفته بعضی کارشناسان، خبر خوب این است که برندها دیگر تنها به تعداد فالوورهای هر تولیدکننده محتوا اهمیت نمی‌دهند. حالا رویکرد برندها کمی جامع‌تر شده و به دنبال این هستند که ببینند مخاطبان‌شان چه کسانی هستند؟ میزان نفوذ آنها چقدر است؟ چه زمانی برای تولید محتوا بهتر است و آیا مخاطبان‌شان حاضر به انتشار پستی درباره این برندها هستند یا خیر؟ در واقع ارزیابی‌ها در بازاریابی اینفلوئنسری در حال پیچیده‌تر شدن است. با این اوصاف دوری نسل جوان از شیوه‌های بازاریابی قدیمی، معنادار است.

بر اساس تحقیق انجام شده توسط آژانس تبلیغاتی Wunderman Thompson، ۷۳ درصد از جوانان آمریکایی انتظار دارند که یک برند نیازهای آنها را درک کند؛ ۷۶ درصد آنها معتقدند که یک برند بهتر است هویت‌ها و تجربه‌های فردی آنها را بپذیرد و آن را از روش‌های تولید محتوای تبلیغاتی این برندها متوجه می‌شوند. با این اوصاف انتظار می‌رود به‌روزرسانی تازه iOS اپل که با اولویت دادن به حریم خصوصی کاربران، امکان کنترل بیشتر روی اطلاعات قابل مشاهده و قابل استفاده آنها را می‌دهد، بدون شک روی روندهای آینده بازاریابی دیجیتالی تاثیر بگذارد. این به معنای آن است که برندها برای دسترسی به مخاطبان خاص از طریق آن ابزارها، باید وقت و هزینه بیشتری صرف کنند.

برندهای بیشتر و ستاره‌های بزرگ‌تری، تولیدکنندگان محتوا می‌شوند: از طرف دیگر، برندهای بیشتری خودشان به تولیدکنندگان محتوا تبدیل می‌شوند. «اسکات بلسکی» مدیر ارشد محصول شرکت Adobe در این مورد می‌گوید: «هر کسب‌وکار کوچکی به تدریج احساس نیاز می‌کند که خودش به یک تولیدکننده محتوا تبدیل شود. صرف‌نظر از اینکه یک رختشوی‌خانه سلف‌سرویس باشید، یک پیتزافروشی محلی، یک متخصص ماساژدرمانی یا آرایشگر، حالا به این نتیجه خواهید رسید که برند شما تنها وقتی به‌روز و محبوب خواهد بود که محتوای اختصاصی خودتان را تولید کنید و آن را به مشتریان فعلی و بالقوه‌تان ارائه دهید.» این موضوع درباره ستاره‌ها و سلبریتی‌ها هم صادق است. جو کسلر، مدیر بخش جهانی آژانس تحلیل داده UTA IQ، در این مورد می‌گوید: «ما در حال حاضر شاهد تمایل بیشتر ستاره‌های مشهور به تولیدمحتوا و بازاریابی دیجیتالی از این طریق هستیم. مشتریان هم به این کار واکنش مثبتی نشان می‌دهند و با این اوصاف انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور ستاره‌های بیشتری به تولید محتوا روی بیاورند.»

مسائل کاری و فرسودگی ناشی از آن باید مورد توجه قرار بگیرند: در اوایل سال گذشته میلادی و با رونق بیشتر بازار تولید محتوای دیجیتالی، موضوع فرسودگی ناشی از این کار به بحث مهمی تبدیل شد. تحقیقی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد ۹۰ درصد از تولیدکنندگان محتوا فرسودگی‌های ناشی از این کار را تجربه می‌کنند و ۷۱ درصد آنها می‌گویند که این فرسودگی آنها را مجبور به ترک کار می‌کند. این در حالی است که بسیاری از مدیران پلت‌فرم‌های اجتماعی معتقدند که تولیدکنندگان محتوا روی صندلی‌های راحت‌شان نشسته‌اند و خسته نمی‌شوند. در واقع این بحث گسترده‌تری است و حتی با اقتصادی گیگی (بخشی از بازار کار مربوط به شغل‌های موقت، قراردادی و کوتاه‌مدت) مقایسه می‌شود. در واقع این موضوع به بحث‌های مربوط به مشکلات کاری و چگونگی طبقه‌بندی مشاغل مرتبط با اپلیکیشن‌ها و پلت‌فرم‌ها، مربوط می‌شود.

NFTها باید سود و مزایای بیشتری در زندگی واقعی داشته باشند: رونق بازار توکن‌های غیرقابل معاوضه یا NFTها، به‌طور طبیعی و به خاطر اشکال مختلف توکن‌های اجتماعی که امکان فروش‌شان از طریق تولیدکنندگان محتوا وجود دارد، به اقتصاد تولید محتوای دیجیتالی مربوط می‌شوند. در واقع تولیدکنندگان محتوا می‌توانند NFTها را در مقابل دسترسی اختصاصی مخاطبان به محتوای تولیدی‌شان، بفروشند. با توجه به آنکه تعداد تولیدکنندگان محتوا هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، انتظار می‌رود که ارزش NFTهای اختصاصی آنها هم به سرعت افزایش پیدا کند.

  • 10
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش