به گزارش ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه کارنگی ملون، سیستم های واقعیت مجازی کنونی میتوانند تجربیات بصری همه جانبه ای ارائه دهند ولی به ندرت میتوانند برای کاربران خود، احساس کردن اجسام بالاخص دیوارها و وسایل را فراهم کنند. محققان "دانشگاه کارنگی ملون" (CMU)، ابزار جدیدی ابداع کرده اند که چند ریسمان را بدست و انگشتان کاربر متصل می کند تا امکان احساس کردن موانع و اجسام سنگین برای او فراهم شود.
این ابزار با قفل کردن ریسمان ها در زمانی که دست کاربر به دیوار مجازی نزدیک می شود، احساس لمس کردن دیوار را شبيه سازي می کند. این مکانیسم، به اشخاص امکان می دهد تا برجستگي های یک مجسمه مجازی را احساس کنند و زمانی که اجسام را هل میدهند، مقاومت آن ها برای شان قابل درک باشد.
"کیتی فانگ" (Cathy Fang)، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه کارنگی ملون و از محققان این پروژه گفت: این ابزار که روی شانه کاربر قرار می گیرد، به چند ریسمان مجهز است؛ در نتیجه وزن زيادي ندارد، باطری را کم تر مصرف می کند و هزینه آن نیز کم تر است.
"کریس هریسون" (Chris Harrison)، استادیار دانشگاه کارنگی ملون و از محققان این پروژه اظهارکرد: دیوارها، وسایل و شخصیت های مجازی، عناصر اصلی برای ساخت جهان مجازی هستند. سیستم های واقعیت مجازی، کاری بیش از لرزش وارد کردن بدست انجام می دهند.
فانگ افزود: من عقیده دارم که این تجربه میتواند غافلگیرکننده و سرگرم کننده باشد. کاربر با گذاشتن انگشتان خود به دور اجسام غیرواقعی میتواند با آن ها تعامل داشته باشد و آن ها را حس کند.
محققان دیگری نیز از چنین ریسمان هایی برای ایجاد بازخورد در دنیا مجازی استفاده کرده اند ولی سیستم های آن ها معمولاً موتورهایی را برای کنترل ریسمان ها بکار می گیرد. سیستم محققان دانشگاه کارنگی ملون، به موتو نیازی ندارد. این سیستم، پوشیدنی است و کارآیی های بسياري برای کاربران خود بهمراه دارد. فانگ اضافه کرد:موتورهایی که پیشتر در چنین سیستم هایی بکار رفته اند، سنگین هستند و انرژی زيادي مصرف می کنند.
این گروه پژوهشی به جای موتور، از چند"منقبض کننده" یا "رترکتور" (retractor) استفاده کردند. آن ها مکانیسمی را نیز به سیستم خود افزودند که میتواند با کمک الکتریسیته به سرعت قفل شود. فنرهایی که در این سیستم بکار رفته اند، ریسمان ها را محکم نگه می دارند. این سیستم فقط به کمی نیروی الکتریسته احتیاج دارد؛ در نتیجه انرژی کمی مصرف می کند و میتواند کار خود را با نیروی باطری انجام دهد.
فانگ ادامه داد: این سیستم، برای بازي های واقعیت مجازی کاربرد خواهد داشت و میتواند تجربه خوبی از تعامل فیزیکی با موانع و اجسام فراهم کند. همینطور میتوان از این سیستم برای بازدید از موزه های مجازی استفاده کرد و یا به خرید از فروشگاه لوزم خانگی پرداخت.
- 11
- 4