اگر از ۱۰ نفر درباره بازیهای کامپیوتری بپرسید، بدون شک نیمی از آنها خاطراتشان با قهرمان سرخپوشی را بهیاد میآورند که مراحل تمامناشدنی و دشواری را پشتسر میگذاشت تا درنهایت شاهزاده را نجات دهد. «ماریو» (Mario) شاید در ابتدا یک بازی بهنظر برسد اما در حقیقت نمادی برای کشور ژاپن محسوب میشود. زمانی که مشعل المپیک بهدست مسئولان سرزمین آفتاب رسید، شینزو آبه که سمت نخست وزیری ژاپن را برعهده دارد، با لباس ماریو حاضر شد و نماد این بازیها را دریافت کرد.
ماریو از زمانی که به دستان توانای شیگرو میاموتوی بزرگ خلق شد، همواره در مسیر صعودی و موفقیت قدم برداشته است. لوله کش ایتالیایی زبان، داستان و پیش زمینه عجیبی ندارد، ظاهر فریبنده شخصیتهای سری «فاینال فانتزی» (Final Fantasy) را هم ندارد. او در ظاهر خود، چیزی نهفته دارد که توانسته دل بیش از دو نسل از گیمرها را از آن خود کند. نینتندو چندی پیش آمار پرفروشترین محصولات کنسول وی-یو و همچنین ۳DS خود را اعلام کرد و مطابق انتظار ماریو و دوستان همیشه همراهش، در صدر این لیست قرار گرفتند.
پس عجیب نیست که اگر نگاهی بیندازیم به بهترینهای قهرمان تمام نشدنی نینتندو و ببینیم چه عواملی سبب شده تا این عناوین، فروش بسیار خوبی داشته باشند.
جنون سرعت
در سری بازیهای ماریو قانونی نانوشته وجود دارد که میگوید: «هرچه میخواهی، بساز زیرا خواهد فروخت.» از یک عنوان با محوریت گلف بازی کردن گرفته تا همین «ماریو کارت» (Mario Kart) همگی آثار پرفروش و مهمتر از همه با کیفیتی هستند. «ماریو کارت» تمامی شخصیتهای مهم سری را دور هم جمع و آنها را وارد مسابقات رانندگی میکند. البته داستان به همین سادگی نیست که صرفا رانندگی حرف اول را بزند زیرا عوامل هیجانانگیز دیگری هم هستند که در سرنوشت شخص برنده دخالت دارند. بهعنوان مثال سلاحهایی مانند بمب و موشک هم درون جعبههایی قرار دارند که در میانه مسیر گیمرها قرار میگیرند.
نینتندو برای نسخه هشتم «ماریو کارت» دست به ابتکاراتی زد که نمونهاش پیشتر سابقه نداشت. سیستم جاذبه و حرکت روی دیوار ازجمله این ویژگیها بودند که هیجان مسابقات را دو برابر میکردند. همچنین سلاحهای جدیدی هم در بازی گنجانده شدند که از بین آنها میتوان به مدل تازهای از بومرنگ اشاره کرد. این عنوان برای وی-یو عرضه شد و نینتندو توانست هشت میلیون نسخه از آن را بهفروش برساند. «ماریو کارت ۸» ازجمله بازیهایی است که برای سوییچ هم منتشر میشود.
نجات دوباره شاهزاده خانم
پیش از اینکه «ماریو» به ژانرهای متفاوت گرایش پیدا کند، تنها یک هدف داشت: نجات شاهزادهای که بهدست بازر بدذات دزیده شده بود. آقای لولهکش بارها ماموریتش را بهخوبی به انجام رساند اما ظاهرا اژدهای بازیگوش، قصد تسلیم شدن نداشت. اینبار «ماریو» به کنسول وی-یو کوچ کرد و در آنجا ماجراجوییهایش را ادامه داد.
گرافیک رنگارنگ و تصاویر بسیار زیبا تنها خصوصیات مثبت «نیو سوپر ماریو برادرز» (New Super Mario Bro. U) نبودند بلکه گیمپلی اعتیادآور و طراحی مراحل بهشدت خلاقانه، لذتی وصف ناشدنی را به گیمر میبخشیدند. اگر نسخههای قبلی را بازی کرده باشید، میدانید که «ماریو» در طول سفر خود، قدرتهای متفاوتی را به دست میآورد که به او در پیشروی مراحل کمک شایانی میکنند.
سازندگان در این نسخه قدرتهای جدیدی را هم اضافه کردند که در میان آنها باید به سنجاب پرنده اشاره کرد. ماریو با بهرهگیری از این قدرت، میتواند در فواصل زیادی به پرواز درآید و یا هنگام حرکت در مسیر عمودی، کنترل بهتری داشته باشد. این بازی بهصورت انحصاری منتشر شد اما با این حال توانست فروشی ۵.۴۵ میلیون نسخهای را تجربه کند و به دومین اثر پر فروش تمام دوران وی-یو بدل شود.
کلاس ماریوسازی
سپتامبر ۲۰۱۵ برای طرفداران «ماریو» چیزی شبیه به رویا بود. نینتندو اثری فراموش نشدنی بهنام «سوپر ماریو میکر» (Super Mario Maker) را به بازار روانه کرد تا هر گیمر با هر سلیقه، ماریوی خودش را بسازد. درواقع میتوان گفت که این بازی، بیش از هرچیز کلاس طراحی یک عنوان با محوریت ماریو است با این تفاوت که در صورت علاقه، مراحل ساخته شده به اشتراک گذاشته میشوند تا دیگران هم آن را تجربه کنند.
نینتندو برای ساخت «سوپر ماریو میکر» المانهایی از پنج بازی سری ماریو را کنار یکدیگر قرار داد تا کوچکترین کمبودی حس نشود. هنوز هم پس از گذشت دو سال، مراحل خلاقانه و متنوعی را میتوان پیدا کرد که هرکدام ویژگیهای منحصربهفردی دارند. درواقع نینتندو با این کار، میلیونها «سوپر ماریو» خلق کرد بدون آنکه دخالت مستقیمی در ساخت آنها داشته باشد.
این بازی ابتدا برای وی-یو منتشر شد و پس از گذشت یک سال به ۳DS نقل مکان کرد. منتقدان مانند دیگر بازیهای سری از «سوپر ماریو میکر» هم استقبال کردند و میانگین نمره ۸۸ را برایش در نظر گرفتند.
اگرچه بازی مذکور توانست ۳.۷۳ میلیون نسخه بفروشد و در رده هفتم پرفروشترینهای تمام دوران وی-یو قرار بگیرد اما نمیتوان منکر اهمیت آن در این مجوعه شد.
سرزمین سهبُعدی
بهنظر میرسد که قهرمان دوستداشتنی نینتندو به هرجایی که قدم میگذارد، عالی عمل میکند. این بار ماریو عازم ۳DS شد و نتیجهای خیرهکننده بهجا گذاشت. «سرزمین سه بعدی سوپر ماریو» (Super Mario 3D Land) اگرچه در ظاهر اثری تمام سه بعدی بهنظر میرسید، اما مانند گذشته از المانهای گذشته ساید اسکرول پیروی میکرد.
اینبار با قدم گذاشتن به سرزمینهای گوناگون، قهرمان خستگیناپذیر همه جا را زیر پا میگذاشت تا یکبار دیگر به هدف قدیمی خود دست پیدا کند. گیمرها به لطف دو صفحه کنسول دستی ۳DS میتوانستند تا از موقعیت مراحل مطلع شوند و پایان مسیر را از ابتدا ببینند. گیمپلی تفاوت چشمگیری با گذشته نداشت اما همین که تعامل بسیار خوبی با قابلیتهای کنسول صورت میگرفت، بسیاری را به خریدن آن وسوسه کرد. درنهایت «سرزمین سهبعدی ماریو» با ۱۱.۱۷ میلیون نسخه در رتبه چهارم پرفروشترینهای تمام دوران کنسول دستی سهبعدی نینتندو بدل شد.
امید صدیقایمانی
- 10
- 3