نسخه جدید بازی Animal Crossing به شما اجازه میدهد یک کمپ به عنوان پایگاهتان بسازید؛ دوستان حیوان شما میتوانند از این کمپ دیدن کنند. علاوه بر این، شما میتوانید با استفاده از آیتمهای کوچک همچون مبلمان یا آیتمهایی بزرگتر همچون استخر، کمپ خود را به هر شکلی که میپسندید درآورید. چالش اصلی به دست آوردن مواد و مصالح مورد نیاز برای ساختن این آیتمها است که در چندین منطقهی مختلف رخ میدهد و شما در آنها مأموریتهای کوچکی برای حیوانات انجام میدهید که باعث افزایش “سطح دوستی” شما با آنها خواهد شد که فوائد جدیدی برای شما دارد.
اولین چیزی که با دیدن این بازی تداعی میشود، شبیهساز PewDiePie برای کاربران یوتیوب است که در آن میتوانید یک استودیوی ضبط مجازی یوتیوب بسازید و آن را به دلخواه تنظیم کنید. با این حال، Pocket Camp فراتر از یک اتاق است. این بازی، هم به لحاظ حس و حال و هم ظاهر آنقدر به عناوین گذشته و اصلی Animal Crossing شبیه است که میتواند موفقیت خوبی برای نینتندو کسب کند.
این موضوع که نینتندو ژانرهای مختلف را در بازی موبایل آزموده، جالب توجه است. میتوان گفت Miitomo کم و بیش یک اشتباه تمامعیار و حاصل تجربهگری کورکورانهی نینتندو در فضا با بازیای بود که شباهتی به یک بازی هم نداشت. Super Mario Run تلاش کرد تا رویکرد بهتری در پیش بگیرد و نتیجهی آن یک بازی کامل و خوشساخت ده دلاری بود. با اینحال، این بازی نیز در حد انتظار ظاهر نشد؛ بنابراین، ما این مدل را دیگر ندیدیم. Fire Emblem Heroes در استفاده از عناصر گیمپلی این سری استراتژیک موفق ظاهر شد و توانست هواداران و در نتیجه پول زیادی جذب کند.
برخی معتقدند این نوع کسب درآمد از بازی طعمهای برای گرفتن پول از هواداران است، اما این مسئله آنقدر قابل انتظار و مشخص بود که جایی برای بحث باقی نمیگذاشت. همانطور که حدس میزنید، بازی بعدی پوکمون گو بود، که نینتندو صرفاً در آن سهم دارد و ناشر اصلی آن نیست. اما این بازی نیز با استفاده از فروشگاه آیتم سنتیاش توانست به سودهای بیلیونی منجر شود. حتا اگر نحوهی کسب درآمد در این بازی، که ۷۵۰ میلیون بار دانلود شده بود، عجیب و غریب بوده باشد جایی برای بحث باقی نمیگذارد.
بازی Animal Crossinng: Pocket Camp سیستم متفاوتی دارد که در آن معمولاً باید برای رد کردن زمانهای انتظار یا ارتقای قابلیتهای کلکسیونتان پول بدهید. با این حال، شما میتوانید با پیش رفتن در بازی و کامل کردن برخی چالشها نیز پول به دست آورید. بنابراین، نمیتوان ادعا کرد که مجبورید برای انجام این بازی پول بدهید. تا بدین جا، حتا در دورهای که صدای مشتریان از تراکنشهای خُرد در بازیها درآمده است، بازی Animal Crossing فاصلهاش را از جنجالهای پیرامون این موضوع حفظ میکند.
در واقع، Animal Crossing بازیای نیست که با عجله تمامش کنید. حتا در نسخههای اصلی و کامل نیز این گونه نیست. این بازی به گونهای است که میتوانید روزانه ۵ تا ۱۵ دقیقه بازی کنید و از آن خارج شوید، که برای نسخهی موبایل نیز بسیار خوب و مناسب است. واقعاً مهم نیست که ۷۲ ساعت طول میکشد تا ساخت استخرتان تمام شود. همچنین، این بازی کلش آف کلنز نیست که در آن ارتشی به شما حمله کند.
هنگام تجربهی بازی Animal Crossing نیاز به هیچ گونه عجلهای نیست، و باور من این است که Pocket Camp میتواند در این شکل و شمایل بسیار خوب عمل کند. از میان تمام بازیهایی که نینتندو تاکنون برای موبایل معرفی و عرضه کرده است، بازی Animal Crossing میتواند آسانترین جهش از کنسول به موبایل باشد. حتا اگر این نسخه نسخهای با تمام امکانات نباشد؛ اولی اینکه احتمالاً قرار نیز نبوده چنین باشد و دوم اینکه میتواند در طول زمان همچون دیگر عناوین نینتندو رشد کرده و گسترش یابد.
نینتندو میتواند جای مناسبی را در بازیهای موبایل پیدا کند و Animal Crossing: Pocket Camp میتواند یک ورود جدید و خوب برای آنها باشد.
رضا جاوید
- 11
- 2