دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۴۴ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۳۰۴۷۲۵
رفاه و آسیب های اجتماعی

علل جنایت تجاوز جنسی و قتل دختربچه‌ها در ایران چیست؟

تجاوز جنسی کودکان,اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی,آسیب های اجتماعی

یکی از مسائل اجتماعی که در روزهای اخیر وجدان جامعه ایران را بطور عمیق جریحه دار کرده واقعه دردناک تجاوز جنسی و قتل بچه‌هاست. آن هم درجامعه‌ای که دارای بافت و ساخت مذهبی بوده و اعتقادات مذهبی دررفتارهای روزمره تمامی آحاد جامعه حداقل نمود ظاهری دارد. اما باید به جرأت گفت تا کنون هیچ تحلیل روشن علمی و مؤثری از اینگونه جنایات به عمل نیامده زیرا به دلایلی چون نبود دسترسی به اطلاعات و شواهدعینی و تقلیل‌گرایی علمی و تحلیل نظری صرف شناخت درست و واقع بینانه‌ای از حادثه به دست نیامده است.

 

مسأله این است که بعد از چنین اتفاق‌هایی بازتاب‌های زیادی در جامعه می‌بینیم اما پس از مدتی موضوع فراموش می‌شود و باز این داستان به گونه‌ای دیگر درگوشه و کنار جامعه تکرار می‌شود. نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که برخورد قضایی با مسأله مذکور قاطعانه و بازدارنده نبوده است  یا نوعی مقابله با این قوانین از سوی مجرمان با تکرار جرم به چشم می‌خورد  یا نظام ارزشی و اخلاقی جامعه در حال دگرگونی است و دیگر کسی به این ارزش‌های انسانی و اجتماعی وقعی نمی‌نهد و دین و تعهدی به آنها در خود احساس نمی‌کند و وجدان‌های فردی در حال سستی و ضعف است.

 

آنچه در این پرونده‌ها بدیهی است اینکه انگیزه اصلی مجرمان نه قتل بلکه تجاوز جنسی است اما بعد از تجاوزجنسی برای ازبین بردن آثار جرم تجاوز، به از بین بردن قربانی اقدام کرده‌اند. براساس این اطلاعات و تبیین‌های رسانه‌ای، تحلیل اولیه‌ای که از این زنجیره حوادث می‌توان ارائه کرد این است که می‌توان گفت پشت این جنایات هولناک زنجیره‌ای و ظاهراً فردی مسائل و زمینه‌های اجتماعی نهفته است و با توجه به اینکه میزان جرم، تکرار، شدت و عمومیت جرم در حال افزایش است بنابراین تبیین‌های روان شناختی در این زمینه کافی نبوده و تحلیل‌های حقوقی نیز در چارچوب نهادی و سازمانی دستگاه قضایی و ساختارحقوقی محدود و منحصرشده است.

 

براساس رویکرد امیل دورکیم جامعه شناس فرانسوی می‌توان استدلال کرد که علت هرپدیده اجتماعی، پدیده یا پدیده‌های اجتماعی دیگری است و نمی‌توان پدیده‌ها را به جنبه‌های فردی و روان‌شناسانه آن تقلیل داد زیرا عوامل و زمینه‌های اجتماعی برانگیزه‌ها، روان و تمایلات فردی در رفتارشان مؤثر است.بنابراین جامعه شناسان دورکیمی بر ناکامی، ضعف، ناکارآمدی جامعه اعم از خانواده، مدرسه، رسانه‌ها وهمسالان در تربیت و جامعه پذیری افراد تأکید کرده‌اند به گونه‌ای که این ضعف تربیت و جامعه پذیری موجب گرایش به رفتارهای انحرافی می‌شود.

 

مسأله دیگر از نگاه این جامعه شناسان آنومی و فشارساختار و به تعبیری آشفتگی اجتماعی است. یعنی شرایطی که درآن انسجام و یکپارچگی اجتماعی تضعیف شده و برای تنظیم اجتماعی هنجارها و قواعد عرفی و قوانین روشنی وجود ندارد یا در تعریف رفتارها ضعیف، عمل می‌کنند یا مبهم ومتضاد بوده که تبعیت از یک قاعده هنجاری موجب سرپیچی ازقواعد دیگر می‌شود یا اینکه افراد قواعد و قوانین را قبول نداشته و با آن مقابله می‌کنند. براساس این نظریه درمورد علل جنایت تجاوز جنسی و قتل دختربچه‌ها می‌توان گفت ضعف و ناکامی نهادهای جامعه پذیری مانند خانواده، مدرسه، رسانه‌ها در گرایش به این جنایت نقش مؤثری دارد.

 

افراد با قوانین و ارزش‌های انسانی و اجتماعی، درست و نادرست، هنجار و نابهنجار، یا به درستی آشنا نشده یا این ارزش‌ها در آنها درونی نشده و هیچ گونه احساس دین و تعهدی به آن ندارند که این خود نشانه دگرگونی‌های اجتماعی چون سنت شکنی، ارزش زدایی، غیر اخلاقی شدن، جابه‌جایی ارزش و ضدارزش درجامعه است که به صورت تدریجی ارزش‌هایی مانند، غیرت، ناموس، وجدان، حیثیت دربرخی از افراد کم رنگ شده و درحال محوشدن است.

 

همچنین می‌توان به ضعف نظارت و کنترل خانواده بطور خاص و جامعه بطور عام در این گونه جنایت‌ها اشاره کرد. یعنی در نظارت بر فرزندان و آموزش نحوه رفتارشان با جامعه، آموزش مسائل و اطلاعات جنسی در چارچوب مشخص و نهادینه شده مطابق با شرع و عرف جامعه، نحوه برخورد با افرادی که به حریم جسمی و روحی آنان وارد می‌شوند ضعیف عمل شده است. بنابراین چه درمورد افراد مجرم و چه در مورد افراد قربانی در این زمینه ناکارآمدی و ضعف نهادی جدی به چشم می‌خورد.

 

افرادی که به چنین جنایتی دست زده‌اند دارای پیوند اجتماعی سالم وصمیمانه با خانواده نبوده و از حمایت عاطفی و روحی خانواده محروم بوده و بیشترافرادی بیکار، بی‌تعهد و بی‌اعتقاد به ارزش‌های اخلاقی هستند. یعنی افرادی که به دلایلی چون مهاجرت، بیکاری، ازهم گسیختگی خانوادگی، فقراقتصادی و فرهنگی، اعتیاد و... از نظراجتماعی در حاشیه قرار می‌گیرند و امکان ازدواج و برقراری ارتباط بهنجار و سالم با افراد دیگر بویژه افراد بزرگسال را نداشته و برای ارضای نیازهای غریزی خود به کودکانی که هیچ گونه آگاهی، مهارت و مکانیسم محافظت، مقابله، مخالفت، دفاع، رد و رهایی از زمینه آسیب‌ها و صدمات جسمی، جنسی و روحی ندارند تعرض و تجاوز کرده و با این نیت که این افراد صدایشان به جایی نمی‌رسد و با هرترفند و نیرنگی از جمله ابراز محبت و عاطفه صوری بویژه درمورد کودکانی که در محله و کوچه و خیابان تنها رها شده‌اند یا دارای کمبودهای عاطفی هستند می‌توان آنها را به تله انداخت و به آنها تجاوز کرد. بنابراین می‌توان گفت این پدیده به ظاهر فردی متأثر ازعوامل متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فردی است.

 

در برخورد با این پدیده رویکرد مشخص و مؤثری وجود ندارد و نوعی سردرگمی و آشفتگی به چشم می‌خورد. به گونه‌ای که برخورد فردی با این مجرمان و اعدام فردی قاتلان این جنایات‌ها، مسأله ریشه کن نشده و تنها صورت مسأله پاک می‌شود. بنابراین باید برعوامل و شرایط اجتماعی از جمله محرومیت زدایی اقتصادی، جامعه پذیری درست و مناسب افراد در زمینه ارزش‌های انسانی و اجتماعی، دادن اطلاعات درزمینه مسائل جنسی و جسمی به فرزندان در چارچوب عرف و شرع و نحوه برخورد با آن، توجه بیشتر به شیوه‌های مراقبت روزانه از کودکان، نظارت و کنترل رسمی و غیررسمی بر رفتارهای روزانه فرزندان، وضع قوانین بازدارنده و اجرای احکام قاطعانه و بدون وقفه درمورد مجرمان، حمایت عاطفی و روانی از فرزندان، آموزش مهارت ارتباطی به فرزندان در جامعه، تمهید و ایجاد مکانیسم‌های اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و مکانیسم‌های ارتباطی فرزندان با اورژانس‌های اجتماعی و دستگاه‌های نظارتی (پلیس و..)، نظارت رسمی بیشتر بر محلات حاشیه نشین و مهاجرنشین، ایجاد تسهیلات لازم برای ازدواج جوانان و حل مسأله بیکاری آنان متمرکز شد.

 

دکتر ادهمی(جامعه شناس)

 

iran-newspaper.com
  • 28
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲۴
غیر قابل انتشار: ۲۷
جدیدترین
قدیمی ترین
باسلام و احترام.یه شوک اساسی باخوندن خبر بهم وارد شد.اصلاً یه ترسی تمام وجودم رو گرفت.منم یه دختر پنج ساله دارم که از هم جدا موندیم.خیلی سخته و دردناک و وحشت آور.اما موضوع خیلی هم پیچیده نیست. واقعیت اینه که آدمهایی که دست به کارها میزنن قدرت تصمیم گیری نداران و حق خودشون میدونن که اینکار رو بکنن.کار اشتباه رو با یه کار اشتباه بزرگتر میخوان بپوشونن.دست خودشون هم نیست.به نظر من باید از همون ابتدا شاید قبل از ده سالگی سلامت روانی تک تک افراد جامعه باید پایش بشه و اگه در کودکی واسش مشکلی پیش اومده با مشاوره و روان درمانگری اقدام به پاکسازی روح و روان و جسم فرد آسیب دیده کرد تا از شر خودشون خلاص بشن.خود آدم خیلی مرموزه و باید با یروشهایی مهارش کرد.
من سه تا بچه دارم دوتا پسر یک دختر ازهمان نوزادی با تطف خداهمراهشون بودم مادر وظیفهی خطیری داردالان مادرا باگوشیها مشغول هستنداز وظایف اصلی پرت بابچهاباید رفیق بودتا احساس راحتی صمیمیت دختربچه نباید برود مغازهخریدخلاصه کوتاهی ازطرف مادرمیباشد
علتش اینه که همشونو توبچگی موردعنایت قراردادن حالا که بزرگ شدن میخوان تلافی کنن وازجامعه انتقام بگیرن مریضی روانی پیداکردن
دلیل این فجایع دو چیز است اول بی حجابی زنها که سبب شده فشار حنسی در جامعه به حد غیر قابل تحمل برسد حتی برای مردهای متاهل!. دوم تلگرام و اینترنت که به همان مردهای تحت فشار انواع راههای خلاف و روابط جنسی را آموزش می دهد. حالا مردی که زیر فشار است چون زورش به زن بزرگسال نمی رسد به بچه ها اعم از دختر یا پسر حمله می کند.
به نظر من امنیت جامعه خیلی پایین است بهتر است فکری به حال اماکن عمومی مانند پارک ها و کتابخانه ها بشود که فساد علنی در حال انجام است
به نظر من امنیت جامع...
این سخن شما درسته ... اما خانواده ها بویژه در مورد فرزندان پسرشون کوتاهی میکنند که فکر میکنند خطر فقط در کمین دختران آنهاست ... در هر پارکی پسربچه هایی رو می بینم در هر سنی که ساعتها در پارک حتی در ساعتهای خلوت روز بدور از چشم خانواده ...اگه حرفهای زشت و رکیکی که یاد میگیرند رو فاکتور بگیریم و سیگار کشیدن پسر ده یازده ساله رو هم فاکتور بگیریم . هزار جور خطر تهدیدشون میکنه ... پارسا قندی که خبرش تو اینترنت رسانه ای شد ماههاست گم شده هنوز خبری ازش نیست ...تو برنامه ماه عسل سرنوشت دو تا پسر نوجوان رو نشون داد که بطور معجزه آسایی از سرنوشت مرگ و فروش اعضای بدنشون نجات پیدا کردند اما متاسفانه بسیاری فکر میکنند که مرگ فقط واسه همسایست!!
در مورد تجاوز به بچه ها که یک دلیل اصلی اون رو مجردی و عدم امکان ازدواج می دونند .... این واسه من سواله که پس چرا( قاتل )آتنا اصلانی که سال پیش کشته شد و (قاتل) ندا دختر۶ ساله مشهدی و (قاتل) اهورا پسر۲ساله رشتی , متاهل بودند ؟!پس ازدواج و تاهل چه نقش مثبت و بازدارنده ای میتونه داشته باشه ؟!و در پاسخ به محمد ایزانلو من چه در سالهایی که چادری و بسیار محجبه بودم چه الان که نیستم در میزان مزاحمتهایی که از اراذل و اوباش جامعه می بینم هیچ تفاوتی ندیدم ... فقط واکنش خودم فرق کرده . دیگه مقابلشون سکوت نمی کنم ... داد میزنم و آبروشونو جلو همه مردم میبرم ... قربانی باید اونها باشند نه خانمی که مورد تعرض قرار گرفته . بی آبرو این اراذل و اوباش هستند نه ما خانمهایی که سرمون به راه خودمونه و انتظارمون از جامعه امنیته امنیته و امنیته .
با سلام و احترام و خسته نباشید خدمت مسئولین محترم سایت همانطور که در متن مقاله متذکر شدید جامعه مذهبی و سنتی یعنی جامعه ای که فرهنگی دارد که افراد باید به آن پایبند باشند و قتی که ما به آموزه های دینی خود پایبند نیستیم انتظار این گونه خبرها طبیعی است در جامعه ای که دختر بچه ها با پوشش غیر موجه در انظار حاضر می شوند و از طرف دیگر به قول قران کریم «قلب های مریض» هم آن صحنه ها را روزانه در مقابلشان می بینند.نتیجه اش می شود خبرهای تاسف آوری که قلب هر انسان مذهبی با غیرتی را به درد می آورد پوشش دخترکان در جوامع غربی مطابق پوشش زنان آن جوامع است و عواقبی شاید در پی نداشته باشد اما در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما دختر نماد مادرش است هر طور که در انظار حاضر شود گویای فرهنگ و نماد مادر خودش به نظر می آید لذا این مسئله از دید خانواده ها غافل نماند که دختر بچه ۵ یا ۶ ساله را نیز نباید بدون پوشش در انظار حاضر کنند و رعایت حجاب او را داشته باشند تا شاهد این خبرهای دردناک نباشیم و افراد مریض القلب نتوانند از این طفل های معصوم سوئ استفاده کنند
با سلام و احترام و خ...
یه سوال دارم.آیا پسر بچه هایی که مورد تجاوز قرار گرفته اند نیز باید چادر سر میکردند تا در امان باشند؟ اصولا طبق گفته های کارشناسی فوق دلیل انتخاب کودکان بدون دفاع بودن آنهاست نه طرز پوشش.بیماری در ذهن ما نسبت به جنسیت نهادینه شده که باید بانوان خودشون رو بپوشانند تا مردان دچار ضعف روحی نشوند
یه سوال دارم.آیا پسر...
دین اسلام به طور جداگانه هم زنان و هم مردان را نسبت به رعایت مسائل اخلاقی و تربیتی مخاطب قرار داده است و فرقی بین پسر بچه و دختر بچه نیست مثلا در خلوت بچه ها به این نکته ریز اشاره دارد که بچه ها در اطاق در بسته بازی نکنند حتما در باز باشد و یا لباس های تنگ به تن فرزندان نکنید واز یک سنی بالاتر بچه را نبوسیدو... بقیه آموزه های دینی که مغفول مانده است و کسی به این نکات ظریف توجه نمی کند
یه سوال دارم.آیا پسر...
آسیبی که بچه ها میبینند به خاطر بی توجهی والدینشون و البته دیگر بزرگسالان جامعه است. وقتی فضا آلوده شد اولین شکار ضعیف ترین شکاره.
آسیبی که بچه ها میبی...
البته که فرمایش شما صحیحه عرض بنده در مورد علت به وجود آمدن این گونه فجایع است که آن بی توجهی والدین به وضعیت فرزندان شان و فقر فرهنگی جامعه و عدم پایبندی جامعه به ظاهر اسلامی به آموزه های دینی است . شما نگاه کنید به مسئله که دین اسلام وقتی به بوسیدن دختر بچه از یک سنی نهی میکند یعنی برای والدین جهت تربیت فرزند برنامه دارد متاسفانه ما فقط فرزند را منتسب به خود می دانیم و از مسئولیت های آنان شانه خالی میکنیم
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش