سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۰:۰۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۰۷۱۲
سایر حوزه های اجتماعی

اصغر مهاجری: در استفاده از تکنولوژی دچار تأخر فرهنگی هستیم

اصغر مهاجری,اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی,جامعه

اگر یک روز گوشی شما در دست‌تان نباشد، چه می‌شود؟ با نگاهی به تکنولوژی عصر حاضر در قلمرو زندگی فردی و تعمق در اثرات مثبت و منفی تکنولوژی در این زمینه، می‌توان روند تغییرات رو به رشد نحوه زندگی انسان را احساس کرد. محصولات تکنولوژی که هر روز به بازار مصرف وارد می‌شود، فرهنگی جدید نیز با خود به ارمغان می‌آورند و انسان به عنوان یک مصرف کننده صرف تولیدات مادی و معنوی تکنولوژی، آن را می‌پذیرد و خود را بدان وابسته می‌داند.

 

هربرت مارکوزه، اندیشمند و جامعه‌شناس حوزه ارتباطات درباره سلطه تکنولوژی بر زندگی می‌گوید: «تمامی جوامع صنعتی به واسطه اعتقادشان به علوم و تکنولوژی خود را با عقلانیت ابزاری تولید سازگار کرده‌اند.» حال این سازگاری با تکنولوژی چقدر توانسته است در زندگی و متن جامعه ایرانی رسوخ کند؟ در همین رابطه با اصغر مهاجری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید.

 

موضوع ما تبیین نقش تکنولوژی در متن امروز زندگی مردم و جامعه ایرانی است. به نظر شما تکنولوژهای ارتباطی چقدر توانسته‌اند وارد زندگی مردم شوند؟ آیا تاثیر این تکنولوژی‌ها در جامعه ما به اندازه جوامع مادر سازنده آنها هست؟

اگر بخواهیم درباره گفت‌وگوی جامعه‌شناسی تکنولوژی و نقش آن در زندگی صحبت کنیم. این موضوع یک بحث خاص و اساسی است. یعنی شما هیچ برهه‌ای در تاریخ که انسان شکل زندگی‌اش را اجتماعی کرد، بدون تکنولوژی نتوانسته به زندگی‌اش ادامه دهد. چرا که تکنولوژی یکی از عوامل موثر در تغییر و تحولات زندگی است. به‌ویژه در سال‌های اخیر که تمام ابعاد زندگی انسان معاصر را درنوردیده است. تا جایی که عامل شکل‌گیری تمدن فعلی ماست. تمدنی که به مدرنیته معروف شد.

 

اگر بخواهیم که تکنولوژی ویژه‌ای مثل تکنولوژهای مجازی را در بستر جغرافیای اجتماعی و اقتصادی مطرح کنیم، باید بگویم که تاثیرگذاری‌اش همیشه کمتر از جامعه مادر بوده است. به دلیل اینکه این بخش از تکنولوژی به یک بستر فرهنگی خاص تعلق دارد که سایر عناصر آن فرهنگ در آن جوامع موجود است. آن هم می‌آید و تغییرات خاصی ایجاد می‌کند در راستای تغییر و تحولات خودش زندگی نوین را راحت‌تر می‌کند. منتها ما چون دچار تأخر فرهنگی هستیم بخش‌هایی از این فرهنگ را وارد می‌کنیم و بخش‌هایی را هم به دلیل موانع ایدئولوژیکی نمی‌توانیم وارد کنیم و از آنجایی که امکان وارد کردن بخش‌های اصلی وجود ندارد به کپی روی می‌آوریم و تقلید می‌کنیم.

 

از این جهت خیلی در زندگی ما چه در حوزه کسب‌وکار و چه در حوزه‌ها و بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر نیست و نمی‌توان آن انتظار و کاردی را که از جوامع اصلی در آنها می‌بینیم در اینجا بتوانیم ببینیم. منتها چون استفاده از آن به صورت «مد» در آمده است و به عنوان الگوهای ارتباطی مطرح است قاعدتا یک تحریک‌هایی را انجام می‌دهد و یک انگیزه‌هایی را ایجاد می‌کند. این انگیزه‌ها از نظر منِ جامعه‌شناس خیلی نمی‌تواند راستین باشد و بیشتر به انگیزه‌های کاذب نزدیک است.

 

به دلیل اینکه می‌بایست ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این نوع تکنولوژی در جامعه‌ فراهم شود. وگرنه نمی‌توان ازآن انتظار استفاده مفید وموثر را داشت که در جامعه اصلی خودش دارد. هر چند تکنولوژی‌های ارتباطی ممکن است در جاهایی اجرا شده و مفید واقع شده باشند اما در مجموع و در کل چون بستر لازم برای پیاده‌سازی آنها نداریم انتظار توفیق از بخش‌های وارداتی آن به دلیل تأخر فرهنگی تقریبا بی‌معناست.

 

این بسترهایی که باید فراهم شود، چیست؟

یکی از بحث‌های مهمی که در حوزه تکنولوژی‌های جدید، مبتنی بر دیتابیس‌های اساسی است و ما از آن به عنوان جامعه‌ اطلاعاتی یا جامعه ارتباطی یاد می‌کنیم، فضایی است که برگرفته از دانش و علم است. دانشی که هیچگونه جهت‌گیری و قضاوت ندارد. این تکنولوژی‌ها باید در بسترها و فضاهایی پیاده شوند که سایر عناصر آن فرهنگ و آن نظام هم موجود باشد.

 

این نقد به جامعه ما وارد است و باعث می‌شود که ما از پیامدهای آن که جامعه مادر به دنبال استفاده تکنولوژی از آنها بهره‌مند می‌شود، محروم شویم. جوامع سنتی که دارای بسترهای ایدئولوژیکی است، جوامعی است که قضاوت‌ها و ارزش‌گذاری‌ها وجود دارند و جامعه‌ای که نظام اقتصادی و فرآیند رشد اقتصادی آن، فرآیند طبیعی خود را طی نکرده است، جامعه‌ای است که وارد فرهنگ تولید نشده است و بیشتر در فرهنگ مصرف است و مصرفهای کاملا کلیشه‌ای و تقلیدی.

 

در چنین جامعه‌ای ورود تکنولوژی با مقاومت مواجه می‌شود چرا که با معیارهای خودشان می‌سنجند و چون با آنها هم‌خوانی ندارد در نتیجه پس داده می‌شود. همچنان می‌بینیم در حال حاضر بیش از پنج شبکه اجتماعی در کشور فیلتر شده‌اند چرا که بستر مصرف آنها فراهم نیست و با فرهنگ ما هم‌خوانی ندارد.اولین شرط لازم برای ورود به این تکنولوژی‌ها و استفاده آن برای توسعه، رشد و رفاه جامعه برای بیزینس و یا برای هر نوع کاری این است که شما دارای فرهنگ بنیادی تولید و بازتولید باشید.

 

جامعه شما باید فرهنگ خلق و زایش را داشته باشد. جامعه ما در حال حاضر دچار یک مساله و چالش جدی در حوزه فرهنگ تولید است. ما باورهای عمیق و بنیادی برای تولید و بازتولید را نداریم. درست است که دنبال پول هستیم، درست است که ره صد ساله را می‌خواهیم یک شبه بپیماییم، درست است که می‌خواهیم رنج نبرده گنج میسر شود اما نکته اول این است که باید ساختارهای فرهنگی در جامعه برای کار، تولید و بازتولید فراهم شود. دوم اینکه تغییرات و انتقال از مراحل حوزه اقتصادی به مراحل بعدی را گذرانده باشیم. سوم اینکه جامعه ما جامعه‌ای باشد مبتنی بر پذیرش حکمروایی دانش. نه اینکه استقبال نکند یا ساختارهایش تعارض، تغایر و ناسازگاری داشته باشد با حکمروایی دانش؛ البته دانش به معنی ساینس. همچنان ما باورهای‌مان به حوزه‌های معرفت‌های دیگر غیر از معرفت‌های دانشی که دارای گرایش‌های جهت‌دار و یک خودبرتربین‌های فرهنگی خاصی را ایجاد می‌کند. اگر این بسترها از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراهم نشود، تکنولوژهای از این جنس در جامعه ما کارکردهای مثبتی که در جامعه اصلی خودش دارد را نخواهیم داشت.

 

شما می‌بینید ما در این چهل سال هیچگونه خروجی از این تکنولوژی ها را ندیده‌ام چرا که ما باید در حال حاضر به لحاظ اقتصادی، به لحاظ اجتماعی، در حوزه آسیب‌ها، حوزه‌های بیزینس و حوزه‌های کسب و کار وضعیت‌های بهینه‌ای را شاهد باشیم که عملا چنین چیزی نیست. می‌بینید که هنوز با گذشت چندین دهه ساختار اقتصادی کشور مبتنی بر دلالی و بازار وارداتی است.

 

برای تاثیر بیشتر تکنولوژی‌های ارتباطی و پیاده‌سازی آنها در کشور چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

بهترین راه این است که ما چشم‌های‌مان را بشوییم و جور دیگری ببینیم. برای اینکه این چشم‌ها شسته شود باید براساس نیاز جامعه پژوهش بین رشته‌ای انجام شود. در نتیجه ما مبتنی بر یافته‌ای این پژوهش‌های علمی که نیازهای ما را رصد و سنجش می‌کند، براساس آن وایجاد باورهای فرهنگی راستین یک برنامه در این زمینه داشته باشیم و آن را انجام دهیم. اینکه همان‌طور بخش‌های مختلف بدون هیچ شناختی این تکنولوژی‌ها را وارد کنند، بدون توجه به نیازهای فرهنگی ما، بدون توجه به نیازهای واقعی در حوزه اقتصاد و بیزینس فایده‌مند نخواهد بود.

 

ما اول باید زمینه و آموزش لازم را برای ورود این محصولات ارتباطی فراهم کنیم. تغییرات در باور و فرهنگ مردم برای پذیرش آن ایجاد کنیم. اولین تغییرات باید در حوزه کار و فرهنگ کار و تولید صورت بگیرد. یعنی باید دارای فرهنگ زایشی تولید و بازتولید شویم که متاسفانه جامعه ما در این زمینه کمبود دارد. هم دنبال این هستند که یک کار رانتی-اداری پیدا کنند.

 

آسو محمدی

 

armandaily.ir
  • 13
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش