پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۰۸:۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۳۶۵۰
چهره ها در سینما و تلویزیون

طنازی‌‌های‌ روان‌شناسانه یک کارمند

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,میرطاهرمظلومی
میرطاهر مظلومی از جمله بازیگران توانمند و شناخته‌شده عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر است که سال‌ها شاگرد استاد برجسته تئاتر کشورمان حمید سمندریان بوده و در برخی کارهای او از جمله «ملاقات با بانوی سالخورده» به ایفای نقش پرداخته است.

مظلومی البته پیش از آن‌که بازیگر باشد، دوبلور رادیو و رسانه های صوتی و تصویری هم هست و سال‌هاست که در این حوزه فعالیت دارد.

 

او تا امروز در آثار بسیاری بازی کرده و نقش های متنوعی را بر عهده گرفته که از جمله آنها می توان به فیلم‌های سینمایی «زمهریر»، «اخراجی‌ها»، «پاتو زمین نذار»، «دل شکسته»، «کارناوال مرگ»، «وقتی همه خوابیم»، «دایناسور»، «ابراهیم خلیل‌الله»، «به نام پدر»، «ایران برگر» و سریال‌هایی چون «بچه‌های هور»، «بزرگمرد کوچک»، «عمارت فرنگی»، «دختری با نام آهو»، «تا ثریا» و... اشاره کرد. بازی او در فیلم سینمایی «دو عروس» به کارگردانی داوود موثقی بهانه‌ای شد تا با او گفت‌وگویی داشته باشیم درباره چگونگی حضورش در این فیلم و دیگر فعالیت‌هایش.

 

فیلم سینمایی «دو عروس» چه ویژگی‌هایی داشت که با ملاک‌های شما همسو بود که بازی در آن را پذیرفتید؟

«دو عروس» یک فیلم کمدی ـ اجتماعی است و من از بازی در آن بسیار راضی هستم. البته پیش از این تجربه همکاری با داوود موثقی (کارگردان فیلم) را در چند فیلم سینمایی داشتم و بخوبی با هم آشنا بودیم. موثقی کارگردان نجیب و شریف و کاربلدی است که تمام مراحل سینمایی را از مدیرتولیدی گرفته تا تهیه‌کنندگی و کارگردانی تجربه کرده و «دو عروس» هم مثل کارهای قبلی اش در فضای طنز می گذرد، طنز خاصی که فقط و فقط مختص خود اوست.

 

ضمن این‌که این فیلم سرمایه‌گذار فهیمی هم داشت که در تمام مراحل پا به پای سایر اعضای گروه پیش آمد. با شناختی که من و آقای موثقی از هم داشتیم بخوبی توانستیم با هم همکاری کنیم و در نهایت امیدوارم حاصل دسترنج ما بازخورد خوبی در بین مردم داشته باشد.

 

درباره شخصیتی که در این فیلم بازی کردید آقای موثقی چه توضیحاتی به شما داد؟

من و موثقی از سال‌ها پیش همدیگر را می شناسیم و همان‌طور که او با اطمینان کاری را به من می سپارد، من هم با اطمینان در کار او بازی می کنم. در مورد این نقش هم خیلی با هم صحبت کردیم تا بالاخره به قول معروف درآمد. نقشی که در این فیلم بازی کردم نقش یک آدم اداری بود که از زاویه روان‌شناختی به همکارانش نگاه می‌کرد. به نوعی روان‌شناسی بود که در قالب یک کارمند اداری فرو رفته بود و مایه های طنز هم داشت.

 

آیا برای این شخصیت در ذهنتان پیشینه‌ای هم از قبل طراحی کرده بودید؟

بله. یک شخصیت برای این که شکلی عینی به خود بگیرد نیاز به تحقیق، خلاقیت و... دارد. کاراکتری را که در «دو عروس» داشتم ما کم کم با داوود موثقی رشد و شکل دادیم.

 

در مجموع برای انتخاب نقش‌ها و آثاری که به شما پیشنهاد می‌شود‌، با کسی هم مشورت می‌کنید؟

بله. من دوستانی دارم که بعد از سال‌ها همراهی با یکدیگر شبیه یک تیم اجرایی شده‌ایم. به نوعی اتاق فکری تشکیل داده‌ایم که ضمن مشورتی که با آنها راجع به کارهایم می کنم طرح‌ها و کارهای جدید را در آنجا و با هم بررسی می کنیم.

 

هنوز هم در کار دوبله و گویندگی فعالیت دارید یا بازیگری را در اولویت خود قرار می‌دهید؟

من کماکان کار دوبله را با عشق انجام می‌دهم و معتقدم دوبله، بازیگری و صداپیشگی مانند زنجیر به یکدیگر متصل بوده و به نوعی کامل‌کننده هم هستند. سال‌هاست عضو انجمن گویندگان فیلم هستم و به عنوان مثال دوبله فیلم جنگ دنیاها، مرد عنکبوتی به جای ویلیام دارفو، ماهی بزرگ به جای تیم برتون را انجام دادم و علاوه بر اینها در خیلی از فیلم‌های هندی و چینی به جای شخصیت‌های معروف صحبت کردم.

 

حتی در فیلم های ایرانی هم به جای خودم صحبت کردم یا در سریال «بشارت منجی» به جای مرحوم رضا سعیدی صحبت کردم. در مجموع به نظرم فعالیت در سینما، تلویزیون و تئاتر بیشتر به پیشنهادهایی که می شود بستگی دارد، اما تلاشم بر این است که فعالیت در حوزه صدا و تصویر را همگام با هم جلو ببرم.

 

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

با جمعی از پیشکسوتان تئاتر مشغول تمرین «بنگاه تئاتر آل» به نویسندگی علی نصیریان و کارگردانی هادی مرزبان هستیم که روز عید فطر اجرای آن در تئاتر سنگلج آغاز می شود.

 

شما هم بازیگر پیشکسوت تئاتر هستید و هم در سینما و تلویزیون به عنوان یک چهره شناخته شده فعالیت دارید. فرق بین بازیگری در سینما با تئاتر در چیست؟

هر مدیومی ویژگی‌های خاص خود را دارد. زمانی که یک بازیگر در تئاتر بازی می کند به خاطر مخاطبی هم که در انتهای سالن نشسته باید تکنیکی بازی کنید، اما در سینما بازیگر می تواند احساس خود را با حالت صورت و حرکاتش نشان دهد، چون در سینما بازی بازیگر چند برابر بزرگ‌تر می‌شود. در سینما ممکن است بارها در حین فیلمبرداری به بهانه‌های مختلف کات داده شود، اما در تئاتر ارتباط بین مخاطب و بازیگران عینی است و اشتباه جایز نیست.

 

 

jamejamonline.ir
  • 17
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش