دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۹:۲۴ - ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۰۵۹۳
فستیوال ها و جشنواره های هنری

رونمایی از «لابیرنت» با هنرنمایی شهاب حسینی در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

فیلم لابیرنت,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
کارگردان فیلم سینمایی «لابیرنت» با اشاره به اینکه موضوع این فیلم از اتفاقات دردناک جامعه گرفته شده است تاکید کرد این فیلم به احتمال بسیار زیاد عید فطر اکران می‌شود.

میرحسین ترابی کارگردان فیلم سینمایی «لابیرنت» در گفتگو با مهر به بهانه رونمایی از این اثر سینمایی در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: این فیلم برای حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آماده شد و فکر می‌کنم جز اولین کسانی بودیم که این فیلم را سال گذشته به دبیرخانه جشنواره ارائه کردیم اما در نهایت به دلیل سلیقه هیأت انتخاب این اثر سینمایی به جشنواره فجر راه پیدا نکرد.

 

وی بیان کرد: در طول جشنواره فیلم فجر، اکثر آثار راه یافته به جشنواره فیلم فجر را تماشا کردم. به این دلیل که می‌خواستم فیلم‌های اول را با فیلم خودم مقایسه کنم تا ببینم این آثار چه سطح کیفی داشتند که فیلمی مانند «لابیرنت» انتخاب نشده است، با توجه به مقایسه‌ای که کردم به این نتیجه رسیدم که فیلم‌هایی بودند که به لحاظ کیفی سطح پایین‌تری نسبت به فیلم من داشتند.

 

اساس «لابیرنت» قصه‌گویی است

این کارگردان درباره انتخاب یک موضوع اجتماعی که طی چند سال اخیر جامعه را درگیر خود کرده است، توضیح داد: اصولاً سینمای مورد علاقه من سینمای اجتماعی است، سینمای داستان گو از جمله سینمایی است که برای من جذابیت دارد، از همان ابتدا دوست داشتم که یک فیلم قصه گو بسازم، اساس «لابیرنت» نیز برهمین مبنا شکل گرفت.

 

وی تاکید کرد: گمشدن کودک در فیلم برای من موضوع بسیار جذابی بود، به خصوص که طی چند سال اخیر می‌دیدیم که کودکانی چون بنیتا و آتنا گم می‌شوند. فکر کردم این موضوع گم شدن کودکان موضوع بسیار دردناکی است و حس کردم که این موضوع دردناک و سخت را در یک بستر خانوادگی و اجتماعی روایت کنم تا بتواند نه تنها جذاب‌تر باشد بلکه حرف و هشداری از دل آن بیرون بیاید که تأثیر مهمی را در خانواده‌ها بگذارد تا به خاطر آورند اشتباه، غفلت و سهل انگاری بزرگترها می‌تواند روی سرنوشت یک کودک تأثیرگذار باشد.

 

فیلم لابیرنت,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

ترابی در پاسخ به این پرسش که درباره موضوع موردنظر تا چه اندازه تحقیق کرده است و آیا با خانواده قربانی‌ها نیز دیدار کرده است یا خیر، گفت: شروع ماجرا از اخباری که در فضای مجازی منتشر می‌شد، شکل گرفت، اما در ادامه و زمانی که فیلمنامه در حال شکل گرفتن بود، با ۴ مورد از خانواده‌هایی که چنین اتفاقی برای آنها رخ داده بود دیدار و صحبت کردیم و تلاش کردیم حال و روز و اتفاقاتی که بین اعضای خانواده رخ می‌دهد را به تصویر بکشیم.

 

وی در ادامه درباره ایجاد گره‌ها در فیلم و بلافاصله باز شدن آن‌ها توضیح داد: برای من مهمترین مساله این بود که «لابیرنت» یک ریتم و تمپوی درست داشته باشد که لحظه به لحظه اتفاق جدیدی در آن شکل بگیرد، تکلیف اتفاق روشن شود و به سمت اتفاق بعدی برویم. چارچوبی که برای فیلمنامه نوشته شده بود ما را به سمت چنین سبکی پیش برد. در نهایت با فیلمنامه‌ای مواجه شدیم که پر از اتفاق و ماجرا است که پشت هم رخ می‌دهد.

 

این کارگردان در ادامه بیان کرد: تلاش من این بود که مخاطب هر لحظه به یک نفر مشکوک شود، درباره آن بداند و در نهایت متوجه می‌شود که اشتباه قضاوت کرده است.

 

همراهی و همدلی نیروی انتظامی

وی درباره همکاری با نیروی انتظامی در این فیلم توضیح داد: نیروی انتظامی به عنوان یک ارگان نظامی که در قصه ما وجود دارند، در کنار ما بودند، فیلمنامه را برای آنها ارسال کردیم و طی یک جلسه بسیار همراه و همدل با ما همکاری و گفتگو کردند، البته پیشنهادی برای آخر داستان داشتند که بعد از شنیدن ادله و فکت هایی که برای آنها آوردیم که نشان می‌داد در چنین شرایطی ممکن است اساس قصه از بین برود، پذیرفتند.

 

ترابی درباره انتخاب بازیگران گفت: شهاب حسینی اولین بازیگری بود که به این قصه اضافه شد، البته این را باید بگویم که من و شهاب حسینی سال‌های طولانی با هم دوست هستیم، زمانی که فیلمنامه را به او دادم به یاد دارم که درگیر یک پروژه سینمایی بود و به من گفت که نمی‌تواند در فیلم بازی کند، به او گفتم تنها می‌خواهم فیلمنامه را بخواند و بگوید چه کسی می‌تواند نقش امیرعلی را بازی کند، فردا صبح به من زنگ زد و گفت که بهترین گزینه برای نقش امیرعلی، شهاب حسینی است!

 

وی ادامه داد: برای نقش نگار، از مدت‌ها قبل به ساره بیات فکر می‌کردم و در نهایت در این زمینه به تفاهم رسیدیم، اما نقش بیتا برای من بسیار مهم بود و به دنبال یک چهره جدید بودم، نزدیک به ۱۵ نفر از بازیگران خوب تئاتر را انتخاب کردیم که از این تعداد ۳ نفر گزینه نهایی شدند و هر ۳ نفر در دورخونی‌های ما شرکت کردند که در نهایت غزال نظر به عنوان بهترین گزینه برای این پروژه انتخاب شد.

 

ترابی در پایان درباره برنامه اکران این اثر سینمایی گفت: براساس برنامه‌ریزی های انجام شده این فیلم برای اکران عید فطر و یا اکران دوم عید فطر روی پرده سینما می‌رود.

 

 

  • 15
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش