دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۲۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۱۶۰۴
فیلم و سینمای ایران

ممنوع ‌التیزرها!

فیلم داش آکل,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
در سال‌های اخیر ممنوع‌التصویری شماری از بازیگران سینما در تلویزیون بهانه‌ای بوده برای محرومیت فیلم‌های آن بازیگران از نمایش تیزرهایشان و در مهربانانه‌ترین نگاه از سوی تلویزیون حذف اسامی و تصاویر آن بازیگران از تیزرهای فیلم‌ها.

نشست خبری فیلم داش‌ آکل روز چهارشنبه برگزار شد؛ نشستی که چندان هم بازتاب رسانه‌ای خاصی نیافت، به‌جز یک جمله از کارگردان این فیلم، محمدرضا عرب، که در توجیه شکست اقتصادی فیلمش از تعداد کم‌شمار تیزرهای تلویزیونی فیلمش گلایه کرد و گفت: «صداوسیما گفته چون اسم فیلم طاغوتی است، تنها ۶۵ تیزر تلویزیونی به شما می‌دهیم.» ماجرایی واقعا نوظهور و بدعتی عجیب، البته اگر محمدرضا عرب در گفته‌هایش صداقت داشته باشد.

 

با این‌حال و با وجود این‌که بهانه‌ای چنین، برای ممنوعیت در نمایش تیزرهای یک فیلم چندان با عقل جور درنمی‌آید، اما در تمام این سال‌ها آن‌قدر سیاست‌های غیرمنطقی و ممنوعیت‌های باورنکردنی و عجیب برای فیلم‌ها و سینماگران وضع شده که این را نیز می‌توان باور کرد؛ با همان منطقی که ممنوع‌التصویری‌های قبلی را قابل باور می‌سازد.

 

در سال‌های اخیر ممنوع‌التصویری شماری از بازیگران سینما در تلویزیون بهانه‌ای بوده برای محرومیت فیلم‌های آن بازیگران از نمایش تیزرهایشان و در مهربانانه‌ترین نگاه از سوی تلویزیون حذف اسامی و تصاویر آن بازیگران از تیزرهای فیلم‌ها. نمونه‌اش فاطمه‌ معتمدآریا که فقط در این یکی، دو سال اخیر فیلم‌هایی چون یحیی سکوت نکرد، آباجان و یکی، دو فیلم دیگر با اینکه این بازیگر را به‌عنوان سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین هنرپیشه داشتند، اما زمان تبلیغات تلویزیونی از نمایش تصاویر این بازیگر محروم بودند.

 

پگاه آهنگرانی و باران کوثری نیز از این دسته‌اند، بیشتر به‌ دلیل اظهارنظرهای سیاسی‌شان. در حال حاضر روشن نیست اوضاع چگونه است، اما وقتی آیدا و سارا روی پرده آمد، اثری از پگاه در تبلیغات تلویزیونی این فیلم نبود. پیشتر در زمان نمایش فیلم جامه‌دران نیز پگاه آهنگرانی یکی از بازیگرانی بود که امکان نمایش تصویرش از تلویزیون وجود نداشت و بنابراین در شرایطی‌که به همراه باران کوثری بازیگران اصلی این فیلم بودند، تصویر این دو در تیزر فیلم به نمایش درنیامد و حتی در مورد پگاه، اسمش هم از روی تیزر حذف شد. باران نیز این مشکل را داشت و عملا تصویرش از تیزرها حذف شد. این اتفاق برای فیلم کوچه ‌بی‌نام هم رخ داد و با اینکه کوثری برای این فیلم سیمرغ گرفته بود، اما در تیزرها حضور نداشت؛ همچنین برای هفت‌ماهگی که در این فیلم نیز این دو بازیگر حضور داشتند. کوثری سال قبل‌تر نیز در فیلم‌های خنده‌های آتوسا، لانتوری، سد معبر و شنل از تیزرها حذف شده بود.

 

گاهی اوقات هم موضوع فیلم مشکل‌ساز می‌شود و آن را از داشتن تیزر محروم می‌کند؛ مثل «عصبانی نیستم» که مشکلات زیادی در این چند سالی که از ساخته‌شدنش می‌گذرد تحمل کرده، یا مثل «عرق سرد» که درباره ممنوعیت سفر به خارج یکی از ملی‌پوشان تیم فوتسال بانوان بود که مورد پسند مدیران تلویزیون نبود. «عصبانی نیستم» با موضوعی اجتماعی درباره دانشجوی ستاره‌داری که پس از اعتراضات دانشجویی به بن‌بست رسیده، در زمان نمایشش بعد از سال‌ها توقیف از داشتن تیزر محروم ماند. در این فیلم نیز باران کوثری نقش اصلی زن فیلم را بازی کرده بود، دقیقا مثل «عرق سرد» که این فیلم نیز در روایت داستانش به محدودیت‌های زنان تاخته بود. البته بعید نیست که بودن باران کوثری نیز در این قضیه دخیل بوده باشد. انگار در این قضیه تمام راه‌ها به باران کوثری ختم می‌شود.

 

در روزهایی که تهیه‌کنندگان تازه از راهروهای دادگاه برای نمایش تبلیغات فیلم‌هاشان در شبکه جم رهایی یافته بودند، تلویزیون در اقدامی حساسیت‌برانگیز تصاویر و نام مریلا زارعی را از تیزرهای فیلم دختر حذف کرد. کارگردان دختر در آن روزها گفت که برای این فیلم ١٠ تیزر به تلویزیون داده که همه رد شدند. چند وقتی قبل از آن نیز ممنوع‌الفعالیتی میلاد کیمرام در تلویزیون موجب شده بود چند هفته بعد از اکران فیلم مستانه تیزرهای این فیلم روی آنتن نرود. در همان حوالی سام قریبیان هم اعلام کرد که تلویزیون فیلم  «٣٦٠ درجه» را ممنوع‌التبلیغ کرده است. در اکران سال گذشته ماجراهای فیلم‌های ملی و هزار راه نرفته، مادر قلب اتمی و چندین و چند فیلم دیگر را هم فراموش نکرده‌ایم؛ محرومیت فیلم‌هایی که با قوانین جمهوری اسلامی ساخته شده و به نمایش درآمده بودند.

 

از ابتدای امسال یک‌بار دیگر سیاست‌های سلیقه‌ای تلویزیون در زمینه تیزرها بحث‌انگیز شده است؛ در مورد فیلم‌هایی چون خرگیوش، خاله قورباغه، خوک، هزارپا، داش‌آکل و حتی لاتاری. اول سال با اعتراضات تهیه‌کننده خرگیوش شروع شد که گفت تبلیغات این فیلم بدون اعلام قبلی و بیان علت آن، در تلویزیون قطع شد و این دلیل شکست اقتصادی این فیلم در اکران نوروزی بوده است. جالب این‌که در همان روزها محمدحسین مهدویان، کارگردان لاتاری نیز با انتشار تیزر ۲۴ ثانیه‌ای این فیلم اعلام کرد که تلویزیون به این تیزر سه مورد اصلاحیه زده است! بعد نوبت فرشته طائرپور، تهیه‌کننده خاله قورباغه رسید که در نامه‌ای سرگشاده نسبت به برخورد صدا و سیما با تبلیغ آثار سینمایی اعتراض کرد. حالا هم نوبت کارگردان داش‌آکل است که از این قضیه بنالد.

 

چند سال پیش عبدالرضا کاهانی بعد از ممنوعیت نمایش تیزرهای فیلم استراحت مطلق در اقدامی جالب تبلیغات متفاوتی برای این فیلم طراحی کرد و با نصب جملاتی چون استراحت مطلق تبلیغات تلویزیونی ندارد! و تلویزیون نیاز به استراحت مطلق دارد روی شیشه خودروها نگاه‌ها را متوجه خود و فیلمش کرد. به نظر می‌رسد امروز هم تهیه‌کنندگان نیاز به راه‌های خلاقانه‌تری برای تبلیغات فیلم‌هایشان دارند.

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 14
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش