چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۳:۱۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۰۳۹۷
فیلم و سینمای جهان

جنیفر فاکس در فیلم سینمای «قصه» به‌گذشته خود سفر می‌کند

فیلم سینمای قصه,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

جنیفر فاکس سناریست و کارگردان زن ۵۹ ساله امریکایی در فیلم سینمایی اخیرش به نام «قصه» که برای شبکه «HBO» ساخته شده، به‌گذشته خود سفر می‌کند و رنج مقطعی از زندگی‌اش را تشریح می‌کند که مصروف رسیدگی به آسیب‌های جسمانی و روحی وی شد. کودک آزاری یا آسیب‌رسانی‌های جسمی و روحی به جوانان در این مقاطع حساس از زندگی افراد پدیده تازه‌ای در غرب نیست و ریشه در کم توجهی سردمداران سیاسی و اجتماعی این منطقه از جهان به مسائلی از این دست و سهل‌انگاری‌های موجود دارد

 

و این چنین است که نوجوانان بسیاری در شرایطی بتدریج وارد جامعه و جزئی از جمعیت بزرگسال کشور‌شان می‌شوند که زخم روحی عمیق درمان نکرده‌ای را که محصول ظلم‌های همین ایام از سوی وابستگان نزدیک‌شان است، با خود حمل می‌کنند و رازهای آن مثل یک خوره در درازمدت آنها را می‌خورد و زندگی‌های بعدی آنان را هنوز شکل نگرفته، مضمحل می‌کند.

 

فیلم «قصه» که لورا درن کهنه کار نقش جنیفر فاکس را در آن در ایام بزرگسالی او و بواقع در دوران فعلی ایفا می‌کند و سایر هنرپیشه‌های شاخص آن ایزابل نلیسه، الیزابت دبیسکی، جیسن ریتر، فرانسیس کان روی، جان هرد و الن برشتاین مسن‌ هستند، این تفاوت را با بسیاری از فیلم‌های مرتبط با این موضوع دارد که ماجرای ظلم صورت گرفته در حق جنیفر در مسیر داستان تشریح می‌شود و کوششی برای پنهان نگه داشتن آن صورت نمی‌پذیرد و بنابراین فیلم فاکس شرحی بر خسران‌های حاصل و تلاش برای تفوق بر آن است. با این حال جنیفر فاکس از اینکه با فیلم او در دو‌ماه اخیر برخورد خوبی صورت گرفته، راضی است و ثمرات آن را بر کل جامعه غرب نیک می‌داند.

 

 

اینها دغدغه مردم نیستند

فاکس در اوایل تابستان ۲۰۱۸ می‌گوید: زحمت زیادی کشیدیم تا این فیلم تحقق یابد و استرس‌ها در ارتباط با آن زیاد بود اما وقتی برای نخستین‌بار در جشنواره معتبر سان دنس پخش شد و استقبال عظیمی از آن صورت گرفت، احساس رضایت کردم. معمولاً در غرب این گونه فیلم‌ها با نظر مساعدی از این دست مواجه نمی‌شوند زیرا اصولاً دغدغه اکثر مردم نیستند و آنها موضوعات مهیج و خیالی را بر آسیب‌های واقعی ایام نوجوانی ارجح می‌دارند و آن قدرها هم به‌دنبال یافتن راه توقف بر این خسران‌ها نیستند. به‌واقع رفتار من و برخی هنرمندان دیگر به سوی چنین پروژه‌هایی پرداختن به سوژه‌هایی است که از نظر برخی‌ها یک تابو بوده و هست.

 

هیچ‌کس پا پیش نمی‌گذاشت

از همه بدتر و سخت‌تر متقاعد کردن سرمایه‌گذاران و توزیع‌کنندگان فیلم‌ها برای ارائه بودجه تولید این فیلم وسپس توزیع آن در مکان‌های مورد نظر بود. در ابتدا هیچ‌کس پاپیش نمی‌گذاشت ولی به آرامی «HBO» که همان سازمان موسوم به هوم باکس آفیس است، وارد عمل شد و طبق شناسایی و پیشینه‌ای که از آن در دست است، این کار را به شکلی کامل و سریع انجام داد. موضوع دیگر رنج‌های جنیفر فاکس در راه نوشتن این داستان و سپس به تصویر کشیدن آن بود زیرا به زندگی خود او مربوط می‌شد و بخش مهم و پنهان مانده آن را رو می‌کرد.

 

سرم شلوغ بود

فاکس در این زمینه می‌گوید: از قضا در ماه‌های منتهی به شروع ساخت آن فیلم سرم شلوغ بود و ابتدا سریال تلویزیونی «اعترافات یک زن آزاد» را در دست تهیه داشتم و بعد از آن پروژه «تناسخ» را به مرحله ساخت و تکامل رساندم. به‌واقع به مدت ۲۰ سال روی طرح تناسخ فکر و کار کرده بودم و درباره ارتباط یک پدر بودایی با پسرش است و طرف مقابل ما یعنی تهیه‌کنندگان این مجموعه نیز درباره آن اشتیاق زیادی نشان می‌دادند. این چنین بود که کار ساخت فیلم «قصه» نیز به سختی و به‌طور فشرده شروع شد. جالب است بدانید که پایه و چارچوب اصلی این قصه را در سال ۱۹۸۳ نوشته بودم و این یعنی پروژه «قصه» ۳۵ سال زمان برد تا به نقطه تکوین خود برسد.

 

شرایطی همچون امروز

اما جنیفر فاکس تصمیم گرفت زمان وقوع اتفاقات فیلم را که به‌حدود ۴۵ سال پیش بازمی‌گردد، در این فیلم به امروز و شرایط همچون حال حاضر منتقل‌ کند. فاکس در این‌باره می‌گوید: وقتی آن اتفاق تلخ برای من افتاد ۱۳ سال بیشتر نداشتم و امروز و در زمان تهیه فیلم به‌ رغم تغییرات فراوانی که در من به‌ وجود آمده است، باز روحیات یک نوجوان را دارم و شرایط آن زمان را همچنان حس می‌کنم.

 

البته بعضی افکار خود در آن زمان را به یاد نمی‌آوردم و از خود می‌پرسیدم چطور می‌توانم کاراکتری را بشکافم که برایم غریبه شده است. سپس به این نتیجه رسیدم که با آن کاراکتر و به‌واقع با خودم در سن ۱۳ سالگی یک محاوره خیالی داشته باشم تا از این طریق از بافت وجودی و ایده‌هایم در سال‌های دور سردربیاورم. در هر حال این یک فانتزی شیرین و خیالی صرف نبود و گذشته همیشه برایم بسیار جدی و واقعی بوده است.

 

یک زن جوان واقعی

جنیفر فاکس در این فیلم هم نسخه جوان و هم نسخه مسن‌تر کاراکتر خود را به نمایش گذاشته است و همین مسأله در عین حلاجی کردن هر چه بیشتر کاراکتر اصلی، آن را با معضلات فزون‌تری هم مواجه کرده است. مشکل اصلی فاکس این بود که کسی را بیابد که همان قدر که لورا درن در ایفای نسخه مسن جنیفر موفق بود، نما و ظاهر بسیار جوان‌تر او را هم بخوبی از آب دربیاورد. این‌چنین بود که ایزابل نلیسه انتخاب شد که دختری نو‌جوان و به‌صورت ظاهر چندان دور و متفاوت با درن نیست. چنان زنی نباید فقط یک چهره ظاهری و متکی به سیمایی خوش می‌بود بلکه باید زنی بسیار جوان مقابل مردم قرار می‌گرفت که واقعی باشد و به جبر جوانی بینندگان را بلافاصله به یاد لولیتا نیندازد.

 

در اتاق ادیت

با بازی حساب شده نلیسه چنین موجودی بر پرده نقره‌ای شکل گرفته است و فاکس در این باره هم می‌گوید: در نهایت من کسی را می‌خواستم و انتخابش هم کردم که فقط زیبایی‌اش مبنا نباشد بلکه واقعیاتی که ما می‌خواستیم در چهره او جلوه‌گری کند. ما برای اینکه نلیسه احساس راحتی کند، صحنه مربوط به برخورد کاراکتر جیسن ریتر با وی را نیز در چند برداشت و به طور مجزا گرفتیم. یکی قسمتی است که نلیسه صحنه را به تنهایی بازی می‌کند و دیگری نماهایی که از ریتر می‌گیریم و اینها در اتاق ادیت ادغام شدند.

 

این چنین بود که ما حتی صحنه مربوط به تهاجم به کاراکتر جنیفر نوجوان را بدون هیچ حرکتی که آزاردهنده باشد گرفتیم و ایزابل نلیسه هم که بسیار جوان‌تراز لورا درن و به‌تبع آن آسیب‌پذیرتر است، گلایه‌ای از روال موجود نکرد. ما طبق سناریو و براساس روالی پیش رفتیم که واقعاً اتفاق افتاده بود و ما چیزی را به تصویر کشیدیم که برای بسیاری از زنان مورد ظلم واقع شده در جهان روی داده و به سبب مأخوذ به حیا بودن آن افراد، هرگز افشا نشده است.

 

وصال روحانـي

 

 

iran-newspaper.com
  • 14
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش