دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳
۱۵:۱۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۱۲۳۵
رادیو و تلویزیون

حذف انقلاب از معمای شاه!

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,سریال معمای شاه

گمان می رفت سریال محمدرضا ورزی در روایتش از تاریخ انقلاب تصویری جامع از دهه پرالتهاب ۵۰ نشان دهد اما سهم این اتفاق مهم از معمای شاه کمرنگ است و در چند دیالوگ و صحنه مستند خلاصه شده. در یادداشت حاضر این موضوع را بررسی می کنیم. 

 

سریال «معمای شاه» چهارشنبه شب تمام شد. سریالی که تاریخ معاصر را با محوریت حوادث زندگی محمدرضا شاه به تصویر کشید و در طول پخش واکنش های مختلفی رو به روی خود دید. این گزارش بازخوانی آن چه بر سریال گذشت نیست و سویه اش یک ماجرای مهم را دربر می گیرد: انقلاب سال ۵۷، نیاز به یادآوری نیست که پیروزی انقلاب و حوداث منتهی به سال ۵۷ نقطه عطف تاریخ معاصر ایران به حساب می آید و طبعا سازندگان «معمای شاه» باید انرژی مضاعفی برای آن صرف می کردند.

 

در عمل اما این اتفاق رخ نداده و حوادث مهم انقلاب، تصویری نشده اند. وقت نبوده؟ سریال کمبود بودجه داشته، سازندگان خسته شده بودند؟ یا عامل دیگری در این ماجرا دخیل است؟ آن چه در قسمت های اخیر از انقلاب دیدیم، معدود است به دیالوگ و نیز صحنه های مستند. برای این که ادعای مان عینی شود قسمت ۸۸ و ۸۹ را زیر ذره بین برده ایم تا معلوم شود کیفیت نشان دادن راهپیمایی مردم و دیگر حوادث انقلاب چگونه است؟

 

سه دقیقه تظاهرات تاسوعا

انتظارها از «معمای شاه» برای نشان دادن حوادث انقلاب به عنوان فصل مهمی از تاریخ معاصر بالا است. به ویژه آن که کارگردان در قسمت های پیشین تاریخ معاصر و در راس آن ماجرای ۲۸ مرداد را بازسازی کرده بود. راهپیمایی مردم در سال های منتهی به انقلاب ۵۷ اما به دو شکل نشان داده می شود. یا تصاویر مستند مورد استفاده است یا از طریق دیالوگ به راهپیمایی ها اشاره می شود. مثلا در قسمت ۸۸ که یکی از سرفصل های داستان به «تظاهرات تاسوعا» اختصاص داشت، در سکانسی آیت الله طالقانی بیانیه حضور مردم در راهپیمایی را امضا می کند.

 

این سکانس که همراه با صحبت های ایشان است حدود دو دقیقه و ۲۰ ثانیه طول می کشد. تمام داشته های سریال درباره تظاهرات عاشورا محدود به لحظه خارج شدن آیت الله طباطبایی از منزل در قسمت ۸۹ شده است که چند نفر را جلوی خانه می بیند. در حالی که انتظار می رود دوربین در نمای بعد، خیل جمعیت را قاب بگیرد، باز هم کارگردان با یک دیالوگ ماجرا را فیصله می دهد؛ یکی از همراهان آیت الله می گوید: «محشر است؛ سر و ته جمعیت مشخص نیست.» یعنی بیننده ای که تصوری از آن راهپیمایی ندارد باید دست به دامن تخیل و تجسم شود.

 

تظاهرات از نگاه شاه؛ ۳:۳۰ ثانیه

اتفاق جالب این که «معمای شاه» به جای بازسازی صحنه های تظاهرات، ماجرا را از زاویه نگاه شاه روایت می کند؛ آن هم در قالب دیالوگ. در سکانس شاه خطاب به ازهاری می گوید: «صداهای عجیب به گوشم می رسد (و همزمان صدای الله اکبر می آید) ازهای جواب می دهد: «این ها نوار است و کسی جرات ندارد در موقع حکومت نظامی از خانه بیرون بیاید.»

 

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,سریال معمای شاه

از این سکانس یک دقیقه و سی ثانیه ای هرگز انتظار نمی رود ابهت راهپیمایی حس شود! در قسمت ۸۹ شاهد یک سکانس دو دقیقه ای هستیم که شاه پشت پنجره ایستاده و صدای مرگ بر شاه به گوش می رسد؛ او می گوید: «تهران چقدر تاریک و ترسناک شده است.» این سکانس هم نمی تواند سایه ای از آن چه در تظاهرات مردمی گذشته است، باشد. 

 

تظاهرات به روایت ژنرال هایزر؛ ۵ دقیقه

دیگر تمهید محمدرضا ورزی برای نشان دادن عظمت انقلاب دیالوگ هایی است که بین دو ژنرال آمریکایی در چند سکانس رد و بدل می شود. در قسمت ۸۹ ژنرال ها و ژنرال گاست با هم درباره شعار مردم و تظاهرات صحبت می کنند. در یک نما ژنرال پرده را کنار می زند اما چیزی از راهپیمایی نشان داده نمی شود و فقط صدای الله اکبر به گوش می رسد. فردای آن شب باز هم گفت و گوی گاست و هایزر ادامه دارد؛ هایزر می گوید دیشب یاد شب های ویتنام افتادم.

 

کارگردان با این دیالوگ می خواهد بگوید خواب آمریکایی ها آشفته شده که انتظار گزافی است اگر از این دیالوگ توقع تاثیرگذاری داشته باشیم. شب، بار دیگر بین این دو درباره راهپیمایی مردم صحبتی در می گیرد و آخر سر ژنرال هایزر اعتراف می کند که از وضعیت پیش آمده نومید شده است. دیالوگ های رد و بدل شده بین این دو ژنرال آمریکایی هرگز نمی توانند عظمت راهپیمایی را نشان دهند.

 

۱۳ دقیقه مستند به جای بازسازی تظاهرات

اگر پیگیر سریال بوده باشید، می دانید که محمدرضا ورزی به جای بازسازی جشن ۲۵۰۰ ساله بخش هایی از آن را عینا مورد استفاده قرار داد. در قسمت های پایانی چنین اتفاقی به وفور درباره حوادث انقلاب رخ داده که بخش های مربوط به قسمت ۸۸ و ۸۹ را مرور می کنیم. در یک سکانس، شاهد مستند راهپیمایی مردم از نمای دور هستیم که به تناوب به چهره شاه که از هلیکوپتر پایین را نگاه می کند، کات می خورد.

 

در این صحنه بازیگر نقش شاه سوار بر هلیکوپتر است و بقیه صحنه ها آرشیوی هستند. مستند درگیری مردم و نظامیان که جوانی دست های آلوده به خون را بالا گرفته خاطرتان هست؟ این تصویر بارها در سالگرد پیروزی انقلاب از تلویزیون پخش شده و در قسمت ۸۹ مورد استفاده «معمای شاه» قرار گرفت. دیگر مستندی که در این قسمت شاهد بودیم حضور امام در فرانسه است. البته آن بخش که خبرنگاری نظر امام را درباره انقلاب جویا می شود، بازسازی است. نکته این که استفاده از مستند لا به لای قصه، باعث دو پاره شدن سریال شده است و ذهن مخاطب را از قصه و درام دور می کند.

 

 

۴ دقیقه انقلاب

در قسمت ۸۸ و ۸۹ تنها ۴ دقیقه از حوادث بازسازی شده است و آن مربوط می شود به واقعه ۱۷ شهریور. در این بخش از سریال «معمای شاه»، ابتدا شاهد تظاهرات مردم هستیم که در چند مورد به چهره شاه کات می خورد. کمی بعد حمله گارد شاهنشاهی به تظاهرکنندگان شروع می شود و جسدها به شکل اسلوموشن در قاب قرار می گیرد. صحنه اما خالی است و فقط شاهد چند پیکر هستم. 

 

۵۰ دقیقه منهای تظاهرات

ملاحظه کردید که انقلاب در چند دقیقه و به چه شکل در «معمای شاه» روایت شده است. حالا گذری کنیم بر دیگر اتفاقات دو قسمت ۸۸ و ۸۹ سهم چهره های انقلاب در این قسمت ها حدود ۷ دقیقه است. حدود ۲۱ دقیقه از سریال به دربار، مجلس و ورود ژنرال هایزر به ایران اختصاص دارد. از این تایم مهم ترین اتفاق استعفای ازهاری و انتخاب شاهپور بختیار است که در حدود ۸ دقیقه از زمان سریال به ورود ژنرال هایازر به ایران اما خسته کننده است.

 

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,سریال معمای شاه

آن چه از خانواده وزیری می بینیم تاثیری در درام ندارد؛ محمود وزیری وسط حکومت نظامی گیر افتاده اما کل حکومت نظامی معدود است به چند سرباز و یک افسر که جلوی آتش خودشان را گرم می کنند. حدود ۱۵ دقیقه برای وزیری در این صحنه زیاد و خسته کننده است. حدود ۶ دقیقه از سریال در قسمت ۸۹ به فلش بک اختصاص دارد که شامل ماجرای روی کار آمدن محمدرضا شاه، ملی شدن صنعت نفت، کودتا ۲۸ مرداد به علاوه مستند جشن ۲۵۰۰ ساله می شود.

 

 

 

 

۷sobh.com
  • 16
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش