جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۲۳ - ۰۷ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۱۹۰۹
رادیو و تلویزیون

باتلاق تهاجم فرهنگی روبیکا برای میلیون‌ها جوان ایرانی

اپلیکیشن روبیکا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

این روزها از شبکه‌های مختلف صداوسیما و در ساعات پربیننده، نام «روبیکا» را بیشتر می‌شنوید یا «لیموشو بدم، هلوشو بدم»؟ پاسخ دادن به این پرسش چندان ساده نیست. واقعیت این است که نمی‌شود تلویزیون را روشن کنید و پس از چند دقیقه، نام روبیکا را نشنوید.

اگرچه فقط همین چند برنامه پربیننده تلویزیون مثل «عصر جدید» و «فوتبال برتر» برای تبلیغ روبیکا کافی ا‌ست و نیازی به برنامه‌های دیگر نیست اما از پشت‌پرده فجایعی که در روبیکا و در پوشش روبیکا انجام شده و می‌شود، خبر دارید؟

۱- پایانی بر روبیکیو هست؟

از روبیکیو زیاد گفتیم. بنابراین این جا اجمالاً توضیحی کوتاه می‌دهیم. مسابقه روبیکیو که به تقلید از مسابقه اپلیکیشنی متعلق به یک شرکت تاکسی اینترنتی به راه افتاد، به واسطه انحصار تبلیغاتی در صداوسیما، به سرعت کاربران بسیار زیادی را جذب کرد.

این مسابقه به اندازه‌ای برای مدیران توسکا اهمیت داشت که به مجری‌های مشهور و گران‌قیمت تلویزیون متوسل شدند و اجرا را به آن‌ها سپردند، چهره‌هایی چون رامبد جوان، محمدحسین میثاقی، خداداد عزیزی و... . اردیبهشت ماه امسال، با اعتراضاتی که به این مسابقه صورت گرفت، از آنتن حذف شد ولی مدتی بعد با برنامه «فرمول یک» به آنتن برگشت و این روزها همچنان جولان می‌دهد. ایراد اصلی این برنامه، همان‌طور که بارها نوشته‌ایم، «ترویج روحیه انتظار برای ثروت بادآورده» است که در سخنان صریح رهبر انقلاب هم آمده است. ایشان اردیبهشت ماه در دیدار کارگران گفتند: «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند.»

با ایراد سخنان توسط رهبر انقلاب، همه مسابقات و برنامه‌هایی که در آن‌ها بیم «ترویج روحیه انتظار برای ثروت بادآورده» می‌رفت، از تلویزیون جمع شد؛ از جمله روبیکیو. با این حال، مدیران صداوسیما و توسکا، بعد از آن که سروصداها خوابید، در سکوت خبری، روبیکیو را به آنتن برگرداندند و این بار گزارش‌هایی که علیه آن منتشر شد، (از جمله گزارش خراسان) با بایکوت رسانه‌های وابسته به این جریان همراه شد.

مدیران توسکا که هیچ عزمی برای شفاف‌سازی رسانه‌ای و پاسخ گویی به افکار عمومی ندارند و امیدی به آن‌ها نیست. اما جالب این جاست که وقتی مدیران تلویزیون یکی دو بار درباره روبیکیو اظهارنظر کردند، بحث را به سمت «بخت‌آزمایی» بردند و به نوعی افکار عمومی را منحرف کردند.

اپلیکیشن روبیکا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

در حالی که مشکل اصلی، «ترویج روحیه انتظار برای ثروت بادآورده» است. خیلی ساده، مخاطب وقتی حاضر می‌شود وقت خود را به شرکت در روبیکیو اختصاص دهد که پای جایزه ۱۰ میلیون تومانی در کار باشد. ممکن است هر مخاطب بارها جایزه ۱۰-۱۵ هزار تومانی برنده شده باشد، اما به جایزه چند میلیونی «امید» دارد و واضح است که کسی برای ۱۰ هزار تومان، حاضر نیست پای «فرمول یک» منتظر شروع روبیکیو بماند و هر روز در آن شرکت کند. این «امید»، دقیقاً همان «روحیه انتظار برای ثروت بادآورده» است که رهبر انقلاب از ترویج آن نهی کرده‌اند.

جالب است بدانید که این روزها، علاوه بر یک نوبت مسابقه روبیکیو در شبکه یک، چهار نوبت ۵ میلیونی هم این مسابقه اختصاصاً در خود اپلیکیشن روبیکا برگزار می‌شود؛ به عبارت دیگر مدیران توسکا روزی ۳۰ میلیون بین کاربران روبیکا پول می‌پاشند!

۲- روبیکا شایسته فیلترینگ!

آیا مسئولان فرهنگی و اجتماعی، نمایندگان مجلس و پلیس فتا که با ناهنجاری‌های فرهنگی مانند بدحجابی، مدلینگ، ویدئوهای رقص در فضای مجازی و... مبارزه می‌کنند، از آن چه در اپلیکیشن مجوزدار روبیکا (متعلق به یک نهاد خصولتی) است خبر دارند؟ بارها در رسانه‌ها از احتمال فیلترینگ اینستاگرام به دلیل همین ناهنجاری‌ها گفته شده، اما آیا برای مشابه ایرانی اینستاگرام که بدون هیچ نظارت محتوایی، امکان انتشار هر محتوایی را می‌دهد، کسی صحبت کرده است؟ مسئولان نظارتی، در کنار برخورد با اپلیکیشن‌های خارجی، باید به بخش «روبینو» در اپلیکیشن روبیکا هم نگاهی بیندازند. روبینو که طراحی آن به طور کامل از اینستاگرام کپی شده و احتمالاً سعی دارد تا خود را به عنوان جایگزین آن مطرح کند، در انتشار ناهنجاری‌های فرهنگی، دست‌کمی از نمونه آمریکایی‌اش ندارد.

اپلیکیشن روبیکا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید همه این محتوای ساختارشکن، در اپلیکیشنی وجود دارد که شبانه‌روز از صداوسیما تبلیغ می‌شود و با مجوزهای رسمی و همچنین اینترنت رایگان، در اختیار جوانان این مرزوبوم قرار گرفته است. طبعاً پدرومادرها خیال می‌کنند روبیکا با این حجم از تبلیغات و حمایت‌ها، محتوایی پاکیزه دارد و نمی‌دانند چه تأثیری روی جوان ایرانی می گذارد.

در حالی که فروش مانتوی جلوباز از سوی اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک ممنوع شده، اما در فروشگاه‌های رسمی روبیکا، همه‌چیز آزادِ آزاد است! مدل‌های بی‌حجاب برای تبلیغات انواع و اقسام لوازم آرایشی و پوشاک، در پیشانی بخش روبینو حضوری فعال دارند و به فروش رسمی این محصولات می‌پردازند. پرسشی از وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و دادستانی داریم؛ آیا با این محتوا، روبیکا شایسته فیلترینگ نیست؟

اپلیکیشن روبیکا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

۳- شرکت‌های حاکمیتی نقش دارند؟

ماجرای روبیکا ابعاد اقتصادی  و نیز پیچیدگی‌های مخصوصی دارد. این اپلیکیشن تحت مالکیت شرکتی است که خود را توسعه کسب‌وکار توسکا می‌داند. توسکا اما به نوعی «خصولتی» محسوب می‌شود. بر اساس آن چه در آگهی‌های قانونی روزنامه رسمی منتشر شده، شرکت توسکا به شماره ثبت ۵۱۶۵۸۴ متشکل از سه شرکت «نقش اول کیفیت»، «توسعه نور دنا» و «ارتباطات سیار» است.

پیگیری رد مالکان حقوقی این سه شرکت در روزنامه رسمی، کار دشواری است و به شکلی عجیب به زنجیره‌ای تودرتو می‌رسد که در آن، بعضی مالکان با یک واسطه مالک شرکت مادر خود هستند! با پیگیری آگهی‌های قانونی در روزنامه رسمی، در نهایت به چند نهاد حاکمیتی می‌رسیم.

اپلیکیشن روبیکا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

وابستگی توسکا به نهادهایی که ذکر شد، به نوعی جلوی انتقادها از شیوه سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری آن را گرفته است. برخی رسانه‌ها و شخصیت‌ها که به نحوی تحت مالکیت این نهادها هستند یا به آن نزدیکی فکری دارند، از انتقاد به توسکا درباره محتوای ارائه‌شده در روبیکا، پرهیز می کنند. حتی اخبار تحقیق‌وتفحص نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این شرکت بزرگ نیز بایکوت می‌شود.

یک شرکت خصوصی یا یک اپلیکیشن خارجی، با این محتوای هنجارشکنانه، این‌چنین تهاجم فرهنگی را علیه جوان ایرانی ترتیب می‌داد، مطمئن بودیم با واکنش قاطع چهره‌های فرهنگی-سیاسی، رسانه‌ها و مسئولان مواجه می‌شد؛ اما حالا چه؟ این سکوت در برابر محتوای نامناسب روبیکا، چه معنایی دارد؟

۴- یک انحصار مشکوک

بر اساس اظهارات مقامات رسمی توسکا، اپلیکیشن روبیکا ۳۰ میلیون نصب دارد.  انحصاری که این اپلیکیشن رقم زده، تنها با برخی اپلیکیشن‌های مادر چون «کافه‌بازار» قابل قیاس است. اما کافه‌بازار تنها یک «مارکت» است و محتوای چندانی جز اپلیکیشن ارائه نمی‌کند؛ شبکه اجتماعی نساخته، به اطلاعات مردم دسترسی ندارد و در آن خبری از کانال‌های خبری نیست. این اپلیکیشن انحصاری نیز ایجاد نکرده و اگرچه از رقبای داخلی خود قوی‌تر است، اما با آن‌ها رقابت می‌کند. در مقابل روبیکا یک انحصار تمام‌وکمال دارد. تنها اپلیکیشنی است که در برنامه‌های شاخص تلویزیون تبلیغ می‌شود و به نوعی همه‌جا هست. حتی گفته می‌شد به خاطر وجود این اپلیکیشن، کدهای ستاره‌مربع شرکت در رأی‌گیری‌های «عصر جدید» در تلویزیون اعلام نمی‌شد.

اپلیکیشن روبیکا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

روبیکا به وسیله همین انحصار توانسته است ۳۰ میلیون کاربر داشته باشد. حالا این سرمایه‌گذاری عجیب‌وغریب در کاربر و ترافیک، که گفته می‌شود تنها در سال ۹۷، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده، با چه هدفی انجام شده؟  چه اهدافی پشت انتشار بی‌ضابطه این محتوای هنجارشکنانه است و چرا نه خود روبیکا و نه مسئولان فضای مجازی کشور، برای مقابله با آن اقدام نمی‌کنند؟ آیا مسئولان فرهنگی دولت و خارج از دولت، از تأثیراتی که این محتوا می‌تواند بر روحیه جوان ایرانی بگذارد، آگاه نیستند؟ روزی ۳۰ میلیون تومان جایزه، با کدام اهداف فرهنگی و احیاناً سیاسی به شرکت‌کنندگان روبیکیو اهدا می‌شود؟

مخاطب این پرسش‌ها، هم مسئولان توسکاهستند و هم نهادهای نظارتی. آن‌ها باید به مردمی که به واسطه مجوزهای قانونی این اپلیکیشن، دسترسی فرزندان‌شان را به آن فراهم کرده‌اند پاسخ‌گو باشند. خراسان نیز این ماجرا را پیگیری خواهد کرد.

  • 20
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱۱
جدیدترین
قدیمی ترین
خب این کارش جرمه ولی باید از اول جلوش رو بگیرن نه اینکه دیگه همه جا پخش شده،وقتی مدیریت نیست همین میشه
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش