پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۱۱:۲۷ - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۰۰۰۹
بازی ها

سونامی گیمر با ۴۰ میلیون نوجوان ایرانی!

نوجوانهای گیمر,ضریب نفوذ موبایل در نوجوانان
با توجه به سیاست اجبار در خانه ماندن و رسیدن ضریب نفوذ موبایل در نوجوانان به دلیل آموزش از راه دور به بالای ۹۵ درصد، پیش‌بینی شده اکنون بیش از ۴۰ میلیون نوجوان سرگرم بازی‌های آنلاین باشند؛ اتفاقی که باید با تولید محتوای مناسب در فضای مجازی به نحو درستی جهت‌گیری شود.

 جوان آنلاین نوشت: رقابت در بازار بازی‌های آنلاین از رقابت در محصولات فرهنگی واقعاً سخت‌تر است. بازار بازی‌های فضای مجازی برخلاف موضوعات سینما و موسیقی و کتاب در محیطی کاملاً خصوصی رقابت می‌کند. ضمن اینکه بازی‌های خارجی خیلی راحت وارد کشور می‌شود و درگیری مسائل حقوقی را هم ندارند.

فروش گسترده بازی‌های ایرانی

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سال‌هاست که به بسیاری از بازی‌های قفل شکسته خارجی مجوز می‌دهد؛ به این علت که می‌خواهند بازار را از عرضه بازی‌های غیرمجاز مصون نگه دارند و محتوای مناسب را به نوجوانان برسانند. به همین دلیل بازی‌های خارجی ارزان‌قیمت به راحتی در دسترس است.

از سال ۱۳۸۶ تولید بازی‌های کامپیوتری و سپس بازی‌های آنلاین در کشور شروع شد. پیشرفت بازی‌سازهای ایرانی در این خصوص به قدری خوب بود که بنابر آمارهای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۸ بیش از هزار میلیارد تومان فروش بازی سازهای ایرانی بود.

سرانه مصرف بازی‌های آنلاین در داخل کشور قبل از دوران کرونا حدود ۳۲ دقیقه عنوان شده که در مقایسه با مصرف دیگر محصولات فرهنگی واقعاً بالاست. حال آنکه در تئاتر و سینما و کتاب مشکل مصرف داریم و وزارت ارشاد تلاش می‌کنند که مردم بیشتر مطالعه کنند، اما در خصوص بازی‌های رایانه‌ای نگرانی و دغدغه مصرف نیست، بلکه نگرانی مصرف بازی‌های خارجی است. با گسترش ویروس کرونا و خانه‌نشینی بیشتر کودکان و نوجوانان بازی‌های رایانه‌ای به یکی از سرگرمی‌های پرطرفدار کودکان و نوجوانان تبدیل شده است، اما این بازی‌ها قطعا تأثیرات مثبت و منفی دارد.

مقابله در فضای مجازی با «بازینو»

در راستای تولید محتوای مناسب در فضای مجازی برای بازی‌های آنلاین، پویش نوروزی «بازینو» همزمان با نخستین روز فروردین ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد.

این پویش در ابتدا قرار بود تا ۲۰ فروردین ماه پایان یابد، اما طبق گفته اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به دلیل استقبال کاربران و وخامت شرایط شیوع کرونا درکشور و لزوم بیش از پیش رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر در خانه ماندن هموطنان، تا پایان فروردین ماه تمدید شد.

«بازینو» به همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای حمایت از بازی‌سازان ایرانی کار خود را آغاز کرده‌است. گفته شده که هدف این پویش جذب کاربر برای بازی‌های موبایلی مناسب ایرانی در ایام تعطیلات نوروز و دوران کرونایی و لزوم حضور خانواده‌ها در منزل است. در قالب این پویش ۲۵ بازی موبایلی منتخب ایرانی به طور رایگان در گوشی‌های موبایل شرکت‌کنندگان نصب می‌شود.

آخرین آمار منتشر شده از تعداد بازی بازان ایرانی ویدئو گیم و بازی‌های موبایلی در سال ۹۸ نشان می‌دهد که پیش از کرونا حداقل ۳۲ میلیون نفر با متوسط ۹۰ دقیقه در روز از بازی رایانه‌ای استفاده می‌کردند.

به گزارش فارس، این آمار با توجه به وقوع کرونا و رسیدن ضریب نفوذ موبایل در نوجوانان به دلیل آموزش از راه دور به بالای ۹۵ درصد، احتمالاً هم اینک به بیش از ۴۰ میلیون مخاطب ثابت با دقایق درگیری خیلی بالاتر افزایش پیدا کرده‌است.

به عبارت دیگری اگر تعداد این افراد را با تعداد دانش‌آموزان کمتر ۱۵ میلیون نفر یا تعداد بازنشستگان و سایر قشرها مقایسه کنیم، می‌توانیم به جرئت بگوییم که هیچ موضوع گسترده‌ای (به جز شبکه‌های اجتماعی) به اندازه این مسئله فراگیر نشده‌است.

قدرت بازی‌سازی ایران در غرب آسیا

از سوی دیگر برابر پایش‌های صورت گرفته در حوزه رسانه سرعت و شدت تأثیر این رسانه به دلایل مختلف عصب شناختی بیشتر از همه رسانه‌ها و ابزارهاست و بی‌برنامگی نظام فرهنگی و ارتباطی درباره آن که بیش از هر جا متوجه تلویزیون و تولید محتوا در فضای مجازی است، این سوژه را به ورطه‌ای هولناک برای فرهنگ و آینده کشور تبدیل می‌کند.

در همین راستا بر اساس سیاستگذاری‌هایی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام داده، حرکت و تلاش به سمت حمایت از تولیدکنندگان داخلی است که به نوعی آن‌ها بتوانند تولیدات با کیفیتی داشته باشند. در این حوزه استعدادهای زیادی در کشور وجود دارد. گفتنی است که ایران در غرب آسیا جزو سه کشور اول صنعت بازی‌های آنلاین است و بازی‌سازان ایرانی همواره در رویدادهای بین‌المللی حضور دارند که حائز رتبه یا نامزد دریافت جوایز می‌شوند. در واقع هر اندازه که سهم بازار داخل را توسط بازی‌سازان دانش‌بنیان در اختیار بگیریم، سهم بازار بازی‌های خارجی کمتر می‌شود. این اتفاق می‌تواند از پیامدهای مخربی که ممکن است برخی بازی‌های خارجی درست کنند، جلوگیری کند.

  • 13
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش