چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
۲۰:۱۸ - ۰۶ تير ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۴۰۵۶۸
سیاست داخلی

نتایج پیمایش کشف حجاب زنان در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران؛

۴۵ درصد زنان بی‌حجاب معتقدند حجاب دستور خدا نیست

بی حجابی درایران,اعتقادات مردم بی حجاب در ایران
مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم، نتایج پیمایش کشف حجاب زنان کننده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را ارائه کرد.

به گزارش دیده بان ایران، مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم  که در خردادماه سال جاری، اقدام به انجام پژوهشی با مشارکت ۹۹۲ نفر از بانوان بی‌حجاب در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران کرده بود، روش گردآوری و نتایج این پیمایش را در نشستی با حضور فرهیختگان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه ارائه کرد.

در این نشست که دوشنبه پنجم تیر ۱۴۰۲ در سالن حائری شیرازی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد، حبیب‌الله اسداللهی مدیر مرکز مطالعات فرهنگی تیام، هدف از ارائه روش گردآوری و نتایج این پیمایش را اخذ نظرات فرهیختگان حوزه و دانشگاه و نقش مؤثر آن در تقویت تحلیل و اثربخشی نتایج عنوان کرد.مدیر علمی پیمایش بانوان بی‌حجاب در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران گفت: این پیمایش به انگیزه‌های فردی، انگیزه‌های سیاسی، زمینه‌های فرهنگی اجتماعی و زمینه‌های خانوادگی و همچنین نوع واکنش بانوان بی‌‌حجاب به برخوردهای سلبی حاکمیت و زمینه‌‌های گفتگو با بانوان بی‌‌حجاب، پرداخته است.وی با بیان اینکه ۴۶.۶ درصد پاسخگویان مجرد، ۴۲.۸ درصد آنان متاهل، ۸.۷ درصد طلاق گرفته و ۱.۹ درصد همسر فوت‌شده هستند و بیشترین درصد پاسخگویان برابر ۳۹.۲ درصد در رده سنی ۲۳ تا ۳۲ سال (دهه ۷۰) قرار دارند، افزود: گروه سنی پاسخ‌دهندگان ۳۳ تا ۴۲ سال (دهه ۶۰) برابر ۳۰.۷ درصد، ۱۸ تا ۲۲ سال (دهه ۸۰) برابر ۱۹.۹ درصد، ۴۳ تا ۵۲ سال (دهه ۵۰) برابر ۹.۴ درصد است و گروه سنی  ۵۳ تا ۶۲ سال (دهه ۴۰) برابر ۸/۰ درصد در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند.اسداللهی همچنین در خصوص وضعیت تحصیل پاسخگویان گفت: بیشترین درصد پاسخگویان برابر ۳۷.۲ درصد دارای مدرک دیپلم هستند و پاسخگویان دارای تحصیلات کارشناسی برابر ۳۲.۱ درصد، فوق‌دیپلم برابر ۱۸.۱ درصد، کارشناسی ارشد برابر ۹.۴ درصد، دکترا برابر ۱.۸ درصد و زیر دیپلم برابر ۱.۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.وی با بیان اینکه بیشترین درصد پاسخگویان برابر ۳۴.۹ درصد را زنان خانه‌‌دار تشکیل می‌‌دهند، اظهار داشت: دانشجویان برابر ۲۵.۱ درصد، شاغلین آزاد برابر ۱۹.۳ درصد، کارمندان برابر ۱۴.۳ درصد، بیکارها برابر ۴.۱ درصد، معلمان برابر ۱ درصد، اساتید برابر ۰.۸ درصد، پشت کنکوری‌ها برابر ۰.۴ درصد و بازنشسته‌ها برابر ۰.۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیر مرکز مطالعات فرهنگی تیام درباره توزیع درصد فراوانی پاسخگویان بر حسب زمان تصمیم و اقدام به کشف حجاب گفت: نتایج گویای آن است که ۶/۵۱ درصد از بانوان بی‌حجاب شهر تهران از مهر ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲ تصمیم به بی‌حجابی گرفته و اقدام به این امر کرده‌اند. ۴/۶ درصد در آذر ۱۴۰۱، ۴/۹ درصد در دی ۱۴۰۱، ۹/۲ درصد در بهمن ۱۴۰۱، ۱/۳ درصد در اسفند ۱۴۰۱، ۸/۲ درصد در فروردین ۱۴۰۲ و ۷/۰ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۲ اقدام به کشف حجاب کرده‌اند.

وی با اشاره به توزیع درصد فراوانی پاسخگویان در خصوص پذیرش تذکر مؤدبانه درباره پوشش تصریح کرد: نتایج نشان می‌دهد که ۸/۴۴ درصد بانوان بیان داشته‌اند که تذکر مؤدبانه درباره پوشش را می‌پذیرند، ۵/۲۷ درصد بانوان با این دیدگاه مخالف هستند و ۷/۲۷ درصد در این موضوع نظری ندارند.

اسداللهی با اشاره به توزیع درصد فراوانی پاسخگویان در خصوص نقش مدیریت غرب در پدیده بی‌حجابی، با بیان اینکه ۳/۶۲ درصد بانوان با این دیدگاه مخالف هستند، اظهار داشت: براساس نتایج به دست آمده ۳/۱۳ درصد بانوان بیان داشته‌اند که آزادی پوشش در ایران از سوی کشورهای غربی مدیریت می‌شود و ۴/۲۴ درصد در این موضوع نظری ندارند.همراهی همسر با بی‌حجابی موضوع دیگر پیمایش انگیزه‌شناسی ۹۹۲ نفر از بانوان بی‌حجاب بود که مدیر علمی این پیمایش در این زمینه توضیح داد: ۶/۶۹ درصد بانوان بی‌حجاب متأهل بیان کرده‌اند که همسران آنها موافق بی‌حجابی ایشان هستند، ۲/۱۷ درصد نیز اعلام داشته‌اند اگرچه همسرشان با بی‌حجابی آنها مخالف‌ است اما به انتخاب آنها احترام می‌گذارد و تنها ۲/۱۳ درصد همسران بانوان بی‌حجاب مخالف بی‌حجابی آنها هستند.وی درباره همراهی خانواده با بی‌حجابی بانوان غیرمتأهل شامل مجرد، همسر فوت‌شده یا طلاق گرفته، ابراز کرد: ۱/۵۱ درصد بانوان بی‌حجاب غیرمتأهل بیان کرده‌اند که خانواده‌شان با بی‌حجابی آنان موافق‌اند، ۶/۳۲ درصد نیز اعلام داشته‌اند اگرچه خانواده با بی‌حجابی آنها مخالف هستند اما به انتخابشان احترام می‌گذارند و ۲/۱۶ درصد نیز بیان داشته‌اند که خانواده آنها مخالف و معترض بی‌حجابی ایشان هستند.

تمایل به مهاجرت در میان کشف حجاب کنندگان 

اسداللهی با اشاره به پاسخ شرکت‌کنندگان در این پیمایش درباره رغبت به مهاجرتشان در صورت امکان، گفت: نتایج این پیمایش گویای آن است که ۵/۶۹ درصد بانوان بی‌حجاب در صورت داشتن توان مالی زندگی کردن در هر کشور دیگر غیر ایران را ترجیح می‌دهند، ۵/۱۱ درصد با این امر مخالفند و زندگی در ایران را ترجیح می‌دهند و ۱/۱۹ درصد نیز در این موضوع نظری ندارند.اما توزیع درصد فراوانی وضعیت اقتصادی بانوان بی‌حجاب شهر تهران به گفته مدیر علمی این پیمایش نشان می‌دهد که بیشترین درصد بانوان بی‌حجاب شهر تهران برابر ۶/۵۷ درصد، وضعیت اقتصادی خود را در حد متوسط می‌دانند، پس از آن به ترتیب ۳/۳۳ درصد وضعیت اقتصادی خود را در حد بالا، ۹/۶ درصد در حد پایین، ۹/۱ درصد در حد خیلی بالا و ۴/۰ درصد در حد خیلی پایین گزارش کرده‌اند.

 ۴۵ درصد زنان بی‌حجاب معتقدند حجاب دستور خدا نیست

مدیر مرکز مطالعات فرهنگی تیام درباره عدم باور به اینکه حجاب، دستور خدا است، گفت که نتایج نشان می‌دهد تنها ۴/۱۵ درصد بانوان بی‌حجاب شهر تهران، حجاب را دستوری از جانب خداوند می‌دانند، ۴۵ درصد بانوان بی‌حجاب با این دیدگاه مخالف هستند و ۶/۳۹ درصد نیز در این موضوع نظری ندارند.دکتر اسداللهی با بیان اینکه ۶/۸۵ درصد بانوان بی‌حجاب شهر تهران بیان داشته‌اند که بدون حجاب جذاب‌تر هستند، ۳ درصد با این مقوله مخالفند و ۴/۱۱ درصد در این موضوع نظری ندارند، با اشاره به انگیزه بی‌حجابی این بانوان خاطرنشان کرد: نتایج پیمایش نشان می‌دهد که ۸/۶۰ درصد بانوان بی‌حجاب شهر تهران، یکی از انگیزه‌های خود از نپوشیدن روسری را تمایل به تجربه این مدل بیان داشته‌اند.براساس این گزارش در ادامه این نشست و پس از گزارش مدیر علمی پیمایش بانوان بی‌حجاب در مناطق ۲۲‌گانه تهران، حاضران در نشست به بحث و بررسی درباره نتایج آن پرداختند و دیدگاه‌های خود را در راستای تکمیل آن ارائه کردند.

  • 20
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱۶
غیر قابل انتشار: ۱۴
جدیدترین
قدیمی ترین
الان که ما داریم تو فضای مجازی بحث حجاب که قشنگ معلوم چی درسته چی غلط انجام میدیم بدون فکر یسریا دارن پول مملکت و بالا میکشن و به ما میخندن
حجاب اختیاری برای مرد و زن کوچیک ترین حق طبیعی افراد تا یه حدودیه ،به نظرم بهتره به کشور های مسلمان دیگه نگاه کنن و قانون و تغییر بدن قانونی که مردم کنار هم به خوبی و با آرامش زندگی کنند دقیقا خدا فقط توصیه کرده و مثل قوانین دیگه تهدید نکرده مجازات میشین خیلی ام اعضای حوزه علمیه هم موافق شخصی بودنش هستن
اینکه دستور خداوند است شکی نیست و خداوند گفته بخاطر امنیت خودشان است ولی همچنین هیچ اجباری هم نیست و نگفته اگر حجاب نداشته باشید باید تنبیه شود ندارنده حجاب اگر غیر اینست مطلعین بگویند ما اطلاع پیدا کنیم
معلومه که دستور خداوند نیست این را لازم نیست که آن زن بی‌حجاب بگوید همه معتقد هستند که حجاب دستور خداوند نیست یا بطور صریح به آن اشاره نشده من هم که یک مرد هستم هیچ کجا سندی در رابطه با حجاب ندیده ام فقط یه اشاره ای شده است ولی وجوبی ندارد من خودم آمربمعروف و حزب الهی و بسیجی فعال هستم ولی وجوبی برا حجاب در هیچ کجا نمیبینم و به دوستان بسیجی و آمر تصمیم گرفته ایم و به زن و دختران خود که پیشتر با حجاب و چادری بودند گفته ایم حجاب کاملا اختیاری و غیرالزام و از ضروریات دین نیست در رابطه با حجاب اختیار با خودتان است حجاب اختیاری حق زن ایرانی.
کاملا درست میگویند بانوان نجیب و زحمتکش و پاک ایرانی ، عفیف بودن و تشخص داشتن به نوع پوشش ابدا ارتباطی ندارد.
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
فردریش نیچه نگاهی ژرف به زندگینامه و اندیشه‌های فردریش نیچه

تاریخ تولد: ۱۵ اکتبر ۱۸۴۴

محل تولد: روکن، آلمان

حرفه: فیلسوف و منتقد فرهنگی

درگذشت: ۱۹۰۰ میلادی

مکتب: فردگرایی، اگزیستانسیالیسم، پسانوگرایی، پساساختارگرایی، فلسفه قاره‌ای

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش