یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۹:۱۰ - ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۱۲۳۹۳
سیاست داخلی

چرا از امثال طالقانی به علم‌الهدی رسیدیم؟

سیدمحمود طالقانی,رهبر انقلاب

یک تحلیلگر سیاسی با اشاره به مطالب مطرح‌شده از سوی امامان جمعه در سال‌های اخیر گفت: خطبه‌های میلیونی و نمازهای جمعه میلیونی سال‌های نخست انقلاب تبدیل شده به نمازهای جمعه‌ی چندهزار نفری فعلی. این افت جمعیت نشان‌دهنده‌ی واکنش جامعه نسبت به انحطاط فرهنگ رسمی و تبلیغات رسمی حکومت و انحطاط و عقب‌نشینی از آرمان‌های اصلی انقلاب مثل آزادی، روشنفکری و عدالت‌طلبی است.

فواد صادقی درباره‌ی راه‌حل تغییر این وضعیت می‌گوید: معتقدم کسانی که در قدرت هستند هنوز اصل مشکل را نپذیرفته‌اند و متوجه نیستند که در واقع این تهی کردن از محتوا  و فرم‌گرایی و ظاهرگرایی نشستن بر شاخ و بریدن بن است و دیر یا زود این ظاهرسازی‌ها فرو می‌افتد و مشخص می‌شود که این موریانه تزویر و ریا و تحکم این نهال حاکمیت دینی و نهال تریبون نماز جمعه را از داخل خورده و ریشه‌ای را باقی نگذاشته است. باید ابتدا این فضای گفت‌وگو باز شود و سخن‌ها و نگاه‌های متفاوت کنار هم دیده شود؛ تا بعد به حل مسئله برسیم. اگر مشکل را پذیرفتیم حل کردن آن دشوار نیست ولی اگر صورت مسئله را پاک کردیم و سر بر زیر برف فرو بردیم طبیعتاً با بخشنامه و سخنرانی مشکلی حل نخواهد شد.

آقای صادقی در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی تغییر مسیر تریبون‌های نماز جمعه گفت: به نظر می‌رسد در حوزه‌ی فرهنگی شاهد یک گسست جدی بین اکثریت قاطع مردم و بخشی از نمادهای فرهنگی رسمی در جامعه‌ی ما هستیم. تریبون‌های ائمه جمعه مهمترین این نمادها محسوب می‌شوند. در شرایط فعلی که حدود ۴۳ سال از انقلاب اسلامی سپری می‌شود، این گسست و شکاف را می‌توانیم با پیوستگی و همراهی که در سال‌های نخست انقلاب وجود داشت مقایسه کنیم. به عبارت دیگر باید به این سوال پاسخ دهیم که چه شد از آیت‌الله سیدمحمود طالقانی و آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، ائمه جمعه نخست تهران، به آقایان علم‌الهدی و صدیقی رسیدیم؟ و چه نسبت و ارتباطی میان این دو طیف برقرار است؟

این فعال رسانه‌ای با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله طالقانی گفت: مرحوم آیت‌الله طالقانی از علما و روحانیون برجسته و مبارزین قبل از انقلاب بوده، سال‌های طولانی در زندان بود، هم خود ایشان متحمل زندان‌های سخت و شکنجه‌های ساواک شدند، هم خانواده‌ی ایشان از جمله مرحوم خانم اعظم طالقانی؛ آنها در راه انقلاب و ایجاد آزادی برای مردم و تحقق آرمان‌های اسلام هزینه‌ی سنگین دادند. ایشان چند ماه پس از انقلاب اسلامی که به‌عنوان امام جمعه تهران منصوب شده بودند و نماز جمعه‌های میلیونی و تاریخی با امامت ایشان در تهران برگزار می‌شد.

وی در ادامه درباره‌ی ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله خامنه‌ای که پس از مرحوم طالقانی به امامت جمعه تهران منصوب شد، گفت: آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای هم از چهره‌های روشنفکر و مبارز قبل از انقلاب بودند. تا پیروزی انقلاب اسلامی حدود پانزده سال تحت تعقیب ساواک بودند و در حیطه‌ی روشنفکری هم از برجسته‌ترین و روشنفکرترین روحانیون مشهد محسوب می‌شدند. شاید بتوانیم بگوییم از نزدیک‌ترین چهره‌ها و شخصیت‌ها به مرحوم شریعتی، به‌عنوان یک چهره‌ی روشنفکر بودند که در دهه‌های چهل و‌ پنجاه نسل جوان را تحت تاثیر قرار می‌داد. مسلط به ادبیات کلاسیک جهان و ادبیات ایران بودند و در حوزه‌هایی نظیر عدالت‌طلبی و صیانت از آزادی‌ها یک روحانی شاخص و یک سخنران جذاب برای نسل جوان و عموم جامعه محسوب می‌شدند و به همین دلیل هم از سوی امام خمینی به‌عنوان جایگزین آیت‌الله طالقانی منصوب شدند.

این تحلیلگر درباره‌ی خطبه‌های آیت‌الله خامنه‌ای در دهه‌ی نخست پس از انقلاب گفت: خطبه‌های دهه‌ی نخست انقلاب ایشان عمدتاً بر محور صیانت از آزادی‌ها، ارزش‌ها و عدالت در فضای عمومی جامعه بود. بیان ایشان نسبت به اهل سنت خیلی محترمانه بوده و درباره‌ی بزرگان اهل سنت محترمانه و متفاوت سخن می‌گفت و با برخی جریان‌های افراطی که در روحانیت بود تفاوت داشت. بر اساس همین معیارها هم ایشان به‌عنوان رهبری پس از امام منصوب شدند.

فواد صادقی درباره‌ی ارزیابی‌اش از عملکرد ائمه جمعه کشور در سال‌های اخیر گفت: اما ببینیم در شرایط فعلی ما با چه پدیده‌هایی مواجه هستیم. شاید اگر بخواهیم دو تن از نمادها و چهره‌هایی که سمبل ائمه جمعه فعلی هستند را نام ببریم باید به آقایان صدیقی و علم‌الهدی اشاره کنیم که از هر دوی این چهره‌ها سابقه‌ای در مبارزه قبل از انقلاب و هزینه دادنی سراغ نداریم. آقای علم‌الهدی در قبل از انقلاب امام جماعت یکی از مساجد اصلی تهران بودند، حتی در حد اینکه چهره‌هایی نظیر آیت‌الله خامنه‌ای که می‌توانستند به‌عنوان سخنران به مسجد خود دعوت کنند یا یک حرکت انقلابی انجام دهند در تاریخ چیزی ثبت نشده و بیشتر ایشان را در طبقه‌ی «ولایتی‌های روحانیت» که امام در منشور روحانیت از آنها نام می‌برد می‌توانیم دسته‌بندی کنیم. کسانی که اهل مبارزه و هزینه دادن نبودند و یک‌سری شعائر و ظواهر مذهبی را به‌عنوان تکریم اهل بیت مورد تاکید قرار می‌دادند.

وی در ادامه‌ی این بخش از صحبت‌های خود به برخی اظهارات حجت‌الاسلام صدیقی اشاره کرد و گفت: آقای صدیقی هم دقیقا در همین فضا جای می‌گیرد. ایشان نماد نقل اخباری درباره‌ی کرامت‌های چهره‌های حاضر و فوت‌شده و اصحاب قدرت در تریبون‌ها و اصحاب قدرت است که سندی ندارد و عموماً بی پایه و اساس است. ایشان در تریبون‌ها داستان‌هایی نقل می‌کند که خانواده بزرگانی نظیر آیت‌الله بهاءالدینی، آیت‌الله بهجت و مراجع فعلی تکذیب می‌کنند. مطالبی که آقای صدیقی بیان می‌کند به نوعی تبدیل شده به سمبل خرافات و داستانهای بی اساس در شیعه که برخی از داستان‌هایی که ایشان نقل می‌کند در مورد امام زمان و در مورد سایر بزرگان حتی وهن اهل بیت در آن هست. از ایشان هم سابقه مبارزاتی سراغ نداریم، یک سمت قضایی داشتند که به یکباره برکشیده شدند و به تریبون امام جمعه رسیدند.

صادقی درباره‌ی نتیجه‌ی این تغییر مسیر تریبون‌های نماز جمعه گفت: نتیجه این است که خطبه‌های میلیونی و نمازهای جمعه میلیونی سال‌های نخست انقلاب تبدیل شده به نمازهای جمعه‌ی چندهزار نفری فعلی. یعنی تقریبا می‌توانیم بگوییم با توجه به اینکه جمعیت کشور نسبت به سال‌های نخست انقلاب از ۳۶ میلیون به ۸۵ میلیون نفر رسیده نماز جمعه‌های فعلی در مقایسه با نماز جمعه‌های اول انقلاب حدود یک هزارم جمعیت شده و از هر هزار نفر یک نفر یا دو نفر شرکت می‌کننند‌. این افت جمعیت نشان‌دهنده‌ی واکنش جامعه نسبت به انحطاط فرهنگ رسمی و تبلیغات رسمی حکومت و انحطاط و عقب‌نشینی از آرمان‌های اصلی انقلاب مثل آزادی، مثل روشنفکری، مثل عدالت‌طلبی ائمه جمعه است.

وی در ادامه افزود: این شکاف بین سبک زندگی مردم با آن مطالبی که امثال آقای علم‌الهدی در مورد زنان،  آزادی‌های اجتماعی، فضای مجازی، منتقدین سیاسی و…  بیان می‌کنند طبیعی است. طبیعی‌ست جامعه این نوع حرکت‌ها را پس بزند و نماز جمعه‌ای که روزگاری در دهه‌ی نخست انقلاب با خطبه‌های آقای هاشمی و خطبه‌های آقای خامنه‌ای مهم‌‌ترین تریبون کشور محسوب می‌شد به متروک‌ترین، سردترین و خارج از رده‌ترین اجتماع کشور تبدیل شود.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به کلیپ اخیری که از تملق‌گویی حامیان امام جمعه مشهد در حضور او منتشر شده می‌گوید: حتی جریانات حزب‌اللهی و ولایتمدار و اصولگرا هم نسبت به وضعیت امروز تریبون‌های ائمه جمعه و تریبون‌های رسمی تبلیغ رسمی در کشور انتقاد کرده و احساس خطر کنند که این تریبون‌ها از محتوا تهی بشود و صرفا به یک گعده و محل ارتزاق سیاسی جریاناتی که از این فضا کاسبی می‌کنند، تبدل شود. نمونه‌اش را هم در کلیپی که اخیراً در فضای مجازی درباره آقای علم‌الهدی منتشر شده و حامیان ایشان در حضور ایشان مطالبی را بیان می‌کنند که اگر در مورد هر انسان متدین در حضورش این تعابیر گفته شود و واکنش نشان ندهد شرم‌آور است شاهد هستیم.

صادقی با هشدار نسبت به ادامه یافتن وضعیت فعلی نمازهای جمعه گفت: به نظر می‌رسد اگر ما در این مسیر بخواهیم ادامه دهیم راهی بیش از مسیر کشورهای عربی طی نخواهیم کرد. کشورهای عربی که در آنها یک پوسته‌ی ظاهری از یک سری ظواهر و ریاکاری در تبلیغات رسمی وجود دارد و جامعه هم راه خودش را رفته است. جامعه‌ی ما جامعه‌ای نیست که نسبت به این نوع ظاهرسازی‌ها و ریاکار‌ی‌ها و این نوع تفاوت بین حرف و عمل مسئولان و توصیه‌کنندگان تمکین کند و طبیعی است که جامعه پس بزند و مسیر خودش را دنبال کند. امروز شاهد هستیم که شاید بیشتر از ۹۵ درصد مردم حتی کسانی که به انقلاب و رهبری و اسلام اعتقاد دارند این گونه رفتارها را از نمادهای تبلیغ دینی نمی‌پذیرند و مسیر متفاوتی را طی می‌کنند.

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال که «دلیل این تغییر مسیر در نمازهای جمعه چیست؟» گفت: به نظر می‌رسد که مهم‌ترین دلیل این اتفاق و این رخداد تلخ این است که ما با یک «پارادیم شیفت» در ارزش‌های بنیادی حاکمیت در دهه نخست انقلاب را شاهد بودیم. صداقت، اخلاص، تواضع و عدم توجه به قدرت یکی ارزش‌های اصلی مسئولان کشور بود؛ از خود امام خمینی که اخیراً باز هم در فضای مجازی شاهد بازنشر آن سخنرانی تاریخی امام هستیم که به تملق‌کنندگان چه نهیبی زدند. ایشان نسبت به قدرت هیچ توجهی نداشتند و از نظر نفسانی و شخصی و بدترین برخورد و نفرت را نسبت به دروغگویی، ریاکاری، درورویی و تظاهر انجام می‌دادند تا مسئولان و کسانی که می خواهند خودشان را با سیستم رسمی  تنظیم کنند از این پدیده‌های منفی فاصله بگیرند اما امروز شاهدیم که دروغگویی تبدیل به یک فضیلت برای اصحاب قدرت شده است؛ دروغگویی با عناوین مثل مصلحت نظام یا تبلیغ با تعریف و تمجید از مسئولان ارشد نظام.

وی ادامه داد: بر اساس این‌ها دروغ گفته می‌شود، خاطره و داستان ساخته می‌شود و‌ بر اساس اینها ارزش خلق می‌شود. طبیعی است که فطرت انسانی و اخلاق اسلامی این انحراف اساسی را نمی‌پذیرد و اکثر مردم جامعه که در هر شرایطی فطرت و طینت پاک و انسانی دارند راه خود را جدا می‌کنند. طبیعی است که این جامعه با این نوع مسئولان که در واقع برای کسب قدرت و حفظ قدرت حاضر به تملق گفتن و دروغگویی و ظلم و نشر مطالب خلاف وافع برای خوشامد و کسب رضایت مسئولان بالاترشان هستند، مرزبندی می‌کند. آن مسئولان هم فقط در حیطه کسانی که بر سر سفره قدرت بنشینند باقی می‌مانند.

صادقی می‌گوید: من فکر می‌کنم که اگر به ارزش‌های اصلی انسانی و اسلامی برگردیم این شکاف هم ترمیم می‌شود. آن زمان است که جای آقایانی مثل علم‌الهدی و صدیقی چهره‌های رنج کشیده وچهره‌هایی که درد مردم را دارند و بهره کافی از علم و فرهنگ داشته باشند خواهند بود. شما الان در بین ائمه جمعه کشور  یک نفر سراغ را دارید که که بتواند ده درصد از تسلطی که آقای خامنه‌ای در چهل یا پنجاه سال قبل نسبت به ادبیات، هنر و فرهنگ داشتند را داشته باشد؟! چرا ما رسیدیم به چهره هایی که واقعا تهی هستند؛ یعنی نه از اجتهاد واقعی بهره‌ای دارند، نه از فرهنگ بهره‌ای دارند نه تسلطی بر هنر دارند، نه جامعه‌شناس خوبی هستند نه نوری از اخلاق در سخنان‌شان مشاهده می‌شود که اگر اخلاق باشد طبیعتا کرامت انسانی و احترام به مردم در این صحبت‌ها دیده می‌شود. فقط از یک موضع سخن گفتن، از موضع قدرت و تحقیر دگراندیشان و کسانی که طور دیگری فکر می‌کنند و صحبت می‌کنند، در این صحبت‌ها دیده می‌شود. اینها منافی پیام رسول خدا و منافی پیام اسلام به همه‌ی انسان‌ها که دعوت به فطرت انسانی و ارزش‌های اخلاقی است تلقی می‌شود. 

فواد صادقی، تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این دیدگاه که «ائمه جمعه دهه‌ی نخست پس از انقلاب و امامان جمعه پس از آن در نزدیکی به رأس هرم قدرت سیاسی تفاوتی با هم نداشته‌اند» به خبرنگار انصاف نیوز گفت: واقعا این گونه نبود؛ مثلا آقای خامنه‌ای که به عنوان امام جمعه منصوب شدند سمت سیاسی خاصی نداشتند. تهران سه امام جمعه دائم داشته؛ آقای طالقانی، آیت‌الله منتظری و آقای خامنه‌ای؛ ایشان بعد از آیت الله منتظری که به قم رفتند امام جمعه شدند. واقعا یک سخنران و امام جماعت و یک امام جمعه بودند؛ شخصیت حقیقی ایشان و توانمندی‌های حقیقی ایشان در این ویژگی مورد توجه قرار داشت. بعدا به‌عنوان رئیس جمهوری انتخاب شدند و رهبری را کسب کردند یا مرحوم طالقانی واقعا مسئولیتی در اداره کشور در امور اجرایی قبول نکردند؛ آن نماز جمعه‌ای که ایشان می‌خواندند نماز جمعه‌ای برآمده از درد و از دلسوزی بود نه از سر مصلحت و تلقی که از قدرت داشتند و برنامه‌ای که مثلا برای ارتقا و یا افزایش قدرت داشته باشند‌.   

این فعال رسانه‌ای در بخش دیگری از این گفت‌وگو می‌گوید:

واقعا روحانیون دلسوز و دردمند در تهران، قم و شهرستان‌ها  زیادی هستند. اگر چنین چهره‌هایی به عنوان امامان جمعه انتخاب شوند طبیعی است که رویکرد مستمعین و مردم به نماز جمعه ترمیم می‌شود و مردم دردهای خود را تریبون نماز جمعه می‌شنوند و همچنین مطالبی که نیاز دارند بدانند از این تریبون دریافت کنند. طبیعی است که در این شرایط آشتی می‌کنند و به سمت این اجتماع اصیل اسلامی برمی‌گردند ولی اگر بنا باشد همان مطالبی که در روزنامه‌های خاص می‌خوانند یا در برنامه‌های خاص تلویزیون می‌بینند و یا در فضای مجازی از مراجع خاص می‌شوند از زبان امام جمعه بشنوند این گسست ادامه می‌یابد.

وی در ادامه افزود: در این صورت معلوم می‌شود برای امامان جمعه بولتنی تهیه و توزیع شده و همه‌ی امامان جمعه می‌آیند همان مطالب را راجع به کشور تکرار می‌کنند؛ برای نمونه تا دیروز علیه برجام می‌گفتند و امروز به نفع توافق صحبت می‌کنند؛ مخاطب می‌فهمد که این مسائل سیاسی است و از بالا هماهنگ شده‌اند نه اینکه خود این چهره دارای تحلیل و درک شخصی باشد و بتواند مطالبی را تشیخص دهد و تحلیل کند و موضع و دریافت خودش را از اسلام و اخلاق در تریبون نماز جمعه بیان کند.  

این تحلیلگر درباره‌ی راه‌حل پیشنهادی برای عبور از این وضعیت گفت: به نظر من قبل از اینکه ما منتظر اقدام باشیم باید یک فضای گفت‌وگو راجع به این موضوع باز شود. نه فقط از منظر منتقدین و اصلاح‌طلبان یا جریانات منتقد جناح فعلی حاکم بلکه از منظر خود اشخاص آن جناح و از منظر افرادی که دغدغه این موضوع را دارند. ما فضای گفت‌وگو را باز کنیم و ابتدا مشکل را پیذیریم.

وی افزود: بسیاری معتقدند که‌ اصلا مشکلی وجود ندارد و می‌گویند حالا جمعیت کم شده که اهمیتی ندارد. دوربین‌ها را زوم می‌کنند روی همان چند صد نفر یا یک تا دو هزار نفری که آورده می‌شوند بخشی سرباز هستند، بخشی دانش‌‌آموز و از جاهای دیگر، یک بخش کمی هم در حد یک تا دو دهزار نفر ممکن است مردم عادی می‌آیند. دوربین‌ها زوم می‌شوند روی آن چند هزار نفر  و فکر می‌کنند مسئله حل می‌شود. باید اول مشکل را شناسایی کنیم و‌ بپذیریم؛ حتی آن کسانی که می‌آیند در نماز جمعه‌های فعلی از این خطبه‌ها چه دریافت و برداشتی دارند و آن کسانی که نمی‌آیند چرا مثلا وقتی رهبری خطبه‌ی نماز جمعه می‌خواند ممکن است در تهران دویست هزارنفر بیایند ولی چرا وقتی آقای دیگری امام جمعه است دو تا پنج هزار نفر می‌آیند. بقیه‌ی آن آدم‌هایی که رهبری را قبول دارند چرا برای سایر ائمه جمعه نمی‌آیند؟ دلیل این موضوع همان محتوا است. اگر این باز شود و مشکل پذیرفته شود راه برای اصلاح باز می‌شود.

فواد صادقی در پایان گفت: معتقدم کسانی که در قدرت هستند هنوز اصل مشکل را نپذیرفته‌اند و متوجه نیستند که در واقع این تهی کردن از محتوا  و فرم‌گرایی و ظاهرگرایی نشستن بر شاخ و بریدن بن است و دیر یا زود این ظاهرسازی‌ها فرو می‌افتد و مشخص می‌شود که این موریانه تزویر و ریا و تحکم این نهال حاکمیت دینی و نهال تریبون نماز جمعه را از داخل خورده و ریشه‌ای را باقی نگذاشته است. باید ابتدا این فضای گفت‌وگو باز شود و سخن‌ها و نگاه‌های متفاوت کنار هم دیده شود؛ تا بعد به حل مسئله برسیم. اگر مشکل را پذیرفتیم حل کردن آن دشوار نیست ولی اگر صورت مسئله را پاک کردیم و سر بر زیر برف فرو بردیم طبیعتاً با بخشنامه و سخنرانی مشکلی حل نخواهد شد.

  • 11
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۰
جدیدترین
قدیمی ترین
خدا قوت !@ ببینید چجوری وتوسط چه کسانی انتخاب میشن ؟ به همه ی سوالات جواب داده میشه!
میدونین چرا مردم دیگه حوصله شنیدن حرفهاتونورو ندارن ،چون خودتون به اون چیزهای که میگید وبه اون قول عهای که میدید نه عمل میکنید ونه باور داریدهمش ریا ودروغ، اونی که اینقد خورده که شکمش طوری بزرگه که مانع دیدن جلوی پاش میشه چطوری درد شکمهای گشنه رو میفهمه اونی که لباس‌هاش همه برنده وماشین وخونه لاکچری داره وصد هامحافظداره چطوری از درد نداری مردم خبر داره ثروت اندوزی مال پرستی رانت خواری اشرافی گری بزرگخود بینی همه وهمه باعث شده مردم از شما دور ودورتربشن وباهمین روش که شما ها در پیش گرفتین مطمئنا دیگر چیزی از این اتحاد مردم باشماها باقی نخواهد ماندخدالعنت کنه شاه رو واونهایی که روش همون از خدا بی‌خبر رو در پیش گرفتن وکشور رو دارن به سمت نابودی میکشونن ومردم رواز دین خدا دور می‌کنند
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش