یکشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۳
۲۰:۵۵ - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۱۱۵۲۷
سیاست داخلی

زیباکلام: سکوت حکومت به معنای تایید عملکرد تندروها در مقابله با بی‌حجاب است

صادق زیباکلام,صحبت های زیباکلام درباره حجاب
یک فعال سیاسی گفت: اگر حکومت در مقابل عملکرد تندرو‌ها در قبال آتش به اختیاران در برخورد با بی حجابی سکوت کند، سکوتش یک‌جور‌هایی تایید عملکرد این اقلیت می‌شود؛ بنابراین در این‌جا وظیفه حکومت خیلی سنگین و دشوار است.

به گزارش خبرآنلاین، عدم رعایت حجاب از سوی برخی بانوان و اعتراض برخی دیگر با این اقدام و حتی به درگیری رسیدن این تقابل موجب بحث‌ها و نظرات گوناگونی شده است. معترضین به عدم رعایت حجاب که تا مرحله اقدامات عملی نظیر پپیش رفته اند، خود را آمرین به معروف و ناهی از منکر معرفی می‌کنند، و تذکر را وظیفه‌ای شرعی می‌دادند و برخی از این گروه معتقدند تنها به تذکر لسانی کافی نیست و می‌بایست به طور عملی با این اقدام مواجهه کرد که پرتاب سطل ماست در طرقبه مشهد از این جنس اقدامات بود، چنان‌که حداقل از ابتدای امسال اخباری از این دست برخورد‌ها از شهر یزد، مشهد و رشت شنیده شده و البته در این میان اخباری نیز از ضرب و شتم آمرین به معروف در یکی دو شهر نیز منتشر شد.

عده‌ای در این میان معتقدند «عدم رعایت حجاب» و در مقابله‌های عملی در برابر بی حجابی و اقدامات موسوم به «آتش به اختیار» می‌تواند وارد فاز رویارویی «مردم در برابر مردم» شود.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در این رابطه می‌گوید: این یک واقعیت است که به‌هر حال برخی از زنان و مردان ایرانی به‌دلیل عقاید دینی سفت و سختی که دارند، مستقل از این‌که حکومت چه می‌گوید و چه نمی‌گوید خودشان راسا و شخصا احساس تکلیف می‌کنند و می‌خواهند در برابر بی‌حجابی بایستند.

بخش‌هایی از گفت و گوی زیباکلام را در ادامه می‌خوانید:

آن‌ها این موضوع را یک تکلیف شرعی و دینی می‌دانند. این‌که جمعیت این دست از ایرانیان چقدر است، هیچ‌کس اطلاعاتی ندارد. به‌هر حال از این قریب به ۸۵ میلیون ایرانی، چند درصدشان واقعا اعتقاد دارند که مقابله کردن با بی‌حجابی یک وظیفه و تکلیف دینی است.

یعنی همان‌طور که روزه می‌گیرند و نماز می‌خوانند، همان‌طور هم وقتی یک بی‌حجاب را می‌بینند احساس می‌کنند باید در برابر او بایستند. آنچه مسلم است این‌که یک درصدی از جامعه ایران، چنین باور‌هایی دارند.

اگر ما این درصد را کنار بگذاریم، می‌رسیم به مسئله مهم حکومت. حکومت از یک‌سو می‌تواند از طریق گفتگو از این این گروه که گفته شد، بخواهد که شما اگر تابع حکومت هستید بدانید که حکومت از شما می‌خواهد که تاکید دارد که شما حق ندارید متعرض زنان و دختران بی‌حجاب شوید، حداکثر این است که به آن‌ها تذکر بدهید و یا توصیه کنید که حجاب‌تان را رعایت کنید، حق ندارید کار دیگری انجام دهید.

این وظیفه از حکومت انتظار می‌رود. اگر حکومت غیر ازاین عمل کند و در حقیقت سکوت کند، سکوتش یک‌جور‌هایی تایید عملکرد این اقلیت می‌شود؛ بنابراین در این‌جا وظیفه حکومت خیلی سنگین و دشوار است؛ زیرا نیازمند برنامه ظریفی است تا با عمل به آن، مانع احساس وظیفه و تکلیف اقلیت مذکور برای اجرای قانون شود.

اما بخش‌های دیگری از حاکمیت هستند که این تفکر را ندارند، و آب به آسیاب این افراد می‌ریزند که شما وظیفه و تکلیف دارید و آتش به اختیار هستید و خودتان تکلیف شرعی و دینی دارید که در برابر بی حجابی بایستید. به‌نظر من این‌ها متوجه نیستند که چگونه دارند با آتش بازی می‌کنند، برای این‌که این عملکرد آن‌ها عملا ملت را دارد در برابر هم‌دیگر قرار می‌دهد.

این موضع را هم باید در نظر داشته باشیم که یک سری از حزب‌اللهی‌ها و متدین در شرایط فعلی معتقد هستند که فعلا بهتر است با مقوله حجاب برخوردی صورت نگیرد و عده‌ای دیگر برخلاف آن مصصم به برخورد با بی‌حجابی هستند. همین موضوع منجر به یک دوگانگی در تصمیمات و عملکرد آن‌ها شده است.

ما می‌دانیم اقلیتی هستند که احساس وظیفه و تکلیف می‌کنند که در برابر بی‌حجاب‌ها بایستند، اما این را هم می‌دانیم که تعداد قابل توجهی از زنان ایران هستند که حجاب اجباری را باور ندارند.

ضمن این‌که یک‌درصد قابل توجهی از زنان ایرانی هستند که خودشان محجبه هستند، ولی اگر از آن‌ها بپرسیم آیا شما موافق هستید که با زنان بی‌حجاب برخورد شود، خواهند گفت نه.

ما می‌توانیم مومنین را به چند دسته تقسیم کنیم؛ یک دسته آن‌هایی که معتقدند ما حق نداریم معترض زنان و دختران بی‌حجاب شویم و یک دسته آن‌هایی که می‌گویند ما باید برخورد بکنیم. این وسط آن بخش از حکومت که تندور‌ها هستند، دارند تمام اقشار و لایه‌های مختلف جامعه را در برابر همدیکر قرار می‌دهند.

کم نیستند بانوان محجبه و مردان مومن و متدین که به‌هیج وجه اعتقاد ندارند باید با خانم‌هایی که بی‌حجاب هستند، برخورد فیزیکی شود. فقط این‌وسط تندرو‌ها هستند.

  • 12
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش