سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۳۴ - ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۰۵۹۵

نمايندگان مجلس و بزرگان كشور اظهارات مطرح شده درباره جدايي قم به عنوان يك كشور مستقل را محكوم كردند

محکوم کردن اظهارات مطرح شده درباره جدایی قم به عنوان يك كشور مستقل

مکارم شیرازی,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران
آیت ا... مکارم شیرازی، از مراجع تقلید : در زمان شاه هنگامی‌که بحث‌های انقلابی اوج گرفت از سوی دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به‌عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار مراجع می‌گذاریم و آن را به رسمیت می‌شناسیم تا برای خود مجلس قانونگذاری و پول مستقل داشته باشد. هدف آن‌ها این بود که مرجعیت و حوزه را به‌کلی منزوی کنند، بنابراین این پیشنهاد از سوی علما رد شد، اگر چنین چیزی شکل می‌گرفت مفهومش این بود که امروز علما و بزرگان نمي‌توانند و حق ندارند درباره ایران نظری بدهند زیرا از قبیل دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلی ایران است.

اين روزها برخي اظهاراتي را به زبان مي‌آورند و تصور دارند كه مسئوليت آن گريبان‌شان را نخواهد گرفت و تنها حرفي رد و بدل شده ‌است. نمونه بارز اين ماجرا به اظهارات حجت الاسلام و المسلمین احمد زادهوش، مدیر جامعه المرتضی است كه در یادداشتی که در کانال تلگرامی نامه‌های حوزوی منتشر شده است، پیشنهاد تشکیل کشوری به نام قم و تبدیل حوزه علمیه قم به کشوری مستقل مانند واتیکان را داده است تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود.

 

وي در اين يادداشت مي‌تويسد:«زمان آن فرا رسیده است که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل شود. کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی ، پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف. منظور از حوزه علمیه قم مجموعه ای از تشکیلات و نظام مدیریت حوزه، شورای عالی، شورای گسترش ، نهاد مرجعیت، جامعه مدرسین، نهادهای اقماری حوزه مثل جامعه المصطفی«ص» و مدیریت حوزه‌های خواهران است. استقلال حوزه علمیه در قالب یک کشور مستقل (مانند واتیکان) این امکان را فراهم می‌سازد تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود و ارتقا یابد. با توجه به اینکه حوزه ها و تشکلات اهل سنت مثل الازهر و جامع مکه و ... به علت وابستگی شدید به حکومت ها و نیز اختلافاتی که دارند هنوز به چنین بلوغی نرسیده‌اند، «کشور مذهبی قم» با پذیرش سفیران خارجی و نظام دیپلماسی مستقل می‌تواند در واقع نقش رهبری دینی در دنیای اسلام را ایفا کند. اعلام استقلال«کشور قم» نه تنها هیچ تعریض و مخالفتی با نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست بلکه در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب ظرفیتی جدید و پشتوانه‌ای معنوی است که فارغ از محدودیت‌های خارجی و داخلی جمهوری اسلامی به ترویج و گسترش فرهنگ اسلام و اظهار نظر در شئون انسانی و تعامل با نهادهای مهم مسیحیت بپردازد و از مزایای یک کشور مستقل برای حضور در مجامع بین‌المللی بهره مند شود. در هنگام استقلال « کشور قم » که باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد یا حتی به رای مردم مستند شود، اختصاص یک یا چند واحد اقتصادی مانند پالایشگاه یا پتروشیمی به این کشور بخشی از نیازهای مالی آن را تامین می‌کند که البته با استقلال حوزه علمیه شیعه، جذب مشارکت های مردمی و اتکا به وجوهات شرعیه و بریه امکان بیشتری می‌یابد. از همه اندیشمندان به‌خصوص حوزویان محترم درخواست می شود با حمایت‌های نظری و تکمیل این طرح در تحقق چنین اتفاق مبارکی سهیم باشند». اين سطح تفكر واكنش‌هاي فراواني را به خود اختصاص داد و سبب شد تا شخصيت‌هاي سياسي و اجتماعي انتقادهاي فراواني را به اين شخص و نوع نگرشش به ايران اسلامي داشته باشند.

 

اعتراض مرجعيت

تازه‌ترين واكنش مربوط به‌آيت‌ا... ناصرمكارم شيرازي است. ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر ديروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در واکنش به سخنانی مبنی بر به رسمیت شناختن قم به‌عنوان یک کشور مستقل با تاکید براینکه قم واتیکان نیست، گفت: در زمان شاه هنگامی‌که بحث‌های انقلابی اوج گرفت از سوی دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به‌عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار مراجع می‌گذاریم و آن را به رسمیت می‌شناسیم تا برای خود مجلس قانونگذاری و پول مستقل داشته باشد. مرجع تقلید شیعیان با بیان هدف رژیم پهلوی از این پیشنهاد، ابراز کرد: هدف آن‌ها این بود که مرجعیت و حوزه را به‌کلی منزوی کنند، بنابراین این پیشنهاد از سوی علما رد شد، اگر چنین چیزی شکل می‌گرفت مفهومش این بود که امروز علما و بزرگان نمی‌توانند و حق ندارند درباره ایران نظری بدهند زیرا از قبیل دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلی ایران است. مکارم شیرازی ادامه داد: آن‌ها نمی‌توانند از افراد حوزه علمیه کسی را به مجلس بفرستند یا علمای قم در شورای نگهبان و خبرگان دخالت کنند زيرا تعلق به یک کشور دیگر دارند و نه کشور ایران، و از ائمه جمعه، قضات و استادان دانشگاه هیچ‌کدام نمی‌توانستند از حوزه علمیه انتخاب شوند چراکه جزو کشور ایران نبودند و کشوری مستقلی برای خودشان بودند. وی بیان کرد: اگر مردم می‌خواستند به تهران، اصفهان و سایر شهرها بروند باید گذرنامه بگیرند و مردم قم نمی‌توانستند از آب و برق سراسری استفاده کنند چراکه یک کشور بیگانه‌اند. استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه زمزمه این سخن از سوی برخی شنیده شد که هرگز حمل بر اغراض و سوءنیت نمی‌کنیم و فقط آن را ناآگاهی می‌دانیم ولی در فضای مجازی آن را دامن زدند. مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مرجعیت تعلق به تمام اسلام و شیعه دارد، خاطرنشان کرد: هنگامی‌که به ما می‌گفتند چرا در امر بحرین، سوریه و یمن دخالت می‌کنید می‌گفتیم مرجعیت به مرز خاصی تعلق ندارد و مقلدین ما در تمام این کشورها هستند و ما حق‌ داریم مصالح آن‌ها را تذکر داده و در نگرانی‌های آن‌ها نگران باشیم، این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا. وی گفت: ما بارها به مسئولان تذکر داده‌ایم که به قم به‌عنوان یک شهر معمولی نگاه نکنند، زیرا تعلق به تمام جهان اسلام دارد و آبروی قم آبروی جهان تشیع است، حوزه علمیه قم به تمام شهرهای داخل کشور و مناطق زیادی از خارج کشور عالم و مبلغ می‌فرستد و ازنظر کمیت و کیفیت حوزه علمیه قم بی‌نظیر است. اميدواريم این مرکز اسلامی و شیعه همیشه آبرومند برای تمام اسلام بماند و نه مانند یک کشور مستقلي مثل واتیکان منحصر شود.

 

در همين راستا و براي بررسي ادعاي مطرح شده توسط يك فرد در قم به سراغ نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رفتيم.

 

ادعاي خنده دار!

در همين راستا محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در رابطه با اظهارات مطرح شده در گفت‌وگو با «قانون» اظهارداشت: تبدیل قم به کشوری مستقل، بیشتر یک ایده فردی و موضوعی خنده‌دار است. وي ادامه داد: از آنجایی که کشور ما تحت نظام اسلامی بوده و از یک حکومت واحد و مستقل برخوردار است، به‌نظر می‌رسد که این پیشنهاد قابلیت اجرایی را ندارد. صباغیان بافقی تشريح كرد: ایران دارای یک نظام واحد است و در مجموع این ایده فردی به‌نظر نمی‌رسد که قابلیت اجرا داشته باشد. فکر کردن به این پیشنهاد هم وقت گیر است و حتی ارزش فکر کردن را هم ندارد.

 

نمي‌توان مرز ايران را تغيير داد

احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نيز در گفت‌وگو با «قانون» و در واكنش به اظهارات مطرح شده حول كشور شدن قم گفت: تبدیل کردن قم به کشوری مستقل و تعریف پرچم و قانونی مشخص برای این بخش از جمهوری اسلامی ایران، موضوعی غیر قابل انجام است. زیرا اصل تمامیت ارضی ایران این اجازه را نمی‌دهد تا برای هر کدام از شهرهای ایران، با هر هدفی، مرزی مشخص و مستقل تعریف کنیم.

 

وي ادامه داد: تبدیل کردن قم به کشوری همانند واتیکان، جایگاهی در قانون جمهوری اسلامی ایران ندارد. به نظر بنده تنها کسانی می‌توانند از مزایای استقلال قم سخن بگویند که خواستار تحقق این هدف هستند.اين عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تشريح كرد: با توجه به اینکه قانون اساسی ایران همه شهرهای ایران را جزيی از این کشور دانسته و مرزهای واحدی را برای آن‌ها تعریف کرده است، به‌نظر می‌رسد که این شهر قابل تفکیک نیست و نمی‌توان برای آن قانون و پرچم مستقلی را تعریف کرد. علیرضا بیگی افزود: در مجموع پیشنهاد تبدیل قم به کشوری مستقل خنده‌دار و غیرقابل تصور است که نباید از اساس به این موضوع پرداخته شود زیرا هیچ راهی برای تحقق این خواسته وجود ندارد و به هیچ وجه نمی‌توان مرزهای ایران را تغییر داد.

 

همراستا با دشمن!

ابوالفضل ابوترابی، از نمايندگان اصولگراي مجلس شوراي اسلامي نيز در واكنش به اين ادعا و در گفت‌وگو با «قانون» بيان كرد: در شرایطی که منطقه دستخوش تجزیه کشورها به دست دشمنان است، پیشنهاد تبدیل قم به کشوری با پرچم و قانون مستقل به نظر منطقی نیست.وي افزود: دشمن در ابتدا با تجزیه سوریه و بعد عراق درصدد تجزیه ایران بوده و این موضوعی است که هم اکنون رسانه‌های خارجی روی آن مانور می‌دهند و در صدد فراهم کردن شرایط برای تجزیه کشور ما هستند. ابوترابی ادامه داد: استقلال قم از لحاظ سیاسی توجیهی ندارد و در شرایطی که کشور درگیر مشکلات معیشتی مردم است، نباید به ترویج این افکار دامن زد. بر همین اساس به نظر نمی‌رسد که استقلال قم آن هم در شرایط کنونی و با اوضاع وخیم دلار، بیکاری و ...، منطقی باشد و دراصل این موضوع رد شده است.

 

عقوبت يك ادعا

همان‌گونه كه شاهد هستيم همه جريان‌هاي سياسي و به ويژه بزرگان كشور با اين ادعا مخالف هستند و مشخص نيست كه فرد مورد نظر با چه هدفي چنين اظهاراتي را به زبان آورده است. اين روزها كه دشمنان ايران به دنبال تجزيه کشورمان هستند فردي كه جايگاه مذهبي نيز به دوش مي‌كشد اظهاراتي را به زبان بياورد و در ادامه نيز مسئوليت آن را قبول نكند بايد در آن شك كرد. اميدواريم افرادي كه تريبون‌هايي را در اختيار مي‌گيرند بيشتر متوجه بيان اظهارات‌شان باشند و به نوعي رفتار كنند كه اذهان عمومي را با آشفتگي روبه‌رو نكنند.

لاله ضیایی

 

  • 11
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش