پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
۱۷:۱۴ - ۲۳ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۶۲۶۸
احزاب، تشکل ها، شخصیت ها

ساز مخالف پایداری با جمنا / علت کوچ جبهه مردمی به استان‌ها

ترقی,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,احزاب و شخصیتها
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه احزاب نقش رای جمع کن را دارند گفت: در جریان اصولگرا دیگر شخصیت تاثیرگذار وجود ندارد.

خبرآنلاین، در فاصله دو ساله تا انتخابات مجلس یازدهم، زمزمه های اختلاف در هر دو جریان به گوش می رسد، اصولگرایان همچنان سردرگم هستند که با چه رویکردی وارد انتخابات پیش رو شوند، از یک سو جمنا اصرار بر ماندگاری در مرکز تحرکات انتخاباتی اصولگرایان دارد و از سوی دیگر هنوز هم هستند برخی طیف های اصولگرا چون پایداری که همچنان موجودیت جمنا را به رسمیت نمی شناسم. در این میان هستند برخی اصولگرایان که حتی جامعیت و محوریت شیخوخیت را هم زیر سوال می برند.

 

حمیدرضا ترقی از فعالین سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی معتقد است که احزاب تا نزدیک انتخابات نقش ایفا می کنند و تنها حکم رای جمع کن را دارند و بعد از آن در پاسخگو کردن دولت ها یا نمایندگان ناتوان هستند. او درباره علت کوچ جمنا به استان ها هم سخن گفت و اینکه این جبهه برای ماندگاری در جریان اصولگرا باید فراگیرتر شود.

 

آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت و گو است:

 

****

 

انتقادی که گاها به دولت ها و نمایندگان مجلس وارد می شود این است که بعد از رفتن به پاستور و بهارستان دیگر اهل پاسخگو بودن به افکارعمومی یا جریانات سیاسی نیستند، چقدر احزاب در این زمینه می توانند نقش آفرین باشند؟

باید دید اصلا امکان روی کار آمدن دولت حزبی بر اساس قوانین موجود، وجود دارد یا خیر؟ به نظر من قوانین احزاب ما این اجازه را نمی دهد که یک دولت حزبی ایجاد شود چرا که نه نمایندگان مجلس و نه کاندیداهای ریاست جمهوری  از فیلتر احزاب  عبور نمی کنند و اساسا در تعریف رجل سیاسی حضور در یک حزب یک ملاک قرار می گیرد تا زمانی این موارد اصلاح نشود هیچ امیدی به حضور دولت حزبی نیست. البته ما باید مسائل دیگری از جمله فقه سیاسی و اسلامی آن را هم مورد بررسی قرار دهیم ببینیم می توان به این سمت حرکت کرد یا خیر؟

 

این خلا قانونی چطور باید برطرف شود ؟

همانطور که اشاره شد ما با یک خلا قانونی مواجه هستیم که باید ابتدا نگاهی به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در انتخابات خصوصا دو بند بیندازیم. در این بندها هم به مسئله تعریف رجل سیاسی و هم نقش احزاب در انتخابات اشاره شده است که هنوز هیچ قانونی برای این سیاست در قوانین عادی ما تدوین نشده است. لذا اگر قانون انتخابات بر اساس این سیاست ها اصلاح شود تعیین می کند که نقش احزاب در انتخابات چگونه است. در حال حاضر تاکید مقام معظم رهبری هم بر این است که این نقش تعریف شود. لذا تا زمانی که قانون ما اصلاح نشود همچنان احزاب در یک سرگردانی به سر می برند و در راستای جهت دهی و تقویت مشارکت از یک سو و پاسخگو بودن منتخبین از سوی دیگر دچار مشکل هستند.

 

با این حساب نقش احزاب ما یک نقش صوری است؟

کاملا یک نقش ناقصی است که تا مرحله انتخابات هستند و بعد از آن دیگر هیچ نقشی ندارند یعنی تا احزاب تا لحظه انتخاب نقش آفرینی می کنند و بعد از آنکه کاندیدایشان رای آورد دیگر هیچ نقشی ندارند. به همین خاطر شما می بینید که هیچ جریان سیاسی نیست که بعد از انتخابات بتواند دولت را پاسخگو کند یا نمایندگان مجلسی را که به نام یک جریان وارد مجلس شده اند را  ملزم به پیگیری مطالبات کنند. درواقع دولت ها و نمایندگان بعد از آنکه رای می آوردند خود را مستقل از احزاب و تشکل ها می دانند.

 

در انتخابات ۹۴ هم شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان تشکیل شد هم یک جبهه متحد اصولگرایان و هر دو جریان تعدادی از کاندیداهای خود را وارد مجلس کردند به نظر شما چقدر امروز این نمایندگان به تشکل های خود وفادار هستند؟

هیچ پاسخگویی ندارند. امروز ببینید اصلاح طلبان از فراکسیون امید رضایت ندارند درحالی که انتظار می رفت نمایندگان اصلاح طلب در راستای مطالبات اصلاح طلبی گام بردارند اما آنها خود را مستقل می دانند. در مقابل اصولگراها هم همینطور هستند. یعنی به محض آنکه پایشان به مجلس می رسد ارتباطشان با تشکیلات به حد یک ارتباط دوستانه تقلیل پیدا می کند و دیگر خود را موظف به حرکت در مسیر اهداف حزب نمی دانند.

 

ایراد کار کجاست ؟

ایراد اینجاست که احزاب هیچ ساز و کاری برای فعالیت خود ندارند و احزاب تنها حکم رای جمع کن برای کاندیداها را دارند.

 

این حرکت جبهه ای که در دو طیف ایجاد شد یعنی جمنا در اصولگرایان و شورای سیاستگذاری در اصلاح طلبان هم  نتوانست یک اصلاح در روند فعالیت احزاب باشد؟

ببینید نهایت حرکت حزبی آنها تنها توانست یک فراکسیون در مجلس ایجاد کند و در راستای مشارکت مردم تا حدودی توانستند اقداماتی انجام دهند اما  این اقدامات بسیار ناچیز است. نکته دیگر اینکه هم شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و هم جمنا به دلیل اینکه نتوانستند فراگیری جبهه خود را برای همه جریان متبوع خود تسری دهند موجب نقص در کار شده اند. به عبارت دیگر همه از آنها حمایت نکردند چون نتوانستند یک فراگیری را ایجاد بکنند.

 

چرا نمی توانند به یک فراگیری برسند؟

به این دلیل که اختلافات زیاد است. ما مشاهده می کنیم هم در جریان اصولگرا و هم در جریان اصلاح طلب اختلافات زیاد است و همین اختلافات مانع از رسیدن به یک جبهه فراگیر می شود. یقینا اگر قرار باشد دو جریان سیاسی به سمت یک جبهه فراگیر حرکت کنند نیازمند به این است که آن مرکز ثقل مورد قبول همه آن جناح باشد و از فراگیری کامل برخوردار باشد و به طوری که احزاب احساس کنند آن مجموعه می تواند آنها را نمایندگی کند و بر آن اساس یک انسجام شکل بگیرد. بنابراین ما نیاز به یک ساز و کار برای ایجاد تعهد تشکیلاتی در میان نمایندگانی داریم که با حمایت تشکل ها راهی مجلس یا نهاد ریاست جمهوری می شوند.

 

وقتی جمنا تشکیل شد این تصور بود که اصولگرایان برای اولین بار توانستند به یک وحدت برسند و یک تشکیلات پر قدرت ایجاد کنند اما امروز می بینیم حتی شورای مرکزی ان در تهران تعطیل شده و عملا از تهران به فعالیت در شهرستان ها کوچ کرده اند. چرا چنین شد؟

در نظر اول دلیل این رویکرد این است که کار کردن در شهرستان ها راحت تر است و هماهنگی و همکاری  بیشتر و بهتر تحقق پیدا می کند. اما از آنجایی که در تهران با تکثر احزاب و تشکل ها مواجه هستیم فعالیت جدی تر سخت می شود. از آنجایی که آن گرانیگاه فصل الخطاب ندارد در تصمیم گیری ها دچار مشکل می شوند لذا ناچارند که اول استانها را فعال کنند تا این هماهنگی از بدنه به مرکز انتقال پیدا کند.

 

شما به مدیریت جمنا اشاره کردید چقدر این نگاه دوگانه که برخی می گویند مدیریت جریان اصولگرا باید در دست سنتی ها باشد و برخی می گویند دوره نواصولگرایان و کنار رفتن سنتی ها است، موجب به حاشیه رفتن و انفعال جمنا شده است

 

ببینید این تفکر که این جریان یا آن جریان باید جدا شود یک تفکر تفرقه افکن است. اولا چه سنتی و چه نواصولگرا وقتی در یک اصل مشترک هستند باید در همه امور در کنار هم قرار بگیرند و هم‌افزایی داشته باشند. حذف هر کدام به حصر یک بدنه قابل توجهی که اعتماد به آن جریان دارد منجر می شود و قطعا این مسئله به زیان یک طیف تمام خواهد شد. برای مثال ما در انتخابات توانستیم ۱۶ میلیون رای داشته باشیم طبیعی است اگر آن جریان هایی که به جمنا نپیوسته بودند نیز جمنا را حمایت کرده بوند قطعا این رای نیز افزایش پیدا می کرد. بنابراین این دیدگاه  یک دیدگاه تفرقه افکنانه است که باید اصلاح شود.

 

این اصلاح به چه صورتی باید باشد؟

اصلاح یعنی اینکه احزاب باید بر اساس پایگاه اجتماعی که دارند اظهار نظر کنند و در مدیریت نقش داشته باشند.

 

اینکه شما می گویید برخی جمنا را حمایت نکردند منظورتان جبهه پایداری است؟

بله جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران و ... است.

 

چقدر در سازو کار جدید جمنا  از این احزاب دعوت شده است؟

من خیلی نمی دانم چه اتفاقی در آنجا در حال رخ دادن است و برنامه ای هم مشخص نشده است که دعوت کرده اند یا خیر اما ظاهرا پیگیری هایی شده است و آنها تمایل نداشته اند.

 

آقای محصولی صحبتی کرده و مدعی شده است که بعد از بررسی ساز و کار جمنا در مورد انتخابات ۹۸ تصمیم گیری می کنند و این امکان وجود دارد که پایداری یک لیست جدا بدهد به نظر شما با این رفتار باردیگر اختلافات سابق سرباز کند؟

طبیعی است که مشکلی که در گذشته وجود داشت امروز هم وجود دارد. به گونه ای که اگر احزاب نخواهند به سود خرد جمعی از منافع خود کوتاه بیایند باز این تفرقه به وجود خواهد امد.

 

آیا برای ۱۴۰۰ باز هم قرار است بر کاندیداتوری فردی مثل آقای رئیسی تاکید شود؟

من چنین بحثی نشنیدم و اساسا در حال حاضر اولویت انتخابات مجلس است و نه ریاست جمهوری.

 

اگر بخواهید تحلیل کنید؟

برای تحلیل هم زود است.

 

یعنی معتقدید اصولگرایان چهره جدیدی رو خواهند کرد؟

نمی دانم چون هیچ بحثی نشده هرکسی هر حرفی بزند بحث شخصی است نه جمعی.

 

برای انتخابات ۹۸ راهکار اصولگرایان برای رسیدن به لیست را چگونه ارزیابی می کنید؟

آنچه که از تحرکات این جریان بر می آید این است که حرکت به سمت لیست واحد درحال شکل گرفتن است اما به نظرم باید یک سالی حداقل بگذرد تا سازز و کار این حرکت مشخص تر شود.

 

محوریت برای رسیدن به این لیست مشترک قرار است جمنا باشد یا جامعتین؟

ببینید اصولگرایان برای هر انتخاباتی یک ساز و کار مخصوص به خود را اتخاذ کرده اند و یکنواخت به پیش نرفته اند لذا تلاش شده است در هر انتخاباتی با توجه به شرایط خود سازو کاری را اتخاذ می کنند بر این اساس با توجه به تجربیات قبل یک سازو کاری انتخاب شود.

 

فکر می کنید گرایش  این ساز و کار جدید بیشتر به سمت جمنا باشد یا جامعتین؟

اینها همه بستگی دارد به اینکه احزاب جدیدی که دارند خود را با قانون تطبیق می دهند در صحنه بمانند و چه شکلی پیدا کنند. از سوی دیگر باید روحانیت هم تصمیم بگیرد که آیا می خواهد در این زمینه نقشی داشته باشند یا خیر.

 

یعنی تا امروز تردیدی در زمینه نقش آفرینی جامعتین وجود داشته است؟

هیچ موضعی در این زمینه وجود نداشته است.

 

جایگاه شیخوخیت در روند وحدت کجا باید باشد؟

ببینید اگر شیخوخیت را متمرکز کنیم در شخصیت ها و افرادی که می توانستند  محور قرار گیرند و فصل الخطاب باشند مانند مرحوم آیت الله مهدوی کنی و عسگر اولادی دیگر نداریم لذا طبیعی است که خرد جمعی بیشتر شکل بگیرد. 

 

 

 

  • 16
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش