سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۱:۲۲ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۳۸۹۷
رفاه و آسیب های اجتماعی

تعجب در برابر دخترانی كه با آرامش به سراغ مرگ رفتند

عباس عبدي,اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی,آسیب های اجتماعی

به‌تازگي فيلمي از دو دختري كه چندي پيش در اصفهان خودكشي كرده‌اند، منتشر شده است. آنان در سرخوشي و مانند يك روز عادي از خودكشي سخن مي‌گويند. درباره اين فيلم كه سؤالات متعددي را در ذهن به وجود مي‌آورد، با «عباس عبدي»، جامعه‌شناس و تحليلگر، صحبت کوتاهی كرده‌ايم. 

 

  وقتي اين فيلم را مي‌ديديد، چه واكنشي در برابرش داشتيد؟ 

واكنش اوليه‌ام تعجب شديد بود. باورم نمي‌شد دو دختر نوجوان بخواهند براي خودكشي بروند و طوري به مرگ نگاه كنند كه انگار براي رفتن به تفریح و شادي مي‌روند. كاملا راحت و آرام با آن برخورد مي‌كردند. هنوز هم نمي‌دانم اين واقعا فيلمي است كه آنان قبل از رفتن به خودكشي از خودشان برجا گذاشته‌‌اند يا خير؟ شاید مربوط به روز دیگری بوده و نه روز خودکشی، چراكه اگر اين‌طور باشد، واقعا موضوع شگفت‌انگيزی است. 

 

  به نظرتان اين فيلم با شكل‌هاي مرسوم خودكشي فرق دارد؟ 

همان‌طور كه مي‌دانيد، خودكشي دلایل و انواع متنوع و مختلفي برحسب علت دارد. اميل دوركيم اولين كسي است كه در اين زمينه تحقيقات زيادي انجام داده و دسته‌بندي‌هاي مختلفي درباره خودكشي داشته است، اما واقعا نمي‌دانم اين نوع خودكشي در كدام‌يك از اين دسته‌ها جا مي‌گيرد، چراكه ذره‌اي استرس مورد انتظار را در فرد نمي‌بينيم، كاملا با آرامش با مرگ برخورد مي‌كنند. قطعا نمي‌توان اين نوع خودكشي را با شكل‌هاي مرسوم مقایسه کرد كه فرد نمي‌تواند با فشارهاي اطرافش خودش را هماهنگ كند و دست به خودکشی می‌زند. خودکشی سرخوشانه‌ای بود اگر فیلم واقعیت را بازتاب دهد. 

 

  آيا واقعا با نسلي روبه‌رو هستيم كه اطلاعي از ويژگي‌ها و خصوصياتشان نداريم؟ 

در ابتدا بايد بگويم پاسختان مثبت است، چون وقتي با چنين اتفاقي روبه‌رو مي‌شويم و نمي‌توانيم آن را بفهميم، پس نتوانسته‌ايم اين نسل را بشناسيم، اما چيز ديگري در اين ميان وجود دارد كه ما را به ترديد مي‌اندازد تا به‌سرعت قضاوت نكنيم.

 

نكته اين است كه آيا اين رفتار خاص تبديل به يك روند شده است؟ يا يك پديده خاصي است كه در يك جا و در يك مورد اتفاق افتاده كه حالا بايد علل آن مورد خاص را شناسايي كرد؟ در حوزه اجتماعي نمي‌توانيم يك پديده را مصداق يك وضعيت و روند در نظر بگيريم، بلكه تكرارش بايد ما را نسبت به آن حساس و نگران كند. نكته ديگر اين است كه يكي از اين دو نفر زنده مانده است. اميدوارم حالش بهبود يابد و با او صحبت کاملی انجام شود و اين اتفاق تجزيه و تحليل شود تا بتوان ريشه اين اتفاق و عملكرد عجیب را شناسايي كرد. 

 

  به نظرتان چه نكته‌اي سبب مي‌شود اين نياز را حس می‌کنند كه عملكرد غيراخلاقي خود را از منظر جامعه ضبط كنند؛ چه اين اتفاق قتل باشد - قتلي كه چهار دوست در يكي از شهرستان‌ها انجام دادند و از لحظات جان‌سپردن مقتول فيلم‌برداري كردند- چه خودكشي اين دو دختر در اصفهان؟ 

واقعا نمي‌شود تحليل كرد چرا اين فيلم را ضبط كرده‌اند؟ حتي نمي‌دانم اين فيلم چگونه منتشر شده است؟ اين فيلم يا بايد در اختيار خانواده باشد يا نيروي پليس. بالطبع خانواده نبايد درباره انتشار اين فيلم انگيزه‌اي داشته باشد. نيروي انتظامي هم طبق قانون حق ندارد اين كار را انجام دهد.

 

همين انتشار فيلم هم براي من مسئله است. فارغ از اين نكته به نظرم شهرت و تنوع‌خواهي مي‌تواند از عواملي باشد كه آنها اين فيلم‌ها را ضبط كرده‌‌اند، اما همه اينها تحليل‌هایی فرضي هستند. از طرفي اصلا نمي‌توان آن قتلي را كه در كردستان رخ داده است، با اين فيلم خودکشی دختران مقايسه كرد، اینها كاملا متفاوت هستند. آن‌جور قتل‌ها معمولا مرتبط با مسائل ناموسي است كه كاملا  با اين اتفاق فرق دارد. 

 

  منظورم همين ماجراي ضبط‌كردن بود. اول بحث ماجراي بازي نهنگ آبي مطرح شد كه بعدا هم تكذيب شد. آيا به نظر نمي‌رسد كه كلا جامعه‌شناسان، مسئولان، خانواده‌ها و... در برابر اتفاق‌هاي جديد بي‌اطلاع و مبهوت هستند؟

این دو ضبط فیلم هم متفاوت است، حداقل در اهداف با هم فرق دارند، ولی ما با یک پدیده بسیار مهم مواجه شده‌ایم که ۴۰ سال پیش به مخیله هیچ‌کس خطور نمی‌کرد و آن توانایی فرد برای تولید و توزیع متن و عکس و فیلم به‌صورت هم‌زمان برای همه جهان است. این قدرت وسوسه‌انگیز است، البته قرار نیست همه مردم وسوسه شوند، کافی است یک در هزار چنین شوند، در این صورت با موجی از اتفاقات عجیب‌وغریب مواجه خواهیم شد.

 

الان ظرفیت آن هست که همه آقای دوربینی شوند بدون اینکه نیازی به حضور در جلسه آقای قرائتی داشته باشند. بنابراین وضع جدید نوعی جلوزدن فناوری از قدرت انطباق‌پذیری انسان است و شاید ما دچار تأخر فرهنگی نسبت به فضای مجازی شده‌ایم. اگر مردم جوامع پیشرفته دچار این تأخر نباشند، ما به دلیل وضعیت رسانه‌های رسمی خودمان دچار آن شده‌ایم.

 

گيسو فغفوري

 

 

sharghdaily.ir
  • 11
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش