جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۱:۲۷ - ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۱۰۴۹۲۲
سایر حوزه های اجتماعی

اقدامی برای کنترل فروش اسید نمی‌شود

اسید,اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی,جامعه
اسیدپاشی یکی از خشن‌ترین جرائمی است که هر از گاهی در ایران اتفاق می‌افتد و به‌شدت افکارعمومی را جریحه‌دار می‌کنند.

شاید بعد از ماجرای تلخ اسیدپاشی در اصفهان که هنوز عامل آن بازداشت نشده است، اتفاقی که در تبریز رخ داد و دختر جوانی با اسید سوزانده شد، تلخ‌ترین حادثه در این زمینه باشد. چند روز بعد از این ماجرا هم خبری شوکه‌کننده منتشر شد: پسربچه‌ای ۱۱‌ساله در اسلام آباد غرب مورد حمله اسیدی قرار گرفت. در این بین همچنان لزوم برخورد‌های پیشگیرانه و بازدارنده با پدیده اسیدپاشی مطرح می‌شود. در این رابطه و در شرایطی که دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق‌شهروندی عنوان کرد که قوانین کیفری ما از دست دادن منافع ممکن‌الحصول و خسارت معنوی وارده به قربانی را تحت‌پوشش قرار نمی‌دهند، یک کارشناس جرم گفت: «فروش اسید باید کنترل شود تا این ماده به راحتی در دسترس همگان نباشد.»

 

صورتش سوخته، با ده‌ها عمل جراحی، لیزردرمانی و تحمل درد فراوان احتمال درمان دارد، اما با دلش چه کند؟! دل سوخته‌ای که در هیچ‌عکسی قابل‌مشاهده نیست. او تا سال‌ها از آن روز کذایی خواب پریشان می‌بیند و بوی گوشت سوخته صورتش را استشمام می‌کند. چهره‌ای که در ظرف چندثانیه آب شد، کابوس شب و روز اوست. زمانی چهره‌ زیبای او شهره آفاق بود، اما اکنون حتی عزیزترین افراد زندگی‌اش از دیدن چهره او غصه دارند. «درد» تمام عمر با اوست، دردی که شاید در جانش التیام یابد، اما در روحش نه!

 

بی توجهی به جبران خسارت معنوی

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق‌شهروندی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: قوانین کیفری ما از دست‌دادن منافع ممکن‌الحصول و خسارت معنوی وارده به قربانی را تحت‌پوشش قرار نمی‌دهند.

 

شهیندخت مولاوردی درباره قربانی اسیدپاشی اخیر نوشت: امروز به عیادت معصومه جلیل‌پور رفتم و در جریان روند درمان او در بیمارستان سوانح‌سوختگی مطهری قرار گرفتم. ده مرده‌ئی، پزشک معالج مرضیه بر ضرورت جراحی‌های متعدد به‌دلیل عمق سوختگی‌ها به‌واسطه پاشیدن اسید از فاصله نزدیک و کار با لیزر تاکید کرد: او مطلب را اینگونه ادامه می‌دهد: تشدید مجازات مرتکبان اسیدپاشی و ایجاد محدودیت در عرضه و دسترسی آسان به اسید الان در قالب طرح در مجلس مطرح است، هر چند در سال ۱۳۳۷ قانونی با موضوع مجازات بزه اسیدپاشی تصویب شده است و علاوه بر آن از عمومات قانون مجازات‌اسلامی هم می‌توان در جرم‌انگاری این عمل غیرانسانی بهره گرفت، اما شواهد و قرائن حکایت از ناکارآمدی قوانین موجود در پیشگیری از آن دارد.

 

مولاوردی افزود: چند روز بعد از شنیدن خبر این اسیدپاشی طی گفت‌وگویی با یکی کارشناسان مبرز حقوقی که دستی در تدوین لایحه تامین امنیت‌زنان داشته است سرنوشت این موضوع را جویا شدم، گویا نتیجه حذف بند مربوط به خسارت‌معنوی برای قربانیان خشونت بوده که در لایحه آورده بودیم. در واقع این بند در جلسات قوه‌قضائیه با این استدلال که سیاست‌کیفری نظام هنوز قائل به پذیرش خسارت‌معنوی نیست حذف شده است. حال آنکه خسارت‌معنوی در واقع خسارت ناشی از درد و رنج مستمر و مادام‌العمری است که قربانی در اثر وقوع جرم علیه خودش تجربه می‌کند؛ درد و رنج ناشی از از دست‌دادن فرصت اشتغال و ازدواج، درد و رنج ناشی از نگاه تحقیرآمیز دیگران، درد و رنج ناشی از زوال عزت‌نفس و خیلی موارد دیگر!

 

اقدامی برای کنترل فروش اسید نمی‌شود

وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس‌جرم گفت: فروش اسید باید کنترل شود تا این ماده به راحتی در دسترس همگان نباشد. جعفر کوشا درباره چرایی افزایش جرائمی مانند اسیدپاشی در جامعه گفت: وقتی جامعه در ارتباط با عاملان اسید‌پاشی اقدامات عاجل و موثری نمی‌کند، این امر می‌تواند در استفاده دیگران از اسید به‌عنوان یک وسیله برای انتقام مهم باشد.

 

همچنین با توجه به اینکه اسید نسبت به سلاح‌های سرد مانند چاقو راحت‌تر تهیه و حمل آن آسان‌تر است، استفاده از آن بیشتر می‌شود.

 

او با بیان‌اینکه اگر اسیدپاشی توسط فرد تکرار شود، طبق قانون مفسد‌فی‌الارض محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: البته قانونی که در حال‌حاضر استفاده می‌شود مربوط به قبل از انقلاب است، اما اگر اسیدپاشی در ملأ‌عام و همراه با رعب و وحشت باشد می‌تواند مجازات‌هایی مانند اعدام نیز داشته باشد. کوشا تاکید کرد: معتقدم باید مراحل دادرسی و دادگاهی عاملان اسید‌پاشی به اطلاع مردم برسد، حتی این نوع دادگاه‌ها به‌صورت علنی برگزار شود. همچنین در خصوص اجرای احکام باید قاطعانه برخورد کنند تا کارآمدی لازم را داشته باشند.

 

تامین خسارت معنوی قربانی لازم است

یک حقوقدان بر لزوم توجه به خسارات معنوی وارده بر قربانی در فاجعه اسیدپاشی تاکید کرده و می‌گوید: یکی از موارد اعتراضی به لایحه تامین امنیت‌زنان حذف خسارت معنوی به قربانیان اسیدپاشی است. در‌حالی که در قوانین آمده اگر فرد ضرری به دیگری به عمد یا غیرعمد وارد کند، باید از پس خسارات مادی و معنوی وارده برآید.

 

حذف بند جبران خسارت‌معنوی در عمل تغییری حاصل نمی‌کند و فرد مرتکب جنایت شده و باید در صورت لزوم و هنگام مجازات خسارات مادی‌و‌معنوی را پرداخت کند.

 

مصطفی ترک‌همدانی می‌افزاید: اغلب قربانیان پدیده تقریبا نوظهور‌ و ناشایست اسیدپاشی، طیف بانوان هستند و قصد اسیدپاشان زدودن زیبایی افراد است و گرفتن جان آنها مدنظر نیست. برای زنان زیبایی تمام دارایی آنهاست و بنابراین دریافت خسارت مادی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند. او می‌گوید: برای ستاندن جان یک نفر ابزار و آلات‌قتاله وجود دارد و اسید جزو آلات‌قتاله نیست.

 

ترک‌همدانی تاکید می‌کند: در لایحه تامین‌امنیت زنان باید به صنف فروشنده اسید دستوراتی داده شود تا به عنوان‌مثال حق فروش اسید به برخی افراد یا افراد زیرسن قانونی را نداشته باشند. او خاطرنشان می‌کند: البته ممنوعیت فروش اسید از اسیدپاشی جلوگیری نمی‌کند، زیرا فروشندگان اسید مانند فروشندگان مواد‌محترقه مرتکب عمل‌جزایی نمی‌شوند و نمی‌توان از فروش آنها جلوگیری کرد.

 

ترک همدانی می‌گوید: دوگونه مجازات در قانون مجازات اسلامی برای اسیدپاشان وجود دارد؛ یکی از آنها مجازات‌تعزیری است که براساس آن قانونگذار برای پیشگیری از جرم تعیین می‌کند. مجازات دوم تحت‌عنوان قصاص بالاترین مجازات آمده در کتاب‌ خداست که می‌توان درباره این افراد اعمال کرد. هر‌چند فرهنگ، وضعیت مالی، اقتصادی و سیاسی جامعه گاهی افراد را به مرحله‌ای می‌رسانند که درست و غلط را تشخیص نمی‌دهند.

 

او می‌افزاید: برخی افراد بنا به دلایل به گمان خودشان شرعی یا ناموسی دست به عمل شنیع اسیدپاشی می‌زنند. این موارد باید در قانون اصلاح شوند، اما تا زمانی که آموز‌ه‌های فرهنگی و اخلاقی نادرست تغییر نکنند طبیعتا برخی افراد به این کار دست می‌زنند و حتی مجازات‌اعدام برای آنها بازدارنده نیست. در واقع پشت مساله اسیدپاشی نوعی اعتقاد است که باید آن را اصلاح کرد.

 

ترک‌همدانی می‌گوید: هنگامی که امری در جامعه به‌عنوان منکر شناخته شده و بزرگان دینی به مردم آموزش دهند که برای منع یک منکر نباید مرتکب منکر دیگری شد، این موضوع بین افراد جامعه ضدارزش تلقی خواهد شد. گاهی‌اوقات فرد ناآگاه به دین و امور‌اجتماعی درخصوص مسائل ناموسی و شرعی این عمل را مباح می‌داند و برحسب طینت پاک خود آلوده شده و اسیدپاشی می‌کند. او خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه در سال‌های اخیر مواضع خوبی از ناحیه بزرگان دینی و افراد دانشگاهی گرفته شده و اسیدپاشی را منع کرده‌اند.

 

ترک‌همدانی می‌گوید: یکی از موارد در قانون امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید که افراد برای اقامه این فریضه اصلا اجازه برخورد‌فیزیکی با طرف مقابل را ندارند و خاطیان به اشد مجازات خواهند رسید.

 

آرزو ضیایی

 

 

  • 14
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش