شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳
۲۲:۵۴ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۴۳۲۴
بانک و بیمه

استاد دانشگاه لیون فرانسه:

نرخ بالای سود بانکی ایران در دنیا شگفت آور است

سود بانک,اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,بانک و بیمه
استاد بانکداری دانشگاه لیون فرانسه با اشاره به سرعت ۲برابری رشد بانکداری اسلامی در جهان نسبت به سایر بانکهاگفت: نرخ سود بانکی ایران در دنیا شگفت آور است و بانکهای اروپائی بر خلاف ایران به اقتصاد واقعی ورود پیدا می‌کنند.

به گزارش تسنیم، همزمان با توسعه صنعت بانکداری و خدمات مالی در جهان، بانکداری اسلامی نیز به‌دلیل ویژگی­‌هایی از جمله ممنوعیت انجام معاملات ربوی، تأکید بر قراردادهای واقعی، توزیع ریسک سرمایه‌­گذاری، برقراری رابطه میان عرضه پول و بخش واقعی اقتصاد، محدودیت فعالیت ‌های سفته‌بازی در نظام بانکی و ... در کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی و اروپایی با رشد چشمگیری روبه­‌رو شده است، به‌طوری که تمایل روزافزونی به ادامه تحصیل در زمینه بانکداری اسلامی وجود دارد. در مجموع ۱۰۹ مؤسسه آموزشی امکان تحصیل در این رشته را فراهم می‌کنند که ۶۳ درصد آنها، در انگلیس هستند، و نیز در حال حاضر تعداد زیادی بانک اسلامی در اروپا و جهان مشغول فعالیت هستند، بنابراین اقبال جهانی از صنعت بانکداری اسلامی و مزیت­‌ها و فوایدی که این شیوه از بانکداری در حل مشکلات مالی جهانی داشته است، اهمیت توجه به اجرای صحیح بانکداری اسلامی را در کشور خودمان دوچندان می­‌کند. همچنین بحث ناعدالتی در دریافت سودهای نجومی و کم نظیر بانکهای داخلی ما را بر آن داشت تا مقایسه ای میان وضعیت بانکداری ایرانی و اروپائی به عمل بیاوریم. در همین باره گفت‌وگویی داشته‌ایم با علی طوسی کارشناس بانکداری بین الملل و استاد و مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته بانکداری دانشگاه لیون فرانسه.

 

 رابطه و تعامل غیرمسلمانان با بانکهای اسلامی اروپائی به چه نحوی است؟

رابطه غیرمسلمانها با بانکهای اسلامی دایرمدار منافع و سود خودشان است. اگر سوددهی مناسبی کسب کنند قطعا خود اروپاییها نیز استقبال می‌کنند. البته علاوه بر این موضوع مسیحیان و شهروندان اروپائی که به مسائل اخلاقی و ارزشی اهمیت قائل هستنند نیز رابطه خوبی با بانکداری اسلامی دارند. امروزه بانکداری اخلاقی در اروپا در حال گسترش است. موضوعاتی همچون توجه به محیط زیست، توجه به شانیت و جایگاه انسان و بشریت در روابط اقتصادی و مالی و... مورد اهمیت است. برای مثال در دنیا گفته می‌شود به هر نحو و شکلی حتی با نقض حقوق انسانها باید تولید و بهره‌وری را افزایش داد. اما بانکداری اخلاقی در مقابله با این عقیده اولویت خود را توجه به شان انسان و آینده بشریت قرارداده است. بنابراین طرفداران بانکداری اخلاقی رابطه خوبی با بانکداری اسلامی دارند. زیرا به نوعی بانکداری اخلاقی و ارزشی محسوب می‌شود.

 

 

آیا در ایران با دریافت سودهای بانکی ۲۰-۳۰ درصدی و حتی بالاتر، می توان گفت بانکداری اسلامی و بانکداری اخلاقی در حال اجرا است؟

در کشور ایران که نرخ رشد اقتصادی ۴ درصد و میزان قابل توجهی از این رشد نیز متکی به نفت است بنابراین درباره نرخ سود بانکی در ایران جای بسی تعجب و پرسش وجود دارد. کشوری که اقتصادش از تولید به این شکل فاصله گرفته، ۲۰ درصد سود تسهیلاتی درخواستی بانکها به چه طریقی باید از تولیدکنندگان مطالبه شود؟ در بحران مالی ۲۰۰۸ بانکهای غربی ورشکست شدند به خاطر اینکه بانکها منابع خودشان را روز به روز از دست می‌دادند در حال حاضر هم ایران به علت سیاستهای غلط دریافت سودهای نامعقول و نامتناسب سیستم بانکداری‌ از تولید می تواند دوباره بحران جدیدی را هم برای خود و هم تولیدکنندگان در داخل به وجود بیاورد.

 

سود بانکی ۲۰ درصد و بیشتر اصلا منطقی نیست در حال حاضر بنده در سطح بین المللی اطلاع دارم که یک شرکت خصوصی خوب در دنیا نمی‌تواند در حالت عادی بیش از ۱۰ درصد سود به دست بیاورد و اگر این میزان بدست بیاورد ذوق زده می شود چه برسد ایران با شرایط اقتصادی بد رکودی و کم بازدهی خود. من در اقصی نقاط جهان مثل اروپا و آفریقا شرکتهای خوبی را می‌شناسم که بیش از ۱۰ درصد بازدهی و سود ندارند.

 

 آیا نرخ های اعلامی یک و دو درصدی دریافتی واقعیت دارد؟

الان یکی از دوستان بنده تاجر بزرگ در عرصه بین الملل است. ایشان دارای یک شرکت بزرگ تجاری است و به بنده اطلاع داد در یک فقره وام کلان چند میلیون دلاری از یک بانک سوئیسی دریافت کرده بود برای تامین مالی پروژه اقتصادی شرکت خود. جالب است بدانید که نرخ سود و بهره بانک سوئیسی فقط ۱.۵ درصد بود. به علاوه نرخ سود ناچیز باید گفته شود که بانکهای اروپائی به خلاف ایران به اقتصاد واقعی ورود پیدا می‌کنند و در پروژه‌ها شراکت و ریسک‌پذیری و قدرت تحمل ضرر را به خود می‌پذیرند.

 

 مسئله فاکتورسازی و انحراف منابع بانکی درخارج مسیر ثمربخش اقتصادی در بانکداری غربی به چشم می خورد؟

بانکها حساسیت بسیار زیادی در اینکه منابع‌شان در راههای مولد و تولیدی خرج شود دارند و در ضمن تا اطمینان حاصل نکنند مشتری وام را در چه مسیری مصرف می‌کند آن را به مشتری پرداخت نمی‌کنند. بنابراین مسئله فاکتور صوری در بانکداری اروپایی بسیار کم به چشم می‌خورد به علت آنکه به وسیله اعتبارسنجی و درخواست مدارک و شواهد به صورت دقیق روند مصرف تسهیلات را ارزیابی می‌کنند و از هدر رفتن منابع بانکی جلوگیری می‌کنند.

 

بازارهای مالی-اسلامی و علی الخصوص بانکداری اسلامی در اروپا روز به روز با سرعت شتابانی در حال توسعه هست. سوال اینجاست که آیا به صورت حقیقی در عمل و اجرا موازین اسلامی و شرعی در بانکهای اسلامی اروپائی رعایت می شود یا شعاری بیش نیست؟

درباره سوال نحوه عملکرد صحیح در اجرای سازکار و کارهای دقیق موازین شرعی در بانکهای اسلامی در حوزه منطقه اروپا می‌بایست گفت به علت آنکه معمولا دولتها و حاکمیت این کشورها به دلیل آنکه ترس از رواج فریب‌کاری و قانون گریزی در فرهنگ جامعه خود را دارند به همین خاطر سعی می‌کنند هر مجموعه و نهادی را به صورت شفاف و صادقانه اداره کنند. مثلا در فرانسه به علت ضرورت مسئله ذبح شرعی برای مسلمانان مهرها و تایید‌نامه‌هایی مخصوص ذبح حلال وجود دارد اما متاسفانه در برهه ای از زمان عده‌ای سودجو در بین مسلمین شروع به تقلب و جعل این مهرها کردند و جعل علامت حلال کردند. جالب است بدانید بلافاصله زمانی که دولت فرانسه متوجه این قضیه شد با این افراد برخورد کرد.

 

 علت این دلسوزی و دغدغه آنان برای بودن غذای حلال سر سفره مسلمانان نبود بلکه ترس از شیوع فرهنگ قانون‌گریزی و فریبکاری در کشور، آنان را مصصم در برابر واکنش اعمال متخلفانه می‌کند.بنابراین در ظاهر امر می توان گفت که خود دولت در زمینه اجرای صحیح موازین شرعی در بانکهای اسلامی نظارت معین شده را ترتیب اثر می دهد.

 

 

 نظارت شرعی و شورای فقهی در بانکهای اروپائی دقیقا چگونه است؟ کدام کشورهای اسلامی نفوذ و تسلط در اداره این بانکها را برعهده دارند؟

به خاطر آنکه اکثر مسلمانان اروپا از اهل تسنن شکل گرفته‌اند عموما شورای فقهی و اسلامی مستقر در بانکها براساس ۴ مکتب اهل تسنن، یعنی مالکی، حنفی، شافعی و حنبلی اداره می‌شود. عربستان و کشورهای شمال آفریقا مثل مراکش و الجزایر نفوذ زیادی در مراکز مالی اسلامی اروپا دارند. اولین مسئله مهم و جدی برای مسلمانان چه اهل تسنن و چه اهل تشیع حرمت ربا است. مسلمانان معتقد و پایبند به اصول اسلامی در اروپا که جمعیتشان هم قابل ملاحظه است واقعا در عمل به مسئله ربا حساسیت نشان می‌دهند.

 

بر این اساس زمانی که انگلستان به این قضیه پی برد که مسلمانان منابع مالی بسیار زیادی در منازل خود انباشته کردند و به علت بانکداری ربوی حاضر به سرمایه‌گذاری این منابع در بانکهای انگلیسی نیستند و از سوی دیگر به علت ضرورت رعایت قوانینی که در انگلستان تصریح دارد نگهداری و انباشت بیش از یک میزان معین نقدینگی در منازل شخصی به سبب بروز فرار مالیاتی و پولشویی و... جرم محسوب می شود؛ بنابراین انگلستان در دهه‌های گذشته عزم جدی بر گسترش تاسیس بانکهای اسلامی گرفت و ابتدا به ساکن هم موسسه ای به نام SSa را موظف پیاده سازی این امر نمود.

 

 

به طور کلی رشد بانکداری اسلامی در غرب و علی خصوص اروپا را چگونه پیش بینی می کنید؟ آیا علمکرد آنان در پیاده سازی بانکداری اسلامی را قابل الگو برداری می دانید؟

از هر ۵ مسلمان یک نفر دارای حساب بانکی است ولی پیش‌بینی می‌شود آینده بانکداری اسلامی در اروپا با رشد و رونق قابل توجهی همراه باشد همان گونه که اکنون رشد بانکداری اسلامی در اروپا به مراتب چشمگیرتر از رشد سایر انواع بانکهاست. اکنون داراییهای مالی اسلامی در دنیا بیش از ۲ هزار میلیارد دلار در سال است و میزان رشد بانکداری اسلامی در اروپا در کل سرعت شتابانی دارد و طبق آماری سرعت این رشد در دنیا نسبت به سایر بانکها دو برابر بیشتر است.

البته باید گفته شود ۲ هزار میلیارد دلار در جهان رقم چشمگیری نیست ولی نسبت به خودش قابل توجه است و باعث شده اشتغال و تقاضا در زمینه بانکداری اسلامی در چند سال اخیر رشد قابل توجهی پیدا کند. پیامبر(ص) فرمودند علم را فرا بگیرید حتی در چین، بنابراین می‌توان گفت از تجربه‌های اروپا برای توسعه بازار مالی اسلامی در ایران نیز می‌توان استفاده کرد. البته آنها اعتقادی به اقتصاد اسلامی ندارند و اقتصاد کشورهای مسلمان را زیرمجموعه اقتصاد سرمایه‌داری تلقی می‌کنند. نکته مهمی که در این میان حائز اهمیت است آن است که آنچه در اقتصاد اهمیت و ضرورت دارد موضوع شکل گیری صحیح ساختار و فرهنگ جامعه است. اگر شاکله جامعه قوی و سالم باشد عین یک زمین حاصلخیز خوب ثمر می‌دهد.

 

 

 

 

 

  • 17
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش