دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۵۲ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۹۰۳۰۱
اخبار خواندنی ها و دیدنی ها

خانۀ مدرنی که شبیه یک «سایه» در صحراست

خانه سیاه در لس انجلس,خانه مدرن سیاه در آمریکا
این خانه تماماً سیاه در صحرای یوکاوَلی توسط دفتر معماری لوس‌آنجلسِ اولِر و پِجیک طوری طراحی شده که شبیه «سایه» به نظر برسد.

به گزارش فرادید، آن‌ها درباره خانه‌ای که ساخته‌اند می‌گویند: «مشتری ما در آغاز پروژه به ما دستورالعمل مختصر اما بسیار جالبی داد: باید خانه‌ای شبیه "سایه" ساخته شود.» 

این خانه به رغم مکان روستایی دورافتاده‌اش، در مکانی ساخته شده که در دهه ۱۹۶۰ مسطح شده است. این به آن معناست که خانه روی شیب ساخته نشده بلکه با کف‌پوش‌های کاملاً هم‌سطح و صافی ساخته شده که در لبه سراشیبی به انتها می‌رسند. 

«این خانه جای کوه گمشده‌ای را گرفته که دیگر آنجا نیست، اما جاگیری خانه نه به شکل کوه، بلکه به شکل سایه یا نگاتیو صخره است.» 

دو بخش ضمیمه ساختمان در سراسر مکان ساخت، کشیده شدند و فضاهای بیرونی مختلفی را شکل دادند. این خانه یک حیاط بین اتاق‌خواب‌ها و فضاهای نشمین، یک استخر شنا در گوشه جنوب‌شرقی و یک پاسیوی مثلثی سرپوشیده به سوی شمال دارد. 

«ما تجربه گشت زدن در خانه را می‌خواستیم؛ طوری که برایمان یادآور پیمودن فضای بیرونی باشد.» 

طراحی باز اتاق نشمین و آشپزخانه، بزرگ‌ترین فضای خانه را به خود اختصاص داده است. پنجره‌های کف تا سقف رو به حیاط هستند و نمای وسیع آن‌ها، چشم‌انداز بیابان است. 

هم این فضا و هم اتاق‌خواب‌های مجاور، دیوارهای سیاه داخلی و خارجی دارند تا فضایی شبیه غار خلق کنند. 

خانه سیاه در لس انجلس,خانه مدرن سیاه در آمریکا

«در طول روز، نماها جلوه چشمگیرتری دارند. شب‌هنگام، خانه کاملاً نامشهود شده و نورهای خفیف و ستارگان در ترکیب با هم، پس‌زمینه نامحدودی را برای تامل شکل می‌دهند.»

به گفتۀ معماران: ما در یوکاوَلی دو پروژه انجام داده بودیم و برخی اوقات سوالاتی درباره پروژه‌های صحرایی از ما میشد. در بحبوحه رکود اقتصادی، این درخواست‌ها معمولاً به جایی نمی‌رسد. ما تازه صاحب فرزند دوم شده بودیم و آینده تقریباً نامعلوم به نظر می‌رسید. ما تصمیم گرفتیم با مارک و میشل آتلان ملاقات کنیم تا ببینیم آیا پروژه آن‌ها واقعیت دارد یا نه. حتی در همان ملاقات اول، شوق و اشتیاق مارک قابل‌ملاحظه بود. 

پس از ملاقات اول، دریافتیم در زیبایی‌شناسی و فرایند کار اشتراکاتی داریم و پس از دیدن ملک، می‌دانستیم این پروژه‌ایست که شبیه هیچ‌یک از پروژه‌های قبلی ما نیست و در واقع شانسی است که شاید فقط یک بار در طول عمر نصیب ما شود. ما فوراً شروع به کار کردیم. 

فرای چالش‌های فنی و نظارتی ساخت و ساز در آن مکان (چندین صاحب قبلی تلاش کرده اما تسلیم شده بودند)، این چالش وجود داشت که چگونه روی چنین سایت عالی و بکری، خانه بسازیم. شبیه ساخت خانه در یک کلیسای جامع طبیعی بود. 

خانه سیاه در لس انجلس,خانه مدرن سیاه در آمریکا

در آغاز پروژه، مشتری به ما یک دستورالعمل ساده اما جذاب داد: خانه‌ای شبیه سایه بسازید! این درخواست با فضای بیابانی آنجا ارتباط بسیار خاصی داشت، جایی که نور خورشید به قدری زیاد است که چشم‌ها فقط با نگاه کردن به سایه‌ها آرامش می‌گیرند. 

متأسفانه، این مکان در دهه ۱۹۶۰ مسطح شده بود، زمانی که منطقه نخستین بار برای توسعه تقسیم شد. یک جاده کوچک مسطح با مسطح کردن چندین برون‌زد سنگی و ساییدن ستیغ بین برون‌زدها ایجاد شده بود. هزینه وارونه کردن این آثار، گزاف و غیرممکن بود. تلاش برای پرداختن به این موضوع در طراحی خانه جدید چالش دیگر بود. این خانه روی پرتگاهی با دید تقریباً ۳۶۰ درجه به افق و یک تخته سنگ بزرگ که چشم‌انداز جاده را مسدود می‌کرد، قرار داشت. 

خانه سیاه در لس انجلس,خانه مدرن سیاه در آمریکا

فرآیند طولانی تحقیق با مشتریانی آغاز شد که تصاویری از خانه‌هایی که به نظرشان جذاب می‌رسید به ما نشان می‌دادند، عمدتاً خانه‌های معاصر که زبان رسمی و فضای تهاجمی‌تری نسبت به خانه‌های مدرن اواسط قرن داشتند که به سبک واقعی بیابان‌های جنوب غربی تبدیل شده بودند. 

ما به سوابق معماران در خصوص رویکردشان به خانه‌های واقع در توپوگرافی مشابه نگاه کردیم و دریافتیم که آن‌ها عموماً یا به دنبال ادغام آثار ساخته‌شده در منظره بودند، مانند کارهای فرانک لوید رایت و بعدها رودولف شیندلر یا اینکه معماری را از منظره دور نگه می‌داشتند، مانند سنت مدرنیستی اروپایی میس ون در روهه. اما برای خانه اخیر که در یک جای کاملاً بکر است، رویکرد مینیمالیستی ملایم مناسب است، اما ما تصمیم گرفتیم سنت لند آرت آمریکای غربی به عنوان نقطه شروع انتخاب بهتری باشد. 

این خانه قرار بود جای کوه گمشده‌ای را بگیرد که دیگر آنجا نیست، اما به جای کوه، قرار بود به شکل یک سایه یا نگاتیوی از صخره باشد.

خانه سیاه در لس انجلس,خانه مدرن سیاه در آمریکا

  • 19
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش