جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۲۸ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۲۱۴۳۲
سیاست داخلی

افشاگری در باره «کاترین شکدم»؛ چرا اصولگراها گول چادر کاترین شکدم را خوردند؟

نفوذ کاترین شکدم,پروژه کاترین شکدم

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:مسئله جالب این ایام نکاتی است که یک خانم غربی و ظاهرا اسراییلی به نام کاترین شکدم در یک روزنامه اسراییلی نوشته است.

این خانم که چند وقتی به ایران می آمده، مورد استقبال رسانه های رسمی حکومتی بوده و با حجاب کامل و حتی چادر به زیارت کربلا و پیاده روی آن رفته است و اکنون ادعا دارد از اول نفوذی بوده.

برعکس فضای عمومی که در مورد او داستان سرایی های مفصل نموده اند ، نمی توانم از وی بعنوان یک جاسوس باتجربه نام ببرم و هنوز هم نمی دانم که آیا هدف او جاسوسی و دسترسی به اطلاعات ویژه بوده، یا هدف اصلی همین اتفاقی است که رخ داده و چیزی فراتر از آن ندارد. البته در مقام رد ابعاد بزرگ از جاسوسی احتمالی او نیز نیستم، ولی چون تا به حال شواهد روشنی از ابعاد ماجرا برملا نشده، باید در اظهارنظر احتیاط کرد.

در این یادداشت در پی طرح مسئله مهم دیگری از این ماجرا هستم. اینکه چرا چنین افرادی به راحتی پذیرفته می شوند؟ ممکن است پاسخ و تحلیل این یادداشت برای شما تا حدی نامتعارف باشد، ولی اگر دقت شود، شاید با منطق آن همراه شوید. پاسخ کوتاهم این است. فقدان اعتماد به نفس، غرب گرایی و رسوخ فرهنگ تبشیری که این نیز بازتابی از غرب گرایی است ریشه این نوع نفوذها است. چرا؟ مشکل نواصولگرایان این است که به شدت دنبال سیاست تبشیری هستند و می خواهند غیر مسلمانان را مسلمان کنند، آن هم اسلام شیعی. حتی شیعه شدن سایر مسلمانان نیز به همین اندازه برای آنان مهم است. کلی هم برای این هدف هزینه می کنند. این سیاست بیش از آنکه تهاجمی باشد، مشابه آنچه که در صدر اسلام و عصر گسترش اسلام شاهدیم، سیاستی تدافعی است.

مسلمانان نخست از اسلام آوردن دیگران، حقانیت اسلام را نتیجه نمی گرفتند، بلکه برعکس بود. چون اسلام را حق می دانستند، اسلام آوردن دیگران را برای آنان افتخار می دانستند و نه برعکس. این تفاوت ظریفی است. هرگاه یک نفر در جهان به ویژه جهان غرب درباره اسلام یا شیعه نکته مثبتی بگوید، نواصولگرایان آن را به منزله حقانیت اسلام و شیعه تلقی و تبلیغ می کنند و هرچه جایگاه آن فرد بالاتر باشد برای آنان خوشایندتر است. اگر رویکرد مثبت آن شهروند غربی با تغییر دین و رفتار همراه شود، عالی تر است. به ویژه اگر زن باشد و حجاب کامل را انتخاب کند.

نفوذ کاترین شکدم,پروژه کاترین شکدم

کسی نیست که به این افراد بگوید در کنار گوش شما میلیون ها جوان و شهروند ایرانی در حال جدایی از دین هستند و کک هيچکدام تان هم نمی گزد، پس چرا نسبت به مسلمان شدن یک نفر تا این حد دست و پای خود را گم می کنید؟ اخیرا دیدم که دوباره نسبت به مسلمان شدن فوتبالیست هلندی سیدورف چه میزان خوشحالی کرده اند ( فارغ از صحت و سقم ماجرا که نمی دانم) و به همسر ایرانی او که موجب اسلامش شده درود و صد درود فرستاده اند!

اینکه تایید خود را از مسلمان شدن یک غربی می گیرند و صدها هزار جوان مسلمان حتی بیخ گوش شان را از دست داده و کوچک ترین واکنشی نشان نمی دهند ناشی از فقدان اعتماد به نفس و غرب گرایی شدید است و الا این چه اهمیتی دارد که یک نفر در ینگه دنیا مسلمان شود؟ آن هم در حالی که میلیون ها مسلمان در این سوی جهان در حال حرکت در مسیری متفاوتند.

خانم کاترین شکدم دقیقا از همین روزنه وارد مجموعه رسمی نواصولگرایان شده است. شاید بهتر است کلمه روزنه را به کار نبریم، به جایش بگوییم دروازه.« یک زن غربی، مسلمان می شود و در حوزه سیاست و فرهنگ همان چیزهایی را می گوید که نواصولگرایان دوست دارند، دو تا لیوار هم بار غرب می کند، بعد هم به ظواهر شیعی ملتزم شده و به پیاده روی اربعین می رود و در تلویزیون رسمی با زبان انگلیسی از اسلام و شهادت و حجاب حرف می زند.» از نظر نواصولگرایان این بزرگ ترین سند حقانیت و تودهنی به مخالفان است. تودهنی بزرگ به زنان غیر محجبه. جواب دندان شکن به مخالفان دین و سیاست نواصولگرایی. این بازتابی است از کارکرد دورویی در فرهنگ نواصولگرایان. این بازتابی است از رفتار خشن و تفرعن مآب آنان در برابر مردم خود که به صورت رفتار خاضعانه در برابر غربی های تازه مسلمان شده از خود بروز می دهند.

این جماعت حتی حاضر نیست به این نکته توجه کند، اگر این تغییر دین را می پذیرید، پس چرا مسلمانانی که کیش جدید را انتخاب می کنند، مجازات می کنید؟ در حالی که همان غربی هایی که تا این حد علیه شان تبلیغ می کنید، برای تغییر دین خانم شکدم یا آقای سیدورف مشکلی ایجاد نمی کنند؟ آیا تبعات این قاعده را می پذیرید که تغییر دین خوب و مجاز باشد؟

در این یادداشت نخواستم به نکات دیگر از جمله سکوت کشنده نواصولگرایان درباره این رویداد و تبعات سیاسی آن بپردازم. این نفوذها محصول زمینه هایی است و تا آنها هستند این نفوذها تنها بخش آشکار و حتی کوچک آن زمینه ها است.

  • 12
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۰
جدیدترین
قدیمی ترین
دسته بندی های سیاسی واقعآ حال بهم زن ترین نقطه ی سیاست کشور هست. ههههه واقعآ کشورو کیا میچرخونن.. مشتی دسته بندی مسخره و .. اینان در واقع که وضع کشور انقلابی به این جا رسوندن. مشتی نون به نرخ روز خور و سواستفاده گر به اسم دین که بی نهایت شدن در کشور.البته با پشتکارشون از اسلام جز اسمی در کشور اسلامی باقی نمونده.
!!!!!!!!!!!!!!
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش