چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۱۴:۳۱ - ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۱۰۹۵۱
سیاست داخلی

فاضل میبدی: حجاب از فروع دین و اختیاری است

محمدتفی فاضل میبدی,صحبت های محمدتفی فاضل میبدی درباره حجاب
فاضل میبدی می گوید: راه و روشی که نهاد امر به معروف و نهی از منکر در پیش گرفته است که با برخوردهای فیزیکی و تهدید بخواهد حجاب بر سر دختران بگذارد، نتیجه مثبتی ندارد و شرعی هم نیست.

محمدتفی فاضل میبدی فعال سیاسی با اشاره به برخورد خشن و زننده اخیر یک آمر به معروف با خانومی که حجاب اجباری نداشت، به اصلاحات نیوز می‌گوید: روشی که برخی برای برخورد با بی حجابی یا بد حجابی در پیش گرفته اند، روش نادرستی است و تاکنون هم نتیجه عکس به همراه داشته است. هیچ کجای اسلام نیامده که شما با ضرب و خشونت نهی از منکر کنید. امر به معروف صرفا در حد صحبت کردن است. اینکه شما بخواهید به سر و صورت مردم هرچه دستتان آمد بکوبید و رفتارهای خشن داشته باشید، نه عقلی است و نه شرعی! خلاف شرع است که احکام اسلامی را برایش مجازات های سنگین بگذاریم. 

وی با بیان اینکه باید علت و ریشه این مسائل را پیدا کرد، گفت: چرا مسئله بی حجابی از سمت هر دو طرف در مسیر لج و لجبازی قرار گرفته است و سیاسی شده است؟ معتقدم اگر بنا به برخورد کردن است باید به سراغ مسائل منکرتر برویم و ببینیم منشا اینکه زنان و دختران دیگر اعتمادی به حرف ما ندارند چیست؟ با تهدید کردن و برخوردهای فیزیکی و تند مسئله حجاب حل نمی‌شود. نباید حجاب را جزیی از هویت جمهوری اسلامی قرار دهیم چرا که کاملا با آن مخالفم.

میبدی ادامه داد: از ابتدا اساس جمهوری اسلامی قرار بود بر عدالت اجتماعی باشد. یعنی در جامعه فقر، تورم، تبعیض، بیکاری، فساد و ... نباشد و جامعه خصوصا جوانان نشاط داشته باشند، اینها باید هویت جمهوری اسلامی باشد، اما اینها را کنار گذاشته ایم و به حجاب چسبیده ایم. طبیعی است که این اتفاق نتیجه عکس دارد. ما در مسائل منکرتر از بی حجابی مانند فقر و اختلاس بی تفاوت هستیم! اول این ها را حل کنید حجاب خود به خود حل خواهد شد. منکرها را ول کردیم و بر موضوعاتی تمرکز کرده ایم که حتی در میان فقها هم در اصل آن اختلاف وجود دارد. 

این فعال سیاسی ادامه داد: راه و روشی که نهاد امر به معروف و نهی از منکر در پیش گرفته است که با برخوردهای فیزیکی و تهدید بخواهد حجاب بر سر دختران بگذارد، نتیجه مثبتی ندارد و شرعی هم نیست. 

خلاف شرع و عقل و سیره عقلا است. ریشه این مسئله را باید پیدا کرد. این موضوع را دارند سیاسی میکنند و باید ببینیم چرا اینگونه شد؟ اکر قرار است با منکر برخورد شود بروید سراغ منکر تر ها. اینکه مردم به حرف ما توجه نمیکنند چیست؟ ریشه یابی کنید. اینکه حجاب را جزیی از هویت جمهوری اسلامی کنیم را قبول ندارم. جوهره و هویت جمهوری اسلامی عدالت اسلامی باید باشد. امید، شغل، نشاط، رفاه و آرامش هویت جامعه اسلامی است و همه اینا را فراهم نکردیم و گیر دادیم که چرا زنان حجاب ندارند.

میبدی با بیان اینکه چند مورداسید پاشی که روی دختران ما صورت گرفت را دنبال نکردند و با مسببین اصلی آن برخورد نکردند، گفت: طبیعی است وقتی با این موارد برخورد نمی‌کنید، چنین نتیجه ای دارد که هر کسی به خودش اجازه می‌دهد که برخورد فیزیکی با زنان و دختران جامعه انجام دهد. اگر از ابتدا روش درستی برای حفظ ارزش ها در پیش گرفته بودیم، این همه هزینه نمی‌کردیم که دختران فقط چند سانت روسری‌شان را جلوتر بکشند. مشکل جامعه ما حجاب نیست. مشکل ما گرانی و تورم و تفاوت های طبقاتی است. به فرموده امام علی (ع) اصل ها را رها کرده و به فرع‌ها چسبیده ایم. مسئله حجاب از فروعات اسلام است و اختیاری است و با سخن و ارشاد می‌توان روی آن تاکید کرد نه با زور و اجبار و تهدید. 

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه اگر این رویه ادامه پیدا کند، خشونت از هر دو طرف ادامه پیدا می‌کند، گفت: اگر حکومت بخواهد با خشونت به این موضوع ورود کند مردم هم قطعا با خشونت عمل می‌کنند. شنیدم در گیلان به یک طلبه حمله کرده اند، خب این هم خشونت است و تفاوتی ندارد. با خشونت نمی‌توانید حجاب بر سر دختران بگذارید چرا که آنها نیز با خشونت جواب شما را خواهند داد. اتفاقی که در مشهد رخ داد واقعا ناگوار و تلخ بود و این روش ها بدعت های زشتی است. این رویه ای که برخی از آقایان خصوصا در تریبون های نماز جمعه دنبال می‌کنند روش های ناردستی است. چراباید به زنانی که حجاب ندارند برچسب های فاحشه و هرزه زده شود؟ چرا می‌گویید این دهن کجی به نظام است؟ خیر این دهن کجی به برخی از ماهاست. اینکه زنان جامعه را با الفاظ زشت خطاب کنیم این منکر و فساد است. 

  • 18
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۱۲
جدیدترین
قدیمی ترین
در اينکه حجاب يک مسئله فرعى و اختيارى در اسلام است شکى نيست .حضرات ائمه جمعه در نماز ها باعث التهاب آفرينى در جامعه گشته اند و اين بازى بسيار خطرناکى است که در صورت ادامه عواقبش سخت دامنگير خودشان خواهد شد.
عجب حرف حقی زدین اقای فعال سیاسی !!چرا بفکرخودمون نرسید.بخدا حرف حق فرمودین .اینهمه مشکلات حل نشده باقی مونده بججاب چسبیدن !!!!!اسلامو بدبین میکنن وازاسلام بیزار .کاش اسلام درست اجرابشه ومردم اذیت نشن.
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش