شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
۱۵:۵۱ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۱۱۰۷۶۲
سیاست داخلی

فاضل میبدی: می‌خواهند جلیلی را رئیس جمهور کنند/ علم‌الهدی با آبروی نظام و اسلام بازی می‌کند

فاضل میبدی,صحبت های فاضل میبدی درباره جلیلی و علم الهدی
فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به اظهارات اخیر امام جمعه مشهد مبنی بر این که کشور به دو بخش داخل سبد روحانیت و خارج از سبد روحانیت تقسیم شده است، واکنش نشان داده و صحبت‌های علم‌الهدی را خلاف قرآن و اصول اعتقادی دانسته و گفت: «کسی که چندین سال در حوزه علمیه درس خوانده و هیچ درسی درباره روابط بین‌الملل و مسائل سیاسی نخوانده، زبان خارجی هم بلد نیست و دنیا را نمی‌شناسد، در خطبه‌اش به عنوان یک استاد سیاسی موضع می‌گیرد که رابطه با شرق خوب و با غرب بد است.»

به گزارش هم میهن، احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد با حضور در پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه در اجلاسیه سالانه جبهه روحانیت مردمی که در مسجدالعلی برگزار شد، گفت: «روحانیون نباید تنها به فعالیت‌های سنتی در مساجد بسنده کنند. باید به‌صورت جبهه‌ای عمل کرده و در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار باشند. روحانیت مردمی است. باید مردم را به دو دسته درون و بیرون از سبد روحانیت تقسیم کنیم. در ابتدا باید افرادی که درون این سبد هستند را حفظ کنیم و سپس به جذب افراد خارج از این دایره بپردازیم. اما در این مسیر نباید به گونه‌ای عمل کنیم که باعث طرد نیروهای انقلابی و متدین شویم.»

علم‌الهدی با اشاره به تغییر شرایط اجتماعی و توقعات جدید مردم از روحانیت، تاکید کرد: «امروز دیگر روش‌های سنتی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و روحانیت باید با درک این تغییرات، نقش فعال‌تری در هدایت فکری و فرهنگی جامعه ایفا کند.»

او در خطبه‌ نمازجمعه روز گذشته نیز گفت: «اراده سیاسی برخی بر آن است که اصول انقلاب را به حراج بگذارند، ارزش‌های نهضت را روی پای دشمن بریزند، یک عده لائیک و جریان‌های خدانشناس را راضی کنند، دشمن را در این کشور حاکم کنند تا خودشان قدرت بگیرند.»

او با انتقاد از برخی اظهارنظر‌های اخیر در حوزه حجاب، استکبارستیزی و ارزش‌های انقلابی، افزود: «این مردم که جان برای نهضت خود می‌دهند، راضی نمی‌شوند که امروز یک عده آدم‌های قدرت‌طلب از جریان‌های سیاسی منزوی و زاویه‌دار بیایند اصول انقلاب را در مقابل دشمن حراج کنند. این را مردم تحمل نمی‌کنند که برخی افراد در مقام قدرت‌طلبی با پروپاگاندا بخواهند اقلیت لائیکی را ارضا کنند و در این شرایط، در یک محفل رسمی بین‌المللی بروند جلوی دشمن سفاک کشور بنشینند و بگویند حجاب زنان دیگر در ایران جایی ندارد.»

امام جمعه مشهد تاکید کرد: «مگر این انقلاب اکتبر روسیه است که شما می‌خواهید با این گورباچف‌بازی‌ها، نهضت را دچار انحراف کنید؟ مگر این انقلاب قابل تحریف است که گمان کنید ارباب شما آمریکاست، بعد کشور را در دستش قرار دهید تا به قدرت برسید و اینجا همه‌کاره شوید؟ اراده سیاسی این‌ها آن است که اصول انقلاب را به حراج بگذارند، ارزش‌های نهضت را روی پای دشمن بریزند، یک عده لائیک و جریان‌های خدانشناس را راضی کنند، اردوکشی خیابانی راه بیندازند تا بسیجی‌ها و نیرو‌های حزب‌اللهی را کنار بزنند، دشمن را در این کشور حاکم کنند تا خودشان قدرت بگیرند. این‌قدر پندار غلط؟ خدا به بعضی‌ها عقل بدهد.»

علم‌الهدی از کدام سبد روحانیت صحبت می‌کند؟ سبد روحانیون اصلاح‌طلب یا اصولگرایان یا مستقل؟ ضمن آن که ادیان دیگر نیز در ایران وجود دارد. تکلیف آنها چه می‌شود؟ محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از جمله این روحانیون است در واکنش به اظهارات علم‌الهدی تاکید کرد: «حرف‌های آقای علم‌الهدی صحیح نیست. خطبه‌ای می‌خواند که برخی را جذب کند و خطبه‌ای خوانده باشد. به همین دلیل بارها به ستاد ائمه جمعه گفتم درست است که هر کسی در اظهارنظر آزاد است اما این خطبه‌ها را باید کنترل کنید. آقای علم‌الهدی با این صحبت‌هایش با آبروی ایران، نظام و اسلام بازی می‌کند.»

او با اشاره به اینکه آنها مطالعه نمی‌کنند و چیزی برای گفتن ندارند، افزود: «این تقسیم افراد به خودی و غیرخودی، مسلمان و غیرمسلمان، سبد روحانیت و غیرروحانیت خلاف قرآن و اصول اعتقادی ما است. بنابراین باید جلوی این حرف‌ها را گرفت. هر کسی می‌تواند اظهارنظر کند اما وقتی این حرف‌ها در خطبه‌های نمازجمعه مطرح می‌شود، مضرات برای کشور دارد. متاسفانه جلوی اینگونه اظهارنظرها گرفته نمی‌شود. آقای علم‌الهدی مدتی به فیلم و موسیقی و هنر گیر می‌داد و مدتی هم به بی‌حجابی گیر داد. وقتی حرفش موثر واقع نشد، حالا ادبیات دیگری را مطرح می‌کند و مردم را به افرادی که به روحانیت اعتقاد دارند و افرادی که به روحانیت اعتقاد ندارند. این تقسیم‌بندی بسیار بد است. تمام انسان‌ها در جامعه با هم برابرند. ممکن است فردی آخوند را قبول نداشته باشد و فرد دیگری او را قبول داشته باشد. این تقسیم‌بندی اخلاقی، حقوقی یا شرعی است؟ درصد زیادی از جامعه امروز منتقد روحانیت هستند و روی خوشی به روحانیت ندارند. نمونه آن نمازجمعه آقایان است. چند درصد جوان در نمازجمعه مشهد شرکت می‌کند؟ بنابراین معتقدم باید به او تذکر دهند که خطبه نخواند. فردی که بدون مطالعه و ناآگاهانه سخن بگوید، اظهارنظرهایی می‌کند که با هیچ منطقی جور در نمی‌آید.»

او در پاسخ به این سوال که با این تقسیم‌بندی جایگاه ادیان دیگر در این کشور کجاست؟ گفت: «اصلاً در اسلام طبقه‌ای به نام روحانیت نداریم و فرق اسلام و مسیحیت هم در همین موضوع است. در مسیحیت یا یهودیت احبار و رهبان به عنوان روحانیون بودند اما اسلام و پیامبر اسلام این طبقه را حذف کرد. در طول تاریخ عده‌ای به عنوان مبلغان دین فعالیت می‌کردند که در حقوق با همه مردم برابر بودند. بنابراین حرف او هیچ مبنای علمی، شرعی و قانونی ندارد و ناآگاهانه سخن گفته است.»

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: «در قم (که ما هستیم) بسیاری از روحانیون شرایط موجود را قبول ندارند و به آن انتقاد دارند. ۹۰ درصد از روحانیون هم حرف‌های علم‌الهدی را قبول ندارند. اگر او خود را نماد روحانیت می‌داند بین طلبه‌های مدارس حتی در حوزه علمیه مشهد نظرسنجی کنید، متوجه می‌شوید چند درصد آنها سخنان علم‌الهدی را قبول دارند. این نظرسنجی حاکی از آن است که چند درصد در سبد روحانیت ایشان هستند، چند درصد خارج از آن.»

فاضل‌میبدی درباره سخنان علم‌الهدی درباره ظریف و مذاکره، گفت: «این جریان اخلاقی دارد که اگر دولت مورد نظرشان نیست هر کار مثبتی که در کشور انجام دهد آن را نمی‌بینند. از زمان آقای خاتمی و دولت اصلاحات به بعد را که بررسی کنید اگر قرار بوده مذاکره‌ای در دولتی که مطبوع آقایان نبوده، انجام شود فریاد «وااسلاما» سرداده‌اند. اگر در دولت مرحوم رئیسی هرگونه مذاکره‌ای انجام می‌شد، عین اسلام بود، اما امروز عین کفر است. آنها به منفعت ملی و کشور توجه نمی‌کنند. خاستگاه ذهنی آنها محدود به طبقه فکری خودشان است. این افراد یا از جایی هدایت و تحریک می‌شوند یا از ناآگاهی خودشان است. ظریف و حجاب بهانه است. معتقدم افرادی که به آقای ظریف به دلیل مسئله حجاب اشکال وارد می‌کنند، هیچ دغدغه حجاب ندارند. تنها دغدغه آنها این است که ظریف در دنیا مطرح نشود. یا کسی به نام ظریف نباید در دولت پزشکیان باشد یا مذاکره را هوا می‌کنند. اگر ظریف در تیم مذاکره‌کننده آقای پزشکیان قرار بگیرد، قطعاً به نفع این کشور سخن می‌گوید و در مذاکره حریف قدری است.»

او تاکید کرد: «آنها دنبال این هستند که تیم مذاکره‌کننده آقای پزشکیان را تضعیف کنند و مذاکره هوا شود. اگر ظریف در مذاکرات باشد نمی‌گذارد به زیان ملت تمام شود. اما آنها می‌خواهند این اتفاق مثبت در دولت آقای پزشکیان یا به نام اصلاح‌طلبان نیفتد.»

فاضل میبدی در پاسخ به این سوال که تنها مشکل آنها این است که مذاکرات به اسم اصلاح‌طلبان تمام نشود؟ گفت: «احتمالاً این‌بار مزیت مذاکره رفع تحریم‌ها است و متاسفانه این تحریم‌ها همانقدر که به ملت، صنعت و کشور زیان وارد کرده است، برای عده‌ای (کاسبان تحریم) سود خوبی داشته است. بنابراین آنها می‌ترسند که اگر این مذاکرات شروع شود و آقای ظریف هم در آن حضور داشته باشد، مذاکرات به برداشتن تحریم‌ها برسد و مافیایی که پشت منافع اقتصادی آنهاست ضربه بخورد. دومین موضوع این است که از جهت سیاسی می‌خواهند پزشکیان پیروز نشود و در دوره بعد آقای جلیلی را بیاورند. اگر آقای پزشکیان موفق شود در دور بعد آنها بازنده انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. هیچ وقت مصالح ملی و منافع ملی و امنیت ملی در سبد فکری آنها وجود نداشته است. در این میان آقای دیگری هم مذاکره را کفر می‌داند و آن را به دین می‌چسباند و ادعا می‌کند که ظهور امام زمان به تاخیر می‌افتد. من تعجب می‌کنم چرا ستاد ائمه جمعه جلوی اینگونه صحبت‌ها را نمی‌گیرد؟ به نظر من چسباندن این موضوعات به دین و اسلام، کفر است. اگر بنا باشد این امام جمعه‌ها به این شکل وارد سیاست شوند، حداقل باید چند کلاس سیاست و علوم سیاسی برای آنها بگذارند تا کمی یاد بگیرند. اینطور نباشد که آبروی کشور را ببرند. کسی که چندین سال در حوزه علمیه درس خوانده و هیچ درسی درباره روابط بین‌الملل و مسائل سیاسی نخوانده، زبان خارجی هم بلد نیست و دنیا را نمی‌شناسد، در خطبه‌اش به عنوان یک استاد سیاسی موضع می‌گیرد که رابطه با شرق خوب و با غرب بد است. متاسفانه اغلب روحانیون از مسائل سیاسی و بین‌الملل بی‌اطلاع هستند و در خطبه‌ها اظهارنظر هم می‌کنند که به زیان کشور است.» 

  • 15
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش