به گزارش ایلنا، علی مطهری در شب ۱۹ ماه مبارک رمضان در بنیاد زینب کبری، در بخش هایی از سخنرانی خود به ریشه پیدایش خوارج در صدر اسلام پرداخت و گفت: باید ریشه این را دید و اینکه چطور خوارج در هر زمانی میتوانند پدیدار شوند. گاهی فکر میکنید این افراد موجودات عجیب و غریبی بودند ولی باید بدانید در زمان ما هم پیدا میشوند.
نائب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: پیامبر اسلام (ص) به موازات پیشرفت اسلام و فتوحات اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی میکرد. در ۱۳ سال حضور در مکه، پیامبر اسلام در حال کادر سازی بود و تا آن زمان با اینکه مسلمانان در عذاب بودند، اما پیامبر اجازه دفاع نمیداد چراکه هنوز نطفه جامعه اسلامی آماده نبود، در نهایت پیامبر اجازه مهاجرت داد و عدهای به حبشه رفتند و بعد مهاجرت به مدینه. در اواخر دوره مکه و آغاز دوره مدینه به مسلمانان اجازه دفاع داده شد چرا که اول باید فکر مسلمانان ساخته میشد.
او با بیان اینکه امام علی (ع) با کفر زیر پرده مواجه بود، اظهار کرد: در دوران خلفا و در دوره عثمان، از تعلیم و تربیت پیامبر خبری نبود. طبقه خوارج در دوران امام علی وجود داشت اما هنوز شکل نیافته بود.
در زمان جنگ نهروان، ابن عباس با خوارج از طرف امام مذاکره کرد و بعد به حضرت گفت این افراد پیشانیهای پینه بستهای از سجده زیاد دارند و دست هایی مانند زانو های شتر پینه بسته از بس سجده کردهاند و چهرههایی بسیار مصمم دارند. او میگفت خوارج طبقه متعهد جاهل است که با تربیت اسلامی آشنا نیست ولی علاقهمند به اسلام است. با روح اسلام آشنا نیست ولی به پوست اسلام چسبیده است.
نماینده مردم تهران ادامه داد: امام علی میگفت خوارج، مردمی خشن با روحیههایی پستاند و معلوم نیست از کدام گوشهای آمدهاند و اصالت آنها مشخص نیست و باید تحت تعلیم و تربیت اسلامی قرار بگیرند چراکه آدمهای بیریشه و بیبتهای هستند.
مطهری ادامه داد: داستان جنگ صفین و حیله عمر و عاص پیش آمد و رفتار امام علی با آنها در آن دوره حکومت، ناشی از دموکراسی امام علی بود. این برای ما الگو و نمونه عالی دموکراسی در دوران خلافت امام علی بود. ما دموکراسی را از غرب نگرفتیم.
با اینکه خوارج بزرگترین دشمن امام علی بودند و وقتی امام (ع) بالای منبر بود قصد اخلال را داشتند، امام اجازه نمیداد کسی مزاحم این افراد شود. یک بار امام در پاسخ به این خوارج که گفته بودند خدا او را بکشد چقدر دانشمند است اجازه نداد کسی به او متعرض شود.
مطهری افزود : خوارج به حضرت امیر اقتدا نمیکردند و میگفتند حکمیت را پذیرفتهای. ما توبه کردیم و کافر نیستیم ولی امام چون حکمیت را نپذیرفته کافر است. امام میگفت اصل حکمیت اشکالی نداشت ولی حکم را شما انتخاب کردید و انتخاب من نبود. امام میگفت من گناهی نکردم و توبه هم نمیکنم.
خوارج انواع و اقسام مزاحمتها را برای حضرت امیرالمومنین ایجاد میکردند ولی حضرت سکوت میکرد. حضرت امیر نه تنها آزادیهای خوارج را محدود نکرد، بلکه نه به آنها شلاق زد و نه آنها را زندانی کرد. حقوق آنها را از بیتالمال هم میداد. فقط زمانی که خوارج سلاح دست گرفتند، حضرت با آنها برخورد کرد.
او خاطر نشان کرد : خوارج اصول خشک و خشنی داشتند که میگفتند بقیه مردم مسلمان نیستند و نمیشود با آنها وصلت کرد و کشتن آنها هم جایز است؛ چیزی شبیه به داعش. اما حضرت امیر میگفت من بودم که چشم فتنه را در آوردم و هیچ کس جز من جرات این کار را نداشت.
واقعا کسی جرات نداشت علیه افرادی که زاهدان شب بودند شمشیر بالا ببرد. بینشی مثل حضرت امیر میخواست. حضرت این را به بیماری هاری تشبیه می کند. یعنی سگی که هر انسانی را گاز بگیرد بیماری به او سرایت میکند. میگفتند بیماری آنها در حال سرایت بود و لازم بود.
نائب رییس مجلس با تاکید براینکه امروز روانشناسان باید روی این کار کنند که چطور افرادی تربیت میشوند که آمادهاند خود را به کشتن بدهند، گفت: این نیروهایی که باید در برابر اسراییل بایستند، به آنها چه میگویند که میآیند زن و کودک مسلمان را میکشند و خود ادعای مسلمانی میکنند.
او با اشاره به اینکه امام علی (ع) از خوارج به عنوان بدترین مردم یاد کرد، گفت: حضرت میفرمود خوارج کسانی هستند که شیطان تیرهایش را به وسیله آنها پرتاب میکند. دیدیم معاویه و عمر و عاص چطور از این خوارج استفاده کردند. به تعبیر امام مشکلترین مبارزهها، مبارزه با نفاق است. مبارزه با زیرکهایی که احمقها را مورد بهره برداری قرار میدهند. گاهی این اقلیت منافق، اکثریت نادان را وسیله میکنند.
مطهری اضافه کرد: از داستان سقیفه بگیرید تا حادثه کربلا همیشه یک اقلیت منافق زیرک اکثریت نادان را فریب دادند. به طور نمونه معاویه زمانی که پیک حضرت امیرالمومنین در شام بود، دستور داد در روز چهارشنبه نماز جمعه بخوانند. بعد به پیک حضرت گفت برو به علی (ع) بگو با لشکری طرف هستی که چهارشنبه را از جمعه تشخیص نمیدهند.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه خوارج به عنوان یک مذهب منقرض شده ولی روح خوارجیگری در پیکر بسیاری از افراد حلول کرده است، ادامه داد: ممکن است یک مذهبی از نظر شعار مرده باشد ولی روح آن باقی باشد یا فردی از نظر روح متکی به یک مذهب باشد ولی از نظر شعار تحت یک مذهب دیگر. یعنی ممکن است یکی شعار شیعه و سنی بدهد ولی روحش همان روح خوارج باشد. شهید مطهری میگوید یک مذهب ممکن است از نظر شعار بمیرد اما از نظر روح زنده باشد.
عضو فراکسیون امید یادآور شد: در زمان امام علی (ع) فردی به تردید افتاد و گفت که عایشه همسر پیامبر بود و طلحه و زبیر اقوام او. چطور می شود این افراد بر باطل باشند.
حضرت امیر میگفت حقیقت بر تو مشتبه شده است و تو در اشتباهی. حق و باطل با شخصیتها شناخته نمیشود. حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی. تو به شخصیتها چه کار داری؟. معیار حقیقت خود حقیقت است و اصلا راه تشیع ار اینجا جدا شد. لذا شیعیان اولیه مردمی منتقد و بت شکن بار آمدند.
مطهری در جمعبندی سخنانش گفت: باید توجه داشته باشیم که پدیده خوارج امر تاریخی و تمام شده نیست و در هر دورهای ممکن است وجود داشته باشد. جهالت و خشک مقدسی همیشه ممکن است وجود داشته باشد. ما در انقلاب داشتیم و امروز هم شاهد آن هستیم.
او به تحلیلها و پاسخهای استاد مطهری به نقد مساله حجاب اشاره کرد و گفت: شهید مطهری میگوید ریشه برخی خشونتهای رقتانگیز در دوران مسیحیان کلیسای کاتولیک، در دنیای اسلام هم وجود داشت. البته برخی اقدامات در دنیای اسلام هیچگاه به جنایتهای مسیحیت نمیرسد و شرقیها حتی با درنظر گرفتن جنایتهای امروز داعش هیچگاه به پای جنایتهای غربیها نمیرسند.
نائب رییس مجلس اضافه کرد: شهید مطهری درباره علت اینکه چرا افراد مذهبی دست به جنایت میزنند میگوید کسانی که به دین میگروند و بعد خروج میکنند، خشنتر هستند چراکه دین همه عواطف را تحت الشعاع قرار میدهد و اگر فرد رفت، همه این عواطف را با خود میبرد. لذا کسانی که دین داشتند و خروج کردند خشنتر از کسانی هستند که اصلا دین نداشتند. این افراد دیگر از هر کسی خشنتر هستند.
مطهری در پایان تاکید کرد: تاریخ نشان میدهد که بیرحمانهترین جنگها به وسیله خشک مقدسها صورت گرفته چرا که فکر میکنند بهترین کارها را میکنند و میگویند یک طرف خدا و پیامبر است و طرف دیگر کافران و هر کاری میشود کرد. تصوری که امروز داعشیها دارند نیز همین گونه است.
- 18
- 5