سیدحسن آقامیری یکی از روحانیون معروف چند سال اخیر بویژه در میان جوانان است و از تمام ظرفیتهای رسانههای موبایلی امروز برای به اشتراک گذاشتن سخنرانیهایش استفاده میکند. صفحه اینستاگرام او بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دنبالکننده دارد. منبرهای او معمولا به صورت زنده از صفحهاش پخش میشوند و کلیپهایی نیز توسط دوستداران او از سخنرانیهایش منتشر میشوند که معمولا بازدیدکنندههای قابل توجهی دارند.
درآمد سیدحسن آقامیری وابسته به روحانیت نیست. او کار و کاسبی شخصی خودش را دارد. به گفته خودش مشاور یک شرکت خصوصی است و کار آزاد هم دارد. او به مجله «همشهری جوان» گفته از حوزه علمیه شهریه نمیگیرد و تحت پوشش بیمه حوزه هم نیست. او همچنین گفته است که نه به منبر وابستگی دارد و نه به درآمد حاصل از آن.
اما از آنجا که محوریت سخنرانیهایی آقامیری همیشه تکیه بر صفت «رحمانیت» خداوند دارد و کمتر از عذاب الهی و جهنم سخن میگوید باعث شده است که افراد زیادی مخالف او باشند. مخالفانش میگویند که او یک آخوند ولنگار است و برای لاکچریها و بیقید و بندها سخنرانی میکند. مخالفان آقامیری معتقدند او فقط بلد است خوب حرف بزند وگرنه اصلا حرفهای خوبی نمیزند؛ برای همین هم هست که جوانان طرفدارش هستند.
طرفداران آقامیری، اما معتقدند که این روحانی نگاهشان را به مقوله دین و رحمانیت خداوند تغییر داده است و او را دوست دارند و سخنرانیهایش را دنبال میکنند. طرفداران آقامیری میگویند سخنرانیهای او نسبت به سایر روحانیون متفاوتتر و دلنشینتر است.
آقامیری درباره پامنبریهای جوانش که طرفداران پر و پاقرص او هستند، میگوید: «اینکه عدهای که پای هیچ منبری نمینشینند، اما پای منبر من مینشینند، شاید درست باشد، اما من آنها را انتخاب نکردهام. من کاری به آنها نداشتهام و خودشان آمدهاند. حضورشان برای من افتخار است و البته قدردانشان هستم، اما من با هدف جذب آنها حرفی نزدهام. من برای کسی کارت دعوت نفرستادهام.»
این کشمکش بین مخالفان و موافقان او سالهاست که وجود دارد، اما در نهایت زور مخالفان چربید و حسن آقامیری روز شنبه ۲۲ دی از «خلع لباس دائم» خود خبر داد. او این خبر را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «بعد از ده پانزده سال بردن و آوردن و بازداشتکردن و ریختن تو محل کار و انفردای و... با شکایت دادستان ویژه تهران و به حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه به ریاست دادستان کل کشور آقای منتظری بالاخره آقایون حکمشون رو صادر کردند. دو سال زندان که البته لطف کردند ۵ سال تعلیقش کردند؛ و خلع لباس دائم ...»
آقامیری پیش از خلع لباس در گفتوگویی اظهار کرده بود: «من روحانیت نیستم! من «حسن آقامیری» ام. صفحه شخصی من چه ربطی داره به صنف من؟ من نماینده صنف خودم نیستم. سخنگویش هم نیستم. من یک آدمم. در خانهام بابا هستم، یک جا داداش هستم، یک جا رفیقم. ربطی به لباس ندارد.».
اما آقامیری چه میگوید؟
در ادامه گزیدهای از برخی سخنرانیهای آقامیری را درباره مسائل مختلف با هم مرور میکنیم:
آقامیری در یکی از سخنرانیهایش گفته است: «.. اهل بیت (ع) کار میکردند، اما برخی تصور میکنند که اهل بیت (ع) دست به خاک میزدند طلا میشد و کاری انجام نمیدادند؛ در حالی که اینگونه نیست. همه آنها شاغل بودند. در یکی از هیئتهای قم سؤال کردم که شغل حضرت ابوالفضل (ع) چه بود؟ هیچکس نمیدانست. به آنها گفتم میدانید چرا نمیدانید؟ چون نمیدانید شغل من و امثال من چیست؛ چون اگر حضرت ابوالفضل (ع) شغل داشته باشد حاج آقا هم باید شغل داشته باشد؛ بنابراین ابوالفضلِ ذهن شما باید بیکار باشد تا بیکاری ما [روحانیون]توجیه شود.»
آقامیری در سخنرانی دیگر گفته است: «یه خدایی براتون درست کردند که ایستاده آدما رو آویزون کنه، بسوزونه، آب جوش بهشون بده بخورن. اینا چرندیاته بهتون میگن. یه مشت دری وری بهتون میگن.»
او در یکی دیگر از سخنرانیهایش انتقاد تندی به یکی از شرکتهای خودروسازی ایرانی کرد و گفت: «ایرانخودرو یه قرآن میذاره تو داشبورد! خجالت داره. اون خیانت به قرآنه. تو کارِت رو قرآنی انجام بده. اونی که ماشین قرآنی تولید میکنه «بنز» و «بیام و» آلمان هست نه تو!»
او در سخنرانی دیگری درباره مساجد گفته است: «اگر مسجد به روش پیامبر اداره میشد، گنبد و بارگاه نداشت. گنبد میخواد چیکار مسجد؟ مناره میخواد چیکار؟ اینا یه زمانی تدابیری بود برای سرما و گرمای مسجد. الان که کولرگازی اومده. چند میلیارد خرج منارههای مساجد قم شده؟ با این پول چهکارهایی نمیشد کرد؟ چرا مسجد رو با فکر نمیسازید؟ مسجد میسازن با ظرفیت ۲ هزارنفر اونوقت پارکینگ نداره! بعد ماشینا میان پارک میکنن جلو زندگی مردم. اون وقت اونا هم هی لعن میکنن که مسجد براشون دردسر درست کرده. تحقیق بکنید راجع به آزار مساجد برای مردم. از دوتا املاکی بپرسید! هر محلی که تو کوچهش مسجد باشه قیمتش پایینتره!»
خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان روحانی خلع لباس شده را بشناسید؛ با اعلام خبر خلع لباس شدن حسن آقامیری نوشت: بخشهای بسیاری از سخنان این روحانی، ضدیت آشکاری با نص صریح قرآن کریم و روایات متقن اهل بیت علیهم السلام دارد.
حسن آقامیری مواردی را از سخنرانیهای آقا میری در فضای مجازی را در گزارش خود ذکر کرده است: از آن جمله میتوان به مورد زیر اشاره کرد: او در یکی از پادکستهای خود ۱ علنا عذاب الهی را چرندیات خطاب کرده و میگوید: «یه خدایی براتون درست کردند وایستاده آدما رو آویزون کنه بسوزونه آب جوش بهشون بده بخورن اینا چرندیاته بهتون میگند! یه مشت دری وریه بهتون میگند!»
ادامه گزارش درباره سید حسن آقامیری آمده است: این روحانی درحالی سخنان مخالف با قرآن را اظهار میدارد که بنابر روایات معتبر شیعه، حتی کلام معصومین نیز چنانچه با قرآن در تعارض باشد از درجه اعتبار ساقط است تا چه رسد به کلام یک مبلغ دینی.
سخنرانی دیگری از آقا میری: او در یکی دیگر از سخنرانیهای خود میگوید «این قرآن نظمش بهم خورده، بنی امیه و بنی عباس پونصد سال با این قرآن حکومت کردن ما نمیتونیم بفهمیمش!» او در حالی در لفافه قرآن را تحریف شده و غیرقابل استفاده میخواند که تمام ائمه که خود پاسبان قرآن بودهاند مردم را به خواندن و عمل کردن به این قرآن دعوت کردهاند. به راستی چرا باید شخصی با چنین اعتقادی در لباس روحانیت خویش را منتسب به حوزه علمیه کرده و سلیقه شخصی خود را که کاملا بر خلاف عقاید شیعه است به نام موضع روحانیت بر روی منبر رسول خدا ابراز کند؟ و سازمان تبلیغات اسلامی که متولی امور مبلغین و اهل منبر است تنها تماشاگر باشد؟ به راستی آیا این حرکت کورکورانه باعث رواج بیشتر گناه و فحشا در جامعه به بهانه تصویر موهومی که آقامیری از شفاعت ارائه داده نخواهد شد؟
چرا ساکتیم؟
در ادامه گزارش : "از مجموعه آنچه گفته شد مشخص میشود که این روحانی جوان در حال انتشار تفکری ست که هرچند در نگاه اول به ظاهر برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان، زیبا به نظر میآید، اما نتایج فاسد و مخربی در پیخواهد داشت، زیرا علیرغم برخی نکات صحیح که در بین سخنان این روحانی یافت میشود هسته مرکزی این تفکر به دلیل ضدیت با قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام عمیقا فاسد است. علاوه بر این، دیدگاه ایشان نسبت به جزئیات واقعه عاشورا و تلاش برای تغییر دادن چهره این واقعه از یک الگو، برای مبارزه حق و باطل به یک اتفاق منفعل و سکولار زنگ خطریست که از چند سال قبل توسط رهبر انقلاب به صدا درآمده بود. بسیار جای تأسف است که یک روحانی بر فراز منبر و با استفاده از ظرفیت عمیق مجالس عزاداری در شهر قم که پایتخت تشیع است علناً واقعیت عاشورا را وارونه جلوه میدهد و مسلمات عقاید شیعه را تخطئه میکند. در این میان حوزه علمیه و نهادهای مسؤول نه تنها با این انحراف مقابله نکرده و نمیکنند؛ بلکه همین سکوت باعث شده اخیراً او فعالیت خود را در قالب مشاوره و آموزش سبک زندگی به شهرهای دیگر نیز گسترش دهد. "
- 17
- 9
امیر شاهمرادی
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۱۱:۰۹
Permalink