جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
۱۵:۰۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۵۰۰۱۹۲
سیاست داخلی

پاسخ به میرباقری و انصاریان در باره برگزاری مراسم محرم/ مدافعان سلامت را مقابل امام حسین (ع) و مردم قرار ندهید!

مراسم محرم و کرونا,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران
امروز که همه صداها شنیده میشود و مردم و خصوصا جوانان ما از اندیشه و دانش بهرمند هستند، ضروری است هر چهره دینی که دارای تریبون و یا شهرتی و یا سِمتی است و خصوصاً "روحانیت"، با استنادات شرعی و عقلی قابل اعتنا به دفاع از مکتب و حریم اهلبیت علیهم‌السلام بپردازند.

دو سخن غیر مستند و فاقد دلیل در این روزها از دو شخص مطرح در عالَم "سیاست" و عالَم "خطابه" در فضای مجازی دیده شد که جای بررسی و تامل دارد. اولی سخنی از آقای میرباقری است که عضو خبرگان است و ظاهرا رسانه ملی، همتی دارد که ایشان شناخته شود! کلام ایشان این است:

"دیگر از مرحله قرنطینه عبور کرده‌ایم و به وضعیت ایمن‌سازی رسیده‌ایم. ما در ماه مبارک رمضان نیز کوتاهی کردیم. ضرورتی نداشت که ما مسأله قرنطینه را مقدم براجرای برگزاری مراسم‌ها بدانیم."

خوب، پاسخ روشن است.

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشته است: بیماری کرونا و پیشگری و درمان آن، از اموری است که کارشناسی آن ارتباطی به روحانیت ندارد. و در فقه این یک اصل مسلّم است که واجب است "غیرخُبره" به "خبره"، یعنی کارشناس مربوطه مراجعه کند. و این وجوب، وجوب عقلی است که بوسیله "وجوب شرعی" تأیید شده است.

چه زیبا این معیار عقلانی از سخن آفتاب گونه امام علی(ع) قابل استفاده است که فرمود:

"رحمت الهی بر آن شخصی که دانایی و دارایی و ظرفیت خود را ارزیابی کند و از آن خارج نشود؛ - رَحِمَ‌الله امْرءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَلَمْ یَتَعَدَّ طَوْرَهُ."

دومی سخن جناب آقای شیخ حسین انصاریان است که چنین است:

"نترسید، مراسم محرم را برگزار کنید. عزاداری و گریه برای ایشان از افضل قربات است ولی در شرایط فعلی به جان امام حسین قسم می‌خورم که از افضل واجبات است و فراتر از این حرف‌ها رفته است."

اجازه دهید در بررسی علمی، خارج از جایگاهها، صحبت کنیم. پاسخ این سخن هم روشن است.

در اینکه مراسم محرم یعنی عزاداری و گریه از "افضل قربات" است بحثی نیست.

مراسم محرم و کرونا,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

چون از نظریه مبانی فقاهت که علم شریف "اصول فقه" عُهددار آن است،افضل قربات هم میتواند واجبات را شامل شود و هم میتواند مستحبات را زیر پوشش خود داشته باشد.

در اینجا سؤالاتی مطرح هستند.

آیا مراسم محرم، واجب شرعی تعبدی است؟

جواب، منفی است ولی اگر فرض بر این باشد که عزاداری، واجب شرعی باشد، آیا یک عمل واجب فردی است یا اجتماعی و یا اجتماعی که باید بشکل انبوه برگزار شود؟

بفرمایید در صورت "تزاحم" با خطر جانی که مستند به نظریه کارشناسی شده باشد، حُکم فقهی آن چیست؟

سؤال دیگر اینکه چگونه مراسم محرم از "افضل واجبات" دانسته شده؟

نشانه افضلیت این است که واجب افضل که اصطلاحا "راجح" نامیده میشود باید بتواند بر واجب غیر افضل یعنی بر "مرجوح"، ترجیح و سیطره پیدا کند و احیانا آن واجبات غیر افضل را، تعطیل کند.

آیا "افضل واجبات"، با قسم به جان امام حسین(ع) از دیدگاه فقهی، مستدل و مستند می‌شود؟

بله، منکر نیستم اگر فقیهی یک "عملی" را "افضل واجبات" معرفی کند، چون نظریه‌اش مبتنی بر نظریه کارشناسی فقهی اوست، برای او و مقلدانش محترم و مجزی است.

نکته پایانی اینکه امروز که همه صداها شنیده میشود و مردم و خصوصا جوانان ما از اندیشه و دانش بهرمند هستند، ضروری است هر چهره دینی که دارای تریبون و یا شهرتی و یا سِمتی است و خصوصاً "روحانیت"، با استنادات شرعی و عقلی قابل اعتنا به دفاع از مکتب و حریم اهلبیت علیهم‌السلام بپردازند.

آقای میرباقری! غرب‌گرایان کجای تصمیم‌سازی‌ها درباره محرم هستند؟!

-----

روزنامه ایران نیز در همین خصوص نوشت: رئیس جمهوری روز پنجشنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اهمیت ویژه مراسم سوگواری حضرت امام حسین(ع) گفت: «بایست با توجه به تجربه مؤثر و قابل تقدیر همکاری و همراهی مردم متدین، روحانیت معزز و نهادهای مذهبی در ایام ماه مبارک رمضان، دستورالعمل‌های مناسب برای برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در ایام محرم و صفر طراحی شود.»

روابط عمومی وزارت بهداشت هم ۲۹ تیر ماه اعلام کرد که براساس مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، مقرر شد که کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌های پیشنهادی خود را در اسرع وقت به دبیرخانه ارائه کرده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به همراه نهادهای ذی‌ربط، نسبت به اقناع و آموزش مسئولان هیأت‌ها، تکایا و حسینیه‌ها در مورد دلایل و چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم محرم و صفر اقدام کند.

با این حال برخی اظهار نظرها درباره برگزاری مراسم عزاداری‌های محرم بحث برانگیز و درخور تأمل است و به نظر می‌رسد دانسته یا ندانسته زمینه‌ساز چالش در تصمیم‌سازی‌ها در این‌باره شده‌اند. چنانکه آیت‌الله سید مهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری اخیراً گفته است: «ما در ماه مبارک رمضان کوتاهی کردیم. ضرورتی نداشت که مسأله قرنطینه را مقدم بر اجرای برگزاری مراسم‌ها بدانیم. چه بسا جریان غرب‌گرا ناراحت نمی‌شود که مراسم مذهبی به‌طور کلی تعطیل شوند و از اینکه مراسم مذهبی و عزاداری تعطیل شود، خوشحال می‌شوند. غرب‌گرایان تلاش می‌کنند تا مراسم عزاداری تعطیل شود.»

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق هم دیروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم ادعا کرد: «عده‌ای امروز بی‌جهت به خطر برگزاری مراسم‌های محرم دامن می‌زنند. کرونا یک ویروس سکولار است که تلاش می‌کند کشورهای دینی را با آثار مخرب خود به سمت بی‌دینی سوق دهد. مراسم‌ مذهبی ماه محرم و صفر باید با شور همیشگی خود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.»

به نظر می‌رسد نیازی به توضیح نباشد که تصمیم‌سازی‌ها در این باره به عهده ستاد ملی مقابله با کروناست که رهبر معظم انقلاب هم در همان روزهای اولیه شروع به کار آن، همه را به رعایت تصمیم‌های این ستاد توصیه کردند. ستادی که نمایندگانی از نهادهای مختلف در آن حضور دارند و در موارد ویژه هم تصمیم‌سازی‌ها با مشورت نهادهای مربوط به همان مورد اتخاذ می‌شود. چنانکه در مورد مراسم محرم، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات و وزارت بهداشت قرار است پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

جناب میرباقری نگفته‌اند که غرب‌گرایان فارغ از اینکه از تعطیلی مراسم سوگواری امام حسین(ع) خوشحال می‌شوند یا نمی‌شوند، در کجای روندهای تصمیم‌سازی حضور دارند؟ و چرا تلاش دارند بی‌جهت احساسات مذهبی مردم را علیه ستاد ملی مقابله با کرونا پرابهام سازند؟ بماند که اساساً هنوز هیچ تصمیمی هم در این ارتباط گرفته نشده و اتفاقاً تأکیدات هم بر برگزاری مراسم منتها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

-----

سایت عصر ایران نیز در همین خصوص نوشت: محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین نزدیک است. میرباقری عضو محترم مجلس خبرگان می‌گوید:« «ما در ماه مبارک رمضان کوتاهی کردیم. ضرورتی نداشت که مسأله قرنطینه را مقدم بر اجرای برگزاری مراسم‌ها بدانیم. چه بسا جریان غرب‌گرا ناراحت نمی‌شود که مراسم مذهبی به‌طور کلی تعطیل شوند و از اینکه مراسم مذهبی و عزاداری تعطیل شود، خوشحال می‌شوند. غرب‌گرایان تلاش می‌کنند تا مراسم عزاداری تعطیل شود.»

معنای این حرف‌ها چیست؟ الان یعنی آنهایی که مراسم عروسی‌شان کنسل شده است می‌توانند بگویند عده‌ای با تعطیلی مراسم جشن، مخالف شادی در کشور هستند؟

نباید کاری که بخشی از مردم مدافعان سلامت و تصمیم گیرندگان کشور را در لشگری تصور کنند که جلوی امام حسین ایستاده‌اند و به دنبال این هستند که مردم خون حسین (ع) را از یاد ببرند.

وضعیت سلامت کشور خوب نیست. باید بدون تعارف نگران مردم باشیم و اجازه ندهیم جان آنها به خطر بیفتد. امام حسین (ع) برای همه عزیز است. تنها مراسمی که مردم خود پیش مقدم می‌شوند و بدون کمک ارگانی آن را برگزار می‌کنند، مراسم محرم است. حالا اما وضعیت به گونه‌ای است که امکان اجتماع نیست و باید فکری به حال هیات‌های مذهبی کرد.

کسی نمی‌گوید مراسم مذهبی در کشور تعطیل شود، فقط تا وقتی کرونا هست باید تغییر شکل بدهد. طرح خوبی به عنوان هیات‌های خانگی در اوایل شیوع کرونا اجرا شد. چه خوب می‌شد اگر وزارت ارتباطات در ایام محرم اینترنت رایگان در اختیار مردم قرار می‌داد تا آنها با استفاده از آن از جلسات عزاداری امام حسین به صورت مجازی فیض ببرند.

 روح عاشورا و قیام امام حسین عزت طلبی و تن ندادن به تحمیل و عزت نفس است. این روح را در قالب‌های مختلف هنری و کلامی می توان ارایه کرد و زنده نگاه داشتن تنها در جنبه مناسکی نیست. امسال اگر مناسک محدودتر و مراسم جمع و جورتر است فرصتی است تا به روح و محتوا بیشتر توجه شود.

  • 30
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۱۲
جدیدترین
قدیمی ترین
مگر نمی شود همگی باهمدلی ودرایت وبرنامه ریزی جدیدی با اتحاد ویک دلی عزاداریها را با استفاده از امکانات فضای مجازی راه اندازی کرد چرا نمی خواهیم از ابزار های روز استفاده مفید داشته باشیم.اگر ما طرح نو وشیوه نامه خوب وبهداشتی داشته باشیم تا هم عزاداری شود وهم پروتکل های ستاد رعایت شود انشالله سالار شهیدان اقا ابا عبدالله الحسین (ع) هم به خاطر حفاظت از جان شیعیانش خوشحال میشود
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش