پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۰۸:۳۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۲۳۹۴
احزاب، تشکل ها، شخصیت ها

کرباسچی: می خواهند با راديكاليسم اصلاحات را تضعيف كنند؟

کرباسچی,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,احزاب و شخصیتها

ظهر دیروز همایش «کنشگری دانشجویی در عصر اعتدال» با سخنرانی علی‌رضا علوی‌تبار، غلامحسین کرباسچی، محمدمهدی مجاهدی، احمد بخارایی و پخش کلیپ سخنان حاتم قادری در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. این همایش حاصل همکاری انجمن «قلم و اندیشه» و کانون «اندیشه دانشجوی مسلمان دانشگاه صنعتی امیرکبیر» بود. علوی‌تبار سعی کرد واقعیت‌های جریان دانشجویی را تبیین کند و از این مسیر برای ایده‌آل‌گرایی دانشجویی زمینه مناسب کنش ترسیم کند. کرباسچی البته بیشتر به مسائل کشور پرداخت و گریزهایی به جریان دانشجویی زد. در ادامه گزیده‌ای از حرف‌های این فعال اصلاح‌طلب را می‌خوانید.

 

کرباسچی: خوشبختانه شرایط برای گفت‌وگوی ملی فراهم آمده است

غلامحسین کرباسچی بیشتر به مباحث کلان کشوری پرداخت و نقش جریان دانشجویی را در آن پررنگ کرد. به گزارش «ایلنا» او از ظاهر‌شدن نشانه‌هایی از «یک اجماع ملی» برای «مذاکره ملی» صحبت کرد و گفت: «مذاکره ملی فقط میان جناح‌ها نیست. به دلیل نوع مشکلات و گستردگی فضای رسانه‌ای، باید در کل جامعه، جریان مذاکره ملی و تفاهم بر مصالح ملی کشور به یک جریان عمومی تبدیل شود و برای تبدیل‌شدن به این مهم، جنبش دانشجویی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. چنین نقشی را جنبش دانشجویی بعد از مقطع دوم خرداد و سال‌های بعد از آن و همچنین در سال ۸۸، ۹۲ و ۹۶ ایفا کرد». دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی افزود: «البته در زمان شاه، افراد به‌خاطر داشتن یک کتاب زندان می‌رفتند.

 

در زمان شاه یک چهره ملی و منتخب مردم را نداشتیم. ما یک انتخابات آزاد در رژیم شاه نداشتیم، بنابراین من به این ایده که گرفتاریم، معتقد نیستم». او با اشاره به بحران‌های بزرگی که در پیش است از جنبش‌های دانشجویی خواست که با گفت‌وگو مسائل و چالش‌های ملی را اولویت‌بندی کنند، گفت: «اصل باید این باشد هر گفت‌وگویی که انجام می‌دهیم، کشور به سمت فروپاشی نرود. این فروپاشی فقط نظامی و مسلحانه نیست بلکه فروپاشی اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی هم هست. اصل دیگر، اجتناب از خشونت است. ما نباید برای دفاع هم از خشونت استفاده کنیم زیرا خشونت، خشونت‌آفرین است. خشونت هم فقط استفاده از سلاح و باتوم نیست بلکه بخش عمده‌ای از خشونت کلامی است».

 

کرباسچی افزود: «اصل سوم، حفظ وحدت ملی و جلوگیری از تجزیه ایران است. وحدت ملی در صد سال اخیر با هزینه بسیار همراه بوده است. جنگ هشت‌ساله برای جدایی بخشی از ایران بود. ایران باید مسئله مهمی برای ما باشد». کرباسچی گفت: «حتما یکی از مسائل مورد علاقه آقای روحانی، افزایش قدرت اجرائی در قوه مجریه است. اصولگرایان سنتی دوست دارند نوع تغییرات به سمت تشکیل حکومت اسلامی باشد. ممکن است نیروهای امنیتی بگویند اصلا بحران در کشور وجود ندارد. البته نیروی دیگری هم هست که آقای احمدی‌نژاد دنبال می‌کند. من اصلا نفهمیدم اینها به دنبال چه هستند. آیا آنها می‌خواهند با افزایش رادیکالیسم، جریان اصلاحات را تضعیف کنند یا آن‌گونه که آقای باهنر گفته است، این افراد متوهم شده‌اند».

 

او با بیان اینکه معتقدم یک فرد عاقل و ملی‌گرا باید به دنبال جلوگیری از خشونت، تجزیه و فروپاشی باشد، افزود: «برای این کار، ما راهی جز اصلاح‌طلبی نداریم. خوشبختانه شرایط برای گفت‌وگوی ملی فراهم آمده است. باید به همه قبولانیم که باید برای حل مشکلات مردم باید گفت‌وگو کنیم. معتقدیم که دولت روحانی اگر مشکلی برایش ایجاد نشود، می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات باشد. البته معتقدیم اگر همان اندازه که آقای روحانی خوب حرف می‌زد، نیروهای خوب‌تری انتخاب می‌کرد و پای انتخاب‌هایش می‌ایستاد، مؤثرتر واقع می‌شد. خیلی از حرف‌ها خوب هستند و قشنگ ولی لزوما نباید از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شود».

 

علوی‌تبار: جریان دانشجویی می‌تواند بخشی از جریان ملی باشد

علی‌رضا علوی‌تبار هم در سخنانش دانشگاه را یک نهاد مدرن دانست و برای آن سه نقش اصلی برشمرد: «دانشگاه پدید آمده است تا دانش مدرن را تولید و توزیع کند و در به‌کارگیری آن کمک کند. دومین نقش دانشگاه پرورش اجتماعی دانشجویان است؛ یعنی به درونی‌کردن ارزش‌های اجتماعی کل به جامعه کمک کند. سومین نقش که حاصل دو نقش نخست است، پرورش دیدگاه انتقادی است. دانشگاه‌ها نگاه انتقادی را در افراد تقویت می‌کردند تا ساختارها و اندیشه‌ها را نقد کنند». البته این تحلیلگر اصلاح‌طلب این نقش‌ها را برای دانشگاه‌هایی دانست که از دل جامعه و به‌صورت «طبیعی» به‌وجود آمده‌اند. او در ادامه به جریان دانشجویی پرداخت و گفت: «جریان دانشجویی اگر رشید باشد، باید بین نقش‌هایی که می‌تواند بازی کند و باید بازی کند، تفکیک کند». علوی‌تبار «تفکیک نقش‌ها» را خصلت آدم رشید دانست و افزود: «جریان دانشجویی باید نقش‌های مختلف را تفکیک کند و متناسب با هر کدام گفتمان خود را تولید کند».

 

او در بخش دیگری از سخنانش فعالیت‌های دانشجویی را سیاسی دانست. این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، فعالیت سیاسی دانشجویان را «مانند ترویج و تولید اندیشه‌های سیاسی» دانست و افزود: «البته اندیشه‌های سیاسی تئوری سیاسی نیست. خواسته ما از جنبش دانشجویی باید متناسب با توان آنها باشد. جریان دانشجویی انباشت تجربه و انباشت دانش سیاسی برای تولید اندیشه سیاسی را ندارند، بلکه آنها می‌توانند اندیشه‌های سیاسی عام را معطوف به عمل و اکنون کنند».

 

این استراتژیست اصلاح‌طلب گفت: «جنبش دانشجویی هرگاه سعی کرده برای کل کشور استراتژی سیاسی تعیین کند، فاجعه آفریده است» و شاهد این ادعای خود را گروه‌های رشد گروه‌های چریکی در دهه ۴۰ دانست که به خشونت دامن زدند. او در ادامه نمونه دیگری نیز بیان کرد: «جنبش دانشجویی با تسخیر سفارت آمريكا فکر کرد همه جریان‌های سیاسی باید منتظر اتخاذ استراتژی از سوی آنها باشند. ممکن است با اشغال سفارت آمريكا همدلی کنیم، اما قادر به تبیین عقلانی و خردمندانه آن کار نیستیم».

 

به‌نظر علوی‌تبار دانشجویان جدیدالورود نسبت به مسائل سیاسی «حالت گیجی» دارند و سال‌های بعد تجربه و دانش سیاسی کسب می‌کنند؛ از‌همین‌روی او معتقد است «محصول دانشگاه در بیرون از دانشگاه چیده می‌شود». این استراتژیست اصلاح‌طلب افزود: «جریان دانشجویی ضمن مجازبودن برای فعالیت باید به توانش هم نگاه کند؛ بنابراین جنبش دانشجویی باید یا شاخه سیاسی احزاب باشند یا بخشی از شاخه جوانان آنها. اینکه جنبش دانشجویی بخواهد نقش احزاب را بازی کنند، بازی خطرناکی است که ما سال‌هاست آن را آزمایش می‌کنیم». علوی‌تبار دراین‌باره به دوره اصلاحات اشاره کرد و از مقطعی گفت که جریان دانشجویی موجب تضعیف جریان‌های سیاسی شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «جریان دانشجویی قادر به بسیج منابع برای تأثیرگذاری بزرگ در جامعه نیست، بلکه در پیوند با سایر اقشار منبع کافی برای اثرگذاری است». علوی‌تبار علت هجوم فعالیت‌های سیاسی به دانشگاه را انسداد فعالیت در بیرون از دانشگاه دانست. علوی‌تبار با بیان اینکه به‌جای درست‌کردن حزب کوچک در دانشگاه، به سمت احزاب بزرگ‌تر برویم، افزود: «وقتی ما با یک جریان بزرگ پیوند بخوریم، آن‌گاه سخت‌تر قابل حذف‌شدن هستیم. اگر یک روز مشاهده می‌کنید انجمن و کانون شما را پلمب می‌کنند، به این دلیل است که فکر می‌کنند با تشکل کوچکی روبه‌رو هستند». او در انتها تأکید کرد: «جریان دانشجویی می‌تواند بخشي از جریان ملی باشد، ولی نمی‌تواند هدايت فعالیت‌های ملی را بر عهده بگیرد».

 

 

sharghdaily.ir
  • 17
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش