تیتر یکی از روزنامهها درخصوص فروش تابلوهای نفیس موزه امام علی خبرساز شد.
روزنامه سازندگی جزئیات تازهای از فروش تابلوهای نفیس موزه امام علی را افشا کرده و با تیتر پنهانکاری مومنانه به این موضوع واکنش نشان داده است.
در چند روز گذشته عدم استرداد ۳۰ تابلوی ارزشمند به موزه امام علی (ع) زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری خبرساز شده است. این تابلوها که امانی به یک موسسه سپرده شده بود، با قیمت گذاری شهرداری به فروش رسیدند. در ادامه شهرداری اعلام کرد که ۱۴ تابلو برای بازسازی موزه امام علی (ع) به قیمت ۳ میلیارد تومان به فروش رسیده است، به عبارت دیگر شهرداری با بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی گیر ۳ میلیارد تومان برای بازسازی موزه بوده است.
رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران: موضوع فروش تابلوهای موزه امام علی سیاسی شده است
مهرداد باقری پبدنی در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش در خصوص تابلوهای موزه امام علی (ع) اظهار کرد: از دغدغه اعضای شورا در مورد این موضوع تقدیر می کنیم و باور قلبی ما این است که باید به این دغدغه پاسخ داده شود.
وی با بیان اینکه این موضوع به دستاویزی برای افراد دیگری تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است، یادآور شد: متأسفانه این روال به جای خوبی کشیده نشد و فضای سیاسی در برخی رسانه ها ایجاد شد؛ بخشی که مسئله آنها ضربه زدن به امید جامعه است چنین عمل می کنند.
باقری با بیان اینکه منطق این است که ما چه سیاست فرهنگی را انتخاب و اجرا کردیم، تصریح کرد: سیاست سازمان فرهنگی و هنری توسعه زیست بوم آثار هنری است که همان تولید و مصرف است. هنرمند و اثر هنری او بر رفتار مدیریت شهری اثر می گذارد و ما سعی کردیم زیست بوم را در راستای تولید و مصرف توسعه دهیم.
وی با اشاره به اهمیت عمل به اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: روندها و ساختارهایی مطابق اساسنامه وجود دارد و این قانون لزوماً باید اجرا شود و هرجا رعایت شده به جای درستی رسیده و هرجا تخطی در اجرا صورت گرفته باشد، جای ایراد دارد.
مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر توسعه و تعالی فرهنگ و هنر با استفاده از ابزار موجود، گفت: یکی از این ابزارها آثار هنری هستند. ما در سنوات گذشته در شهرداری در مورد آثار هنری تراکنش های مفصلی داشتیم که در دوره هایی کمرنگ و در دوره هایی پررنگ است و آثار متعددی در حوزه های مختلف وجود دارد که به طور خاص در حوزه هنرهای تجسمی شاهد آن هستیم و عمده آن در سازمان فرهنگی و هنری تجمیع شده است.
وی اضافه کرد: این آثار در نگارخانه ها، موزه ها و گالری ها وجود دارند و مردم در این بخش ها با آثار سروکار دارند. میراث فرهنگی، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه های بخش خصوصی و افراد همچنین گنجینه هایی دارند. شهرداری نگارخانه های مشارکتی هم دارد و تنظیم گری بخش خصوصی هم توسط سازمان فرهنگی و هنری صورت می گیرد. ما در مورد پایتختی صحبت می کنیم که آثار فراوان و هنرمندان زیادی دارد.
باقری با تأکید بر اینکه با مشورت صاحب نظران شورای اساتید برای مشورت گرفتن و حرف کارشناسی شنیدن و حفظ آثار هنری شکل گرفت، خاطرنشان کرد: ما با حمایت رئیس شورا از اساتید نظر خواستیم و مدیران سابق شهرداری را به شورا اضافه کردیم تا یک سند سیاستی به جمع بندی برسد. در گام اول ساماندهی شمارش آثار را در دستور کار قرار دادیم. متأسفانه آثار انباشت شده بود و مشخص نبود که با چه قیمتی و چه کیفیتی و چندباره خریداری شده است.
وی افزود: سازمان تمام آثار را در یک انبار ذخیره کرده بود یعنی آثار هنری و موزه ای در این انبار ذخیره شده بود. هزاران اثر هنری در حال تولید است اما برخی آثار بر اساس شاخص هایی همچون تکنیک خاص، قدمت و خود هنرمند خاص ارزش دارند.
مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اولین اقدام و سیاستی که پیشنهاد شده این است که آثار موزه ای اکران شود، اظهار کرد: سالها بود که اکران موزه های تهران انگشت شمار بود؛ بنابراین بزرگترین اکران هنری مربوط به ولادت امام علی (ع)، هفته دفاع مقدس و اکران های مرتبط با فلسطین در موزه امام علی انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه تبادل آثار هنری در شهرداری تهران روالی مرسوم بوده و سوابق آن موجود است، گفت: موزه امام علی(ع) موزه موضوعی-تخصصی است. آثار خوب زیادی در حوزه آثار دینی وجود دارد که باید این آثار را اکران کرد و در گام دوم خلأها را جبران کرد. در این راستا باید تبادل اثر انجام می شد و ما بعضاً تابلوهایی از هنرمندان قرض گرفتیم، اکران و سپس خریداری کردیم.
باقری ادامه داد: هیئت امنای سازمان هم در بند ۲۶ صورت جلسه ۲۹ خرداد سال ۱۳۹۲ بر این موضوع تأکید داشته است و قرار بر این بود سازمان طرحی را ارائه دهد. تا پایان سال ۱۴۰۱ این مسیر طی شده و در سال ۱۴۰۲ مصوبه هیئت امنا دریافت کردیم و طرح خود را ارائه دادیم و در هیئت مدیره مصوب شد و اکران های مختلف را بر همین اساس آغاز کردیم که مدارک آن موجود است.
وی همچنین تصریح کرد: قرار شد علاوه بر رویدادهای داخلی در رویدادهای بین الملل هم حضور داشته باشیم و ما در این زمینه در دنیا میدان دار هستیم. مصوبه ای برای اولین شرکت بین المللی شهرداری تهران در رویداد جهانی در هیئت امنا دریافت و تفاهم نامه های مرتبط را منعقد کردیم و تمام قواعد این حوزه تخصصی رعایت شد که مستندات آن ارائه شده است.
باقری گفت: حمل و نقل و فرم تحویل این آثار فرم خاصی بود و ما ۳۰ اثر را بر اساس این فرم ها تحویل دادیم. از بیش از ۳۰۰ گالری و موزه جهان اثر در این رویداد حضور داشت و بیش از سه هزار هنرمند از ۵۰ کشور اثر فردی ارائه داده اند.
باقری با بیان اینکه در این رویدادها هم بازدیدکننده و خریدار وجود داشته است، تصریح کرد: آثار باید براساس ویژگی های مشخصی انتخاب می شد. اگر از یک هنرمند تنها یک اثر داشتیم و یا آثار موزه ای بودند، انتخاب نمی شدند. ما هیئت کارشناسی پنج نفره با سوابق مشخص داشتیم و آثار را انتخاب کردند.
وی ادامه داد: جز اکران تمام آثار انتخاب شده دو اثر خواهان داشت و قاعده ای وجود داشت که باید آثار به صورت رسمی خریداری شود و مشخص شده که رقم چگونه باید واریز شود. آثار چه تبادل و چه خریداری شود باید بر اساس تکمیل گنجینه شهرداری باشد.
مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه هنرمندان خصوصی در نگارخانه بوستان لاله فعالیت می کنند، تصریح کرد: یک قسمت از نگارخانه ها فروش آثار هنری است و این مکانیزم طبیعی نگارخانه هاست. این فرایند قانونی به درآمد برای نگارخانه ها تبدیل می شود. ما مدتی با افول در این حوزه روبه رو بودیم اما در این دوره احیا شد.
باقری با تأکید بر اینکه ما هم اکران های داخلی و هم اکران های بین المللی دیگری داریم که انجام خواهد شد، اظهار کرد: برای اینکه این رویدادها را با قوت بیشتری دنبال کنیم به حمایت اعضای شورا نیاز داریم.
روزنامه اصولگرا در واکنش به فروش آثار ارزشمند موزه امام علی: شهرداری به هیچکس پاسخ نمی دهد؛ اصلا نظر مردم برایش مهم نیست
روزنامه فرهیختگان نوشت: همه چیز از صحبتهای ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران شروع شد. امانی ۲۵ شهریورماه در تذکری به شهرداری تهران اعلام کرده بود که ۳۰ تابلوی ارزشمند از موزه امام علی (ع) که متعلق به شهرداری تهران است چند ماه قبل از محل این موزه خارج و به بهانه برگزاری یک نمایشگاه به جای دیگری برده شده است و هنوز به این موزه بازنگشته و معلوم نیست کجا هستند؟
همه این حرفها نشان میدهد شهرداری میتوانست از همان ابتدای انتقال این آثار و فرآیندی که برای آن شروع کرده بود با یک نشست خبری شفاف همه نکات را بیان کند تا افکار عمومی دچار این چالشها نشود. میتوان نظرات کسانی که در حوزه اقتصاد هنرهای تجسمی فعالیت دارند را گرفت تا فرآیند این کار با شفافیت انجام بگیرد نه اینکه این همه سوال وجود داشته باشد و پاسخی برای آن نباشد.
- 14
- 1