یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۸:۱۵ - ۰۳ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۰۴۶۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

رخشان بنی‌اعتماد: سینما برایم ابزار است نه هدف

رخشان بنی‌اعتماد,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران 
کارگردان مستند «آی آدم‌ها» با اشاره به اینکه فیلمسازی برای من صرفا ثبت یک موقعیت مهم نیست بلکه به دنبال اثربخشی هستم، گفت: در ایران جشنواره های بی اثر و بی خاصیتی برگزار می شود اما خوشحالم جشنواره فیلم سلامت اثربخش و مورد توجه است.

به گزارش خبرآنلاین، کارگاه تجربه های شخصی چگونگی ساخت مستند با محوریت «آی آدم ها» با حضور رخشان بنی اعتماد و اجرای کیوان کثیریان منتقد سینما عصر امروز در سالن شماره ۴ پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

 

 بنی اعتماد در ابتدای جلسه با اشاره به کارآمدی جشنواره فیلم سلامت در مقایسه با جشنواره های متعدد سینمایی در کشور، گفت: «دریغم می آید نگویم در ایران جشنواره های بی اثر و بی خاصیتی برگزار می شود. اما این میان خوشحالم جشنواره فیلم سلامت اثربخش و مورد توجه متخصصان و افراد دغدغه مند و فعال در حوزه سلامت مطرح است.»

 

او افزود: «وقتی مستندهایم را که تعدادشان بیش از آثار داستانی است، مرور می کردم، ۷ فیلم کاملا مرتبط با سلامت یافتم. این فیلم ها در سینمای اجتماعی از وجوه مختلف دغدغه من را نمایش می دهند. التهاب یا آسیبی حتما در جامعه وجود دارد که حساسیت نگاه فیلمساز را برمی انگیزد. او باید همواره جامعه را رصد کند.»

 

این کارگردان سینما افزود: «وقتی بخش پیشگیری سازمان بهزیستی از من دعوت به همکاری درباره مساله اعتیاد کردند و نسبت به شیوع آن در آینده هشدار دادند، سعی کردم «زیرپوست شهر» را به عنوان فیلمی کاربردی با رویکرد آگاه سازی خانواده ها نسبت به شیوع اعتیاد در بین جامعه متوسط شهری بسازم و مشخصا بر این نکته تمرکز کردم که ابزار پیشگیری از شیوع اعتیاد چه چیزهایی است؟! زیرا فیلمساز می تواند از زوایای متعددی درباره یک موضوع فیلم بسازد.»

 

کارگردان «آی آدم ها» با اشاره به این که برخی ملاحظه کاری های سیاسی مانع از طرح مسائل اجتماعی و ایجاد گفتمان عمومی نسبت به آن می شود، بیان کرد: «متاسفانه اجازه پخش «زیرپوست شهر» را با همین محافظه کاری در تلویزیون ندادند. ابزار سینما که یکی از مهم ترین ابزار آگاهی بخشی است، با چنین معضلی رو به روست. از این رو فیلم های مستندی که دهه های قبل با زمینه های کارشناسانه ساختم قطعا پیشگویی نبودند، اما موضوعاتشان بعدها به معضلات اجتماعی تبدیل شدند.»

 

او در ادامه با اشاره به تجربه های تصویری اش از پروژه شهر سالم، گفت: «همیشه می گویم کاش توری با حضور نمایندگان مجلس و مسئولان برگزار شود تا بدانیم در جامعه چه می گذرد. فیلم هایم را گاهی بدون تدوین به نمایندگان مجلس می دادم تا ببینند. تصاویر طبقه ای که متاسفانه با دسته بندی لمپنیسم آن ها را می شناسیم. در حالی که فضایی آسیب زا به شکل گیری این گروه دامن می زند. این جمله ترجیع بند تمام فیلم هایم هست: «فیلم های اجتماعی را به چه کسانی نشان می دهیم؟»»

 

بنی اعتماد درباره ساخت مستند «زیر پوست شهر» و واکنش ها نسبت به آن عنوان کرد: «بعد از ساخت این فیلم با انجمن اولیا و مربیان مدارس صحبت و آن ها را نسبت به معضل اعتیاد آگاه کردم.»

 

او درباره تجربه ساخت فیلم «حیاط خلوت خانه خورشید» نیز بیان کرد: «این فیلم در خانه خورشید به عنوان مرکز کاهش آسیب های اعتیاد زنان که اکنون کاربری شان به توانمند سازی زنان تغییر کرده است، ساخته شد و دو وجه داشت. نخست آن که انگیزه و اهمیت فعالیت نهادهای مردمی را نشان می دهد. از طرفی اعتیاد زنان را به عنوان تابویی که قرار هست مسکوت بماند و در عین حال رشد یابنده و آسیب رسان است، مطرح می کند.»

 

این کارگردان درباره سبک فیلمسازی اش توضیح داد: «برای من صرفا ثبت یک موقعیت مهم نیست. بلکه به دنبال اثربخشی و نتیجه ام. به نظرم موفقیت سینمایی یک فیلم بدون جریان سازی آن در یک موضوع، نقطه قوت کار فیلمساز محسوب نمی شود. زیرا سینما برای من یک ابزار است نه هدف.»

 

او درباره تجربه «کهریزک، چهار نگاه» نیز توضیح داد: «این فیلم همراه با پیروز کلانتری، بهمن کیارستمی، محسن امیریوسفی تجربه و قرار شد هریک از زاویه دید خود به موضوع نگاه کنیم. این که کهریزک خانه سالمندان مردمی است و باید برای بحران کهنسالی فکری بکنیم. خوشحالم که دکتر نوروزیان در سمیناری دانشگاهی اخیرا بحثی تخصصی مبنی بر این که بر مساله آلزایمر در ایران پژوهش کنند،

 

راه انداخته اند. من این فیلم را برای خودم ساخته ام. از بچه هایم نیز خواسته ام اگر روزی نتوانستم امور زندگی ام را خود پیش ببرم، من را این خانه ببرند. زیرا زندگی اجتماعی را دوست دارم و علیرغم مخالفت آن ها، معتقدم که نباید همیشه درباره خانه سالمندان دراماتیک صحبت کنیم. ما نمی توانیم و نباید انتظار داشته باشیم لزوما فرزندانمان در پیری از ما نگهداری کنند.»

 

یک توصیه به فیلمسازان جوان: فیلمساز باید ارتباطی زنده و پویا با مساله بیابد

کارگردان «دانش و مهر» درباره چگونگی ایده پردازی این اثر مستند، عنوان کرد: «سال ۹۰ از سوی انجمن دانش و مهر که هدف اش جلوگیری از ترک تحصیل بچه هاست، پیشنهاد ساخت فیلم داشتم. در نهایت یک فیلم کوتاه ۵ دقیقه ای ساختیم که طرح آن در هفت ماه نوشته شد و خوشبختانه تاثیر مثبتی در کشورهای دیگر داشت. بعد از آن نیز گروهی مستقر در آمریکا پیشنهاد فیلمسازی درباره محک را ارائه کردند و مستندی ۱۰ دقیقه ای نتیجه آن شد.»

 

او در ادامه درباره مستند «آی آدم ها» و نتایج ناشی از آن توضیح داد: «بعضی فیلم ها سفارشی به خود فیلمساز هستم و «آی آدم ها» برای من از این جنس است. مریم مرعشی درباره زنجیره امید برایم توضیح داد و دیدم که  پزشکان فوق تخصص فرانسه در ارتباط با این انجمن مرتبا به ایران سفر کرده و جراحی های فشرده ای را انجام می دهند. پزشکان ایرانی نیز در این جریان تخصص خود را ارتقا داده اند و این تعامل برای هر دو گروه پزشکان ایرانی و غیرایرانی نتیجه بخش است.»

 

بنی اعتماد همچنین خاطر نشان کرد: «برای خودم جالب بود که چرا درباره این زنجیره امید نمی دانم و تصمیم گرفتم از آن فیلمی بسازم و نتیجه آن هم تاسیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان بود و دو هفته گذشته کلنگ بیمارستانی با ۵۴۰ تخت خواب زده شد. من هر کاری که پیش از این در حرفه ام نکرده بودم، برای این فیلم انجام دادم و مایه گذاشتم. زنجیره امید به خوبی شناخته شد و «آی آدم ها» مبنای مذاکراتی در خارج از کشور شد.»

 

این کارگردان سینما با اشاره به یک تجربه مهم در مستندسازی خطاب به دانشجویان حاضر، گفت: «فیلم یک موجود زنده است. فیلمساز باید ارتباطی زنده و پویا با مساله پیدا کند. تا زمانی که فضای موضوع از آن فیلمساز نشده است، فیلم اثربخش نخواهد بود. چراکه هر فیلمی مهم است و هیچ توجیهی برای بی کیفیت بودن یک اثر نمی توان پیدا کرد.»

 

بنی اعتماد در بخش دوم نشست در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که برای دیده شدن آثارش از چه تکنیک هایی استفاده می کند، بیان کرد: «من از تکنیکی برای دیده شدن فیلم هایم استفاده نکردم. اما تا زمانی که نگاهم به یک موضوع نزدیک و تبدیل به دغدغه ام نشود، سراغش نمی روم. برای مثال رمز موفقیت فیلم محک را در خود محک دیدیم.

 

سعی کردیم تصویر درستی از موسسه ارائه کنیم و اغراقی درباره هیچ بخشی صورت نگرفته است. این مجموعه سیستم مدیریتی بی نظیری دارد. هنر ما در مستندسازی درست انتخاب کردن به اصطلاح چنگک هاست. کار فیلمساز ارائه اطلاعات نیست. بلکه باید لایه های از موضوع را کشف کرده و به تصویر بکشد.»

 

او در پاسخ به این که چطور راهی برای نمایش فیلم ها باید یافت، توضیح داد: «بعد از سال ها کارگردانی اکنون باید بگویم که راه خاصی برای نمایش وجود ندارد جز پیگیری. ضمن این که در نمایش فیلم مستند مخاطب شناسی اهمیت زیادی دارد.»

 

این فیلمساز در پاسخ به این نظر دکتر ارسیا تقوا متخصص روانشناسی درباره حس نشدن دوربین در «آی آدم ها» و تاثیرگذاری این مستند گفت: «تلاش کردم فیلم رقت انگیز نشود و نمایش نازیبایی ها برای مخاطب آزاردهنده جلوه نکند. از مدت ها قبل درباره زاویه دیده شدن بچه ها در فیلم با فیلمبرداران مشورت کردیم؛ بچه هایی که ساعت های طولانی به اتاق عمل می رفتند و درصد زنده ماندنش کم بود و ما همراه با والدین شان پشت درها منتظر می ماندیم.»

 

او در پاسخ به این که علیرغم تلاشش برای مصون نگه داشته شدن فیلم از ابراز ترحم تماشاگر، خود چقدر متاثر از فضای سوژه هایش است، بیان کرد: «می گویند پزشکان، فیلمسازان و مددکاران باید یاد بگیرند چطور فاصله شان را با موضوع حفظ کنند. اما من هنوز این را یاد نگرفته ام. اگرچه سعی کرده ام خود را پشت دوربین کنترل کرده و در فضایی دیگر احساساتم را بروز دهم. بارها درگیر زندگی سوژه ها شده ام. اما نه در حدی که نتوانم فیلم بسازم و دوباره خود را ترمیم کرده ام. ضمن این که در مستندسازی باید مراقب بود این باور ایجاد نشود که دوربین راهگشای حل مشکل موضوع است و از طرفی باید حفظ حریم کرد.»

 

 

 

 

  • 12
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش