جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۰:۵۰ - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۲۱۷۲۰
مدیریت فرهنگی

شهرام گیل آبادی: آقای وزیر ارشاد! این رویه‌های چرک و بی اساس برخورد با اهل فرهنگ، هنر و اندیشه را حذف کنید

شهرام گیل آبادی,صحبت های شهرام گیل آبادی درباره وزیر ارشاد
شهرام گیل آبادی گفت: آقای وزیر ارشاد، شما و همکارانتان حق ندارید خلاف قانون عمل کنید. طی چند سال اخیر، این برای چندمین بار است که همکاران شما بازخوانی متن و بازبینی اجرا انجام می‌دهند، تایید شفاهی و حتی کتبی در اوراق ناظران و حتی اعلام در سایتشان را انجام می‌دهند، اما بدون هیچ توضیحی برای صدور مجوز کتبی اجرا اختلال ایجاد می‌کنند.

به گزارش صبا، "شهرام گیل آبادی" نویسنده، کارگردان و مدیر هنری، که طی چند ماه اخیر، در حال تمرین برای نمایش جدیدش با نام «۶۵۷» است، در گفتگویی انتقادی در خصوص فضای حاکم بر تئاتر و برخورد غیر مسئولانه و غیر منصفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش‌های زیر مجموعه این وزارتخانه با اثر جدیدش لب به سخن گشود و نسبت به عدم صدور مجوز اجرای نمایش «۶۵۷» اینگونه عنوان کرد؛ از بهار سه سال قبل مراحل تحقیق و نگارش متن را با همراهی محمد چرمشیر آغاز کردم. با توجه به اینکه قرار بود مهرماه هزارو چهارصد و یک اجرای نمایش آغاز شود، از طریق تماشاخانه، متن را برای بازخوانی به شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی فرستادیم و متن تأیید شد، اما با توجه به شرایط کشور و تعطیلی سالن‌های تئاتر نمایش در آن مقطع زمانی به روی صحنه نرفت. پس از پیگیری و برگزاری جلسات مجدد با مدیران تماشاخانه ایرانشهر، بازه زمانی خرداد و تیر ۱۴۰۲ برای اجرا مقرر شد و همانند سایر گروه‌های نمایشی اقدام به طی مراحل قانونی همچون؛ عقد قرارداد با سالن، بازخوانی مجدد متن و در نهایت در روز دوشنبه، ۴اردیبهشت بازبینی نمایش انجام شد و طبق اعلام و گزارش بازبین‌هایی که در آن روز در سالن حاضر بودند، هیچ نکته یا ابهامی در شیوه اجرا مشاهده نشد.

او اظهار داشت: با این اوصاف نکته حائز اهمیت و قابل تأمل این است که با گذشت ۲۰روز از بازبینی و تنها ۸روز مانده به شروع نمایش، هنوز مجوز کتبی توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی برای این اجرا صادر نشده، اجازه خبررسانی و تبلیغات داده نشده است و مانع بازشدن سایت فروش بلیت نمایش شده‌اند و در پاسخ به پیگیری‌های مکرر گروه، عدم صدور مجوز را به بخش‌های بالادستی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت می‌دهند. این در حالیست که من به عنوان کارگردان به بازیگران و دیگر هنرمندان شاغل در گروهم تعهد دارم و روزانه در حال تحمل ضرر و زیان مادی و معنوی و فشارهای روحی شدید هستم.

گیل‌آبادی ادامه داد: من و همکارانم تا کنون پاسخی از وزارت ارشاد دریافت نکرده‌ایم، لذا از خبرنگاران، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های محترم خواستارم که این رویه غلط و نادرست را تقبیح کرده و مورد نقد قرار دهند، هیچ کس در این کشور نباید فراقانونی عمل کند، به نظر می رسد این دولت و آن دولت هم‌ ندارد. همه باید در مقابل قانون پاسخگو باشیم؛ رسانه‌ها نماینده افکار عمومی هستند و ما داد خودمان را ابتدا به رسانه‌ها می‌بریم شاید پاسخی که تا کنون به ما نداده‌اند را به شما بدهند و بعد به یقیین در محاکم قضایی برای ثبت در تاریخ به طرح شکایت می پردازیم.

او گفت: کار(نمایش) ما یک اثر مستند اجتماعی و تعاملی است، مردم و تماشاگران ما برای گروه بسیار مهم هستند به همین خاطر هر کدام از  آثار گروه حداقل یک سال مطالعاتش به طول می انجامد. تئاتر«۶۵۷» در مورد پدیده عجیب ماشین خوابی است، ما با هفده ماشین خواب گفتگوی عمیق داشته ایم. رویه‌های چرک و بی اساس برخورد با اهل فرهنگ، هنر و اندیشه باید از کشور وربیفتد. تئاتر برای من توسعه اندیشه جامعه به منظور آینده ای بهتر است و هر کس بخواهد حرکت روبه رشد تئاتر را سلب کند خائن به مردم و کشور است. رویه های غلط مانند: تعهد گرفتن قبل از صدور مجوز غیر قانونی است. هر کس التزام به قانون نداشته باشد مروج نگاه پلشت بی قانونی است. در برگه‌ای که در آن نوشته‌اند جمله « جوانان دهه ۸۰و۹۰» حذف شود. قبل از صدور مجوز نمایش می‌خواهند بنده تعهد بدهم با این استدلال که همه نمایشها تعهد می دهند.

این هنرمند گفت: آقای وزیر ارشاد یا هر مسئولی که رویه غلط برای سنگ اندازی جلوی هنرمندان را درست کرده‌اید، چرا هنرمندی قبل از اینکه کارش مجوز بگیرد باید تعهد بدهد و اساسا چرا کاری که مصوب می‌شود باید تعهد بدهد؟ کدام رویه حقوقی به شما اجازه می‌دهد که دست به چنین کاری بزنید؟

  • 18
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش