یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۲۳:۳۳ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۱۱۶۶۶
فستیوال ها و جشنواره های هنری

صحرا کریمی، جایزه جشنواره «کمال زنانه» را بُرد

صحرا کریمی,جایزه صحرا کریمی در جشنواره کمال زنانه
جشنواره «کمال زنانه» در ایتالیا، دو جایزه سالانه‌اش در بخش ملی و بین‌المللی را به جیوانا بوتری، روزنامه‌نگار ایتالیایی و صحرا کریمی، فیلم‌ساز افغان اهدا کرد. این جشنواره با انتشار بیانیه‌ای گفت این جوایز به‌پاس تلاش‌ها و تعهد حرفه‌ای و بازتاب روایت‌های زنان در کار این دو نفر، به آنان اهدا می‌شود.

به گزارش بهارنیوز به نقل از ایندیپندنت، جشنواره کمال زنانه در ایتالیا جوایزی را به نام جایزه هیپاتیا – به زبان ایتالیایی Ipazia Awar- هرسال به زنانی که در عرصه سینما، حقوق بشر، رسانه و دادخواهی فعالیت می‌کنند، اهدا می‌کند. روند دریافت جوایز هیپاتیا رقابتی نیست و یک کمیته که متشکل از اعضای جشنواره است برندگان جایزه را بر اساس بررسی کارنامه‌هایشان گزینش می‌کنند. مراسم اهدای جایزه هیپاتیا در دو بخش ملی و بین‌المللی، روز شنبه در شهر جنوآ در ایتالیا برگزار شد و در آن شماری از مقام‌های دولتی، روزنامه‌نگاران، سینماگران و فعالان حقوق بشر حضور داشتند. در مراسم اهدای این جوایز، فیلم «حوا، مریم، عایشه» از آخرین فیلم‌هایی که صحرا کریمی در افغانستان ساخته است، نمایش داده شد و میز گردی نیز با تمرکز بر اوضاع زنان در افغانستان برگزار شد. صحرا کریمی در صحبت با ایندیپندنت فارسی از دریافت این جایزه ابراز خوشحالی کرد و گفت این‌که پس از سقوط کابل به دست طالبان، دستاوردهای زنان افغانستان در بیرون از آن کشور دیده می‌شوند و از آنان استقبال می‌شود، امیدوارکننده است.

کریمی درباره برگزاری مراسم اهدای جایزه هیپاتیا گفت: «من برای دریافت‌ این جایزه در سال ۲۰۲۱ انتخاب‌ شده بودم، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، مراسم اهدای جایزه برگزار نشد. بالاخره مراسم روز شنبه برگزار شد و من جایزه را در حضور شرکت‌کنندگان برنامه دریافت کردم.» کریمی افزود بر اساس معیارهای این جشنواره برای گزینش افراد، اولویت‌های زن‌محور در کارهای سینمایی او باعث شده است فیلم‌هایش موردتوجه این جشنواره قرار بگیرند و برای دریافت این جایزه انتخاب شود.

صحرا کریمی در جریان گفت‌وگویی که پس از اهدای جوایز برگزار شد از زنان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و سینماگران ایتالیا خواست کنار زنان افغانستان که شرایط دشوار و وضعیت خطرناکی را تجربه می‌کنند، بایستند و اجازه ندهند دولت‌های اروپایی از‌جمله دولت ایتالیا با طالبان وارد سازش و تعاملی بشوند که به ضرر زنان باشد.

صحرا کریمی که تا پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان رئیس «افغان فیلم»، تنها نهاد دولتی افغانستان در عرصه سینما بود، گفت: «بسیاری از کشورهای جهان تا پیش از پانزدهم اوت که همه‌چیز در افغانستان فرو پاشید، درک درستی از وضعیت افغانستان و به‌ویژه فعالیت و مبارزات زنان افغان نداشتند و به همین دلیل کنار ما نبودند، اما اکنون دست‌کم توقع داریم این کشورها از طالبان حمایت نکنند و در برابر ظلمی که به زنان افغانستان می‌شود، ساکت نباشند.» صحرا کریمی از دانشگاه هنر و فیلم کشور اسلواکی دکترای کارگردانی دارد و تاکنون ۳۰ فیلم کوتاه، بلند و مستند تهیه کرده است. فیلم «حوا، مریم، عایشه»، آخرین فیلمی است که کریمی در سال ۱۳۹۸ در افغانستان و با استفاده از بازیگران افغان ساخت.

او در این فیلم کلیشه‌های رایج مردانه در مورد زندگی زنان را به چالش می‌کشد و همچنین رنج زندگی سه نسل زنان افغانستان را بازتاب می‌دهد. این فیلم نماینده سینمای افغانستان در نود‌و‌دومین دور جوایز اسکار بود و تاکنون چندین جایزه بین‌المللی را در کشورهای مختلف به دست آورده است. پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور، تمامی فعالیت‌های مربوط به سینماگران آزاد ممنوع شد و طالبان در ماه اکتبر با انتشار مقررات سخت‌گیرانه‌ای، پخش فیلم و سریال‌هایی را که در آن زنان حضور دارند، ممنوع کرد. افغان فیلم که تنها نهاد سینمایی در ساختار دولت افغانستان بود، اکنون زیر نظر طالبان و برای تولید برنامه‎‌های تبلیغاتی طالبان استفاده می‌شود و مسئولیت آن را نیز یک فرمانده طالبان که تجربه‌ و دانشی در بخش سینما ندارد به عهده گرفته است. در نزدیک به شش ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هیچ نوع فعالیت‌ سینمایی در آن کشور صورت نگرفته است و بسیاری از سینماگران از ترس اقدامات انتقام‌جویانه طالبان به کشورهای مختلف پناه برده‌اند.

  • 14
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش