به گزارش میزان، سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در شب سوم کنسرت های خود با اجرای گروه موسیقی جنوب ایران و حامد همایون ساعات خاطره انگیزی برای مخاطبان رقم زد. در این گزارشخبرگزاری میزان دو اجرای پر مخاطب شب گذشته را بررسی می کند.
کنسرت موسیقی جنوب ایران شب گذشته در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی برگزار شد.
در این کنسرت گروه موسیقی هرمزگان و بوشهر با حال و هوایی خاص و دلنشین در اجرا مخاطبان را به ذوق و هیجان آوردند.
در این کنسرت گروه موسیقی هرمزگان و گروه پر طرفدار "آوای موج" از بوشهر با سازهای مربوط به موسیقی نواحی و بومی این مناطق برای مخاطبان به اجرا پرداختند.
در ابتدای کنسرت دیشب گروه موسیقی هرمزگان به روی صحنه آمد و با اجرای موسیقی محلی هرمزگان و سوز و حالی که این نوع موسیقی داشت مخاطبان را مجذوب کرد.
در ادامه اجرا از قنبر راستگو استاد و پیشکسوت موسیقی هرمزگان دعوت شد تا روی صحنه حاضر شده و به اجرا بپردازند.
سپس قنبر راستگو با نواختن نی جفتی با زبان محلی این منطقه به خوانندگی پرداخت که حضار به تشویق این استاد و پیشکسوت موسیقی هرمزگان پرداختند.
بعد از این اجرا گروه موسیقی هرمزگان از صحنه خارج شده و مجری روی صحنه آمد و از گروه آوای موج از بوشهر به سرپرستی محسن آقایی دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شده و برای مخاطبان اجرا کنند.
گروه "آوای موج" در یک صف با ساز زنی احمد علیشرفی استاد و پیشکسوت موسیقی بوشهر وارد سالن شده و در حالی که حرکات آیینی توسط مهدی عبدی همراه با نوای موسیقی بوشهر و متناسب با آن انجام می شد، مخاطبان نیز با شور زیادی به تشویق این گروه می پرداختند تا این گروه در حال اجرا از سالن خارج شوند. سپس محسن آقایی سرپرست "گروه آوای موج" و اعضای آن در سالن حاضر شدند.
محسن آقایی پشت میکروفون ایستاد و درباره این دوره جشنواره موسیقی فجر گفت: انتقادات زیادی به جشنواره داریم که در رسانه ها اعلام می کنیم اما به احترام شما مخاطبان کنسرت اجرا میکنیم و از حرف زدن خودداری میکنیم.
سپس گروه آوای موج قطعه "یار بالا" را برای مخاطبان اجرا کردند و در ادامه محسن آقایی درباره موسیقی بوشهر اظهار کرد: این موسیقی وارداتی است و چون از همه اقوام در بوشهر وجود دارد ترکیبی از همه موسیقی ها در آن وجود دارد حتی سازهای غیر از موسیقی محلی وارد این موسیقی شده و با آن به نوزاندگی می پردازند که درست نیست.
قطعات "مجنون"، مولودی خوانی، عروسی، مرکب خوانی، هله دان، خیامی و یزلی از دیگر قطعاتی بود که در کنسرت دیشب گروه آوای موج از بوشهر برای مخاطبان اجرا شد.
محسن آقایی درباره شرایط این گروه در تهران در روزهای جشنواره بیان کرد: هتل و امکانات در اختیار گروه گذاشته نشده است و ۲۵ نفر از هرمزگان و بوشهر جایی ندارند که مستقر شوند.
در دقایق پایانی اجرا سرپرست گروه آوای موج از گروه موسیقی هرمزگان دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شوند و از احمد علیشرفی اجرای موسیقی بوشهر را درخواست کردند که این استاد پیشکسوت موسیقی بوشهر در جایگاه حاضر شده و با نواختن نی جفتی مخاطبان را هیجان زده کردند.
محسن آقایی "نوازنده نی انبان و سرپرست گروه"، عیسی سلیمانیان "خواننده"، احمد علیشرفی "نی جفتی"، فرهاد راد "ضرب و تمپو"، پدرام عطایی "پرکاشن"، سیاوش آزاد "تمپو"، علیرضا فرحی " دمام و دایره"، علی احمدی "دایره زنگی"، میثاق نامی " قانون"، فرهاد گلگون "پیپه" و مهدی عبدی "حرکات آیینی" اعضای گروه موسیقی آوای موج ازبوشهر و ایوب گلزاری "خواننده"، امین باسره "عود"، قنبر راستگو "نی جفتی و خواننده"، علی پر "دهل گپ"، یوسق پویان"دهل گپ"، عیلی یادگاری "کسر" و محمد شریف گلزاری "نی جفتی اعضای گروه موسیقی هرمزگان در کنسرت شب گذشته بودند.
حامد همایون
کنسرت حامد همایون در سالن ایرانیان با اجرای قطعات آلبوم دوباره عشق برگزار شد.
مسئولان سالن ایرانیان هر چند تلاش کرده بودند، محل مناسبی برای اجرای کنسرتها فراهم کنند، اما ظرفیت این سالن، توان این کار را نداشت. شاید برگزاری همایش همان رسالت سالن ایرانیان است. حتی کارکنان این سالن با شیوههای راهنمایی شرکت کنندگان در کنسرت آشنایی لازم را ندارند. بلیتها بیش از سه بار چک میشود.
داخل سالن جمعیت باید دسته دسته در این طرف و آن طرف قرار بگیرند و کنار هم نبودن همه، اتفاقی که در برج میلاد و سالن میلاد نمایشگاه وجود دارد و در ایرانیان نیست از هیجان کم میکند. البته قابل ذکر است که زمان بندی اجرای کنسرت ها دقیق است و این نشان از مدیریت خوب اجراها دارد.
صندلی خالی در کنسرت همایون پیدا نمیشد. اتفاقی که پیش از این هم شاهدش بودیم. تعداد بسیار زیادی از عکاسانو خبرنگاران اجرای همایون را در شب سوم جشنواره موسیقی فجر پوشش دادند.
ابتدا کلیپی از حمایت حامد همایون از بیماران سرطانی پخش شد و با شمارش معکوس، سازها سالن را برای ورود خواننده آماده کردند.
"به چشمات قسم" آغازگر کنسرت حامد همایون بود. همزمان با اجرای این قطعه ویدئویی اجرای آن روی ال سی دیپخش می شد.
بدون لحظه ای مکث، قطعه "چنین کنم چنان کنم" اجرا شد.
پس از پایان اجرای قطعه دوم، همایون با هوادارانش سلام و احوالپرسی مختصری کرد و سراغ اجرای "عشق ناب" رفت. بلافاصله قطعه "نیمه من" با نورپردازی خوب اجرا شد. سپس تیتراژ برنامه تلویزیونی فرمول یک یعنی "خدا همین حوالیه" و پس از آن "دوباره عشق" اجرا شد.
پس از آن، قطعه عیدانه با نوازندگی چهار دف زن و با ترکیبی از سازهای جدید و قدیمی اجرا شد. در این بخش، همایون از هوادارانش خواست، نور گوشی های همراهشان را روشن کنند، تا این خواننده نخستین قطعه غمگینش را که "مجنون"نام داشت، اجرا کند. در اجرای این قطعه گیتار الکتریک و گیتارها نقش پررنگی داشتند.
قطعه ریتمیک "ای جان" شادی رفته از سالن را دوباره به میان حضار برگرداند.
در این بخش همایون از نوازندگانش جداگانه برای همکاریشان تشکر کرد.
سپس، قطعه ملایم "چه عشقی" با نوازندگی سه تار و گیتار، هواداران این خواننده شیرازی را بسیار احساسی کرد.
همچنین، قطعه "حس عاشقی" آخرین اثر منتشر شده از حامد همایون، ابتدا با پیانو و به شکل ملایم و با همراهی هواداران و سپس با ترکیب ساز ها به صورت ریتمیک اجرا شد.
حامد همایون در این لحظه به هوادارانش گفت: سال گذشته در دوره قبل جشنواره نخستین کنسرتم را اجرا کردم و حالا پس از یک سال به لطف شما رکورد اجرای کنسرت کشور شکسته شد.
سپس همایون از سامان امامی تنظیم کننده و رهبر ارکسترش تشکر کرد. پس از آن با اجرای مختصر گیتار و سه تارنوبت به اجرای پر هیجان قطعه "قسمت" شد.
قطعه های بعدی "می روم" و "دیوونگی" بودند که به شکل ریمیکس اجرا شدند.
همایون مثل دیگر کنسرت هایش باز هم از خدا برای اقبالی که به او کرده است، تشکر کرد و "حاکم احساس" را اجرا کرد. باز هم دف ها در اجرای بهتر این قطعه همایون و گروهش را یاری کردند.
"آه نکش" دیگر قطعه شنیدنی و ملایمی بود که در شب پر هیجان کنسرت همایون اجرا شد. این قطعه هم به سفارش خواننده با روشن شدن چراغ گوشی های همراه حضار اجرا شد.
"عاشق شدم رفت" و قطعه مشهور و بسیار محبوب "چتر خیس" که شهرت همایون هم مدیون این آهنگ است، بخش پایانی این کنسرت را تشکیل دادند.
- 13
- 4