یک فعال سیاسی و روزنامه نگار اصولگرا در گفتگو با آفتاب یزد، ضمن تاکید بر مبرا بودن مجموعهی عوامل سازندهی گاندو و نیز صدا و سیما تاکید کرد: «این که بیهیچ مقدمهای ناگهان سریال گاندو۲ از روی آنتن حذف میشود هیچ ارتباطی به دولت ندارد و نه تنها به دولت که به صدا و سیما و تهیهکننده نیز ارتباطی نمیتواند داشته باشد!»
محمد مهاجری با ذکر این مسئله که جواد افشاری، کارگردان گاندو یک و دو علاقهمند به سفارشیسازی است به آفتاب یزد گفت: «هیچ بعید نیست که بسیاری از بازیگران و عوامل این سریال اساساً با رویکردهای این سریال ارتباط برقرار نکنند و حتی مخالف آن نیز باشند.»
> تخریب ظریف نه؛ حذف یک جریان فکری!
فریدون مجلسی، دیپلمات اسبق نیز پیرامون اهداف جریان تخریب علیه دستگاه سیاست خارجی و محمد جواد ظریف در سریال گاندو بر این باور است که: «اصل، تخریب شخصیت ظریف نیست، بلکه حذف کامل جریان فکری اوست. یعنی هدف غایی تخریب وزارت امور خارجه، ذیل ساخت سریال گاندو و دیگر برنامهها و تحرکات علاوه بر حذف تفکر و نگاه ظریف، دامن زدن به همین فضای دو قطبی در کشور است تا جریان تخریب به دو مهم دست پیدا کند؛ اول اینکه رقبا به حاشیه کشیده شوند و به تبع آن انگیزهای برای افزایش مشارکت مردم ایجاد کنند.»
محمدمهاجری نیز به نکتهی مهمی اشاره میکند و آن این که: «گاندو سازان حتی اگر به میزان یک درصد اطمینان داشتند محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور پیدا خواهد کرد هرگز گاندو۲ را از آنتن حذف نمیکردند.»
به نظر مجلسی «نمیتوان محمدجواد ظریف را با سیاسیون حزبی اصولگرا و اصلاحطلب مقایسه کرد.» زیرا: «تفاوت اصلی و نقطه تمایز ظریف با سیاسیون حزبی به سالها تجربه وی در عرصه روابط بینالملل و دیپلماسی بازمیگردد. به هر حال حضور چند دههای ظریف در عرصه دیپلماسی و روابط بینالملل سبب شده که وزیر امور خارجه اشراف و بینش دقیقتری نسبت به مسائل داخلی و خارجی داشته باشد. چون دیپلماسی و سیاست خارجی در امتداد ریلگذاری سیاست داخلی قرار دارد.
پس محمدجواد ظریف با اشراف به اقتضائات سیاست داخلی، سال هاست در دیپلماسی و سیاست خارجی نقشآفرین بوده، به خصوص که ۸ سال اخیر در راس دیپلماسی ایران و وزارت امور خارجه قرار داشته است. یعنی ظریف، هم به اقتضائات سیاست داخلی و هم به روند دیپلماسی و روابط بینالملل کشور کاملا اشراف دارد. لذا ارزیابی وی از تحولات کشور به مراتب عمیقتر از سیاسیون داخلی کشور است که فقط در بازی سطحی حزبی نقش آفرین بوده اند. با همین اشراف، ظریف به هیچ عنوان خود را درگیر رقابتهای سطحی حزبی اصولگرا و اصلاحطلب در جریان انتخابات ۱۴۰۰ نمیکند.»
> گاندو۲ چرا ساخته شد، چرا نیمه کاره رها شد؟!
از بسیاری ابعاد، گاندو۲ نسبت به گاندو۱ ضعیف تر، پریشانتر و سردرگمتر بود. گاندو ۲ با صحنههایی بازسازی شده از بازگرداندن روحالله زم آغاز شد اما خیلی زود همهی عوامل راهی مشهد شدند تا رد و نشانی از فردی را دنبال کنند که به دنبال تفرقهافکنی است و همین مسئله، سرنخهایی از ماجراهای پیچیده را پیش روی مخاطب قرار داد.
سرتیم امنیتی در یک صحنه در قاب دوربین رابطها قرار میگیرد تا توسط «مایکل هاشمیان»ِ گاندوی یک شناسایی شود و ادامه ماجرا به دو بخش تقسیم شد:
= بخش نخست که روی یک دو تابعیتی نفوذی کار میکردند به نام موسیپور
= بخش دوم کسانی که به دنبال شناسایی محل کار و زندگی «محمد» بودند
آن گونه که سریال نشان میدهد، یک نفر در قلب ام. آی. ۶ برای نیروهای امنیتی ایران اطلاعاتی را از طریق پروازهای لندن میفرستد که آنها را همواره یک گام از طرف مقابل جلوتر میاندازد به گونهای که تیم امنیتی به دقت ساعت ورود «شارلوت» افسر رده بالای ام. آی. ۶ را که در قالب یکی از کارمندان سفارت انگلستان در ایران وارد میشود را میدانند اما در سوی مقابل این گونه احساس میشود که کسانی که روی پروژهی شناسایی و احتمالا حذف محمد کار میکردند نیز به موفقیتهایی دست پیدا کرده اند. داستان نه به قدرت که با ضعفهایی آشکار به قسمت سیزدهم رسید و ناگهان مخاطبان با زیرنویس «قسمت آخر» مواجه شدند مسئلهای که دو دیدگاه را به میدان آورد.
> ناتمام ماندن گاندو ارتباطی به دولت ندارد!
آن طور که محمد مهاجری به آفتاب یزد میگوید؛ اساساً ساخت، پخش و روال داستان هیچ ارتباطی به صدا و سیما و حتی عوامل ندارد. این فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: «من ضمن تبرئهی کامل عوامل این سریال و نیز صدا و سیما میخواهم بگویم روی آنتن رفتن این سریال هیچ ارتباطی به صدا و سیما نداشت و حذف آن نیز نمیتواند ربطی به سازندگان و صدا و سیما داشته باشد.»
این مسئله در حالی از سوی محمدمهاجری در گفتگو با آفتاب یزد مطرح میشود که برخی جریانات سیاسی در تلاش هستند تا چنین به افکار عمومی القاء کنند که حذف گاندو بر اثر فشار و در قالب توقیف بوده است مسئلهای که مهاجری میگوید: «امکان ندارد دولت چنین قدرتی داشته باشد که بتواند گاندو را از آنتن به زیر بکشد.»
در نقطهی مقابل «فارس من» در یک بازی رسانهای و با تیتر: «نه به توقیف گاندو» مینویسد: امسال نیز مثل سالهای گذشته تلویزیون با سریالهای نوروزی میهمان خانههای مردم بود اما در این بین سریال امنیتی - اجتماعی «گاندو ۲» که مبتنی بر یک پرونده واقعی مرتبط با برجام و مذاکرات ۱+۵ بود شروع به تبیین وقایع پشتپرده تیم هستهای ایران و نفوذ به آن کرد که البته به مذاق غربیان و عوامل نفوذیشان خوش نیامد و همین مسئله موجب شد تا در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ این سریال انقلابی که در جهت روشنگری قدم برمیداشت را توقیف کنند. این موضوع در حالی است که همین عوامل و برخی مسئولین غربگرا و غربزده با آدرس غلط اشاره به تحریمها و با بیمسئولیتی در مدیریت میدان اجرایی و تنگ ساختن زندگی بر ملت عزیزمان و هم قدم با جریان تحریف در خارج از کشور انگشت اتهامات را به محوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی نشانه رفتهاند. امید است که مسئولین انقلابی جمهوری اسلامی ایران در این برهه حساس نزدیک انتخابات و با بالا گرفتن حملات روانی دشمن و در پی بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر بصیرتافزایی و مقابله با جریان تحریف، مسیر گفتمان را برای جوانان، هنرمندان، تریبونهای آزاداندیشی و... باز و مهیا بسازند و هر چه زودتر تا قبل انتخابات ریاست جمهوری و قبل از اینکه دیر شود سریال گاندو ۲ را بدون سانسور به قاب تلویزیون بازگردانند. »
واکنش فارس به ناتمام ماندن سریال گاندو در حالی رسانهای میشود که «حسام الدین آشنا» در توئیتی مینویسد: «صریح باشید و بازی نکنید؛ بگویید چه کسی؛ از کجا و چه زمانی؛ در باره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صدا و سیما فشار آوردهاست. آیا صدا و سیما اساسا نقشی در تولید یا پخش این سریال داشتهاست؟»
مشاور حسن روحانی البته در توئیتی دیگر به کنایه میگوید: «همان کسی که میتواند بدون سر و صدا یک سریال را خارج از روال، وارد کنداکتور نوروزی کند میتواند با سر و صدا پخش بقیه آنرا به وقت دیگری موکول کند.»
معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیسجمهور نیز در خلال دو توئیت یادآور میشود:
= نه رئیسجمهور ونه هیچ یک از اعضای دولت، نه در جلسه چهارشنبه کابینه و نه در هیچ جلسه یا تماسی، نه قبل از پخش و نه در زمان پخش گاندو نه با رئیس نه با سایر مسئولان صداوسیما و نه حتی با متنفذین نظام، گفتوگویی دربارهی پخش یاعدم پخش این سریال نداشتهاند، چه رسد به مباحثه ومجادله!
= آقایان لطف کنند به جای شایعهسازی و انحراف افکار عمومی به یک سوال مهم پاسخ دهند: پخش گاندو ناتمام ماند یا سریال نیمهکاره در کنداکتور قرار گرفت؟ اگر سریال نیمهکاره بود چه انگیزهای سبب شد که گاندو اینچنین با سراسیمگی و عجله بر آنتن برود؟
> شاید عوامل سازنده با محتوای گاندو موافق نباشند!
محمد مهاجری در واکنش به این پرسش آفتاب یزد که چرا برخی از بازیگران این مجموعه، فقط در این مجموعه حضور دارند و آیا در انتخاب بازیگران نیز گزینشی عمل شده است یا نه، میگوید: «بعید میدانم یا به تعبیری پاسخ من منفی است زیرا بازیگرانی از جمله داریوش فرهنگ از بازیگران و کارگردانان شناخته شدهی سینما و تلویزیون هستند و همین مسئله حدس و گمان شما را با پاسخ منفی رو در رو خواهد کرد.»
> آن فرد عاقلی که دستور توقف داد...!
یکی از گمانهها و گزینههایی که میتواند محل تامل باشد وجود گاف امنیتی یا مسائلی اینچنینی باشد. مهاجری ضمن پذیرش این مسئله که این گمانه میتواند نزدیک به ذهن باشد خاطرنشان میکند: «هر امکانی را باید بررسی کرد اما اگر فردی با عقلانیت به این نتیجه رسیده باشد که پخش سریال گاندو به نفع نظام و مملکت نیست و برای توقف آن پادرمیانی کرده باشد و پادرمیانی او موثر واقع شده باشد باید خوشحال و امیدوار بود که هنوز عقلایی هستند که برای این مملکت دل میسوزانند و خواهان جلوگیری از تفرقهافکنی و ایجاد هزینه و سوء ظن میشوند.»
به هر تقدیر سریال گاندو۲ نیمه کاره رها شد تا یا به گفتهی تهیهکننده، پس از انتخابات روی آنتن برود یا برای همیشه به بایگانی سپرده شود، در هر دو صورت باید مطمئن بود که دولت هیچ نقشی در نیمه کاره ماندن پخش سریال گاندو۲ نداشته که اگر داشت از همان ابتدا اجازه نمیداد گاندو۱ ساخته و پخش شود نه حالا که قصه به نیمه رسیده!
*رضا بردستانی
- 16
- 4