چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
۱۱:۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۵۰۹۸۱
سیاست داخلی

به بهانۀ واکنش پلیس به ویدیوی دو دختر جوان و گشت ارشاد؛ پاسبانان زن؛ «‌جراحت جزیی» و «استانداردهای کنشی - عملیاتی»

واکنش پلیس به ویدیوی دو دختر جوان و گشت ارشاد,طرح نور
در اطلاعیه و با ادبیات دوره قاجار آمده است: ‌"در تعاقب هر دو نفر ... با پوشش نامناسب مشاهده و در حین انتقال به خودرو با عوامل انتظامی مجادله و کشمکش و بر اثر مقاومت جراحتی جزیی در احدی از ایشان ایجاد می‌شود." در پاسخ باید گفت: کی به پاسبانان زن اجازه داده جراحت وارد کنند جزیی یا کلی؟ اگر پدر و برادر و دوست آن دختر در آنجا باشند چه کار کنند؟ تماشا کنند یا وارد شوند و آن وقت اگر به پاسبانان زن خدای ناخواسته جراحتی وارد شود اعم از جزیی و کلی زمین و آسمان را به هم نمی‌دوزید؟

عصر ایران نوشت: مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در توضیح ویدیوی چندش‌آور نوع برخورد پاسبانانِ زنِ گشت منسوخِ ارشاد با دو دخترِ هم‌میهن به بهانۀ پوشش‌شان در اطلاعیه‌ای تصریح کرده: «این ویدیو مربوط به گذشته بوده که در تاریخ یکم تیرماه ۱۴۰۳ مأموران به دو خانم جوان در خصوص پوشش نامناسب و کشف حجاب تذکر داده که متأسفانه با فحاشی و الفاظ ناروا روبه‌رو شدند.»

چنان می‌گویند گذشته که یک‌آن خیال کردیم یکم‌ (اول) تیر ۱۳۶۳ و چهل سال قبل است! نگو یکم‌ (اول) تیر همین ۱۴۰۳ یعنی ۴۰ روز قبل است! البته خوش‌بختانه اصل قضیه را انکار نکرده‌اند ولی آنچه اینان کشف حجاب می‌نامند واقعیتی موجود و صحنه‌هایی آشنا در کوی و خیابان است و منظورشان این است که برخی از دختران روسری ندارند (‌البته به شالِ شُل هم رضایت داده‌اند) ولی اگر آنچه اینها جُرم می‌پندارند از نظر دیگر شهروندان هم جُرم تلقی می‌شد طبعاً بی‌درنگ با ۱۱۰ تماس می‌گرفتند کما این‌که اگر کسی را در حال سرقت و موبایل‌قاپی ببینیم بلافاصله واکنش نشان می‌دهیم و دنبال او می‌دویم یا با پلیس تماس می‌گیریم و وقتی در مواجهه با دختران و زنانی که مثل مجریان صدا و سیما و خانم‌های اصول‌گرا لباس نمی‌پوشند چنین اتفاقی نمی‌افتد یعنی آنچه پاسبانانِ زن یا مأمورانِ گشتِ غیر‌قانونی و مطرود و مطعونِ ارشاد، جُرم می‌دانند از نظر کثیری از مردم -که مسلمان و مقیدند و به حجاب باور هم دارند- جُرم نیست. اگر بود با پلیس تماس می‌گرفتند یا دنبال زنان و دختران می‌دویدند!

در ادامۀ اطلاعیه و با ادبیات دوره قاجار و با استفاده از کلمات مهجور ( تعاقب/ احدی) -و با حذف افعال به سبک نثر عهد قاجاریه-  آمده است:

 «در تعاقب هر دو نفر در خیابان وطن‌پور مجددا با پوشش نامناسب مشاهده که در حین انتقال به خودرو با عوامل انتظامی مجادله و کشمکش و بر اثر مقاومت جراحتی جزیی در احدی از ایشان ایجاد می‌شود.»

در پاسخ باید گفت: کی اجازه داده جراحت وارد کنند جزیی یا کلی؟ اگر پدر و برادر و دوست آن دختر در آنجا باشد چه کار کنند؟ تماشا کنند یا وارد شوند و آن وقت اگر به پاسبانان خانم خدای ناخواسته جراحتی وارد شود ولو جزیی زمین و آسمان را به هم نمی‌دوزند؟

به پیر به پیغمبر این ملت قبل از دخالت پاسبانان و این گشت که هیچ جای دنیا نیست و هیچ کس هم آن را به گردن نمی‌گیرد زن و مرد بلد بود چه بپوشد. والله چند هزار سال تاریخ داریم. از مالیات ملت حقوق می‌گیرید که جراحت جزیی وارد کنید؟ قرار بوده دزد و قاتل را بگیرید دنبال زن و دختر مردم راه افتاده‌اید؟

اگر کارتان خوب و قابل افتخار است پس چرا هیچ یک از کاندیداهایتان در مناطره‌ها و میزگردها گردن نگرفتند؟ نکند از سعید جلیلی با جای مُهر بر پیشانی و توهم پیامبری و ابلاغ به نسل گمراهِ بشر و "یک جهان فرصت و یک ایران جهش" هم حزب‌اللهی‌تر شده‌اید که گردن نگرفت و رفت سراغ عمق راهبردی؟!  یا از آقای پورمحمدیِ معمم و دبیر جامعه روحانیت با یک عمر فعالیت در دستگاه‌های امنیتی و سابقۀ وزارت کشور و دادگستری؟ آن وقت شماها ول‌کن نیستید؟! حتی زاکانی هم زیر بار نرفت!

این چه خیر و ثوابی است که هیچ کس آن را گردن نمی‌گیرد جز وزیر کشور فعلی که خوش‌بختانه در روزهای آخر وزارت است و باید برود. ( آخر کی تمام می‌شود و می‌رود؟). ندیدید از تجمع ورزشگاه آزادی هم استقبال نشد و صندلی‌ها چه رقت‌بار خالی بود و سخنران مشهوری هم نیامدو صدا وسیما صدای آن را برید و کادر را کوچک کرد؟ چرا نرفتند؟ چون چادری‌ها و زنان مذهبی هم از این وضع شاکی‌اند و دین‌شان را از پلیس نگرفته‌اند.

مرکز اطلاع‌رسانی در ادامه اطلاعیه آورده است: «پس از بروز حادثه، ویدیوی گرفته شده توسط پلیس و فیلم دوربین مداربستۀ خیابان برایِ شفاف‌سازی به مقام قضایی تحویل داده شد. پلیس، رفتار این‌چنینی توسط عوامل انتظامی را در چارچوب استانداردهای کُنِشی و عملیاتی خود ندانسته و  پرونده در سیستم قضایی و بازرسی فراجا مفتوح و درحال بررسی می‌باشد.»

چرا با کلمات بازی می‌کنید؟ می‌گویند فیلم را هم خودمان گرفتیم. بارک‌الله! اما دوربین دیگر دست همه هست. اگر یک طرف باطوم دارد مردم هم دوربین دارند. حالا می‌گویند خودمان فیلم گرفتیم یا از دوربین مدار‌بسته استفاده کردیم. باز هم ممنون. اما "استاندارد کُنشی و عملیاتی" یعنی چه؟ بگویید چند تا پاسبان‌مان زیاده‌روی کردند و تحویل مقامات قضایی‌شان دادیم تا مجازات شوند. یعنی گفته بودید آرام اما آنها تند رفتار کرده‌اند. اصلا چرا این بساط را جمع نمی‌کنید تا نیاز به توجیه نباشد؟ چرا از ماجرای مهسا عبرت نمی‌گیرید؟ این جفا در حق پلیس هم هست. چون در برخورد مجرم هر اتفاقی محتمل است و اصلا ممکن است طرف کشته شود. ولی مساله این است که مردم دختران و زنان را مجرم نمی دانند. همین صحنه اگر علیه دزد و آدم‌کش بود کی ایراد می‌گرفت تا مرکز اطلاع رسانی ناگزیر از واکنش و توضیح باشد؟ آنجا هم البته سعی در رعایت قانون باید باشد ولی وقتی پیش آمد این هم سرافکندگی ندارد.

 امید ما البته به وزیر کشور دولت دکتر پزشکیان است و امیدواریم از سد مجلسی با نمایندگان موافق گشت ارشاد عبور کند تا آن وزیر نیروی انتظامی را به سمت اهداف اصلی سوق دهد و گرنه یک مهسای دیگر مملکت را گرفتار می‌کند یا به خاطر ماجرای آن دختر در مترو هی ناچار می‌شوند توضیح دهند و در آن فقره خوش‌بختانه مدرکی پیدا نشد که نشان دهد کار حجاب‌بان‌ها بوده و با داستان حماس و غزه نیز هم‌زمان شد.

   آقایان پاسبان و خانم‌های پاسبان! به قول رییس جمهوری اسبق پلیس باید به گونه‌ای رفتار کند که وقتی عملیات آن تمام شد مردم بایستند برای آنان کف بزنند. مثلا وقتی قاتل و قمه‌کش و دزدی را دستگیر می‌کنند یا گروگان را از دست گروگان‌گیر نجات می‌دهند همه کف می‌زنند ولی در این کار چندش‌آور (و واقعا حال به‌هم‌زن) کسی برای شما کف نمی‌زند و تشویق کنندگان در خفا هم در علن زیر بار نمی‌روند.

بخشی از نسل جدید پوششی دیگر را انتخاب کرده و پوشش هم تابع عرف است. خود

مجریانِ تماماً سیاه‌پوشِ صدا وسیما هم در بیرون این شکلی نیستند. در گرمای ۵۰ درجه نمی‌شود سرتاپا مثل پاسبانان زن نیروی انتظامی -ماموران گشت ارشاد - سیاه پوشید. این را بفهمید و دست از این همه فشار بردارید.

این بار رییس جمهوری بر سر کار است که به حول و قوۀ الهی بر شما نهیب خواهد زد. دخترِ مثل گلِ او چادری است و با چادر اختیاری و انتخابی طبعاً مشکل ندارد اما با باطوم و چادر زوری به بهای " جراحت جزیی " مشکل دارد و اجازه نخواهد داد و نباید هم اجازه دهد.

۶ میلیون نفری که در مرحله دوم به رای دهندگان اضافه شدند و عملا سبب شدند همفکران شما از شرم کاهش نرخ مشارکت برهند به خاطر رهایی و اعلام انزجار از این فشارها بود و از مسعود پزشکیان و وزیر او مطالبه خواهند کرد. تازه رقیب هم در توهم سیاسی بود و وعده حجاب‌بانی نداده بود.

وزیر کشوری هم خواهد آمد یا باید بیاید که که اجازه ندهد "جراحت جزیی در احدی از دختران" این سرزمین وارد شود.

بروید سراغ دزدان و آدم کشان و متجاوزان. دست از سر دختران ما بردارید. چون هم خودشان عاقل‌اند و هم برادران و پدران و دوستان و احیاناً شوهرانی دارند که از آنان خواهند خواست بیشتر رعایت کنند تا کسانی آنان را آزار ندهند اما وقتی دوست دشمن است شکایت به کجا برند؟ 

بخواهید و نخواهید پوشش شماری از زنان و دختران مثل ماموران گشتِ مطرودِ ارشاد نیست که اگر بود فیلم‌بردارانِ صدا وسیما از تصویر‌برداری در سطح شهر عاجز نبودند!

  • 20
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
فردریش نیچه نگاهی ژرف به زندگینامه و اندیشه‌های فردریش نیچه

تاریخ تولد: ۱۵ اکتبر ۱۸۴۴

محل تولد: روکن، آلمان

حرفه: فیلسوف و منتقد فرهنگی

درگذشت: ۱۹۰۰ میلادی

مکتب: فردگرایی، اگزیستانسیالیسم، پسانوگرایی، پساساختارگرایی، فلسفه قاره‌ای

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش