چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۳
۱۱:۴۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۳۰۶۹۱۴
سیاست داخلی

عطریان‌فر: کفن پوشان، کفن را در بیاورند و لباس زندگی بپوشند

محمد عطریانفر,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران
عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: حرکت‌های تندروها خودجوش نیست. از یک مراکزی هدایت می‌شود، کسانی که وظیفه کنترل دارند خودشان هدایت‌کننده برخی از این تندروی‌ها هستند.

به گزارش خبرآنلاین، تندروها در مجلس کارهای کف خیابانی می‌کنند تا خود را مردمی جلوه دهند اما به زعم برخی آب به آسیاب کسانی می ریزند که منافع شخصی کلانی را برای خود طراحی کردند تا هزینه اش را از جیب ملت پرداخت کنند؛ اما اقدامات آنها مصداق اشاعه تندروی در جامعه نیست؟

 

 

محمد عطریان‌فر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی می گوید: این تندروی ها در شرایط عادی خسارت خود را به جا می گذارد، چه رسد به آنکه ما در شرایط بحران قرار داریم و با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم. در این اوضاع رفتارهای افراطی راه تدابیر برون رفت از بحران را سد می کند که حتما اثرات منفی‌اش مضاعف خواهد بود.

 

مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با عطریان‌فر را در ادامه بخوانید:

 

طومار و بنر زدن و پلاکارد بالا گرفتن، شکل جدیدی از کفن پوشی است که مصادیقش را در مجلس شاهد هستیم، در حالیکه قبلا به ظاهر گروه هایی از مردم عادی این کارها را می کردند. برخی معتقدند که این کارها تندروی را در جامعه اشاعه می دهد و تشویق می کند. نظر شما چیست؟

کلا تندروی، سم مهلکی برای حکومت است. حالا این تندروی چه از ناحیه مردم، چه از ناحیه مسئولان و چه از ناحیه طبقات و لایه های میانی جامعه باشد، به هر حال چنین رفتارهای افراطی حتما دردسرهای سنگینی برای مسئولان کشور و جامعه ایران به وجود می آورد. طبیعی است که اگر این افراط گرایی ها و تندروی ها از درون حاکمیت و لایه هایی از نهادهای حقوقی حاکمیت نظام باشد قطعا و مسلما خطرات و اثرات تندتر و بدتری خواهد داشت.

 

پارلمان مرکز عقلانیت، تدبیر، فکر و اندیشه برای رقم زدن سرنوشت مردم، تدوین قوانین و نظارت بر عملکرد مجریان است. رفتارهای افراطی و تند در درون چنین نهادی بیشتر با هدف مصرف داخلی یا خودنمایی در حوزه انتخابیه انجام می شود اما تبعات سنگین تری در پی دارد. ضمن آنکه اگر چنانچه ردپای برخی رفتارهای تند را درون نهادهای مسئول بدانیم که دیگر سنگی روی سنگ بند نمی شود و حتما باید مقابل این رفتارها ایستاد. این تندروی ها در شرایط عادی خسارت خود را به جا می گذارد، چه رسد به آنکه ما در بحران قرار داریم و با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم. در این اوضاع رفتارهای افراطی راه تدابیر برون رفت از بحران را سد می کند که حتما اثرات منفی‌اش مضاعف خواهد بود. از این جهت من فکر می کنم این سنگ بنای تندروی گذاشتن سرآغاز دوباره نوعی به هم خوردن تعادل سیاسی در کشور خواهد بود.

 

بعضی می گویند اگر برجام منتفی شود ما به دهه شصت و میانداری تندروها در عرصه سیاسی بر می گردیم.

معتقدم اساسا نمی توانیم از برجام خارج شویم. خروج ما از برجام به مفهوم آن است که همه دستاوردهایی را که دولت و نظام براساس سیاست ها و تدابیر رهبری در یک مقطع زمانی تعقیب کردند، با دست خود پایمال کنیم. محصول و خروجی برجام این است که ایران از ذیل فصل هفتم منشور شورای امنیت سازمان ملل خارج شد و این خروج تقریبا به صورت کاملا روشن نشان می دهد که سایه جنگ و اجماع جهانی علیه ایران شکست.

 

طبیعی است اگر از صحنه تعهد خود به برجام خارج شویم، عملا کشور را با دست خود به شرایط اول بر می گردانیم و به جهان و دنیای پیرامونی اجازه می دهیم که تحریم های سنگین تر و سخت تر خودشان را با الزامات سازمان ملل بر ایران تحمیل کنند، در حالیکه ما تعهد و پایبندی خود را به برجام نشان دادیم. حداقل وضعیت امروز این است که کل اروپای سیاسی در برابر آمریکا ایستاده است و آمریکا به عنوان یک کشور متخلف شناخته می شود. این فرصتی برای مانور سیاسی و مانور مهندسی سیاسی و اقتصادی ایران در عرصه جهانی است. علی القاعده هیچ عقلی ما را به این سمت هدایت نخواهد کرد. اگر تندروها بخواهند چنین فشاری را به نهادهای مسئول بیاورند، ابتدا زیانش در چشم مردم می رود و بعد هم خود نظام را مسئله دار خواهد کرد.

 

یعنی معتقدید به دهه هشتاد و میانداری تندروها برنمی گردیم؟

تندروی در هیچ شرایطی به نفع مردم و کشور نیست. وقتی ما اصل خروج از برجام را به رسمیت نمی شناسیم و نمی توانیم از آن خارج شویم طبیعی است که تندروها فرصتی برای خودنمایی مجدد نخواهند داشت.

 

با کفن پوشان جدید چه می توان کرد؟ برخی اقشار جامعه نیز با آنها مخالفند و درصدد پاسخگویی بر می آیند، تکرار این روند ممکن است منجر به تنش اجتماعی شود؟

ابتدا پیشنهاد می کنیم کفن پوشان، کفن هایشان را در بیاورند و لباس زندگی بپوشند. کفن پوشیدن یعنی چه؟ کفن پوشیدن یعنی اینکه یک مصلحت و ارزشی در حال پایمال شدن است و به خاطر صیانت از آن ارزش حاضریم جان خود را کف دست قرار دهیم. کفن پوشیدن متعلق به وقتی است که بخواهیم از برجام خارج شویم، وقتی که منافع مردم را به راحتی با دست خود ذبح کنیم. در واقع اینها بوق را از سرگشاد می نوازند.

 

چه کار باید کرد که فضای اجتماعی دچار التهاب نشود؟

نهادهای مسئول و موثر و مرجع اجتماعی باید مقداری بیشتر نقش آفرینی کنند و تذکر دهند. در این رابطه نقش صداوسیما مهمتر از همه است. وقتی صداو سیما و رسانه های اجتماعی و عمومی این نوع رفتارهای تندروی و افراطی را منعکس نکنند خود به خود موضوع متوقف خواهد شد و اصلا کسی از این کارها نخواهد کرد چون این شیوه های نخ نماشده و بیشتر عامه پسند با هدف تبلیغ و ترویج است، اگر نهادهای متولی حوزه رسانه و تبلیغات رسمی کشور از انتشار و بازتاب اینگونه اخبار پرهیز کنند، خود به خود این مسائل جمع می شود.

 

نخبگان سیاسی باید چه کار کنند؟، به نظر می رسد که نوعی محافظه کاری پیشه کرده‎اند.

آنها تکلیفی ندارند که در برابر رفتارهای پوپولیستی کاری کنند. وظیفه آنها این است که به تدبیر و هدایت امور ملی و کشور بپردازند و وظیفه خودشان را در جای واقعی خودش ایفا کنند. جلوگیری از این رفتارهای پوپولیستی باید از مسیر طبیعی خودش که جلوگیری از انتشار اخبارش است باشد، وقتی این کار شود؛ طبیعتا فرصت برای زیست بهتر مردم و تفکر نخبگان فراهم می شود.

 

اگر در یک جناحی یکسری افراد اقدام به تندروی کردند؛ نیروهای عاقل آن جریان نباید تذکر دهند و خودشان نیروهای تندرو را کنترل کنند؟

این حرکت های تندروی خودجوش نیست. از یک مراکزی هدایت می شود، کسانی که وظیفه کنترل دارند، گاهی خودشان هدایت کننده برخی از این تندروی ها هستند. آنها باید دست از فعالیت های تندروانه بردارند، جوان های خام و ناپخته هم تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت. البته فارغ از این جمله، اگر یک جریان سیاسی درونش چنین حرکت هایی رخ دهد، وظیفه چهره های شاخص و موثر و معقول آن مجموعه است که جلوی این تندروی ها بیایستند و این نوع حرکات را متوقف کنند.

 

امید کرمانی‌ها

 

  • 14
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش