چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۲۸ - ۱۸ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۴۷۱۸
سیاست داخلی

همچنان برخی مسائل حاشيه‌ساز كه مسبب وقايع دی ۹۶ شد، به قوت خود باقی است!

وقايع دی ۹۶,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

آیا اعتراض مردم نسبت به وضعیت جاری در یک جامعه و ادامه‌دار بودن این حرکت توسط شهروندان و به دنبال آن، به چالش کشیده شدن برخی قوانین موجود در بعضی از حوزه‌ها که سال ۹۶ در ایران شاهد آن بودیم و امروزه نیز در سپهر اجتماع تداوم دارد و نیز در حال پررنگ‌تر شدن است، معنای خاصي دارد؟ به نظر می‌رسد، نَفسِ وجود چنین حرکت‌هایی و جدی گرفته شدن آن‌ها توسط جامعه، دست‌كم گواه یک موضوع مهم است؛ وجود مشکلات حقوقی در حوزه‌هایی که مورد اعتراض هستند. گرچه باگذشت زمان و با فشار افکار عمومی، برخی از این مشکلات تا حدودی به‌ظاهرحل شده‌اند، اما گویی هنوز هم جامعه ما سرشار از محدودیت‌هایی است که وارد عرصه عمومی نشده‌اند. همین مساله، جامعه را به مسیری برده که رفته‌رفته خیزش‌های مدنی و اجتماعی وسعت بیشتری پیدا می‌کند.

 

قوانین مساله‌ساز!

وجود برخی اعتراض‌ها و کنش‌های اجتماعی به زمینه‌های‌ جامعه‌شناختی مهمی باز می‌گردد که ریشه در قوانین دارند. این قوانین بر خلاف آنچه که گمان می‌رود، امری استثنایی و بدیع نیستند. یعنی در بسیاری از کشورهای دنیا نیز قوانین مشابه وجود دارد. به این معنا که برخی از این قوانین که در ایران مورد نقد و حمله‌ کنشگران اجتماعی بوده اند، نمونه‌اش در دنیا وجود دارد. اما نخستین نکته‌ای که درباره‌ برخی از این قوانین باید دانست، آن است که یک قانون باید خاستگاه و مبنایی عقلانی و مستدل داشته باشد.

 

تابو پنداشتن برخی از مسائل به نظر بیشتر شبیه خرده فرهنگ‌های حاشیه‌ای و مربوط به گروه کوچک تندروهای جامعه است؛ یعنی بدنه‌ مردم آن‌ها را نمی‌پذیرند. از این رو، ایراد اصلی چنین قوانینی آن است که از دل عرف برنیامده و هنجار خرده‌فرهنگی را به دوش می‌کشند و کل جامعه را در بر ندارد. دومین ایراد که مهم‌تر نيز محسوب مي‌شود، اینکه عرف امروزی و هنجار رفتاری و اخلاقی مردم به لحاظ آماری با این‌گونه قاعده‌ها سازگاری ندارد. یعنی تردیدی نیست که اگرقوانین مورد اعتراض لغو شوند، بخش بزرگی از مردم آن‌ها را رعایت نخواهند کرد و رفتار متفاوتی نسبت به آن‌ها خواهند داشت. به‌عبارت‌دیگر این یک واقعیت انکارناپذیر است که در ایرانِ امروز با برخي قوانین سروکار داریم که مدعی‌اند عرف و شرع را بازنمایی می‌کنند، حال آن‌که ادله‌ شرعی‌شان نااستوار است و با عرف هم فاصله‌ای از زمین تا آسمان دارند.

 

نقض عمدی قوانین به نشانه اعتراض

طبیعی است که مردم در صورت نادرست دانستن یک قانون به شکلی مدنی به آن اعتراض کنند. یکی از اشکال اعتراض مدنی، نقض عمد آن قانون و پذیرفتن کیفر آن است. این کاری است که از سال گذشته تا به امروز برخی از مردم انجام داده‌اند و ما کم و بیش شاهد آن بوده‌ایم. نکته ظریف‌تر آنکه، بی‌تردید همه‌ امور قانونی در بستری سیاسی جریان می‌یابند و اعتراض‌هایی مانند دی ۹۶ و پس از آن تا به امروز، سویه‌ای سیاسی دارند. با این همه،عده ای تلاش دارند به آن‌ها برچسب براندازی بزنند تا محتوای اضافی بر آن بار کرده و برای سرکوب امنیتی آماده‌اش کنند.

 

این کاری است که برخی تندروهادر حال انجامش هستند و با همین قصد انجام می‌دهند. نکته حايز اهمیت دیگر در اینجا آن است که جریان‌های مدنی پیوسته طعمه‌ای مناسب برای سودجویی کسانی هستند که به هزینه‌ دیگران منافع شخصی خود را در شعارهای سیاسی می‌جویند. خواه مقامی دولتی باشد که خواهان تثبیت موقعیت خود است و خواه نماینده‌ اپوزیسیونی که با تحریف خبرهایی از این دست شغلی در يك خبرگزاری‌ پیدا می‌کند. باید جریان‌هایی از این دست را از این حواشی پیراست و به خود رخدادها نگریست و تفسیرهای سودجویانه را هرس کرد. در این حالت است که یک جریان اعتراض مدنیِ سالم و تندرست را می‌بینیم که صلح‌جویانه و آرام انجام می‌شود و نه خشونت و هنجارشکنی‌ای در آن نمایان است و نه پیامد وخیمی می‌تواند داشته باشد.

 

اگر به آنچه در دی ۹۶ رخ داد،نگاهی دقیق بیندازیم، یک الگوی آشکار و نمایان می‌بینیم که انکارش کاری دور از ذهن است، آن هم اینکه برخی قوانین پذیرش اجتماعی ندارند و با عرف جاری در جامعه امروز ناسازگار هستند. پیامدشان هم می‌تواند بسیار سنگین و غیرقابل جبران باشد. در نگاهی کلان آشکار است که این قوانین دیری نخواهند پایید؛بنابراین، تصمیم گیرانی که به‌قدر کافی هوشمند باشند، این را درمی‌یابند و در طی شدن بی تنش و کم‌هزینه‌ این روند مشارکت خواهند کرد. در مقام یک شهروند، نگارنده بر این باور است که برای مردم جامعه ایران بهتر است بی‌توجه به شعارهای تند سیاسی و فارغ از کشمکش پوزیسیون و اپوزیسیون خواست‌های روشن و معقول خود را ‌ببینند و با روش‌هایی خلاقانه و مدنی و سنجیده پیگیری‌شان ‌کنند.

 

ghanoondaily.ir
  • 19
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
فردریش نیچه نگاهی ژرف به زندگینامه و اندیشه‌های فردریش نیچه

تاریخ تولد: ۱۵ اکتبر ۱۸۴۴

محل تولد: روکن، آلمان

حرفه: فیلسوف و منتقد فرهنگی

درگذشت: ۱۹۰۰ میلادی

مکتب: فردگرایی، اگزیستانسیالیسم، پسانوگرایی، پساساختارگرایی، فلسفه قاره‌ای

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش