اشرف بروجردی فعال سیاسی در پاسخ به این سؤال که این روزها موضوع حجاب مسئله مورد بحث بین جامعه، حاکمیت، فعالان سیاسی و دستگاهها تبدیل شده است. در این موضوع چه راهکاری وجود دارد که ضمن تأمین رضایت نظر مردم، عرف جامعه هم رعایت شود، گفت: مسئله حجاب در واقع به یک مسئله اصلی در جامعه ما تبدیل شده است. بحثهایی که پیرامون حجاب از سوی مسئولین، صاحبنظران و عامه مردم مطرح میشود، به گونهای است که گویی همه مسائل و مشکلات جامعه در این بحث خلاصه میشود.
وی افزود: به نظر من مسئولین وقتی با طرح موضوع، راهکارهایی را مطرح کرده و پیشنهاداتی را ارائه میدهند و قانون وضع میکنند همه آدرس غلط دادن است. جامعه در حال حاضر درگیر مسائل اقتصادی و گرانی بوده و در یک کلام درگیر هویت خودش است. برای اینکه خود را متعلق به این سرزمین میبیند و به قدری شرایط برای زندگی سخت شده که ترجیح میدهد سرزمین خود را رها کرده و مهاجرت را انتخاب کند که آمار مهاجرت قابل مشاهده است.
وظیفه پلیس ایجاد امنیت است. وظیفه پلیس ایجاد ناامنی نیست که بخواهد بگوید اگر شما فلان خطا را کردید میگیرم، میبرم، میزنم، زندانی میکنم. وظیفه پلیس فراهم کردن امنیت و آسایش مردم است. پلیس باید بتواند از جان، حیثیت و شرایط زیست مردم حفاظت و صیانت کند، این وظیفه پلیس است. نه اینکه بیاید تهدید کند به اینکه تذکر میدهیم، بعد زندان میفرستیم، پرونده درست میکنیم و ماشین را توقیف میکنیم.
این ادبیات از کجا نشأت میگیرد؟ تعبیرم این است که این ادبیات ناشی از این است برخی فکر میکنند وقتی میخواهند امنیت ایجاد کنند باید حتما برخورد کنند. من یادم است زمان آقای احمدینژاد ما یک کار علمی و تحقیقاتی روی واژه «برخورد» انجام دادیم. مشاهده کردیم که وقتی در همه موضوعات این کلمه به کار گرفته میشود مانند این جمله که اگر فلان کار را نکنید با شما برخورد خواهد شد، تأثیر این کلمه در افزایش سطح خشونت جامعه بسیار مبرهن، واضح و آشکار است.
فکر میکنند اگر این واژه را به کار ببرند و بگویند ما برخورد خواهیم کرد، امنیت برقرار میشود. در حقیقت با به کار بردن این واژه خشونت را در جامعه تشدید میکنیم. استفاده از این کلمه، خشونت را افزایش میدهد، مردم را عاصی میکند. مردم را نسبت به حاکمیت و نظام و آن اعتمادی که باید بین مردم و حاکمیت به وجود بیاید بدبین میکند.
بروجردی در پاسخ به این سؤال که در برخی کشورهای اسلامی شاهد الگوهایی از پیادهسازی حجاب هستیم، چقدر میتوان از این الگوها استفاده کرد، گفت: جامعه ما هم قبلا همینطور بود یعنی هیچکس حساسیت خاصی نسبت به بیحجابها نداشت و مردم به تدریج خودشان احساس شرمندگی کردند و محجبه شدند. اگر قرار است بخواهید و بتوانید جامعه را به سمت انتخاب حجاب ببرید و راه درست را به مردم نشان دهید، قاعدتا باید در جلسات گفتوگو، بحث و تبادلنظر به نتیجه مشخص رسید. عملا زن محجبه اگر رفتار مناسبی با دیگران داشته باشد نه مثل آن خانمی که در اتوبوس موبایل خود را درمیآورد فیلم میگیرد و آن دختری که از او فیلم گرفته میشود به زندان میافتد، شاهد این رفتارها نخواهیم بود.
وی افزود: مردم باید یاد بگیرند که خشونت راه رسیدن به موفقیت نیست. اعمال خشونت جامعه را دچار آشفتگی، سردرگمی و آسیب فراوان خواهد کرد. چون در خیلی از کشورهایی که امروزه ما به عنوان کشور اسلامی مانند مالزی و کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل عمان آنها را میشناسیم، کسی که محجبه است محجبه بوده و آن کسی که بیحجاب بوده، بیحجاب است. در بسیاری از کشورها وقتی آزادی انتخاب وجود داشته باشد، به دلیل آنکه ما ملت مسلمان هستیم و مسلمانها نسبت به مبانی باورهای دینی و اعتقادی خود حساس هستند، به تدریج به سمت پوشش مناسب سوق پیدا میکنند و متأسفانه این نوع برخوردها، باعث آسیب بیشتر به جامعه است.
در دهه شصت درگیری بر سر حجاب با مردم رخ نداد/ به نام دین، جوانان را از دین زده نکنیم
سیدحسین موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب در دهه شصت گفته اوایل انقلاب با مردمی که حجاب را قبول نداشتند، به راحتی صحبت میشد. به بی حجابها میگفتم مردم برای دین انقلاب کردهاند و حجاب هم از اصول دین است، یا قبول نمیکردند یا رد میکردند و اینطور نبود که بر سرِ حجاب درگیری به وجود بیاید.
سیدحسین موسوی تبریزی دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و دادستان کل انقلاب در دهه شصت در گفتوگو با رویداد۲۴ با اشاره به حاشیههایی که این روزها بر سر مساله حجاب و امر به معروف و نهی از منکر به وجود آمده است، اظهار داشت: حجاب همیشه در اسلام یکی از تاًکیدات مهم بوده و همچنان است. اما اینکه این موضوع را به دیگران تفهیم کرد، نه با روز امکانپذیر است، نه با خنده. در واقع برای اینکه بتوان مفهومی را به دیگران تفهیم کرد، لازم است بین زور و خنده حدِ وسطی لحاظ کرد.
دادستان کل انقلاب در دهه شصت میگوید: به شخصه اوایل انقلاب عملاً در تبریز، تهران و خیلی از شهرهای دیگر عملاً دیدم با مردمی که حجاب را قبول نداشتند، میشد به راحتی صحبت کرد. در آن روزها به بی حجابها میگفتم، مردم برای دین انقلاب کردهاند و حجاب هم از اصول دین است، یا قبول نمیکردند یا بدون اینکه تنشی به وجود میآمد، رد میکردند. یعنی اینطور نبود که در آن روزها بر سرِ حجاب درگیری به وجود بیاید.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: در بحث حجاب کسی نمیگوید، زنان باید چادر سر کنند. یعنی بدون چادر هم میشود، حجاب را رعایت کرد. اصلاً در زمان پیامبر چادر نبود بلکه در زمان هارونالرشید این نوع پوشش مرسوم شد و «حجاب برتر» شناخته شد. حتی در زمان رضاشاه که «کشف حجاب» مورد توجه قرار گرفت هم با زنانی که با روسری و دامن بیرون میآمدند، کاری نکردند. با سقوط رضاشاه، محمدرضاشاه حتی نتوانست با پوشش چادر کاری داشته باشد و دوباره زنان با این پوشش به معابر میآمدند.
او میگوید: حجاب مساًله اخلاقی و البته انتخابی برای زنان است که اگر گروهی بخواهند به این امر بیتوجه باشند، باید با رفتار صحیح تذکر داد و مثل الان نباشد که مردم به جان هم افتادهاند. متاًسفانه این روزها شاهد این هستیم که موافقان حجاب عکسالعملهای تند و خشنی دارند و نکته بد دیگر هم این است که همه به خودشان اجازه اظهارنظر میدهند و هر کسی یک حرفی زده و یک نظری را مطرح میکند.
دادستان کل انقلاب در دهه شصت تصریح کرد: اینکه برخی این روزها به بهانه مخالفت با بیحجابی خودشان را از رهبری جلوتر میدانند، رفتاری است که حتماً اتفاقهای ناگواری را در پی دارد. کافی است همان منویات رهبری را اعمال کنند و به زنان بگویند غیر از دست و صورت مابقی جسم شان را بپوشانند. به هرحال باید وضعیت این دوران را هم لحاظ کنند.
او با اشاره به بحثهایی که این روزها درباره «امر به معروف و نهی از منکر» مطرح میشود، ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر شرط و شرایطی را دارد که خیلی از واجبات ندارند و اگر شرایط را لحاظ نکنیم و بیاساس و پایه دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم، قطعاً به اسلام ضرر خواهیم زد. حتی در روایات است، در زمان خلفای عباسی یک نفر به خانم که در بیتالله حرام چادر سر نکرده بود، چادر دادند تا سر کند که آن خانم ناراحت شد. امام معصوم در واکنش به این مساًله معترض شده و گفتند هیچ کس را مجبور نکنید چادر سر کند تا با چینن عملهایی از اصل دین برنگردند. در واقع اول اصول دین را در دل مردم بگنجانیم و بعد به فروع دین برسیم.
موسوی تبریزی افزود: متاًسفانه با نادیده گرفتن این اصول در موضوع مرحوم مهسا امینی شاهد عملی خلاف شرع بودیم که کشور را با گرفتاری زیادی روبرو کرد. در صحنه دیگری که مادری جلوی ماشین پلیس را گرفته بود و التماس میکرد که دختر مریضش را رها کنند. این صحنهها که متاسفانه در خارج از کشور هم نشان داده شد، چقدر به دین و کشور ضرر زد. مراقب باشیم، به بهانه از دین جوانان را از دین زده نکنیم.
- 13
- 3