پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۱۶:۱۵ - ۲۹ دي ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۰۲۸۳۴
چهره ها در سینما و تلویزیون

همه چیز درباره 'سیدنی پواتیه'، نخستین ستاره سیاهپوست هالیوودکه به‌تازگی درگذشت

سیدنی پواتیه,سیاهپوست

به گزارش همشهری، سیدنی پواتیه با ارائه چهره‌ای از یک قهرمان مصمم در فیلم‌های «تقدیم با عشق»، «گرمای شب» و «حدس بزن چه‌کسی برای شام می‌آید» توانست در طول یک عمر فعالیت سیاسی، خود را به‌عنوان یکی از اسطوره‌های بازیگری مطرح کرده و با دریافت جایزه اسکار به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «زنبق‌های مزرعه» در سال۱۹۶۳، مسیر را برای حضور بازیگران سیاهپوست در صنعت سینما هموار کند. البته این تنها جایزه افتخار‌آفرین وی نبود، در سال۱۹۸۲ نیز سیدنی پواتیه جایزه «گلدن‌گلوب سیسیل بی‌دمیل» و در سال۲۰۰۰، جایزه یک عمر دستاورد هنری انجمن بازیگران فیلم را دریافت کرد. او در سال۲۰۰۲ نیز جایزه افتخاری اسکار یک عمر تلاش برای صنعت سینما را به‌خاطر بازیگری فوق‌العاده روی پرده سینما و وقار و هوشمندی در زندگی، دریافت کرد. باراک اوباما نیز در دوران ریاست‌جمهوری خود در سال۲۰۰۹ به‌دلیل یک عمر تلاش‌های بشردوستانه به سیدنی پواتیه نشان آزادی اهدا کرد. این مطلب از نیویورک تایمز ترجمه شده است.

از جنبش حقوق مدنی تا سفارت در ژاپن

پواتیه تنها در عرصه سینما بازیگری مطرح نبود و در عرصه سیاسی نیز وزنه‌ای قابل‌اتکا محسوب می‌شد. سیدنی پواتیه در کنار هری بلافونته ازجمله بازیگرانی بودند که به‌طور جدی از جنبش حقوق مدنی و از مهم‌ترین اهداف آن ازجمله ایجاد وحدت میان سیاهپوستان و سفید‌پوستان در جامعه آمریکا حمایت می‌کردند و ازجمله طرفداران پرو پاقرص مارتین لوتر‌کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکا بودند. پواتیه از زمان حضور در راهپیمایی‌ها و گردهمایی‌های جنبش حقوق مدنی شخصیت متفاوت‌تری نسبت به گذشته پیدا کرد و از آن پس بخشی از زندگی خود را وقف کارهای انسان‌دوستانه کرد. پواتیه که در سال‌های اوج جنبش مدنی در سینما به اوج محبوبیت رسیده بود در سال‌های بعدتر به کارهای سیاسی و دیپلماتیک نیز پرداخت و به‌عنوان سفیر افتخاری کشور زادگاهش «باهاماس» در ژاپن(۱۹۹۷تا ۲۰۰۷) و سازمان جهانی یونسکو، نیز فعالیت کرد.

بازی در نقش‌های‌ و  فیلم‌های خاص

بازی او در سینما نیز بازتابی از عقاید سیاسی‌اش در جامعه بود. او اغلب در نقش شخصیت‌هایی بازی می‌کرد که مصمم و استوار نسبت به نا‌برابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها واکنش نشان می‌دادند. البته نفرتی که این شخصیت‌ها از خود بروز می‌دادند اغلب دارای پس‌زمینه منطقی بود. در زمانی که جنبش حقوق مدنی در آمریکا پا گرفت، سیدنی پواتیه نیز به‌گونه‌ای مصمم و منطقی خشم و نفرت خود را نسبت به نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌نژادی بروز داد. سیدنی پواتیه در بخشی از گفت‌وگوی تلویزیونی که در سال۱۹۶۷ و در اوج جنبش حقوق مدنی انجام گرفت، به مسئله انتخاب نقش‌های خاص در فیلم‌هایی که بیشتر منعکس‌کننده مسائل نژادی در آمریکا بودند، اشاره کرده و گفته بود: این یک انتخاب است، انتخابی واضح. اگر ساختار جامعه متفاوت بود، من هم از بازی در قالب وجوه دیگری از شخصیت سیاهپوستان که ابعاد دیگری از زندگی و خصوصیات آنان را به تصویر می‌کشد، استقبال می‌کردم اما لعنت بر من اگر بخواهم در این مرحله‌ از بازی (حرکت اجتماعی و مدنی) چنین کنم. سیدنی پواتیه در سال‌های دهه۱۹۶۰ از پردرآمدترین بازیگران سینما بود که فیلم‌هایش اغلب در گیشه ازجمله پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بودند،. از نظر درآمدی میان بازیگران هم‌عصر خود، او پنجمین بازیگر پردرآمد مرد محسوب می‌شد و از این نظر نامش تنها پس از نام‌ بازیگرانی نظیر ریچارد برتون، پل نیومن، لی ماروین و جان وین، قرار گرفته است. اما سختگیری‌ها و محدودیت‌ها و تبعیض‌نژادی که حتی در آن زمان نیز در جامعه آمریکا رواج داشت، باعث شده بود تا سیدنی پواتیه به‌رغم ظاهر جذاب، نتواند در یک‌سری فیلم‌های رمانتیک در نقش بازیگر اول فیلم ظاهر شود. پواتیه در گفت‌وگویی در این‌باره گفته است در آن زمان تصور آنکه بازیگر مرد سیاهپوستی در فیلمی رمانتیک بازی کند، بسیار دشوار بود.

با زنبق‌ها تا جایزه اسکار

اگر چه سیدنی پواتیه در آن زمان در نقش شخصیت‌های مصمم و باوقار بازی می‌کرد، در فیلم «راهی به بیرون نیست»(۱۹۵۰)، او در نقش پزشکی بازی می‌کند که توسط یک نژاد‌پرست تحت‌تعقیب و آزار و اذیت قرار گرفته است.  در فیلم «فریاد وطن»(۱۹۵۲) که با اقتباس از رمانی از آلن پیتون به همین نام درباره نژادپرستی ساخته شده است، سیدنی پواتیه در نقش یک کشیش بازی کرده است. در فیلم «جنگل تخته سیاه» او در نقش دانش‌آموزی دچار مشکل در دبیرستانی که با ضوابط بسیار سختگیرانه‌ای در شهر نیویورک اداره می‌شود، بازی می‌کند. او سپس نور حقیقت را می‌بیند و در کنار گلن فورد، معلمی که قصد حمایت از وی را دارد، قرار می‌گیرد. سیدنی پواتیه با فیلم«ستیزه جویان»(۱۹۵۸) با موضوع داستانی نژادپرستانه گام در راه ستاره شدن می‌گذارد و با همین فیلم است که برای نخستین بار نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود. پواتیه در این فیلم درنقش یک زندانی فراری بازی می‌کند که دستانش با دستبند به‌ دست یک زندانی به‌شدت نژاد‌پرست با بازی تونی کرتیس بسته شده است اما در نهایت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد در سال۱۹۶۴ به‌خاطر بازی درخشان سیندی پواتیه در فیلم «زنبق‌ها در مزرعه» که از‌قضا با بودجه اندکی ساخته شده بود، به وی اهدا شد. او در این فیلم در نقش کارگر دوره‌گردی بازی می‌کند که حال کمک به گروهی از راهبه‌های آمریکایی در منطقه‌ای بیابانی در جنوب‌غربی آمریکاست.

حدس بزن چه‌کسی می‌آید

سیدنی پواتیه در سال۱۹۶۷ با بازی در ۳فیلم پرفروش هالیوود به اوج شهرت و محبوبیت رسید. او در فیلم «گرمای شب» در نقش شخصیت مقابل راد استایگر، دیگر بازیگر مطرح سینمای هالیوود بازی می‌کند. راد استایگر در این فیلم در نقش یک کلانتر تنبل و سرسخت بازی می‌کند که قرار است همراه با ویژیل تیبز، کارآگاه اهل فیلادلفیا که نقش‌اش را سیدنی پواتیه بازی می‌کند، در تحقیقات روی قتلی که در می‌سی‌سی‌پی رخ داده همکاری کنند. در فیلم «تقدیم با عشق» او در نقش یک معلم نگران و مسئول در مدرسه‌ای که با ضوابط سختگیرانه اداره می‌شود، بازی می‌کند. در فیلم «حدس بزن چه‌کسی برای شام می‌آید»، سیدنی پواتیه در نقش دکتری بازی می‌کند که عاشق یک زن سفیدپوست شده است. در این فیلم که در آن زمان فیلمی تابو‌شکن در جامعه آمریکا محسوب می‌شد، به عشق یک مرد سیاهپوست به زنی سفیدپوست در جامعه در حال تغییر آمریکا پرداخته می‌شود. سیدنی پواتیه در این فیلم در نقش مردی خوش‌برخورد و موقر بازی می‌کند که عاشق دختری سفیدپوست شده و این دو قرار است به‌منظور آشنایی مرد سیاهپوست با خانواده دختر، به خانه والدین وی بروند و این سرآغاز مشکلاتی است که در ادامه برای این مرد سیاهپوست و این دختر سفیدپوست در مسیر ازدواج پیش خواهد آمد. در این فیلم در واقع هم به معضلات و مشکلات جامعه سیاهپوستان آمریکا و هم به مشکلات سفیدپوستان آمریکایی پرداخته می‌شود و هم به مشکلات رابطه زوجی که از نظر نژادی با هم تفاوت دارند.  در این فیلم اسپنسر تریسی و کاترین هپبورن در نقش پدر و مادر دختر بازی کرده‌اند. یکی از بازی‌های به یاد ماندنی سیدنی پواتیه، نقش‌آفرینی وی در سریالی تلویزیونی در نقش نلسون ماندلا، نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آفریقای‌جنوبی پس از سقوط حکومت آپارتاید، بود.

* تیتر مطلب برگرفته از نام فیلمی با بازی  سیدنی پواتیه است.

  • 14
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش