یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۲۲:۱۵ - ۱۵ آبان ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۸۱۵۸۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

هنرمند دردمند را ممنوع الکار می‌کنند/ خانه نشینم کردند

بیژن بیرنگ: تلویزیون فکر می کند مالک همه هنرمندان است/ صدا و سیما ملی نیست

بیژن بیرنگ,انتقاد بیژن بیرنگ از صداوسیما
کارگردان سریال خانه سبز با انتقاد از رفتار صدا و سیما در قبال هنرمندان گفت: تلویزیون صاحب دارد و صاحبش هم مردم نیستند. اگر تلویزیون ملی بود عملکردش برای مردم و به خاطر مردم بود و قاعدتا مخاطب هم داشت.هنرمندی هم که تا حالا صاحب داشته و خوب هم درآمد داشته امروز اگر بخواهد حرفی بزند، مردم می خندند.

صداوسیما این روزها در برابر هنرمندانی قرار گرفته است که از دل این سازمان برآمده و در برابر آن قرار گرفته اند. اعتراض به سیاستهای صداوسیما در اتفاقات اخیر مهمترین دلیل اتخاذ این تصمیم بوده است. تبری جستن برخی بازیگران و مجریان از این سازمان، درخواست عدم پخش آثاری که در آن ایفای نقش کرده اند، اظهار ندامت و پشیمانی از حضور در صداوسیما و ... از جمله اقدامات اعتراض آمیز در هفته های اخیر بوده است. در این میان واکنشها به همراهی هنرمندان از سوی مردم یکسان نبوده است. ادعای مردمی بودن برخی هنرمندان و مشاهده رفتارهای دوگانه و متناقض ازجانب همان عده همواره مورد انتقاد مخاطب آگاه بوده است. همراهی دیرهنگام و تامل برانگیز این عده نه تنها با استقبال مردم مواجه نشد بلکه آن را نمایشی مضحک دانستند که برای فریب افکار عمومی اجرا شده است.

از طرفی اقدام هنرمندان در همراهی و حمایت از معترضان، باعث شد بار دیگر مساله ممنوع التصویر یا ممنوع الکار شدن آنان که معمولا به هر بهانه ای مطرح می شود مجددا مورد توجه قرار گیرد تا جاییکه دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه های علمیه خواستار محرومیت پخش چهره این افراد نه تنها از تلویزیون بلکه از سایر رسانه های جمهوری اسلامی از جمله سینما شد. کیهان نیز خواستار دادگاهی شدن چهره های سرشناسی شد که به زعم این روزنامه با یک استوری ناقابل به بلوا و آشوب دامن زده اند یا نقش لیدر و آتش بیار معرکه را ایفا کرده اند. روزنامه جوان نیز ضمن درخواست تجدیدنظر اساسی در سیاست‌های جاری در مورد سلبریتی‌ها تاکید کرد چرا باید به سلبریتی‌هایی که منافع ملی و امنیت کشور را به هیچ می‌انگارند به سادگی اجازه فعالیت داد؟

اما در این میان پیمان جبلی متولی اصلی رادیو و تلویزیون کار با صداوسیما را افتخاری برای همکاران دانست و اعلام کرد اگر کسی نخواهد کار کند، مانع آنها نخواهد شد! استقبال رییس سازمان صداوسیما از تصمیم اتخاذ شده توسط برخی بازیگران و مجریان درحالی صورت پذیرفته است که شماری از آنان تا پیش از این در فهرست نورچشمی های سازمان بوده و در بین مردم با عنوان سلبریتیهای حکومتی شناخته می شدند.

برخی هنرمندان صاحب دارند همانطور که تلویزیون صاحب دارد

آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست حمایت هنرمندان از اعتراضات مردمی بدون هزینه نخواهد بود. بیژن بیرنگ، کارگردان و تهیه کننده نام آشنای کشورمان که چندی پیش بابت دادن امید واهی به مردم در آثارش ابراز پشیمانی کرده بود، دراین باره می گوید: ما هر کاری در زندگی انجام دهیم باید هزینه آن را پرداخت کنیم چرا که انتخابهای ما هزینه دارد. شما وقتی خودتان را به مصالح یک نهاد واگذار می کنید در نتیجه صاحب دارید و وقتی کاری می کنید که خلاف میل صاحبتان است قاعدتا صاحب شما ناراحت می شود. برخی هنرمندان صاحب دارند همانطور که تلویزیون صاحب دارد. اگر من صاحب دارم و از مزایای آن استفاده می کنم باید هزینه آن را بدهم. هنرمندانی هم که صاحب دارند باید هزینه ثروتی را که اندوخته اند بپردازند، هرچند هنرمندی که صاحب دارد اصلا هنرمند نیست. در مقابل هنرمندانی را داریم که خود را در قبال مخاطب که همان مردم هستند مسئول می دانند و هزینه آن را هم پرداخت می کنند. هنرمندی که صاحب ندارد، به کسی مدیون نیست، آزاد و رهاست و می تواند اظهار نظر کند.

کاش ما صداوسیمای دولتی نداشتیم

کارگردان سریال پرطرفدار "خانه سبز" اظهار داشت: هنرمندانی که به جایی وابسته نیستند و کارشان را دوست دارند، باید کار کنند تا زندگیشان بچرخد. بخش خصوصی شرایط خاص خودش را دارد چرا که به موضوع نگاه صنعتی دارد. کاری را انجام می‌دهند و منافع حاصل از آن را به عوامل کار می پردازند، مثل سینما و شبکه نمایش خانگی. می ماند بخشهای دولتی که در کشور وجود دارند که کاش وجود نداشتند، کاش ما صداوسیمای دولتی نداشتیم، سینمای دولتی نداشتیم، سینمای کودک دولتی نداشتیم.

وی در ادامه گفتگو با دیده‌بان ایران بیان داشت: کاش می توانستیم در یک بازار آزاد بر مبنای عرضه و تقاضا و مهارتهای خود حضور داشته باشیم. ولی خب متاسفانه این شرایط وجود ندارد. یک تلویزیون هست و یک شبکه نمایش خانگی که کمابیش تحت تاثیر تلویزیون است و سینما هم که وضع آن هم مشخص است و مراحل آن کنترل شده است. در چنین جامعه ای که هنرمند هم بخشی از مردم است احساس درد می کند، حرف دارد، گله می کند، اعتراض می کند که بخشهای دولتی خوششان نمی آید، طبیعی است که خوششان نمی آید. درنتیجه صداو سیما و وزارت ارشاد هم این هنرمندان را ممنوع الکار می کنند.

بیژن بیرنگ,انتقاد بیژن بیرنگ از صداوسیما

تلویزیون فکر می کند صاحب همه هنرمندان است

کارگردان سریال "همسران" با اظهار تاسف از رفتار صداوسیما در قبال هنرمندان واقعی افزود: در جایی زندگی می کنیم که تلویزیون فکر می کند صاحب همه هنرمندان است. در حالیکه اینطور نیست و هنرمندان به عنوان یک ایرانی در مملکتی که زندگی می کنند حق کار کردن دارند. صحبت اساسی تر از این حرفهاست. مگر می شود در مملکتی فردی زندگی کند و بگویند تو از فردا حق کار کردن نداری؟ صاحبان هنر که معلوم نیست کی صاحب هنر شدند، می گویند هر چه ما می گوییم را باید بنویسید و کار کنید، شرایط را هرطوری که تغییر دهیم باید تحمل کنید، اگر هم با ما همکاری نکنید و خلاف میل ما صحبت کنید، حذف می شوید. مگر هنرمند اسیر است؟ اسم این سیستم بردگی است. بنابر یک تعریف کلی انسانی که حق انتخاب ندارد، برده است. هر چه حق انتخابش کمتر باشد بیشتر برده است. هرچه حق انتخابش بیشتر باشد آزادتر است. مشکل مملکت همین است. اتفاقی که در این جا می افتد جاهای دیگر هم به یک شکل دیگر رخ می دهد. تلویزیون صاحب دارد و صاحبش هم مردم نیستند. اگر تلویزیون ملی بود عملکردش برای مردم و به خاطر مردم بود و قاعدتا مخاطب هم داشت.

هنرمندی که تا حالا صاحب داشته و خوب هم درآمد داشته امروز اگر بخواهد حرفی بزند، مردم می خندند

کارگردان سریال "این خانه دور است" اظهار داشت: در طول سالهای گذشته برخی هنرمندان در شرایطی توانستند کار کنند و در شرایطی نتوانستند کار کنند و خانه نشین شدند، در واقع هزینه انتخاب خودشان را که نمی خواهند صاحب داشته باشند، داده اند. باید بدهند چرا که یا خودتان و شخصیتتان و کارتان را واگذار می کنید یا نمی کنید. وقتی نکردید ممنوع الکار می شوید. خب ممنوع الکار کنند، چه اصراری است که باید حتما با تلویزیون کار کنیم. هنرمند واقعی هر وقت شرایط درست است کار می کند. شرایطی که بتواند حرفش را بزند، نه شرایطی که حرف صاحبانش را بزند. هر انسانی می تواند اظهار نظر کند اما هنرمندی که تا حالا صاحب داشته و خوب هم درآمد داشته امروز اگر بخواهد حرفی بزند، مردم می خندند چرا که حرفهایش غیرقابل باور است. حتی الان که حرف می زند دارد بندبازی می کند. یکی به نعل و یکی به میخ می زند. تکلیف این افراد هم از طرف مردم معلوم است و هم از طرف صاحبانشان، هرچند حالا دارند ناخلفی می کنند. دلم برای این نوع هنرمندان می سوزد چون از هر دوطرف کتک می خورند.

بیژن بیرنگ,انتقاد بیژن بیرنگ از صداوسیما

مردم و تاریخ قاضیان خوبی هستند

وی در ادامه تاکید کرد: مردم شعور دارند و قاضیان خوبی هستند. از آن مهمتر تاریخ قاضی خوبی است. محترم بودن خیلی سخت است. محترم بودن دل و جرات می خواهد، جرات از دست دادن می خواهد. اینکه انسانی بتواند احترامش را نگه دارد، سخت است. باید دید افراد حاضرند محترم باشند یا اول منافعشان حفظ شود. ما هنرمندانی داریم که با دستمزدهای بسیار کم از بازیگر گرفته تا کارگردان و عوامل فنی در این سالها کار کرده اند و اکثرا هم دستمزدهایشان یک یا دوسال بعد پرداخت شده است. هنرمندانی که به جایی وابسته نیستند و کارشان را دوست دارند. باید کار کنند تا زندگیشان بچرخد.

آقای تلویزیون شما چه طلبی از هنرمندان دارید؟

بیژن بیرنگ در پایان خطاب به مسئولین صداوسیما یادآور شد: آقای تلویزیون! آدمهایی بودند که با شما کار کردند و شما را به منزلت رساندند. شما را بر صدر نشانده و به اعتبار و آبرو رساندند. آنها طلبکارند، شما چه طلبی از هنرمندان دارید؟ به عنوان کسی که در تلویزیون کار کردم، تلویزیون کی توانست به بیرنگ بگوید چه کار کند یا نکند؟ تلویزیون کی توانست با پول، بیرنگ را صاحب شود؟ من برای مردم و مملکتم کار کردم. دینی به تلویزیون ندارم اما تلویزیون به خیلیها دین دارد. البته منظورم کسانیست که تلویزیون صاحب آنها نیست. اگر روزی تلویزیون بگوید بیژن بیرنگ را به اعتبار و پول و شهرت رسانده می گویم شوخی نکنید آقا، من که بیست سال است در خانه نشسته ام، خانه نشینمان کردید.

  • 10
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
جدیدترین
قدیمی ترین
واقعا چند درصد مردم ایران اخبار صدا سیما راقبول دارند هر چند اخبار تلوزیونهایی نظر بی بی یس هم اصلا قابل اعتماد نیست اما چرا بایدبه حرفهای بچه در خانه توجه نشود که مجبور شود با دیگران درد دل کند.....
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش