یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۰:۵۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۸۰۰۹۰۶
چهره ها در سینما و تلویزیون

سحر ذکریا:

با ورزش خشونت را از وجودم خارج می کنم!

اگر کسی سحر ذکریا را نشناسد و با او حرف بزند به طور حتم نمی تواند حدس بزند با بازیگری هم کلام شده است که در یک سری از بهترین کارهای تلویزیونی طنز نظیر «پاورچین» و «قهوه تلخ» بازی کرده است. بازیگری که کارش را مثل خیلی از هم نسلانش با بازی در سریال «در پناه تو» در اواسط دهه هفتاد آغاز کرد.

سپس توانایی خود را با بازی در نمایش ها و تله تئاترهای مختلف آزمود اما شاید از بازی در فیلم «مردی از جنس بلور» بود که دیده شد و این دیده شدن باعث شد بار دیگر به تلویزیون بازگشته و نقش های مختلفی در چند مجموعه بازی کند. بازی در نقش همسر رابین هود در مجموعه طنز «قطار ابدی» تا حدودی او را به شهرت رساند، اما شاید او با برنامه طنز «پاورچین» بود که هم استعدادهای نهفته بازی در نقش کمدی خود را بروز داد و هم توانست به محبوبیت دست یابد.

 

ظاهر جدی سحر ذکریا در مقابل با کمدین های رو به رویش مثل مهران مدیری در سریال «پاورچین» لحظات ناب کمدی موقعیت را خلق کرده است. «شب های برره»، «شوخی کردم» و «در حاشیه» از جمله کارهای تلویزیونی کارنامه بازیگری ذکریا محسوب می شوند. «زنان ونوسی مردان مریخی»، «لج و لحبازی»، «زن دوم»، «تله» و «اگه میتونی منو بگیر» از آثار شاخص کارنامه سینمایی این بازیگر بوده اند.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,سحر ذکریا

 با سحر ذکریا درباره فعالیت حرفه ای و زندگی شخصی اش گفت و گو کرده ایم.

 

در این سال های اخیر توامان در نقش های جدی مثل «آذر» سریال «میلیاردر» و یا کارهای طنز مثل «در حاشیه» بازی داشته اید. این تنوع کاراکتر انتخاب خودتان است یا برآمده از پیشنهادات؟ 

من خودم را کمدین نمی دانم. در «میلیاردر» هم نقش آذر را بازی کردم که دختر روراست و صاف و ساده ای است و جاهایی در قبال سیاهکاری و مفی کاری شوهرش حیرت زده می شود و وجوهات انسانی دارد؛ جاهایی خیلی آرام و منطقی است و جاهایی هم بر اثر خطای اطرافیانش واکنش های تندی از خودش بروز می دهد.

 

در زندگی عادی چطور آدمی هستید؟ آیا شخصیت آرامی دارید و یا اینکه اقتدار و اتوریته برخی نقش هایتان هستید. 

پاسخ به این سوالات شخصی سخت است و بهتر است دیگران درباره این ویژگی های آدم  قضاوت کنند. خودم اعتقاد دارم شخصیت آرامی دارم و اهل تنش و درگیری نیستم.

  

به لحاظ فیزیکی همیشه بدنی مناسب و سالم داشته اید. چقدر این وجوه فیزیکی می تواند در کار بازیگر اثرگذار باشد؟ 

بدن یکی از ابزارهای مهم کار بازیگری است. من به تغذیه درست اهمیت می دهم و به این اصل مهم اعتقاد دارم که بازیگر نباید بدن و آمادگی جسمانی اش را به امان خدا رها کند. برای بازیگر بدن یک ابزار کار موثر و کارا است و در تمام دنیا بازیگران به آمادگی جسمانی و تغذیه اهمیت خاصی می دهند.

 

همیشه در طول دوران کاری  ام این مسئله را مورد توجه قرار داده ام که به کارم اهمیت بدهم، تغذیه درست داشته باشم، سر موقع بخوابم و مطالعه و تحقیق درباره نقش هایی که بازی می کنم داشته باشم و به هیچ وجه اهل پرخوری و استفاده از اسیدهای چرب و فست فود نیستم. در کنارش همیشه به ورزش علاقه دارم و روزانه در حدود یک ساعت صبح ها ورزش های عمومی و پیاده روی انجام می دهم و در این سال ها مدت ها نیز به ورزش کینگ بوکسینگ پرداخته ام.

 

... آیا پرداختن به کیک بوکسینگ خشونت را در درون آدم افزایش نمی دهد؟ 

نه، اتفاقا باعث آرامش و تمرکزم می شود و در حین پرداختن به این ورزش، خشونت از بدن در حین تمرینات خارج می شود و بعد از خاتمه تمرینات احساس ریلکسی و آسودگی خیال می کنم.

 

اهل آشپزی کردن هم هستید؟ 

کمتر مجال آشپزی کردن را پیدا می کنم ولی مواقعی که در خانه باشم ساعتی را برای غذاپختن صرف می کنم و معتقدم آشپز بدی نیستم.

  

معمولا در کارهای طنز خانم ها جدی و غیرمنعطف به نظر می رسند و آقایان از خانم ها حرف شنوی عجیبی دارند!!! آیا این یک ایراد نیست؟ 

هرموقع که نقش های کمدی را بازی می کنم متوجه این نکات تکراری می شوم. زنان خانه دار یا شاغلی که کلیشه شده اند. متاسفانه در کارهای کمدی و طنز برای خانم جای کار کمتری وجود دارد و اصولا در حاشیه قرار می گیرند. به همین دلیل در اغلب آیتم های طنز به زن سالاری، خاله زنک بازی خانم ها و اقتدار زن در خانواده پرداخته می شود.

 

به چه دلیل در اغلب کارهای کمدی محور اصلی داستان مردان هستند؟ 

اصولا در کارهای کمدی آقایان در متن اصلی قرار دارند و حضور جدی دارند و حضور خانم ها دارای محدودیت است و اغلب شوخی های جذاب برای آقایان نوشته می شود و محدودیت ما خانم ها را ندارند. متاسفانه همچنان این مسئله وجود دارد و مردم و مخاطب عادی سینما و تلویزیون با محدودیت ها آشنا نیستند و توقعشان بالا است و مدام در کوچه و خیابان از من می پرسند چرا کمتر در کارهای طنز بازی می کنم و چرا نقش های خانم ها در مجموعه های کمدی کمرنگ تر از آقایان است.

 

... اما در مجموعه هایی مثل «پاورچین» حضور زن ها پررنگ تر بوده است. 

این نوع مجموعه ها شخصیت کمتری نسبت به مجموعه ای مثل «در حاشیه» دارند و بنابراین فرصت و مجال بیشتری برای حضور خانم ها وجوددارد. در همان «پاورچین» کلاسه خانواده و در حدود هفت بازیگر حضور داشتند. داستان «در حاشیه» اما در یک بیمارستان شلوغ با تعداد زیادی شخصیت می گذرد بنابراین باید حق داد که این امکان فراهم نشود که زن ها حضور پررنگی داشته باشند.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,سحر ذکریا

 همکاری طولانی مدت تان با مهران مدیری حکایت از آن دارد که کار با مهران مدیری نسبت به کار کردن با سایر کارگردان ها برایتان اهمیت بیشتری دارد. 

همیشه کار کردن با مدیری برایم اولویت دارد و بسیار لذت بخش است و بعد از آن بیست کار به اوج پختگی رسیده است. همیشه درباره مهران مدیری گفته ام که آدم بسیار زیرکی است و بعد از سال ها تجربه سریال سازی در کارهایش با جمع کردن بازیگران محبوب و درجه یک طنز و استفاده از یک داستان جذاب کارهای خوبی می سازد و مخاطب هم کارهایش را دوست دارد.

 

شیوه کاری مهران مدیری به نحوی است که دست بازیگران را باز می گذارد و از تمام ظرفیت های کاری یک بازیگر استفاده لازم را انجام می دهد و به پیشنهادات و ایده های بازیگران با دقت گوش می دهد ولی قبل از فیلمبرداری هر بخش به بازیگران می گوید دقیقا چه چیزی را مدنظر دارد.

 

همیشه گفته اید بازیگر کمدی نیستید، آیا همچنان چنین عقیده ای دارید؟ 

جوابش سخت است و زیاد کار کمدی با روحیاتم سنخیتی ندارد و احساس می کنم در نقش های درام و جدی بهتر بازی می کنم. یکی از معضلات کمدی کارکردن در حاشیه قرار گرفتن خانم ها است. البته کمدی بازی کردن کار دشواری است و از عهده هر کسی بر نمی آید و یک کمدین می تواند به راحتی نقش جدی هم بازی کند.

 

نقش مهتاب در سریال «پاورچین» که یک زن نویسنده جدی و کمی عنق است هنوز از بهترین کارهای کارنامه بازیگری تان است. 

بله، من هم چنین عقیده ای دارم و مهتاب را همچنان دوست دارم. زنی که در ظاهر دموکرات به نظر می رسد اما به محض اینکه چیزی برخلاف میلش می شنود عصبانی و پرخاش جو می شود و به همسرش گیر می دهد.

 

خیلی ها می گویند خنداندن مردم کار آسانی است. 

نه، به هیچ وجه کار آسانی نیست. به نظرم مردم در این دوره و زمانه تلخ تر و عبوس تر شده اند و این نیاز احساس می شود که کارهایی ساخته شود که جنس کمدیش تغییر پیدا کند. دیگر مردم با تو سر هم زدن بازیگران به یکدیگر نمی خندند. الان هنر این است که هنرمند حرفش درباره مسائل اجتماعی را به زبان مردم بگوید. مخاطب این روزها سخت می خندد و هنرمند  باید در کارش توانایی داشته باشد که در خنداندن مردم موفق عمل کند.

 

از دنیای این روزهایتان بگویید. 

پیشنهادات را بررسی می کنم و اگر پیشنهاد خوبی نباشد فرصت بیشتری دارم و استراحت می کنم و به سفر می روم. شرایط کاری این دوره و زمانه چندان رو به راه نیست.

 

منبع: ماهنامه دنیای زنان

  • 13
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش