چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۲۳:۱۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۰۷۰۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

 قاسم زارع:

به خاطر مسائل حاشیه ای به جان سینما نیفتیم

 اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,قاسم زارع<

قاسم زارع یکی از بازیگرانی است که معمولاً او را در فیلم های دفاع مقدس دیده ایم و در فیلم هایی همچون «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه ای»، «اخراجی ها» و… حضور داشته است. او به عنوان یکی از بازیگران فیلم سینمایی «چهار اصفهانی در بغداد» اعتقاد دارد در نگاه کلی ممکن است نقش ها و موضوعات فیلم هایی که بازی کرده یکسازن به نظر بیایند، ولی در جزئیات، قصه و کاراکتر تفاوت های زیادی دارند. همچنین کارگردان ها و کسانی که بازیگران را برای نقش ها انتخاب می کنند، معمولاً سعی می کنند کوتاهترین راه را بروند و نقش را به کسانی بسپارند که قبلاً از عهده نقش برآمده اند. زارع علاقه دارد که در نقش های متفاوت ظاهر شود.

 

 

| از نحوه حضورتان در این فیلم بگویید. چه شد که با آقای ممتاز که اولین کار سینمایی خود را می سازد همکاری کردید؟

– البته من هنوز فیلم را ندیده ام و نمی دانم نتیجه کار چه شده است. آقای ممتاز از فیلمسازان اصفهان است و پیش از این کار چندین تله فیلم در شبکه های استانی ساخته بود و از این شبکه پخش شده بود، روز اول هم که سر صحنه حاضر شدم دیدم که او جوانی بسیار مسلط و به فضای کار وارد است. او کاربلد است و می داند که چه می خواهد. البته این کار سناریوی پیچیده ای هم نداشت و شاید قبلاً هم کار شده بود. در نهایت پذیرفتم که برای حضور در این فیلم به شهر اصفهان بروم و حدوداً دو ماه سر این کار در اصفهان بودم.

 

| با توجه به اینکه این فیلم در شهرستان ساخته می شد، برای بازی با چه سختی هایی روبرو بودید؟

– به هر حال کار و بازی در شهرستان سختی های خاص خودش را دارد و امکاناتی که در شهر تهران است متاسفانه حضور در شهرستان ها جا نیفتاده و این اصلاً خوب نیست که همه امکانات و تجهیزات در تهران باشد. معتقدم شهرستان های بزرگ و کلان شهرهای دیگر مثل مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و سایر استان های دیگر هم می توانند تجهیزات و امکانات ساخت فیلم و اجرای کار داشته باشند. بیشتر مشکلات در شهرستان ها مشکلات سخت افزاری است. به دلیل آشنا بودن عوامل و اهالی آن شهر تولید یک کار اگر ساخت فیلم ها تولید فیلم در شهرستان ها و استفاده از عوامل بومی به دلیل آشنا بودن آن عوامل و اهالی به شهر اتفاق خوبی است و ما می توانیم در شهرهای دیگر به جز تهران کارهای خوبی داشته باشیم.

 

| در این فیلم نقش یک فرمانده جنگ تحمیلی را دارید که مشابه آن را زیاد بازی کرده اید. چه کردید که به دام تکرار نیفتید؟

– در این فیلم هم نقش فرمانده ای داشتم که به دنبال ایده آل های خودش است و حاشیه هایی کنارش می گذرد را برنمی تابد و این حاشیه ها با اصولی که در نظر دارد هماهنگ نیست و با آنها برخورد می کند. شاید بتوان گفت نظیر این نقش را با فرم ها و شکل های دیگر بازی کرده ام.

 

| فکر نمی کنید این نقش ها کمی شبیه هم شده اند؟

– در کلیت اگر بخواهیم به این نقش ها نگاه کنیم ظاهراً شبیه هم هستند، ولی در جزئیات نقش ها که وارد می شوی از نظر بازی و بازیگری تفاوت هایی با یکدیگر دارند. حتی اگر نقد منصفانه ای هم شود، در خواهید یافت که نقش ها در جزئیات متفاوت می شوند. اما در نگاه کلی به نظر می رسد فرمانده ای است که روی اصول خود پافشاری می کند. فکر می کنم نقش ها در جزئیات رنگ و بو پیدا می کنند. من هم تلاش کردم که کاراکتر مورد نظر را ارائه دهم تا برای تماشاگر در هر چارچوبی باورپذیر باشد و کسی که نقش را می بیند با آن نقش همذات پنداری کند و از آن طریق بتواند کاراکتر را پیش ببرد. در تلاش هستم تا در همه نقش هایم چارچوب کلی برای آن کاراکتر قائل باشم و کمک کنم برای تماشاگر قابل باور باشد.

 

| ترکیبی که در این فیلم حاضر بود کمی ما را یاد فیلم «اخراجی ها» می اندازد. نظرتان در خصوص این موضوع چیست؟

– در نگاه کلی به نظر می رسد که فیلم شبیه «اخراجی های ۱» شده است، ولی وقتی وارد قصه فیلم و جزئیات آن می شویم متوجه تفاوت ها و تغییرات آن می شویم. افرادی که در شرایط جنگی دست به کارهای نامتعارف از نظر حضرات می زنند، درگیری آنها و نهایتاً به جبهه ختم شدن ماجرا را در هر دو فیلم شاهد هستیم، ولی نمی توانیم بگوییم که برداشتی از فیلم «اخراجی ها» بوده است.

 

| شما معمولاً در فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس حضور پیدا می کنید. این موضوع علاقه خودتان است؟

– ما اول انتخاب می شویم و بعد انتخاب می کنیم. طبیعتاً نقش هایی هم که به من پیشنهاد می شود بیشتر در این ژانر و امثال این کاراکترها استف وگرنه هر بازیگری دوست دارد نقش های متفاوتی بازی کند و در نقش های متفاوتی دیده شود. اگر نه هم باید این حرفه را کنار بگذارد. متاسفانه کارگردانان و دستیاران و کسانی که نقش ها را تقسیم می کنند و با افراد برای نقش ها تماس می گیرند، سعی می کنند کوتاهترین راه را بروند و افرادی را انتخاب می کنند که نقش های مورد نظر را راحت تر بازی کنند و دم دست تر باشند. بالاخره از چند پیشنهاد به این شکل که می شود، باید یکی را انتخاب کرد، همه را که نمی توان رد کرد!

 

| لهجه داشتن یا نداشتن بازیگران تصمیم خودتان بود یا کارگردان؟

– لهجه داشتن برای فیلم سخت است. کسی باید سراغ لهجه برود که بتواند تمام عیار از عهده آن لهجه برآید. تنها کسی از هنرپیشگانی که از تهران آمده بودند آقای اکبر عبدی لهجه داشت و بقیه بدون لهجه بودند. هنرپیشگانی هم که از اصفهان بودند با لهجه اصفهانی صحبت می کردند. این موضوع خواست کارگردان بود وگرنه هنرپیشگان اصفهانی به کار دعوت می کرد که برایش راحت تر هم بود.

| به نظر می رسد این روزها کم کار هستید.

– راستش فیلمنامه و پیشنهادهای خوبی آنچنان که باید و شاید وجود ندارد. همچنین تولیدات خوب هم کم شده است. در این میان ما هم با حضور در سریال ها و تله فیلم ها روزگار می گذرانیم. ما هم ارتباطات آنچنانی نداریم وگرنه دلم می خواهد جایی که واقعاً باید باشم، حضور پیدا کنم و جایی نباشد که خط و ربط خاصی حاکم است.

 

| در حال حاضر مشغول کاری هستید؟

– خیر. دیگر به آخر سال نزدیک می شویم و امیدوارم که سال آینده سال خوبی برای همه باشد و سال شادی و سلامتی برای همه عزیزان باشد.

 

| نکته ای اگر باقی مانده…

– بهتر است هوای سینما را بیشتر داشته باشیم و بیخود و بی جهت به خاطر مسائل حاشیه ای به جان سینما نیفتیم. سینما مظلوم تر از آنی است که فکرش را بکنیم.

 

 

 

 

banifilm.ir
  • 16
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش